Apukäynnistin / "Vara-akku"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja sikaprice, 11.1.2010.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuossa yks päivä starttasin ruisku corollaa niin oli siinä ja siinä että riitti virta kunnolla pyöräyttää,tuommonen kondensaattori käynnistin olisi varmasti auttanut paljon.
     
  2. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enhän mä snonu, että paskaa. Epäilin toimivuutta juuri silloin, kun sen tarttis toimia. Siitä omasta akusta, joka on tyhjä, se ei "lataudu". Jostain muualta ladattuna varmaan auttaakin.

    Tossa viimesessä jo vähän lähestyt asiaa. Startti tarvii energiaa, ei pelkästään voltteja tai virtaa, molempia on löydyttävä. Ja vielä jonkun aikaakin.
    Jännite x virta x aika = Wh
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi Noco korjaa useemman kohdan tuosta ainakin. Lähtee lataamaan, jos akussa on edes 2V jäljellä, muistaa edellisen moden ja lähtee lataamaan ku virrat laitetaan.
     
    sdfsd ja miguelo tykkäävät tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitenkähän nuo Noco:t ja vastaavat apukäynnistimet, joiden toiminta perustuu Lithium-akkuihin toimivat, kun se laite on ollut muutaman viikon siellä hanskalokerossa ja pitäisi sitten käynnistää auto kovasta pakkasesta akun tyhjennyttyä ?
    Lithium akkujen toimintakyky heikkenee kylmässä...eri asia jos se on ollut jossakin sisällä lämpöisessä ja haet sen sieltä ulos.

    Miettinyt tuollaisen hankintaa, kun alkaa kyllästyttämään 60Ah vara-akun raahaaminen mukana vain siltä varalta jos ei lähdekään firmanparkkipaikalta aamuyöstä käyntiin...kylmä kun ryssän helwatussa, eikä sähkötolppia, firma säästää tuossa kohdin sähkössä että voi "ekoilla" julkisuudessa :odrealmad:
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    5v oli monen laitteen raja. Eli jos auto on ajossa normaalisti ei se ihan heti noin paskaksi mene. Eri asia jos seissyt joku sisävalo päällä viikon ulkona. Ja näpäkkä vaikka jonkun uuden auton tupakin sytyttimestä ladata toi värkki jos ei oma akku riitä. Kuitenkin taas puhutaan muutamista minuuteista eikä useista tunneista. Valtava ero ja hyöty.
     
  7. wilburi

    wilburi Gearhead

    Kyllä toi konkka vehjes latas jäisestä akusta (ei jaksanu konetta enää pyörittää) 14 volttiin ja jakso jonkun aikaa pyörittää hyvin vanin konetta
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tollanen supercappilaitos ei taida auttaa dieselin hehkujen viemään energian tarpeeseen.. äkkipurkaus toimintohan niissä vain on. eli arvelen edelleen että se toimii oikeastaan vain jollekin bensakoneiden starttaajana.

    akullinen boosteri taas voi käyttää osan kapasiteetistään ensin niiden hehkujen lämmittämiseen ja sitten vielä lyödä kipinää startillekkin.

    elikkäs.. öööööh..

    6 hehkua.. jokanen vaatii jotain 10-15A lämmitäkseen.. akussa pitäs olla noin 12volttia..

    eli 12v x 10a x 6kpl =720wattia

    ja tätä noin 5sekuntia jo ennenkuin starttimoottoria tarvitaan. aika iso määrä virtaa ja voimaa luovutettavaksi pitkän aikaa.
     
  9. wilburi

    wilburi Gearhead

    Tossa mun vermeessä on hehku moodi myös
     
    NonSenCe tykkää tästä.
  10. miguelo

    miguelo Gearhead

    Tuossa on aika hyvä ja havainnollistava video, kondensaattorimallin toiminnasta käytännössä.



    En epäile etteikö akun tyhjentymisen johdosta starttaamatonta perus bensa-autoa tuollaisella käyntiin saisi.

