Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mitä ihmettä sä oikein koneistat vaihteisto öljyllä? Vähä offtopic, mutta jäi häiritsee.
     
  2. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Itse olen käyttänyt vanhassa Tarnovissa Tebikan Monitraa leikkuussa. Selitys öljyn käytölle on, että vanhan sorvin vaihteistot ja kelkat aina vuotaa vähäsen ja jos on samaa kamaa kaikkialla, ei tule ongelmia kun ne menee sekaisin kuitenkin. Öljyä saa kyllä ajaa aika reilusti jotta se jäähdyttäisi kunnolla! :)
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Käytän käytetyt jähdytykseen koneistuksessa. Tai olisin käyttänyt mut ei se toiminu. Moottoriöljyjen vaihdon yhteydessä jää aina väh. yks vajaa purkki nii käytän ne tippakannuun ja sorvaukseen jne. Ei tuu niitä päästöjä sit nii ku käyttää uudelleen eiku :D mielessä kyllä käynyt hankkia sitä koneistusleikkausöljyä mut ei oo tullu sorviin tehtyä sitä nesteen kierrätyssydeemmiä nii on sit jääny ja jääny..

    Sen verran päivitystä (ketään tuskin kiinnosta mut), Dötsi on pihalla pressun alla, ajelin silläkin pitkästä aikaa kartanoa ympäri. Perkule se vaan lähtee aina käyntiin, kyynel :odwink: Sisällä kävi voyageri 99, takalaakerivaihto ja koneeseen kaikki öljyt ym. Sekin lähti kuukauden seisokin jälkeen no problem, jeepillä kun mukavempi ajella nyt ku on liukasta ja lunta (pirun kivaa :rotfl:)

    Jeeppi joutuu nyt talliin ku alkas niiin perk vuotamaan kone öljyä, satnan spagetin purijan keksintö. Monesti hirvitti että koska nitkahtaa kiinni mut aina öljynpaine löyty, se vaan että ahdin voi mennä pilalle ku ei öljyä oo paljoa mikä jähdyttäis..?

    Eli: Ram 10, Voyager 10+, Jeeppi 5- :rolleyes:
     
    Muokattu: 16.1.2019
    Saetkae tykkää tästä.
  4. tonska

    tonska Gearhead

    Nonni, hetki taas vierähtänyt. Mulle tullessa oli jo tehty liekkirenkailla tuo projekti. Renkaat oli tehty raudasta, pyöreästä 2,4mm puikosta ja ilmeisesti hitsaamalla jatkettu. No olisi jopa voinut toimia, mutta mitoitus mennyt pieleen ja itse renkaat ei saanut puristusta juuri ollenkaan, vaikka kansi momentissa.

    Seuraavat tehtiin rosterista sorvaamalla ja sovitettiin hiukan ahtaiksi uriin. Nämä kyllä piti jo paineet oikealla puolella, mutta myin auton, ennenkuin ehdin suurempia paineita kokeilla.

    Ja kun monet on täällä kritisoineet liekkirenkaita, niin onko sillä väliä, mitä kukin harrasteautoonsa laittaa. :D Sitäpaitsi rauta- ja varsinkin rst-renkaat pitäisi kyllä kestää syklejä aika hyvin. Kuparirenkaat sitten eri juttu.

    Nyt pukkaa toisenlaista ongelmaa. Meinaa inspiraatio loppua oman ikuisuusprojektin kanssa. Kyseessä siis tuo -01 2500, tällä hetkellä ilman vaihteistoa ja moottoria. Moottori kyllä löytyy osina ja rakenneltu aika pitkälle. Koppa on oikeastaan täysin kunnostettu, ympäri maalattu uudet nahkaverhoilut ym. Voin laittaa kuvia jonnekin jakoon, jos osaan. Ja jos jollain olisi kiinnostusta ostaa tuo koppa pois, niin ehkä se voisi olla myynnissä. Hinta ei ehkä ihan ilmainen ole, mutta ei ole hitsattavaakaan!

    https://photos.app.goo.gl/GwEQaHNgPBHAxGEd6
     
    Muokattu: 18.1.2019
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Siistin oloinen Dodge.

    Joo-o, eipä ole mullakaan muuat kokemusta noista O-renkaista muutakuin silloin kesällä tuli käyteltyä moottoria irrallaan pukissa, nokan sisäänajot, kannen jälkikiristelyt yms. touhut. Siinä koekäytössä ainakin pysyi puristuspaineet oikealla puolella, sit urat on kuitenkin senverran isot että jos ongelmia tulee niin sit voi siirtyä niihin sorvattuihin rinkuloihin.
     
    tonska tykkää tästä.
  6. Rannis

    Rannis 3rd gear

  7. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    En huomannu kummoista parannusta valotehossa, mutta oikeanlaista valokuvioo noissa ei oo eli katsastuksesta ei mee noilla läpi tai ainaki korjauskehotus tulee.
     
  8. korpsela

    korpsela 1st gear

    Tuulilasinpyyhkijät häves kokonaan. Toiminu pakkasilla vähä nihkaasti pari ekaa pyyhkäsyä ja sitte normaalisti. Mikä näissä 2005 3gen vehkeissä yleensä hajoaa? Sulake ainaki päällisin puolin ok. Vielä en oo jaksanu moottoria alkaa purkamaan irti. Vilkut toimii ja vivun päästä ruutaa pissapojannestettä mutta ei sillonkaa yritä pyyhkästä lasia...
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minä pistin ihan kokeilumielessä led polttimot tilaten caballeroon. Valoa tuli lisää ihan perhanasti, mutta kuviota ei sitte minkäänlaista. Onneks on H4 kannat myös pitkien lyhdyissä, joten laitoin ledit sitte sinne. Helppo katsastukseen ku myös lyhyiden umpioissa palaa pitkät, joten lampun kannat irti aina leimalle pelkkien pitkien umpioista.

