Tbi ja kylmästumppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.1.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tattaratataa! :D ihan uuden vuoden kunniaksi uusi tbi topic!


    Ongelmahan on meidän muuten niin ok:sti toimiva 4.3 tbi mikä on nyt ruvennut kylmäkäynnistyksen jälkeen tumpeloimaan, eli käynti raskastuu ja sitten stumppaa. Starttaa joskus avainta näyttämällä joskus maanittelemalla.


    Ongelma alkaa winaldl mukaan koneen lämpöjen ollessa 20 ast tienolla, ajallisesti aikalailla 3min kylmäkäynnistyksestä. Sammumisen ja startin jälkeen tokeentuu 1-3minuutiksi kunnes sama uudelleen.

    40 ast saavutettua tai vaikka ekan stumpeloinnin jälkeen liikkeelle lähdettäessä ei ongelmia ole. Koskee vain kylmästarttia.

    Lämpöanturi winaldl mukaan näyttää startatessa ulkolämpötilaa ja on muutenkin looginen.


    Ainoa "vika" on hiukan vuotavat pakosarjan ja yhdysputken laipat, mutta ne on vuotaneet kohta jo puoli vuotta ja tätä ongelmaa ei ole talvella aiemmin ollut.


    https://aijaa.com/6bNlVD video ekan stumppauksen jälkeen ja stumppaa videolla uudestaan. Winaldl kytkettynä.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Olisko toi kohtana se, jossa ecm alkas pudotteleen tyhjäkäyntiä kohti lämpösen kierroksia? Suoraanhan tästä ei apua ole, mutta jos sais vihjeen.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Iac tais olla 100 tuntumassa ihan kylmällä koneella käynnissä. Siis maksimihan oli se 140 vai mutta tohon se pikkupakkasilla sen aikapian laskee.

    90-70 välillä on ongelmia mutta iac kokoajan laskee loogisesti ja ennen sammumista ei näy mitään outoa senkään toiminnassa.

    40c ja closed loop niin ongelmat häviää.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Milläs tbi arpoo bensan openloopissa? MAP, TPS, TEMP, jotain muuta vielä?
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kaasaroi se?
     
    Rotten, rb, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kuseeko suuttimet? Eli onko se siinä holleilla kun se rupee lukee lämpöjä ym, ja ei ehdi korjaa liian rikasta kusevien suuttimien takia?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En oo niitä vielä kattonut mutta ois jännä, että vaan tossa kohtaa oireilis.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    nää kaikki mun silmään ok tossa ja ennen kakomista ei mitkään arvot muutu.

    Vian toistuminen vastaavassa olosuhteessa sulkee mun mielestä sattumat
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi capricen ajatus vois olla suunnassa. Jospa suuttimeen tulee siinä lämmössä mekaanista takerrusta, joka jättää sitä auki? Sitähän ei näy datassa, kun se olevinaan ohjaa oikein. Ja kun lambdaa ei vielä mitata, niin se ei tajuu sitä.
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Onko orggis ilmanputsari ja saako kylmänä lämmintä imuilmaa pakosarjan päältä? Tbi voi jäätyä ihan kaasarin tapaan...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  11. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Viina bensalla?

    Ainii....... Mut toihan hakee bensansa mistä hakee ja kaikissa toverin bensoissa ei taida etanolia olla?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Bensassa juu ei viinaa, kurttuletku jäi kyllä kesän jäliltä laittamatta putsariin.

    Pitää ne suuttimet sitten uä pestä
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No tämä ei yllättänyt :rotfl:
     
    sdfsd tykkää tästä.
  14. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ja mua ei yhtään yllättäny, että olet jättänyt "ylimääräisiä" osia pois ja silti syyllinen on tietysti tbi :poff:

    Laita nyt vaan kiltisti se putki takas sinne ilmanputsarin ja pakosarjan väliin ennen suurempia ihmettelyjä...

    Ps. onhan monessa "oikeessakin" ruiskusysteemissä läppärunko lämmittetty...
     
    rb tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oon vajaan kympin ajanut sillä nyt idän pakkaskausina eikä moista ongelmaa ole ennen ollut. Toki sen nyt laitan kun muistutit mutta epäilen sen tähän ongelmaan auttavan.

    Monen suosiossa on kaikenlaiset pöntöt ja tötteröt mutta joo ne ei taida ajaakaan kun kesällä
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin tässä "väärässäkin" on oikein vetellä lämmitetty imari. Mikähän komponentti mahtaa tökkiä silloin jos ruutta ei vastaa kaasun asentoon? Beebaut 10v tauon jälkeen taas Tbi pruuttanen käyttis ja ei voi kuin ihmetellä kuinka hyvin se toimii vaikka just meni 400 000 kilsaa rikki:rotfl: . Ja juu tässäkin joku on heittäny sen imuilman lämmitystuubin mäjelle ja silti pelittää kylmästä kuumaan kybällä.

    p.s. "kuiva" pakkasilma ei jäädytä sen enempää kaasaria kuin tbruuttaakaan.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tps
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos winaldl iac countit toteutuneita vai ecun toiveet?
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eihän siinä mitään feedbackkiä ole sen liikkeestä, joten pakko olla vaan pyyntö.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    en tajua mitään mutta tarkastaisin myös virranjakajan pyörimen ja kannen siltä varalta ettei siellä ole mitään kosteutta tai jäätä.
     

Kerro tästä muillekin!