Project Sitsueison ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 15.10.2017.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jossain eurokinnerissä anturi on vauhtipyörän puolella, mites tuollaiseen?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No en mä tiiä voiko tän kanssa katukäytöstä varsinaisesti puhua, käyttöä ehkä ~3vkloppua kesässä kuminvingutusta tapahtumissa mutta jos tulee mieleen joku passeli nokka mieleen millä sais ~kilon paineilla fillarille sen 600hp ja yli 1knm ni kerro ihmeessä? Koska mun on pakko myöntää että alkaa tuntumaan tuo nokan valinta melkoselta rakettitieteeltä :rotfl:

    Ja varsinkin jos se pitäs vielä ympätä mek.rollerina ja semmosella jakopäällä että toi orggis anturi skulaa ni alkaakin olemaan muuttujia jo vähintäänkin riittävästi :D
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No sanotaan näin että se kampuran asentotunnistimen lokaation muuttaminen on ihan se viimenen vaihtoehto koska haluan pitää anturitekniikan mahd.orggiksena edelläkin mainituista syistä plus kun ei sinne siltikään mahdu kuin yksirivinen ketju niin siitä ei ole vastaavaa hyötyä :)
     
    hantta tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    O.k, ajattelin teoriassa, että toiminee myös koneen väärässä päässä, muistaakseni jossain Fordin 7,3 l dieselissäkin on vauhtipyörässä, olisko ollut ehkä veneenkone, ei pysty muistamaan ;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kilon paineella jos tavoite on 600hp pyörälle, niin jotain 300-350hp riittää vapaastihengittävänä.
    Toisaalta outo tapa lähestyä että mitä osia tarvitaan kun ahtopaine on ennalta päätetty, yleensä mennään se tehotavoite edellä.

    Paljon auttaa osien arviointia kun tietää mitä kannet virtaa milläkin nostolla, siihen nokkavalintaankin.

    Painavaan autoon, pitkään välitykseen ja matalaan stalliin kannattaa laittaa jotain melko mietoa, jos ahdin on jo valittu centrifugaaliksi niin sieltäkään ei apuja tule tuonne alarekisteriin, vasta keskialueesta ylöspäin noin tyypillisesti alkaa ahto auttaa.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No se kilon ahtopaine on lähinnä compin moottorisimulaattorilla "testattu" että noilla kansilla vaatis öbaut sen että päästään tavoitteisiin. Kannethan on siis L29 ovalportit mitkä ite siistin jotwn niiden virtaus on erittäin suuri kysymysmerkki :D

    Compin ohjelmaan syötettiin muistaakseni ~274nen nenä ja ported stock heads plus vortech v7ysi ahtimeksi. Tuolla reseptillä pitäis compin ohjelman mukaan olla koneteho LS-tyyppisellä imarilla ~750hp ja ~1400nm kun sen kanssa pelleilin kaverin kanssa. Ja ei liene mahdottomuus jos vaan kaikki osat natsaa ja toimii keskenään? o_O

    Mutta ideoita yms. Saa toki heitellä ilmoille koska mitäänhän ei ole lyöty lukkoon lukuunottamatta sitä että tulee ruiskuna ja centrifugaaliahtimella ;)
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kattelin googlella että löytyykö noista kansistas jotain dataa että mitä voi pitää pohjana virtaukselle, muutamat arvot löytyi koskemattomille, tossa yhdet:
    I found some numbers for L29's



    .100 65 51
    .200 135 99
    .300 197 128
    .400 238 153
    .500 259 171
    .600 272 179

    Pretty sad huh?

    OH well. I'll probably have to use the crappy factory cam, because the machining needed to go with better springs is outrageous.



    Eikös noi siistittynä olis ihan ok kannet, jollain 225-235 .050" asteisella ja 0.600" nostosella mekaanisella rullalla, 112-114 LSA:lla ja 9-9,5:1 puristeisena tulee 400-450hp niin että heilahtaa jo vaparina?

    Siihen sit kunnon kuulerin läpi 0,5-0,7bar ahtua niin ollaan tavoitteessasi kirkkaasti.

    Noista Vortecheista, joskus oli SBC:n kupeessa sellanen pienenmpi V2, ei ihan työntänyt sitä mitä lupailivat, toki V7:sta ei kokemusta.
    Mutta tutki homma huolella ennenkuin ostat ahdinta, siis vertaile kokemuksia, ite kattelisin mielummin Prochargeria tuohon hommaan?
    (tai jos multa kysyttäis niin ehdottomasti turbolla tai kahdella ihan kuin haluaa sijoitella niitä, oikein mitoittuna sais jos melko alhaalta apuja kun pitää yläpään tehontuoton järkevänä, anteeks en voinut olla mainitsematta:cool:)
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tätä on hiukka helpompi ja selkeämpi seurata kuin eräs turbovolle topikki oli.
     
    Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No perskeles, on se hyvä että joku on huomattavasti parempi googlaamaan kuin mä :D

    Just tossa vkloppuna öögailtiin vieretysten vanhaa ja tota "uutta" oval porttia niin venat oli kuin olikin samankokoset ja imukanavan suukin lähes identtinen, mutta pakopuolella selkeästi suurin ero kanavakoossa. Mutta jenkkilässä ainakin kehuvat kovasti että noi L29 kansien imukanavat ois malliltaan oikeinkin hyvät mutta itse kanavatilavuus vaan on pienehkö.

    Mutta tosiaan noi on nyt tarkotus kokeilla että kuin toimivat ahdettuna kun olivat niin hyväkuntoiset ja tulipahan reenattua vähän kanavien siistimistäkin, muotoilemaan en juurikaan alkanu.

    Mutta jos joku tietää suoraan em. Kaltaisen nenän mikä käy tähän mark6 lohkoon niin laittakoon ihmeessä linkkiä? Täytyy itekkin nyt vähän tsiigailla iltasella noiden speksien perusteella että jos löytys käypäsen olosta :)

    Ps. Tossa on nyt siis ihan mitattuna se 9.5 purkka että siitä on hyvä lähteä viinahommiin ahdettuna :D
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No mutta eihän tää ookkaan vielä niin "loppuun asti"-suunniteltu :poff: ja se kouluvihkokin tais unohtua pulpettiin ni ei tuu pidettyä kustannuksistakaan niin kirjaa :rotfl:
     
    palontie tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Tuosta nokastahan oli jo juttua muutama sivu aiemminkin, ja silloin jäi huomioimatta että eihän mk4 nokka käy sen mk6 jakopään hilppeitten kans.
    Tuo pitäis varmaan teettää customina jos haluat sen käyvän sulle.

    Jos haluat laittaa listanokan ja että homma kävis kivuttomasti, niin olis valittava mk6:een suoraan käyvä hydrolleri ja sen kanssa sitten joko alkuperäiset tai niiden tilalle käyvät mekaaniset nostajat.
    Tällöin myöskään jousissa ei tarvi mennä älyttömiin, ja niistäkin oli tuolla aikasemmin juttua.
    Kansiin riittäis myös studeiksi se helppo conversion kitti.
    Muutenkaan noihin rautakansiin ja ohjureihin ei kannattaais ihan hirveitä race-osien rasituksia ladata.

    Käyttötarkoituksena kun on hauskanpito ja sudittelu, niin ennen niitä hurjia tehotavoitteita olis hyvä miettiä kuinka se lähempänä kolmea kuin kahta tonnia painava auto lähtee 2.7 perällä piirtämään. Tuollasessa yhdistelmässä kun turbiininkin pitää olla aika tiukka, niin vääntöä sais olla jo kahdesta tonnista alkaen ihan kunnolla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nii enpä muuten ees aatellu asiaa siltä kantilta että ottais hydyrollerin ja vaihtas vaan mekaanisille nostajille o_O

    Tuleekos siinä jotain huomioonotettavaa? Esim. Välyksen huomioiminen nostossa/asteissa?

    Ja tuo perävälityshän on vaan se mikä tossa nyt sattuu olemaan, toisinsanoen tuo perähän tuskin tulee kestämään kovinkaan pitkään mutta pääseepähän edes kokeilemaan (toivottavasti) tuolla niin rakennetaan sit vahvempi perä tilalle. Sinälläänhän tuo on helppoa kun on lehtijouset takana :D ni katotaan sit sitä välitystä uusiks tarvittaessa :)

    Mutta ajatuksena on juu rakentaa semmonen mosa mikä vetää heti alhaalta joten stallin kanssa voi joutua vähän kokeilemaan että mikä toimii o_O äkkiseltään meinasin pääsäni että joku 3000stalli hyvälaatusella turbaanilla vois olla aika passeli kun antaa sentäs vähän myöten mutta ei kuitenkaan luistele vielä liikoja :)
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Välyksethän siihen pitää arpoa, mutta jokatapauksessa ne on pidettävä varsin pieninä.
    Sellanen luokkaa .010" välys ainakin toimii, ei naksuta paljoo eikä hakkaa nostajia liikaa.

