True Street Challenge?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. Hyvä kirjoitus Karilta. Ainahan joku tulee semmosilla vehkeillä toisena tai kolmantena vuotena että oksat pois ja ku katsoi noita jenkkien 6 se radial lähtöjä niin nehän on täysiä pro kilpureita jo rungoltaankin eikä voi verratakaan + radat ympärivuotisssa viikottaisessa käytössä jne jne jne.

    Minua ei kyllä kiinnosta henk.koht. 200m kisaaminen, mutta asiahan on hyvin ratkaistu sillä että ajaa jotain muita kisoja tai luokkia. Ei täältä kisat ja luokat lopu, on vain viitsimisestä kiinni raahata itsensä ja auton radalle. Minun hankintani ei ole nopea, tiedän että täällä on paljon nopeampia radial autoja, mutta ainakin voi kokeilla laittaa hanttiin tuommosella 10 sekunnin autolla (mennyt muuten 6,6/103mph 1/8 milen), jos niihin osallistuu. Toivottavaa olisi että tämä Drag Radial kisahomma olisi nosteessa, tämmösiä tarvitaan aivan kuten esim. North-Blacklist kisojakin.
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Yleisöä kai kiinnostaa kuitenkin enemmän se 0-201 m kuin 201-402 metrin matka. Lähtöjäkin tulee tiheämmin välein. Vai meneekö joku katsoja yleensä sinne 300 metrin päähän lähdöstä seuraamaan kisoja..
     
  3. No mutta näinhän sen täytyykin olla. Kas kun en hoksannut tuota.

    Nyt varmaan ajetaan sitten kaikissa luokissa 200metriä, koska se menee yleisöön kuin häkä ja eikös markkinataloudessa maksava yleisö ole "se". Et räketit ja muut nyt 200metrin kimppuun....

    Kannattaa muuten jokaisen käydä esim. 300m kohdalla katsomassa kisaa. Ääntä ja vauhtia on paljon enemmän kuin lähtöviivalta katsottuna uskookaan.
     
    MadMike, always bb ja Skigu tykkäävät tästä.
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ihmetelly kans tätä, et kuin väki on lähdössä ja läheskään kaikkissa paikoissa ei edes pääse maalin, prkl. Ei rallisakaan väki lähtöä ole kattomassa.

    Maalissa tosiaan vasta tajuaa sen vauhdin, voiman ja se äänikin paljon rajumpi, kuin lähdössä.
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Oma katsojan mielipide tuohon puolikas matkaan. Veikkaan että suurimmalle osalle katsojista ei 1/8 mailin ajat sano yhtään mitään, varttimailin ajat tajuaa varmaankin 95 % katsojista. Se tuskin katsojia isommin kiinnostaa miten jännää kisailua se on kuljettajan näkökulmasta. Tuohon voisi verrata bracketkisailun indeksi jarruttelua ja sitä että ensin maalissa oleva "voittaja" häviääkin lähdön koska ajoi liian lujaa... Vaikka se olisi kuljettajien mielestä kuinka hienoa puuhaa, niin mitenkään katsojaystävällisiä luokkia ne eivät siinä mielessä ole.

    Aika hyvin on ollut vuosien varrella havaittavissa ainakin Porissa jossa yleisöä on riittänyt (kiitos hyvien järjestelyjen ja järkevien lipunhintojen) se, että suurin osa yleisöstä liukenee paikalta aika ajojen jälkeen kun pudotuskaavioiden tekeminen alkaa. Ei se kilpailun jännittävyys merkitse suurimmalle osalle yleisöstä sinänsä mitään. Yleisön karkottamiseen tietysti tuo puolikas matkan kisailu on oiva keino.

    Tämmöisen maallikon silmiin pisti viime kesän Nitrokisoissa pitkän tauon jälkeen käyneenä Top Doorslammer luokka. Jos autot ovat samanlaisia kuin Pro Modit niin miksi nämä ajavat vain puolikas matkaa, eikö ne uskalla vetää täysillä loppuun asti ?! Top Fuelin kilpailumatkan lyhentämistä kritisoi jokunen vuosi sitten Shirley Muldowney Hemmings Muscle Machines lehden kolumnissaan. Kun matka on lyhyempi, niin lähtö on katsojille jo liiankin nopea ja lyhytkestoinen suoritus.

    PS. kellottakaapa joskus Street Outlawsin 1/8 mailin lähtöjä, aika kauan kestää tuo rykäisy ruudulla kun monesta kamerakulmasta näytetään sama lähtö...
     
