Tbi ja kylmästumppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.1.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tai no, tarkkaanottaen on. Kierrosluku. Mutta tieto siitä, miten se sitä tulkitsee, puuttuu.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli iac voi touhuta oikeesti mitä vaan.



    Kansi ja pyörijä kesällä vaihdettu. Ja outoa olis että siellä olis aina kosteutta ja samassa ajassa tulis oireet.


    Tallin lämmitys puutteellinen -16. Saa nähä mitä tosta muovipaskasta uskaltaa irrotella ilman rikkoontumisvaaraa.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No en yllättynyt. Nyt -18.

    Otin ilmanputsarin irti ja löin tulille. Molemmat suuttimet suihki samanlailla kun lampulla katoin. Olin valmistautunut iacin töpselin irrottamiseen stumpin jälkeen. No eipä se nyt oireillut.

    Eli tuuri tai kovempi pakkanen auttoi.


    Sen huomasin, että mapin letkussa oli nestettä melkein 5mm pituinen knööli. Kirkkaat kun ap letkut mulla on. En uskaltanut irrottaa kun jäisiä. Neste ei kyllä jäässä ollut. Tämä siis mapilta tbin taakse menevä.


    Mikä sinne smäidää kerryttää? Muistaakseni aiemmin sen kanssa putsasin.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oli jäässä tai ei, niin härö anturin toimintaan siitä tulee. Hidastin ainakin.
    Bensahöyryn tiivistymä ainoo mieleen tuleva, jos ei kerran jäässä. Mutta sen pitäs kyllä hävitä niinä aikoina kun kone imasee alipaineet putkeen. Jos ei siirtymällä, niin ainakin höyrystyä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siinä se lillu just ennen mistä letku nousee mapille. Ja kone ei ollut käynyt kuin sen mitä startin jälkeen kesti nulla valmiiksi avatun konepellin alle mennä ja sillon lillu jo.


    Luulis että vaikka nyt pakkanen oli kovempi, niin se sama rikastusmäärä ois siirtynyt vaan myöhemmäksi mitä esim -2 ja 3min käynnin jälkeen oli?

    Eli nyt alussa puskee tietty enemmän bensaa kuin -2 mutta sama tilanne tulis eteen kuitenkin. Samoin iacin suhteen?
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ootko sä haukkunut sen auton kuullen tbi:tä tai edes leikilläs uhannut kaasaroida sen? Jos se vaan vittuilee sulle?

    Entisestä astrosta meni icm, se oirehti pari kertaa noin. En tiedä liittykö vaiko sattumaa. Liian harvoin teki että vois varmaks sanoo.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Uus icm mulla on kyllä penkin takana hytissä.

    Temppuilu alkaa kuitenkin koneen ollessa vielä aika kylmä joten luulis ettei komponentit ota lämpöä sillon ja kun kuumempana ja kylmempänä toimii.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lämpökatkominen ei edellytä kuumaa. Saattaa hyvin olla yksi lämpötila vain, jossa pätkii.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Meinasin vaan, että kun kone pakkasessa käynyt 3 min, niin ei siellä vielä jakajan tienoolla kummonen lämpeäminen ole tapahtunut. Jos se icm vaikka +10 lämmössä kakois mutta ei muuten, miten se sitten pelais syksymmällä tai kovalla pakkasella kun lämpö on sama?


    Ja sitten maagisesti koneen lämpöjen ollessa 40c häviäisi oireet. Eilen kolmasti stumppasi alkaen 20c konelämpö ja viimeinen stumppi tais olla 33-34 tienoolla. Sitten loppu.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sehän lämpee omasta toiminnastaankin sähköllä. Ja varsin pistemäisesti. Se sotkee analyysia huolella.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No sitten
     
  12. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    No joo, näissä taitaa olla huikan yksilöeroja ja ainakin näillä nurkilla on viimeaikoina ollut aika korkeitakin suhteellisia kosteuksia... Mulla ensimmäinen tbi ei osoittanut minkäälaisia jäätymisoireita edes edelin tms. avonaisella putsarilla, seuraava +5>-25 C välisissä lämpötiloissa, jos se lämpösen ilman torvi oli vähänkin huonosti pakosarjan natsassa... Koneet oli kylläkin erilasisissa autoissa ja sekin voi vaikuttaa?

    Tätä Karpovin ongelmaahan on puitu jo hetken tuolla yleisen keskustelun puolella ja jos oon oymmärtänyt oikein, hän uskoo winaldl:n kertovan kaikin puolin järkeviä anturilukemia? Pohjolan tallissa autoaan ylläpitävälle miehelle olis varmaan suuri helpotus, jos homma korjaantuis 3 minuuttia kestävällä haitariputken asennuksella.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rupeeko se lambda sahaamaan siinä 40 asteen kohdilla, et selkeesti siirtys closed looppiin?
    JOs siinä kohdin oire häviää, niin vahva arvaus ei ole haitariputki pakosarjaan, vaan joku niistä antureista katkoo, jota käytetään kartan määritykseen ennen live-säädettyä tilaa. Sytkäyksikön katkominenkaan ei välttis alkas mustaa puskemaan, koska sillon ei pala joka kerta. Se vaan rötäis ilman värihaittaa. Kun menee paksuille ja ulostaa mustaa, niin kyllä se liikaa bensaa saa.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Iacin suhteen se winaldl selvisi, mutta jos muutkin anturilukemat on ihan huuhaata niin miksi koko paska keksitty?

    Lopetan kyllä uskomisen jos näin on!
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    IAC ei ole anturi. On ihan eri asia lukea anturin arvo, kun näyttää toimilaitteen asentoa.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lambdan voltit 0.0446 heti startissa sillon -2.7. 20c jälkeen 0.451 eli on niissä liikahdus ennen 40 astetta. Tunerpro muistaakseni näytti pontiacissa sillon tyhjää tai samaa lukemaa niin kauan kunnes siirtyi.


    Joku sen rikastaa koska käynti tosiaan raskastuu, sitten tippuu jengat ja huomaa lumessa mustaa. Kerran on jaksanut korjata ja kuoleman partaalta on hetken käynyt kunnes sammui, yleensä sammuu suoraan kun rupeaa kakomaan.


    Laakista ei ikinä sammu aina useamman sekunnin notkahdus ennen.

    Ja 40c oire häviää
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Map anturi, lämpöanturi eikä lambda anturikaan ole mun mielestä näyttänyt fuulaa winaldlstä katsomalla.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se lambaada ei tee ennen lämpeemistään mitään, siihen asti siinä näkyy ecm:n generoima perusjännite ja toi alle satikan muutos ei meinanne yhtään mitään. Se alkaa hankaamaan, kun siirrytään vahtaamaan sen arvoa.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noi on kaikki antureita, ja niiden näyttämä on ns. konteksti huomioiden oikea. Mutta siinä tulee sitten se, että huomaatko alle sekunnin katkoksia? Tai näytetäänkö niitä edes sulle... ECM on varsin paljon sua nopeempi. Olis kyllä helpompaa, jos olis joskus joutunu ite ettiin tollasta vikaa, nyt joutuu vaan arvaileen.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sekunnin ymmärtää mutta onko systeemi niin hidas ettei parhaimmillaan 5sek huono käynti näy missään? Kun ei kyllä ole näkynyt.
     

Kerro tästä muillekin!