    Vakuutti kyllä tuo led touhu, että toiset lyhdyt on jo uimassa meikäläiselle päin, missä pitäs olla kyseisen valmistajan paras valokuvio. Merkki oli siis nighteye / novsight. Ihan parin kympin ebay kamaa... hintaskaalahan noissa menee merkistä riippuen 5e - 200e. Ja vähän pelleilyä tuo tulee olemaan aina vaihella lyhyiden polttimot leimalle, mutta jotain tartti keksiä ku ei ajaessa tienny onko valot päällä vai ei... umpiot kuitenki kirkkaat ku tuntus kuvut olevan ihan lasia.
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Entäs Xenonit? Broidi väitti että sais laittaa kuorma-autoon xenoneita ja että manuaalinen säätö riittäis, mullahan on ilmapussit takana millä voin korkeutta säätää.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Led-polttimot tai koko led-valaisimet vaan tekee sen että ne jäätyy/ lumeentuu ajaessa. Hukkalämpöä ei riitä sulamiseen vaan on raapattava/pyyhittävä lumet puryssä aika ajoin talvella ajaessa. Tehoa muuten riittää kyllä kivasti.
     
  12. smgt

    smgt 3rd gear

    Dot valojen tilalle saa laittaa dot xenonit ilman pesimiä ja säätöjä. E xenonit taas vaatii automaattisen korkeudensäädön ja pesimet.

    Ymmärsinkö oikein että tipitii ajelee ilman minkäänlaista valokuvioo? Eikö ole sama vaan ajaa pitkät päällä sillon, niin konttorille ei tarvii ku puottaa lyhkäset päälle? Pääsis pienemmällä vaivalla sillon.
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos minä olen tipitii, niin kyllä mulla lyhyillä on valokuvio nyt kun siellä puolella on ihan halogeenit. Nuo tällä hetkellä pelkästään pitkien umpioissa olevat ledit olivat lyhyillä valoilla sama kun olis ajanu pitkät päällä kokoajan. Varmaan olis vastaantulijat kiittäneet...

    Ja kyllä juu tuo ledien hukkalämpö tulee vähän väärälle puolelle umpiota. Mutta eipä oo nuo pitkien umpiotkaan kertaakaan ollu vielä jäässä, vaikka en juuri käytä pitkiä ja nyt siellä on vielä ledit.
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tod näk vivusto leikkaa kiinni. Itte just vaihoin pyyhkijän moottorin, ko alko hidastua eikä pysähtyny enää alas muutaku katkaisijalla kikkaillen. Vikahan oli siis kuitenski vivustossa, joka oli nihkee liikkumaan. Ei tunnu herkistyvän millään voitelu/irrotusöljyllä, et uutta osaa vaan rockautosta. Ainoo vaihtoehto on valitettavasti DORMAN, joka toiminee aikansa.
     
  16. korpsela

    korpsela 1st gear

    Luulis että polttelis sulakkeen jos ei pääse pyörittään moottori? Onko 3gen jossaki muuallaki sulakkeita ku toi 30a pääsulake vinkkareille konehuoneessa? Se oli kunnossa niin pitää huomenna purkaa toi mosa ja vivusto...
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tietty yks vaihtoehto on huono maadotus, joka löytyy sipojien moottorin kyljestä. Niin tai näin on pyyhkijän varret ja suojamuovi irrotettava. Ittekkin ihmettelin tota sulakkeen palamattomuutta, mut ramin sähköillä tuntuu olevan välillä aika oma elämänsä.
     
  18. korpsela

    korpsela 1st gear

    Käytin moottorin pöydällä auki. Sisältä siisti ja ei ainakaa vivusto oo jumissa. Tossa kolmoskoppasen moottorissa maa tulee pistokkeesta ja jonnekki konehuoneeseen. Ei tossa moottorin kylessä erillistä maata oo?
     
  19. korpsela

    korpsela 1st gear

    Otappa tosta nyt selvää. Putsasin moottorin ja väänsin noita kahta kynttä vähä pystympään sisältä ja nyt toimii. ‍♂️
     
  20. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tuli haettua taas vuosi leimaa ja sama homma kuin viimeksikin. Katsastuksen jälkeen alkaa takajarrut jumittamaan. Pikkuhiljaa menee kireämmälle ja jos samoin käy kun viimevuonna niin kohta jämähtää niin ettei jaksa liikkua ja pitää ottaa auki.

    Mahtaako mulla seisontajarruvaijerit jumittaa, kun en sitä ole käyttänyt sitten viime leiman ja katsurin jarrushown jälkeen alkaa jumittamaan?

    Vai

    Johtuuko se siitä, että katsuri pitää teloilla sitä vapautusvipua auki ja sotkee käsijarrupoljinta? Miten toi automaattisäätö toimii?

    Vasta viikonloppuna kerkeää ottamaan auton montulle niin noita vaijereita en mene arpomaan hankeen. :D
     

Kerro tästä muillekin!