360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    En ymmärrä miksi noita Volvon nokkien arvoja tai ylipäätänsä Volvon virityksiä pitää olla tukkimassa tähänkin ketjuun jossa keskustellaan Mopar 360 moottorista? Mikä ihmeen besserwisser tarve sulla on päteä lähes joka ketjussa? Ei ihme että saat vittuilua osaksesi.
     
    xarper, north, Vuokralainen ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Kolmosen/nelosen puhaltimella sierra jättää sen Volvot.
     
    Roc tykkää tästä.
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Puhuuhan Shining Whitkin omastaan.
     
  4. darpen

    darpen Gearhead

    On maininnut enemmän pikkulohkoon liittyvää kuitenkin. Ja myös isolohkomoppe on pikkusen lähempänä kuin volvon nelonen.
    Ei suora nelonen ja v8 ole mitenkään muuten verrannollisia kuin että molemmat on moottoreita.
    Itte kun oon sekaantunu fordin ohc-motteihin, moparin kutoseen ja pikkulohkoon, ni kaikki on ollu erilaisia tehdä.
    Sama on kun vertaan hd:n mottia tohon hondaan ja kawaan.
    Ja vikaks tosta virtuaalirakentamisesta... se jää just siihen useimmilta.
    Eli jos jatketaan moparin tuotteista tässä ketjussa, missä on tarkoituksena saada moottori kasaan ja autoon.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sopii mulle.
     
  6. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mäki olin luulevani et tää keskustelu menis niinku sbm/la piikkiin ja siks seurannu vähä sivusta, oon kai jo jotain tähän omasta puolesta kirjoittanukki. Mut eiks ne nää täys race ja pro mitä on kuuluu toki tähän 360 Sbm juttuun mutta ketä se täällä palvelee, suurin osa kummiskin ja jota pitäis hatulla nostaa on sitä nuorta sukupolvea.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kaukana siitä. Niist en oo edes alottanut. Nytei oo ku yks 360 kampura tallill, mut jahka täs kerkii ni ois tarkotus lyödä 273:n kasaan.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Läheltä tutulta nyt sattu halvalla löytymään käytetty XE284H ni mennään tolla kevääseen ja katellaan sit keväällä minkälaista nokkaan tohon laittelis jos vaan suunnitelmat pitää kutinsa ja sais ne alukannet ja remmin hommattua kevääks tohon, sillä kehtaa nyt uuteen nokkaan sijottaa jos ei pakko ole kun vaihtoo menee ahtimen kanssa kummiskin sit varmaan.
     
  9. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Mietin tota lehdessä ollutta juttua.
    Miksi en tekisi omastakin tommosta fiilistely vehjettä. Mulla on hyvin samanlainen kokoonpano, eikä ikinä kiire mihinkään.

    Imusarjan vaihdan talven aikana rpm:n. Jakopään uusin.

    Jos unohdan compin 268 nokan ja laitan suoraan comp camsin 280h magnumin?

    http://www.compperformancegroupstor...&Product_Code=20-232-4&Category_Code=LACAMHFM

    Siinä on imu ja pakopuoli sama kuin pakopuoli xe268h nokassa.

    Venajouset riittää (comp 942-16), dynaaminen ruttu vähän laskee.
    Perä on 3.23 välityksellä, ei optimi, mutta turbiinin stalli 2500 auttanee.

    Olenko jo ojan puolella menossa kovaa metsään?:D
     
  10. sangi74

    sangi74 Gearhead

    mulla olis tollanen nokka 20-247-4 ja nostajat 821-16 compcams käyttämättömät jos jollain tarvetta 200e
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Päivitystä tänne.
    Asensin uuden jakopään moottoriin, eli compin hi-tech tuplaketju.
    Nyt ketju on sitä mitä pitääkin. Tiukka!
    Uskomaton ero compin magnum jakopäihin! Ne molemmat (2 kpl kokeiltu) oli kuin puol miljoonaa ajettu jo uutena.
    Summitin sivulla asiakas palautteissa valiteltiin tätä löysyyttä magnum ketjusta.

    https://www.summitracing.com/parts/cca-2103/make/dodge

    Aikamoista kuraa..


    Tuli samassa kuormassa vielä air-gap imari ja xe268 nokka:D
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Laitoin Mopar Performance nimellä myytävän rullajakopään omaan 318 ja oli ihan tiukka. En tiedä kenen tekemä se mahtaa olla.
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Jaa.., voisko se olla ihan niiden omaa tuotantoa? Mopar performance osat, mitä itse käyttänyt, on ollu kunnollisia.
    Virranjakaja- kittiä ei ollu saatavilla, kun sellaista mielin pari kesää sitten. Erillisen sytkäboxin (oranssin) sain sentään.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oleomaa, niinku ei useimpien muidenkaan "merkkien". Monissa osissa ei ole kuin muutama paja jotka suoltaa liki kaikki ko osat,esimerkiks Melling öljypumput, Johnson nostajat. Paketissa voi lukee sit mitä vaan, mopar perf, sealed power, comp cams, crane..., taannoin toi Johnson meni nurin ja nokkavalmistajat sekä autotehtaat oli kusessa kun nostajat piti ottaa sieltä mikä oli tuottanut aiemmin 15% markkinoista, Johnson loput. Laatu oli ihan kuraa ja disainit myös. No, aika nopeesti firma käynnisty uudelleen.
     
