Pellille hiominen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 12.9.2004.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ollut thermoplastista maalia 60-luvun puolivälin toyotassa mutta punotulla teräsharjalla ja rälläkällä poistin maalit.
    Epäkeskolla joskus kokeilin mutta olisi pitänyt olla iso pino paperilaikkoja ja siltikin olisi saattanut hermot mennä. Eihän se mitään nopeaa noinkaan ollut mutta pätkä kerrallaan. No toisaalta kolmena päivänä taisin hinkata.
    Yhdellä teräsharjalla pärjäsi tuon crownin kanssa.
    Semmoisen pari-kolme senttiä leveä kaista lähti kerrallaan eli hiekkapuhalluksen kanssa samaa tahtia? Ja samalla kerralla pinnassa ollut panssarimaali, sen alla ollut maalikerros, alkuperäinen pintamaali ja pohjamaali. Panssarimaali puhtaalla pellillä oli hankalinta poistaa tuolla menetelmällä.
    Puhalluksen hintaakin kysyin mutta päädyin sitten kuitenkin omatoimisuuteen.
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mun mielestä rälläkän teräsharja ei ole kovin hyvä kuin hetken, kunnes piikkien päät pyöristyvät. Eniten olen tykännyt kiillotusmyllystä eli pyörimisnopeudeltaan säädettävästä rälläkästä ja 80 karkeuden Abranet-kiekoista. Laikkojen kulutus on luokkaa yksi kpl/auton ovi ja pari kpl/katto. Neekerintukka rälläkässä myös menettelee tapauksesta riippuen. Se vaatii aika paljon kierroksia että tapahtuu mitään, jolloin kehittyy lämpöä ja joku maali tahtoo mennä lämmetessään sitkaaksi ja ikäänkuin siirtyy vaan paikasta toiseen. Hiekkapuhalluksella kaikki muu paitsi isot laakeat pintapellit.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Mä oon ymmärtänyt, että thermoplastinen (kökkökäännöksenä lämpömuovautuva?) on juuri tuota, mikä lämmetessään siirtyy paikasta toiseen ja tukkii abranetin tai hiomapaperit.
    Tuo mulla meni parhaiten rälläkässä punotulla laikkateräsharjalla. Kun harjaksen päät taipui, niin käänsin välillä laikan toisin päin. Maali ei kerenny lämpeämään liisteriksi, vaan lenti jauhona ympäri tallia.
    Tavalliset akryylit lähtee hyvin kyllä abranetilla tai neekerintukalla.
    Käytin säädettävää Flexin kiillotuskonetta noiden liikuttamiseen.
     
    Muokattu: 4.2.2019
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  5. f34

    f34 Double Gearhead

  6. darpen

    darpen Gearhead

    Tuolla on lähtenyt nopeasti maalit ainakin moottorista. Nitroon verrattuna ihan eri tuote.
    [​IMG]
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Näitäkin on sitten eri laatuisia. Aikoinaan oli "joku jostain" ostettu, jonka sai ajaa ihan loppuun asti ja oli hyvä ruosteenkin irrotuksessa. Sitten on ollut jotain motonetista ja biltemasta ostettuja, joissa nuo langat kääntyy heti myötäkarvaan ja teho loppuu siihen. Hyvissä ne langat on ilmeisesti karkaistu jollain tapaa. Mistähän niitäkin saisi?
     
    passerby tykkää tästä.
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Jarrukliineri auttaa irrottamaan massatöhnän pellistä ja pyörivästä teräsharjasta. Kliineriä suhauttaa välillä pellille ja jatkaa putsaamista.
    On se monikäyttöinen ihme aine.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    KÄYTTÖTURVALLISUUSTIEDOTE
    Sivu 1 / 7
    BRAKE CLEANER
    Vaaralausekkeet
    H225
    Helposti syttyvä neste ja höyry.
    H315
    Ärsyttää ihoa.
    H336
    Saattaa aiheuttaa uneliaisuutta ja huimausta.
    H304
    Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin.
    H411
    Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia.

    Lähinnä tuo ensimmäinen lauseke mietityttää, jos se teräsharjalaikka kipinän silpaisee?? Ei sen jälkeen tarvitse uneliaisuudesta välittää... :oops: :eek:
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No silloin mömmöjen lähtö tehostuu entisestään.
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Täytyypä tehdä puolueeton testi ja yrittää saada kliineri syttymään puhdistustyössä, vielä en ole siinä onnistunut. Hyvä että tuli esille tämäkin puoli. Aika nopeasti haihtuu spray versio pois.
     