    MadMike ja Jukka 63 tykkäävät tästä.
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jonnet ei muista.

    [​IMG]
     
    MadMike ja gremlin tykkäävät tästä.
  7. always bb

    always bb Gearhead

    Autoa ostaessa on vaan suosta se kun ei ole papereita, ostin kanssa auton missä sai vaan varmenteen ja itse jaksoin se 15€ maksaa että sai paperit ja kun ne sain luki otteessa vaihdetut osat 10% eikä myyjä sanonut että on 2 kilpinen
     
    dart -66 tykkää tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika omituisia väitteitä esitetty täällä tohon katsastukseen liittyen. Mun kesävessa leimattiin fyyran kisoihin eikä tarvinnu kun lisätä päävirtakytkin ja vaihtaa bensalinjan painepuolen liittimet "korva"klemmareiksi. Ja öölitikut piti varmistaa jousella että pysyvät kiinni.
    Nyt on samaan vessaan menossa turbokone ja jääkö nyt sitten tämä uusi luokka sen takia ajamatta:odeek: .
     
    MadMike tykkää tästä.
  9. Toivotaan että tulee 200m radial kisaan autoja, se on varmasti jokaisen toive.
    Laji tarvii nyt sykäyksiä ja uutta toimintaa, uusia muotoja kehittyäkseen. Tämmöinen Radial ryhmä on kyllä hyvä ja jokainen kadunmies voi osallistua ilman suurempia satsauksia.


    Toki jokainen toivoo lisää kuskeja/autoja tuonne muihinkin katukahinoiden ryhmiin. Joskus oli semmoinen tunne että puolet osallistujista tai ylikin on jotain helvetin japanilaisia moottoripyöriä. Eihän sitä kauaa kukaan ihminen katso, vaikkakin keski-ikäisillä kuskeilla voi olla touhutippa kun on niin jännää pärrätä suoraan maalista lineuppiin....
     
  10. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ehkä kannattaisi jättää nuo sääntötulkinnat niitä osaavien käsiin...
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Oliko seinäjoella paljon autoja ajamassa uusia luokkia?
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No ainakn noin 3-400% enemmän kuin Porissa,kuuleman mukaan Porissa oli 1 ja nyt oli jo 4!
    Nostan hattua näille 4:lle,ei todellakaan helppoa kauraa ollut radalla.
    Toivottavasti noususuhdanne jatkuu,ja nyt tulikin oivaa osoitusta siitä että helppoa ei ole,ja voimalla ei jyllätä!Väitän että 302 Taunus,Tunnelram Camino omasivat reilusti enemmän voimaa kuin Finaaliin ajanut Kupla...
    ja kaikki puhtaita kruising/harraste autoja,ei mitään Race vehkeitä!
    Ja ainakaan kertaakaan en kuullut mitään vinkunaa puolimatkan ajamisesta,muutamna jopa innostui kehumaan kisaamisen tempoa ja tasaista kisaa!

    Finaalissa oli TunnelRam(?) koneinen Camino ja Vw Kupla,Camino vei sen erän.Kupla lähti viivalta karkuun mutta Camino piti hermonsa pikku sutimisesta huolimatta,piti paketin nippanappa kasassa ja ajoi Kuplasta ohi ennen kennoa.
    3-4 sijat meni 302 Taunukselle(joka taisi Finaalissa päästä hommaan kiinni ja kellotti 8,879,tais olla tällä kertaa finaalikierroksen kovin aika) vastassa ollut Turbo Toyota Carina kärsi pitotappion.
    Tämä 8.879 on kuitenkin täysmatkalle 13.7sek luokkaa,joten kertoo että ei siellä tartte 500hv olla että pärjää.

    Outlaw Streetissä ,missä voimalla jo onkin hiukan vaikutusta,mutta Seinäjoen lipoinen rata asetti kyllä tehoriippuvaisille sutimista mistä aikakortti ei tykännytkään.
    Parhaiten säädöt löysi Kangasvieri joka vei Finaalin 5.8 ajalla, vastassa ollut Latvalan Mikko 6.3,jolla pito irtosi hiuksen hienosti lähdössä.Loppunopeudet oli 202 vs 197 muistaakseni.

