70-80 luvun pienet Fiat henkilöautot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 30.1.2019.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Elikkäs millaisia mahtavat olla kyseiset autot?

    Onko helppoja huoltaa?

    Ruostuvat helposti?`

    Saako osia hyvin nykyään?

    Sähkövikoja? (Magneti Marelli, Italian Lucas?)

    Kokemuksia kyseisistä autoista arkikäytössä?

    Tarkoitan: 127, 128, 126, 133, 600, 850, Panda
     
  2. Kaikissa autoissa on omat haasteensa, vanhoissa itakoissa ne on sitten oma lukunsa..:D

    Kannattaa tutustua Fiat-foorumiin:

    http://www.fiatforum.fi
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Tavallisia
    On
    Normaalisti
    Saa
    Normaalia polttimon vaihtoa
    On
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Omakohtaista kokemusta 850 ja 133. Muuten oli luotettavia pelejä, mutta jostain syystä (urheilullinen ajotapa:rolleyes:) meni laatikosta aina kakkosen synkronointi. Hyväkorinen kannattaa etsiä, tekniikka on helppoa. Tuli noilla ajettua jotain 20tkm yhteensä, eikä oikein negatiivista jäänyt mieleen. Pikkufiatit on meillä ollut vähän sukurasite kun isäukko oli aikoinaan 70 luvulla merkkiliikkeen korjaamopäällikkönä. Sillä oli myöhemmin 850 Sport Coupe, terhakka peli 1000cc kaksoiskaasari ja peltisarja, perävälitys tiheämpi kuin perus 850 ja levyjarrut ja vakaajat. Sillä pääsi lähes pelottavan lujaa. Ps: 133 on itseasiassa Seat, sitä ei ole Italiassa koskaan tehty.
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Hauskoja pelejä varsinkin nuo takamoottoriset. Itsellä ollut vuonna miekka ja kirves 600 ja 133, jotka molemmat oli oikeasti Seatteja. Välillä olen haaveillut vielä hommaavani 600 tai 850 harraste vehkeeksi.
     
  6. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Tekniikka on helppoa ja halpaa, terästä korissa yleensä vain nimeksi. Ainakin jos on koskaan/milloinkaan talvella ajettu. Lankomiehen perintö-uunoa kun laina-autona oon muutaman kerran käyttövolkkareiden vittuillessa pidempään pitäny, niin jäi kans vähän kaipaus omalle fiudelle.

    Meillä on aina ollu kusiaisia, veljellä nytkin 2. Mutta en ole vielä niin hyvä hitsari.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tulin kusiaisella synnytyslaitokselta kotijo. Eka auto oli 15-vuotiaana myös kusiainen, myöhemmin oli toinenkin. 850 ollu kolme joista yksi special. Olleet kylläkin kaikki elimenluovuttajia. 126 oli yksi. 127 oli yksi leimattu, jonka ostin 100mk kun kaveri hermostu siihen. 133 ollu ainakin kolme. Niitä oli talviautoina kun monaco oli talviteloilla. Niitä 133 tuli viilattua, 850cc ja 900cc koneita, kaiken maailman alquatin, abarthin kilkkeitä, f-ryhmän rallikantta, sivuimu ja pystyimu webereitä, peltosarjoja ja nokkia kaiken moisia, hihnajakopäitä, uusia levyjarrusettejä. Se jotenkin lähti keulimaan se homma. Jäi jotenkin vaivaamaan jos olis saanu kuitenkin jostain autobianchi abarthin 1050cc koneen....,...
     
  8. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Vähän näkyy Nettiautossa olevan katsastettuna kyseisiä autoja myynnissä.
     
  9. 126;sta valmistettiin Puolassa vielä 90-luvun lopussa, mutta semmoisen kilpiin saaminen on täällä hankalaa johtuen pakokaasupäästöistä. Mutta 1991 ja vanhemmat onnistunee helpommin.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, yhessä 133 oli jokkis fiuden 900cc kone ku niissä aikoinaa piti olla se oma kone. Se oli sm-voittajan tekemä. Enkä tarkoita sado-masoa. Kierti muuten ihan homonaan......
     
  11. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Harvassa asiassa sitä ihminen ymmärtää yhtä nopeasti ja yhtä kirkkaasti, että vauhti ja nopeus ovat kaksi eri asiaa, kun painaessaan pikkuviiatilla moottoritietä vesisateessa ja sivutuulessa niin kovaa kuin itsesuojeluvaisto antaa...
     