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En usko että tommosessa toiminnassa siitä mitää vaaraa on, vaikkakin bräkleeni toimiikin erittäin hyvin starttipilottina.. Ja itse aiheeseen liittyen, olen ilmeisesti jo niin vanha et ei kiinnostanu tän hetkistä prokkista hinkata käsin puhtaaks, vaan tuuppasin kotteron lasimurskapuhallukseen... Maksoihan se kyllä lähelle tonttua, mut ompaha maalit ja ruosteet ympäri koppaa ja runkoa poissa ilman et ite tarttee hikoilla ja jynssätä ja olla ite sekä koko tienoo pölyssä.
     
    belair54 tykkää tästä.
  13. Esaa

    Esaa Gearhead

    On myös palamaton Brahke cleaner olemassa, tosin hinta on myös toinen.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Itse huomasin Jarrukliinerin syttymisherkkyyden, kun sillä putsasin pikkusen kuumennettua Mastertop lattiaa öljystä. Ei tartte välttämättä kipinää. Syttyy jo kuumuudestakin!
    Jarrukliineri leviää kaasuna ainakin metrin säteelle, ja hulmahtaa äkkiä, kun on kuuma kohta lähellä, kipinä, tai liekki.
    Jos kllineriä suihkuttaa, niin heti nopeesti sytytys perään, ettei kerkee kauas leviään syttymiskelpoinen aine. Ei kannata mitään syttyvää pitää lähellä. Mulla oli öljynen trasseli, ja sen sammuttamisessa palo lahkeet. Ei onneks muuta.
    Vaatteisiin, esim. hanskoihin ei kannata suihkutella tulen lähellä jarrukliineriä.
    Jos jotain roskakasaa koitttaa sytytellä, niin kliineriä voi ruiskutella siihen valkeeseen lisääkin. Ainakaan vielä ei oo valkee kerinny siihen spraypulloon! Ja katkasee suihkun välillä.
    En yllytä. Vaan varottelen kliinerin syttymisherkkyydestä.

    Joku sano, että jotkut klliinerit tuottavat palaessaan kovia myrkkyjä?
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Enpä ole vielä Suomessa nähnyt tetrakloorietyleeniä sisältäviä jarrukliinereitä. Sellaista kun lämmittää yli 300°C, niin alkaa kehittymään fosgeenia, joka onkin sitten viimeisen päälle v...umainen aine. Aikoinaan käytettiin taistelukaasuna, ja vastamyrkkyä ei ole.
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Nyt on puolueeton testi tehty ja tuloksena seuraavaa:
    Pyörivä teräsharja (harjakset akselin suuntaisesti) kiinnitettyna 125mm laikkoja käyttävään kulmahiomakoneeseen. Työtilan lämpötila n. 14C.
    Motip spray jarrukliineriä suihkutettu teräspellin (1mm) päälle. Aloitettu puhdistamaan ja välillä lisätty kliineriä. Vähäistä kipinöintiä teräsharjassa, mutta kliineri ei syttynyt/leimahtanut.

    Testiä jatkettu, kinnittämällä teräsharjan tilalle lamellilaikka(80).
    Pelti kasteltu jarrukliinerillä ja aloitettu hiominen ja välillä lisätty kliineriä. Huomattavaa kipinöintiä hiomisen seurauksena, mutta kliineri ei syttyny/leimahtanut.

    Viimeisenä testinä, hioin lamellilaikalla yhdellä kädellä ja toisella sumutin suoraan kipinäsuihkuun kliineriä. Ei syttynyt/leimahtanut.

    Testin tuloksena voi todeta, että on jokaisen omassa harkinnassa kuinka toimia.:)

    Kliinerin muista terveydelle vaarallisista ominaisuuksista mainittakoon, että suojaimet ja ilmanvaihto kannattaa olla kunnossa.

    Kun puuhastelee autotallissa, ei kemikaaleilta voi välttyä tai sitten pitää vaan pysytellä karvanoppien asennuslinjalla.:D
     
    Bluestone tykkää tästä.
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Minkä merkkistä klliineriä oli? WD?:D
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jarrusylintereitä kun holkitin puhalluslampun ja kylmäsprayn kanssa, niin törmäsin tähän syttymishommaan. Holkit siis tuli pakastimesta, sylinterit lämmitin puhalluslampulla, ja holkeille vielä lisää kylmää sitten kannusta. Jossain vaiheessa huomasin humahduksen ympärillä, ja siinä vaiheessa tuli vilkaistua sitä kylmäspraypurkkia: Butaaniahan se kylmä-aine oli..:D

    Oli muuten viimeinen kahdeksasta sylinteristä menossa, ennenkuin tuo kävi. Muuten olisi tullut siirryttyä pihalle.
     
    valpas tykkää tästä.
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on eri merkkistä, Ruuvilinjalta ostettua. Se on herkkää syttymään.
    Kun se kliineri palaa (humahtaa), niin liekkiä ei oikeestaan näe. Semmonen aavistuksen sinertävä huntu vain, ja käy aikas kaukana. Kannattaa ruiskutella vain tulityötilassa, Ei kannata olla mitään sytykettä lähellä.
     
    Muokattu: 13.2.2019

Kerro tästä muillekin!