  15. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ei mopar performancella omaa sorvari-heikkiä varmaan takahuoneessa olekaan, mutta lähinnä sitä tarkotin, että jos omaa disainia. Valittu alihankkija sitten tekee osat halutusta materiaalista, halutulla tarkkuudella etc.

    Mutta asiaa nokka-akselin ajoituksesta.

    Asetin heittokellon työntötangon päähän. Ei keinuvipuja. Eli mittasin nokan nostoa suoraan.
    Jakopää nollamerkkiin.
    Imun 0.1mm nostolla (eikö se ole 0.15mm .006 venttiilillä) asteita kampiakselilla 26. Intake centerline osuu 108. Ihan järkeviä lukemia. Vaikuttaisi olevan 2 astetta myöhäsellä. Nokkakortissa arvot 28/60 venttiili aukeaa/sulkeutuu ja ic 106.
    Mutta nokan sulkeutumiselle en saa järkevää lukemaa. 0.1mm nostolla sulkeutumisasteiksi tulee 67. Pitäisi näyttää 62 astetta, kun kerran muutkin lukemat 2 astetta myöhäsellä. 0.2 mm nostolla näyttää kampiakselilla 60 astetta.

    Ei luulis olevan enempää asteita kepissä, kuin ilmoitetaan. Ei tajua..

    Kokeilin aikaistaa jakopäätä 4 astetta. Kaikki lukemat muuttuu 7 astetta aikasemmalle. Eli aukeaa 33 ennen yläkuolokohtaa, ic 101 ja sulkeutuu 60 jälkeen ala kuolokohdan.

    Jätänkö kuitenkin 0-merkkiin?
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Kyllä sä voit laittaa sen kohdalleenkin, vaikka jakopää on noin karkeilla säädöillä:
    Viilaat sitä rattaan kiilauraa hieman leveämmäksi, ja teet kiilan toiselle puolelle sopivan shimmin vaikka välysmitasta.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mopar performance jakopäällä ja Hughesin nokalla pääsin ~asteen päähän mittauksissa, mikäli en tehnyt virhettä mittauksessa.. ei taida aiheuttaa toimenpiteitä.
     
  18. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kiitos vinkistä.
    Viilasin kiilauraa ja tein välysmitasta 0.7mm shimmin. Olipa kätevä kikka. Siirtyi sen 2 astetta aikasemmalle ja vaikuittaisi olevan kohdallaan.

    Imun sulkeutumisaste näytti vieläkin ihan kummalta, n. 65, piti olla 60, mutta .050" nostolla kylläkin pitää paikkansa. Joten täytyy olla tyytyväinen.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  19. Smokend

    Smokend 3rd gear

    74vm 360 projekti on menossa kanssa.

    Koneessa oli paikallaan

    600 holley vacuumi
    edelbroc rpm imusarja
    "974 kannet kanavat ja mahdollisesti palotilat portattuina. Vakio keinuilla.
    4.020 bore
    isku oli 3,592 eli ihan aavistus jäi decistä. 0,5 mm noin.
    nokka https://www.summitracing.com/int/parts/crn-693942/overview/make/dodge
    perä 3.23 ja alla on 15" 275/65
    2000 stall 727
    Männät? en tiedä, kun pitäisi saada vakioista kuva, mutta venttiileille on kolot.
    3" purkisto.
    1370kg

    Puristukset mitattiin ennen purkamista ja näytti päälle 8 olevan. Kannen tiivisteet näytti olevan "hyvät" ja venttiilit leijuvat ainakin sen perusteella, että nyt ne istuvat hyvin, kun istutetiin ne takaisin kansiin hiomalla. Alakertaa en nyt muuta tällä kertaa.

    Mitä nuo vakio kannet kestävät nostoja? toiveissa oli XE275HL, mutta käy varmaan joku muukin.

    Sniper Efi on myös tulossa, koska sopii omiin suunnitelmiin tulevaisuutta varten,

    Mitä tolle kannattaisi tehdä, että olisi sitä rokkia enemmän. 13.7 on parhaimillaan kulkenut. kovempaa pitäisi päästä luonnollisesti.
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Puristuspaine 8 bar? Kuulostaa melkoisen vähältä. Mittasitko palotilaa kansista?
     

Kerro tästä muillekin!