    Tästä hyvä jatkaa ja toivottavasti useampi löytää tiensä jompaan kumpaan HeadsUp luokkaan!
    Mä lähdenkin tekemään tallista muutaman koneen valmiiksi niin pääsee omaa Chargeria rakentamaan Real Streettiin,toivottavasti.
     
    primax, Volvo_5.7, GS ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä kokeilin hyvinkään kisoissa volvolla tota truu striittiä katurenkailla ja paras veto oli just tota samaa luokkaa 8.8 puolmatkassa. 13.4 meni sillä vedolla täysmatka. Hauskaahan se on ku joutuu hienosäätää kaks ekaa vaihdetta pidon rajoilla. Mut en saanu kilpakumppania laittaa katupalloja alle sen kilpuriin, vaik se oli alun perin luvannu, joten se laskettiin luovutusvoitoks!
     
    MadMike, chevy 2 ja Jukka 63 tykkäävät tästä.
  14. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Ainut keino saada lisää autoja radalle on rengaspolitiikka.Amerikan
    malliin 10,5 joka mahtuu lähes jokaiseen ns, normi autoon.Siitä yli Race car, jolla on oma luokanssa renkaiden kanssa.Oma kulkine on pirteä 70 rysy tuplaturboilla ja 11,5 katuslikseillä.Paras 11,3/215.Tonkin sais paremmas jos poistais sohvapenkin sähkösäätöineen,sähkö fönärit ,ilmastointi jne...Eipä hirveesti kiinnosta.Jos tulee joku rengas rajoitettu luokka, tuun mukaan.
     
    MadMike, GS, three hundred ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Onko sallittu Azenix FK 453 275/40 zr 18 99Y rengas eli ei lue mitään lukua siinä kyljessä?Ja toinen että otteessa 17 ja nyt 18 tuumainen mutta leveys sama,estääkö kilpailukatsastuksen muutenkaikki muutokset otteella esim.ahdin.Nm.Suatetaan tulla 27.7 Poriin kokeilemaan Totuus Streettiä Corvetella tai sitten uudelle pinnalle Motoparkkiin Radalle.com 28.7 Su.
     
    Muokattu: 25.6.2019
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En oo mikään rengasalankaan asiantuntija, mut mun käsitteeääkseni UTQG luku sisältää myös ton treadwearin, ja se on tolla renkaalla 300-A-AA, eli luullakseni 300 on toi treadwear, eli käy.
     
  17. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Jukka käy nyt edes talven jäljiltä tsiigaamassa et auto on edes siellä tallin takana! ja ota pressu pois päältä jos ei oo jo lähtenyt!:D
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tää mielenkiintonen vääntö ei lopu varmaa ikinä, tehää niin tai näin nii sama on jatkunu vuoskymenii ja jatkuu aina vaa :p Täl hetkel ja ihan nyt viime vuosina FHRA:n Streetti-luokat on nyt taas tippunu väil hyvän nousun jälkeee tosi onnettomiks mut BlackList on vissii oonnistunu aika hyvinkii. Ja jos kattoo vaik mm. nyt viimost Hyvinkään skabaa nii on siel sit jengi ollu ajamas kuka kuinkii tosissaa tai muuten vaa mut ihan tuloslistoilkii siel on 14 autoo D:ssä ja 18 C:ssä eli Suomen mittakaavas tosi hyvin, ainakii mun mielest. Eli viittais autoihin tai luokkiin tarvittavien säntömuutosten sijaan pikemminkin siihen et FHRA:n skabois tiimeille tulevat kustannukset on nyt vaa karannu ja jengi kaikonnu paljoltikii vaa sen takii ja siihen liittyen sit sikskii kun vaihtoehtoset edullisemmin vedettävis olevat kisat nyt myös hyviks muokatuil radoil on viime aikoina lisääntyny.
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Porukkaa (tai siis melko montaa) ei vaan kiinnosta monipäiväiset kisat.
    Kulurakenne on aivan erilainen jos voi aamulla lähteä radalle ja pääsee illaksi kaluston kanssa kotiin. Saa nukkua omassa sängyssä eikä tarvi vääntää bajamajoissa aamupaskaa.
    Tai sit ajaa jotain ässämmää, ja uhraa aina vähintään kolme päivää siihen leireilyyn, hommaa trailerit ja asuntovaunut, varikkoteltat ym. ja huoltaa sitä oheiskalustoa enemmän kuin kilpuria. Ei kiinnosta ei.
     
    MadMike ja Jukka 63 tykkäävät tästä.
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tavallaa tolleekii ninku MaxDura kirjotti mut on niis kokonaisis kisaviikonlopuiskii puolensa, niis pääsee kokonaa irtautumaa arjesta parin päivän ajaks eli se rentouttaa silkii taval ku sinne varikolle päästyää koko muu maailma arkimurheinee kyl unohtuu, niit ei oo olemaskaa silloin ku oot siel kisois :)
     

Kerro tästä muillekin!