440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvä huomioida myös mahdollisessa koneistuksessa ja laakerihankinnoissa :D
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  2. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Ehkä sillä et on hiottu chevyn mittoihin on haettu jotain muuta kuin tilaa ehkä kenties tilavuutta ja parempaa osa valikoimaa
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vaikee sanoo miks, laakereita ainakin löytyy hyvin. Mut kylhän nois veiveis tahtoo olla sekä tappi että kaula letukkamitoissa, kooltaan. Leveys moparissa on vähän isompi, mt ne on hommii mitkä pitää tsekkaa. Samoin veivii on eri levyisellä alapäällä, mopsin orkkis on leveempi ku letukka. Liian iso välys; ei niin tarkkaa mut liika pieni homompi homma. Letukan mahtava vakio isolohkohan on dekkikorkeudeltaan peräti 9.8", mut moparin B-lohko, eli 350-400 kokosia, on 9.98". Sit RB, 383-440 on vissiin 10.725" nimellismitaltaan. Letukan veivi vakiona on 6.135"pitkä, likimain sama ku moparin pikkulohkossa.Moparilla taas B:ssä6.358" ja RB:ssä 6.766" Silti vakiomännät on ihan järjettömiä paiseita. Just tänään hain Lensulta puntituksesta 0-budjetti 440:n kamat, ja bobweight oli jotain 2750 grammaa. Mäntä ja tappi 1100g. Mut joo, sellanenkin työn alla, tulee ihan normi 452 kansilla ja vakiovenoilla, '78 mosa mis puristusta muutosten jälkeen jossain 8-9 välillä, nokka joku magnum korvike ja sit mitä ny ilmatteeks pystyy tekeen. Ei varmaan mee dynoon, ehkä, budjettiluonteen takia, mt mosa menee '67 nuujorkkeriin ja eiköhän sil tuunauksen jälkeen pallo pala ihan mukavasti. Veikkaan et vois puskee sellanen 300-350 heppaa dynossa.
     
  4. vekku

    vekku 2nd gear

    Mites kansipahvi homma, tilasin fel-pro 1009 pahvit ja kun otin kannet irti, paikallaan oli f-p 8519PT1 pahvit. Oottako nuita 1009 käyttäny 4.37" porauksen kanssa? Aika tarkoin on pytyn kanssa samaa kokoa, noin millin pitäisi olla isompi numeroiden mukaan. Tuo 8519 himpun isommalla reijällä.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Isolohkomopessa on yleensä hyvin vähän kansipaffiongelmia, noi perus 8519:t riittää hyvin pitkälle. Kyl 1009:t porauksen puolesta pitäis sopii. Pahvin reikähän ei oo pyöree ja yleensä jos ongelmia tulee ni niit tulee nimenomaan siltä osin mis kannen palotila on porausta isompi. Eli esimerkiks joidenkin sorsakansien kanssa toi 8519 toimii siin mis 1009jää jostain nurkast roikkuu palotilan puolelle. 1039 on sit isommalle poraukselle oleva fel pron rallipahvi, samalla myös paksumpi. Ja tietty kupruna ja cometiccina löytyy vaikka mitä ja millä paksuuksilla.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ja kuparisia saa tosi halvalla Rockautosta .020 paksuudella, SBM olisko ollu jotain 70-80e pari kuluineen ehkä ja BBM tais olla vielä halvemmat.
     
  7. vekku

    vekku 2nd gear

    Ok, miksi muuten kansipahvin reikä ei ole pyöreä?
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Koska orkkis kansissa(kin) palotila on isompi kuin poraus. Noiski on melkonen haarukka, tehdasporauksissa, pienin vakioporaus on ollu muistaakseni 4.03" ja suurin 4.34". Kaikki menee samalla pahvilla. Rallilohkoissa 4.80" porausvälillä (vakio) oon nähny suurimmillaan 4.56" porausta.
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Taattua INDYn valuaihio laatua:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.1.2019
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noti asioita pysty tekemään kahteen suuntaan. Niin et materiaalia on liikaa, tai niin et sitä on liian vähän. Mä pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa ihan hemmetin paljon parempana.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei näy kuvat ainakaan mulla.
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Vaihdoin kuvapankkia niin nyt pitäis näkyä?
     
