Calvert Split-Mono leaf katukäytössä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Selli, 25.1.2019.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Onkos tovereilla kokemusta otsikon lehtijousista katukäytössä?
    Ite en haluaisi tehdä juurikaan muutoksia ja haluaisin pitää siposat/kevyet jouset. Markkinoilla on kyllä hyviä multileaf jossa jäykkyys asiallinen.
    Nämä Calvertit vaan kiehoisi, kun olisi jäykkyys ja keveys samassa paketissa. Ja kävisi orggis paikoilleen.

    Käyttötarve ei ole kilvan ajolle minun tapauksessa, mutta kiva se olisi uskaltaa motarillakin ajaa niin, että näkee eteesäkkin :)

    https://www.calvertracing.com/splitmono-leaf.html

    Onko ehdotuksia jos en näitä valkkaa?

    Autohan on -67 Firebird
     
  2. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Eiköhän nuo ole enemmän äkkilähtö hommiin. Mieluummin uretaanipuslat orkkis jousiin tai jotkut esim. Hotchkiss 2 lehtiset ja kunnon iskarit. Ja jos oikein hullutella haluaa niin sitten noi Calvert caltracsit.
     
    Selli tykkää tästä.
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itellä ollu muutaman vuoden Dartissa. Ja ei ole pahaa sanottavaa niin katuajosta kuin varttimaililtakaan.
     
    Selli tykkää tästä.
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Tässä olisi tosiaan vaihtoehtoja. Uretaanit kyllä löytyy jo hyllystä kun oli setissä joka meni muualle koriin. Hotsit mulla olikin tuossa 2gen Camarossa ja tykkäsin pirusti.
    Iskarit ovat aika perus KYB gas-a-justit (Vuoden vanhat). Ihan ok:lta ne tuntuu.
    Vakaajat ja connectorit inssaan kans tässä keväällä.
    Noi Jouset on vielä vakiomalliset. Taitanee olla jossain 125-150Lbs rate arvolla. Ainakin ihan litassa on jos on kaksi takapenkillä.
     
  5. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Myös minulla ollut kolmisen vuotta Chargerissa Calvert monot ja pidän erittäin paljon. on todella hyvät ajaa ihan normiajoakin. Nehän saa (ainakin sai) painon mukaan mitoitettuna. En ole huomannut niiden väsyneen, tosin ei ole vehkeelle hirveästi maileja tullut.
     
  6. TimoT

    TimoT 3rd gear

  7. 3964

    3964 3rd gear

    Mitenhän nuo kestää mutkille ajelua,äkkiä en kyllä keksi muuta hyötyä kuin keveyden ja varmaankin herkkäliikkeinen kun ei latit hankaa toisiaan.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Ja tuskin kestää montaa läskiä kyydissä ilman et on jo tontissa taas.

    Eli ei varmaan kehuttavat kadulla?
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Miksei kestäisi? Calvertin jousetkin kantaa ihan siinä missä monilehtisetkin.

    Calvertilla yksi syy yhteen paksuun lehteen on Caltracksit. Ne kuormittaa norran etupäätä aika rajusti ja tavallisia, ohuita monilehtisiä on hajonnut, norra katkennut ja siitähän sitten seuraa erikoista ajettavuutta kun auto muuttuu nelipyöräohjatuksi...
     
  10. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Taisin bongata muutama vuosi taaksepäin alastarolla mutkarataa varsin nopeasti kiertäneen boss-tyylisen nopsaperä mussen alla tuommoiset monoleafit.
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Jos ollaan samassa mussessa ni siellä on muistaakseni linkit ja panhard kaverina.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Monoleafit, linkit ja panhard + iskarit? Miksi ihmeessä? Mihin lehtijousia enää tarvitsee ja miten ne pelaa linkkien (linkkien säätöjen) kanssa yhteen? Yleensä siirrytään coil overeihin tuossa vaiheessa.
     
  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Leimavehkees ei taida saada jousitustyyppiä muuttaa, taitavat olla vakio päänorrat paikallaan tämän takia.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Onneks ei kohta tartte enää katsastaa toivottavasti ni saa päivitellä autookin ihan rauhassa sit.
     
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä saa. Ite leimasin Furyn nelilinkeille ja ilmajousille. Oli alkujaan hevoskärryn jousilla.
    Ihan pelkällä muutoskatsastuksella.
     
    Catiska ja xarper tykkäävät tästä.
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Muistatko paljo tuli prosentteja linkeistä?
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei kyllä mitään muistikuvaa.
    32 tai 34 oli kokonais prossat.
    Siinä oli tekniikan vaihto, jousitus muutos, ja avomuutos, jopa bensatankki ja katon poisto oli merkattuna johonki lappuihin. :confused:
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Onkohan toi jousimuutoshommaki sit muuttunu? Oon nähny parikin escorttia jossa nelilinkki+pystyiskaritolpat kierrejousilla, silti lehtijouset (päänorrat ilman lisälehtiä) paikallaan, just leimahomman takia.
     
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllähän nuo on jossain välissä muuttunu.
    Mutta parhaiten selvinnee konttorilta kysymällä nykyinen tilanne. Ainakin vähänaikaa sitten muuttui mm ilmajousien leimaamisessa jotkut vaatimukset. :odroll:
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ei vissii tartte olla enää merkkikohtaset kuha löytyy laput pussien kantavuuksista yms.
     

Kerro tästä muillekin!