    Nikuzai, Roc, valpas ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mulla oli 90-luvulla ensiautona Kusiainen, Pompannappi, Sexisatanen... Se oli Seat vm. 72. Saatiin se kerran piparirallissa torin kulmilla kyljelleen, kun kuskilla ei ollut niitä Vatasen käsiä...
    Ihan jees tuon räpsyn kanssa pärjäsi, mutta itselle ei suuret himot jääneet suhteen päätyttyä.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Haa, myin aikoinaan kaverille -77 Fiat 127. Kallishan tuo oli 50€ ja kori kaljaa... Tarjosi ensi viittäkympiä mutta tiukkana pysyin.
    Ajokilometrejä oli 94000!! Nyt kaveri kunnostaa ja uusi maali jo päällä.
    Eihän tuo ollut mikään ajoihme, mutta Hämeenlinnaan ja Lahteen tuli useamman kerran ajettua viikossa, kun rouva vei lapsia harrastuksiin perheen tilavammalla autolla.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Olikos se 133 ku tuntuu ja kuulostaa päältä ajettavalta ruohonleikkurilta? Se vois olla hauska, jos ei löydä miniä jostain.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    126 on kooltaan vähän semmonen, että se puetaan päälle kun lähdetään ajelemaan.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    70-luvun alussa Autonovolla, vajaan pari vuotta olleena, jonkunlainen side Hazettiin, ja Fiattiin on jääny. Oli ihan mukavaa aikaa, ja paljon ihmismoisempaa toimintaa korjaamolla, kuin edellisessä paikassani Fordilla.
    Olin mm. ajamassa autoja laivasta silloin, kun iso määrä kusiaisia tuli kerralla.
    Sen verran tiedän, että jos auton molemmissa päissä lukee Viat, niin on se vika (tai monta) siinä jossain välillä.:D
    No, kusiaisella tuli kortillisena ajelu Helsingissä opeteltua. Sitä ennen ilman korttia Hansalla.
    Kun kortti oli ollu kaks viikkoa, niin tuuppasin kuplan perään Pressanlinnan edessä nopeemmalle kaistalle vaihtaessani, joka sitten olikin pysähtyny.:( 120 mk tuli maksamaan, paikanpäällä sopien.
    Vähän sama, kun yks kaveri sano, että sulla on tuplakilpinen auto (omistaja luuli tietävänsä, mitä "tuplakilpinen" tarkoittaa), väitti vastaan, että ei varmasti oo. Toinen kaveri kävi auton takana, ja huudahti sitten, että on täällä toinenkin kilpi.......:D
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Emännys ihastu tommoseen kusiaiseen niin paljon että sellanen piti ostaa.
    No, siellä se katoksessa odottelee vuoroaan. Botnia swapista löyty suora, siisti etupuskuri käpyineen ja työkaverikin jo tarjotteli varaosa-autoa. Tuo meille haettu yksilö olikin harvinaisen ehjäpeltinen, jos ei lommoja lasketa.. Ollut yhdellä omistajalla uudesta asti.
    En tiedä onko se täti autoa pessyt, mutta ainakin maalannut autoa pensselillä usein!:D:confused: Maalia on paikoitellen melko paljon pinnassa..

    Onhan tuollanen koppimopo melko jännä ajettava autojen jälkeen, mutta oma fiilis siinä kyllä on.:cool: Se pakokauhu kun rekka lähtee ohittamaan.. Tai ajaa aukealle kovalla tuulella..:confused:
    Ei pyörän selässä koe tuollasta!?!:eek::D
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Entisenä Fiatin omistajana sanoisin, että se on 126, joka kuulostaa ja näyttää ruohonleikkurilta tai mopoautolta ;)
     
    mikkis83 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, se 126 on vähän niinku olis pesty 133 liian kuumassa ja se olis kutistunu. Hauska auto se oli, käsijarrun molemmin puolin oli samanlaiset vivut ja piti muistaa kummasta vedettiin ryyppy ja kummasta startti päälle. Se kun nääs startti oli olikonasenyt -76 saakka vaijerikäyttöinen. Ostin siihen osia nimeltä mainitsemattomalta suuren teknisen lehden toimittajalta, joka hankki niitä teutonien maasta. Käyttö sekä virisellaisia oli, you name it. Katalookit on vieläkin tallella. Äijä oli ostanut olikosenyt -74 uutena ja ajanut 90 000km muutamassa vuodessa perheensä kanssa. Koko merkkikorjaamon väki tuli katsomaan että kuka hullu on ajanut tollasella syylällä tuossa ajassa noin paljon. Sitte se olikosenyt Jommi Öunap ajo 126 pää punasena rallia aikoinaan. Itellä oli se 594cc vakio pikkulohko ja siinä ei oiken force riittäny saamaan sivuluisuun ni puski ojaan. Onneks kuskissa oli forcea ni sai yksinään nostettua keulan ilmaan ja takas tielle. Haaveena tietysti oli 654cc isolohko mutta myin auton kun tuli vähän kaikenlaista. Harmittaa... niinku monen muunkin kohdalla mikä on tullu myytyä tai jääny ostamatta. Ostoihin vois vielä tietysti vaikuttaa, tollasenhan sais talliin piiloon lakanan alle ja kun vaimo huomaa sen ni vois sanoo toihan on ollu meillä jo piiiiiiitkäääään.
     
    jknR, isalmela, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii part 2, kaverilla oli aikoinaan nissan sunnyn kone kusiaisessa. Niitähän oli nisukoissa 1,2-1,5 enkä muista enää mikä niistä. Adapteri välissä omalla lootalla. Ammattilaisena oli tehny kusilaidusta peräosan joten erottanu ei muuten kuin että oli vähän pitempi. Itellä oli se 127 900cc 133 kopassa josta pyörimissuunta muutettu kun 133 ja 127 koneet pyörii eriperin. Muuten olis ollu eteen liian vähän ja taakse turhan paljon pykäliä. Weberiä kun sääteli yöllä 6-tiellä ni kerran peltisarja hehkui niin punaisena että harmittaa kun ei ollu makkaraa mukana. Lyijyllinen bensa niin tien laidassa tulpat pois ja sen mukaan ilmasuutinta vaihtoon.

    Sain muuten kerran ylinopeussakotkin vakio 126 fiudella. Säilytin ja meinasin kehystyttää sen mutta jäi tekemättä ja taisin antaa ”aikakortin” seuraavalle soihdunkantajalle kun myin sen. 594cc ja 23 hp........
     

Kerro tästä muillekin!