    Mon383 tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Näkyy, onhan noissa vähän työstettävää :D
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se johtuu pitkälti siitä et toi suu on socitettu CNC:llä. Lähes kaikissa noissa on sovitettavaa, toisissa paljon ja toisissa vähän. Jos osaisin ja viitsisin ni voisin laittaa kuvan Edelbrockin Ford FE imusarjasta jonka rinnalla toi Indy kalpenee. Vastaavasti taas oli just kaks imistä joissa ei ollu jurikaan soviteltavaa, SBC chevy Victori ja Indy BB single plane.
     
  15. SauliS

    SauliS 1st gear

    No niin, nyt on mulla ensimmäinen 440 Mopsi projektina. Alakerta on +0.040 "six pack" takomukeilla ja takokampuralla, tasapainotettu ja kaikki kuluva uutta. Kannet on peruskunnostetut 906 vakioventtiileillä jotka ihan itse "pilasin" Direct Connectionin ohjeiden mukaan (vieläkin maistuu rauta suussa ;) ). Puristusta 9.5. Venttiilit vakiot, samoin keinuvivut. Imusarja Torker ja kaasari 3310 Holley (750 vac).

    Auto on 1800 kg, turbiini 12" (uusi) joku "markettimalli" 2400 rpm mainostetulla stallilla. Perä 2.8. Käyttö ihan (toivottavasti) daily-driver kesäaikaan ja kilsoja tulisi muutama tuhat/vuosi. Maantieajossa rundia noin 2000.

    Sitten se kysymys: Olisiko tuo aikaisemmin mainittu 275HL hyvä nokkavalinta kyseiseen käyttöön? Eli toiveissa on 1500-5500 rpm toiminta-alue. Kilpuria ei ole tarkoitus tehdä mutta ne helpot hevoset olisi hyvä ottaa talteen. Olisiko tuosta 0.525 nostosta apua ilman että alavääntö tippuu liiaksi?
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Torker ei ehkä viisain valinta, ahdas single plane. RPM ois kova sana ja torker2:kin parempi. Uskoisin et toi 275HL vois olla aika kova sana, yhtään tiukempaa en ainakaan laittais noilla välityksillä ja turbiinilla. Ehkä harkitsisin jopa pykälää pinempää, joita tosin compilla ei taida olal HL versiona. Ehkä kattelisin mitä Lunatilta löytyy. Meil oli joskus suunnilleen vastaava paketti, ruttuu vähän vähempi ja nokka mopar perfin 280/.474". Perävälitys oli 3.23. Motti tuotti arviolta vähän yli 300 heppaa ja meni '67 Furyssa 13.8/164 vartilla. Otepaino oli 1890 kg eikä oltu kevennetty.
     
  17. SauliS

    SauliS 1st gear

    Kiitos nopeasta vastauksesta. En halua liian "ralli" konetta mutta kyllä vähän kulkua saisi olla. Toki tuon Furyn aika vaikuttaa hyvältä. Meinasin että esim xe268 (melko lähellä vakio Magnum nokkaa, nostoa tosin enemmän?) loppuu happi jo ennen 5000 rpm mutta toisaalta haitanneeko tuo.. 1.6 vipat voisi auttaa? Budjetti alkaa kyllä tulemaan vastaan eikä vissiin halpoja kannata laittaa?
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pidä vaan ne orkkis peltiset ja laita se 275. Tarvii tietysti sille opivat jouset myös. Sit jos tuntuu nihkeeltä alhaalta ni se dual plane vois auttaa, tai sit 11" limppu.
     
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    onko porukoilla kokemusperäistä vinkkiä/tietoa noista kb hypereutectic männistä, meinasin yhden kappaleen tilata rikkoutuneen tilalle kun sellainen näyttäis esim.summitin sivuilta löytyvän, siis mäntä https://www.summitracing.com/int/parts/uem-skb236-030/overview/
    mutta eipä olekaan hyllytavaraa...kaikki mitat ym.näyttäis olevan samaa kuin noissa mitkä oli koneessa.
    männissä valumerkinnät vuosi -98. noita on joskus ollut uspartsissakin.nyt loppu.
    oiskohan noita kasa jossain jonkun hyllyssä....?tai hyllyn alla
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Just Shining Whit tilas mulle Summitilta 340 pikkulohkoon yhden hyperi KB:n haljenneen tilalle.
    Siinä oli call to order.
    Ei toi oma kielitaito antanu myöten hoitaa tilausta maaliin.
    Shini varmaan muistaa paremmin mikä sillä oli toimitus aika. :odroll:
     
    Bukero tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!