    Bonuksena tulee vielä sellainen hyvä, että ilmoitetuista mainosasteista lähtee lähelle 10 astetta pois. Se on pelkkää plussaa, hydyrollereissa kun on se alkuramppi todella verkkainen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Heitetäänpä tähän yksi varovainen nokkaehdotus joka sattuis sun koneeseen:

    Lunati VooDoo 60621
    Duraatio 272/280, 221/229 @.050"
    Lift .575"/.575"
    Lsa 112
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuohan vaikuttais oikeen passelilta varsinkin vaparimottiin mutta mites kun kummiskin noinkin maltillinen niin muodostaako se ahdettaessa pullonkaulan? Lähinnä nostoja kattelin ja tuon jos vielä mekaanisilla nostimilla kasaa ni saisko olla pykälän tiukempikin? Viisaammat valistakoon? o_O
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollasta .575 nostoista nokkaa se stevekin vielä muutama vuosi sitten ehdotti ahdettuun yli 1000hp isolohkoon..!
    2.3 tuumasella venttiilillä tuo nosto on 25% sen halkaisijasta jota vois pitää ahdetussa vähimmäisnostona kun se suhteutetaan venttiilin kokoon.

    Sun pikkuventtiiliselle tuo on jo aika hyvä, jos vielä porttaus ja venttiilityöt on hyvät niin kansi virtaa paremmin jo alemmilla nostoilla kuin vakio.

    Ajattelitko että ahdettu tarvii isomman nokan kuin vapari ettei tule pullonkaulaa? Eiköhän asia ole jopa päinvastoin, ahdettaessa kun ilma menee tiiviimpänä, niin samasta reijästä kulkee isompi määrä tavaraa.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Itseasiassa nimenomaan ajattelin että tarvii isompaa nokkaa jolloin ei ainakaan alkais ahistamaan, josta seurauksena noussut imulämpö kun ahdin joutuu tekemään enemmän töitä jne. Mutta hurjalta tuntuu että yli 1khp mosaan tarjottas noinkin "loivaa" nokkaa o_O

    Mutta ei kait tuo huono kokeilu olis plus olihan tuo aika järkevänhintanen verrattuna morrisin morrisin omiin nokkiin :D ja saahan siitä sit sit ainakin vertailupohjaa jos tarvii nokkaa johonkin suuntaan muuttaa :) täytyypä laittaa toi nokka ylös suosiolla :D
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Noniin, nyt alkaa jo hermo pettämään suoraansanoen tän nokkahomman kanssa. Elikkäs nyt tossa keräilly ostoskoria sekä rokkiautoon että summitille jotta sais romuja tontille ja tosiaan alakerran kamat puntitukseen. Mutta aina homma stoppaa samaan ongelmaan, nokkaan.

    Elikkäs mistäs mä nyt löydän tiedon siitä että millä jakopäällä mä saan ton paskan läjään? Kun ei auta vaikka summitilla laittaa koneen tiedot oikein kun tarjoaa silti myös mark4 nokkia jne. Ja kun se nyt tolla maxin jakopäällä tuli testattua ja todettua ettei semmonen sinne istu vaikka kuinka yrittäs. Tai siis tuplarulla ei istu jos haluaa käyttää orggis anturin plus että tuskin menis enää omalla jakokopallakaan.

    Ja parastahan tässä on että compilta ei edelleenkään vastata mitään ja jotta homma ei ois liian helppoa niin tuohonhan ei tosiaan löydy ainuttakaan valmista mekaanista rollerinokkaa. Joten onkohan tässä kuitenkin alistuttava ja tilattava hyderolleri ja istutettava sit vaan sen mukaan joku jakopää sinne vai mitä helvettiä mä tän kanssa teen?

    Ja vähän yritin tossa vertailla noita nokkia niin kovasti tuntu kaikki valmiit "supercharged" nokat ainakin olevan ~0600 nostolla ja siellä 280-290 mainosasteilla eli ~230-240 050 asteilla. Joten tähtäilenkö sieltä vaan jonkun mieleisen ja thats it vai tuleeko jollain mieleen joku TOIMIVA nokka laskuri kun ei compin laskuri ainakaan tarjoo muuta kun ei oota ja kontaktinottoa, joka ei siis ole onnistunut o_O
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tohon sun kombinaatioon helpoin ja järkevin on tosiaan valita listalta vaan mk6 hydyrolleri nokka, ja siihen sopiva 1-rivinen true roller-tyyppinen mk6 jakopää. Sillon ei pitäis tulla mitään ongelmia.
    Onhan se nokka mahdollista tilata custominakin mk6:seen sopivana haluamillaan specseillä...

    Jos haluat reilummin nostoa kohtuullisilla asteilla, niin 1.8 keinuilla saat .575" nokastakin jo .609" nostoisen.

    Venttiilikoneistoa vois keventää beehive-jousilla ja retainereilla, tässä vähän vertailua vaikka retainereitten painoista:
    -AFR:n kansien teräsretainerit 32 grammaa
    -Titaaniretainerit 19 grammaa
    -Compin teräs beehiveretainerit 13 grammaa.
     
    Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!