    Sen sijaan hieman askarruttaa kuinka pidempään seisseen dieselauton käynnistyvyyden laita on, mutta eiköhän sekin selviä vielä aikanaan...

    [​IMG]
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mikäs merkki ja malli tämä verme olikaan?
     
  12. Jooli

    Jooli Gearhead

    https://www.ebay.com/itm/12V-Portab...m=282988583338&_trksid=p2047675.c100005.m1851
    Linkin mukainen vekotin tuli joskus tilattua testi mielessä, niin ainakin se jakso pyörittää 740 volvon moottoria ilman akkuakin, tosin niin laiskasti ettei käynnistynyt.
    Käyttis Jeep 4.7l bensa v8 sillä on lähtenyt käymään muutaman kerran silleen et ei oo enää jaksanu ku hiukan pyöräyttää omalla akulla, niin tämä on siihen lisäksi riittänyt.

    Nyt siinä ei enää toimi noi usb portit eikä taskulamppukaan kun väittää laitetta tyhjäksi, mutta kyllä se n.15min jakso H4 polttimoa polttaa kirkkaasti vaikka ollut käyttämättä kesästä asti.


    Kurkkasin sisälle niin siellä on 3kpl 3,7voltin akkuja, mahtoiko lukea 7,4wh
     
  13. wilburi

    wilburi Gearhead

    miguelo ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  14. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Powerstroke tykkää tästä.
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mikäs malli sulla mikueelo oli siis tarkemmin? mitä se makso ja missä?

    edit.. ok olikin etusivulla.. käytettynä ostettu bilteman versio. selvä.
     
  16. miguelo

    miguelo Gearhead

    Pienestä koostaan huolimatta tuo on varsinainen tehopakkaus, eikä painoakaan nyt kovin paljon ole.

    Sujahtaa tarvittaessa takin povitaskuun, tai voithan tuoda sen vaikkapa työpaikkasi pukukaappiin, mikäli mahdollista, josta nappaat mukaasi poislähtiessä, varmistamaan käyntiinlähdön.

    Sillä kun pakkasjaksotkaan eivät nykyisin enää niin kovin pitkiä ole olleet, verrattuna takavuosina koettuihin, niin tokkopa tuosta kovin suurta vaivaa aiheutuu Nocoa kuljetellessa.

    Eriasia sitten kylläkin on, kun voihan helposti käydä niinkin, että laite ei ole mukana kun sitä tarvittaisiin, kuten voihan auton lataus/akku hyytyä muulloinkin kun talvella, taikka voit kohdata jonkun avuntarvitsijan. (usein moni ventovieras saattaa kiitollisena antaa kympin tai pari apua saatuaan)

    Tuossa äsken ottamani kuva Noco GB40'stä, se oli mukanani autossa, joten huvikseni otin sen povitaskuuni mennessäni paikalliseen marketiin välikahveille.

    [​IMG]

    Kaupan hedelmävaaka näytti tuolle painoksi 530 grammaa, eli noin "muutaman kännykän verran".

    Kaapelit olivat autossa, laitteen omassa pussukassa.
     
  17. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    hmm..

    mersu 3.0l riisel testik. no start.
     
  18. miguelo

    miguelo Gearhead

    Joo, Biltemalainen hyvinkin, aivan mielenkiinnosta oli hankittava, täytyy kertoa jahka kokemuksia kertyy

    https://www.biltema.fi/autoilu---mp...kaynnistimet/apukaynnistin-premium-2000037609

    Mutta erittäin vakuuttunut olen ystävältäni lainaksi saatuun Noco GB40 malliin, joka osoittautui päteväksi ainakin pikkudieselin (1.9) henkiinherättämisen yhteydessä.

    Omakohtaisia kokemuksia ei valitettavasti vielä ole tuosta Bilteman mallista, mutta Sulo Vilen'iä siteeraten: "ostin kun sain niin halvalla"...
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vaimon Crown victoria tärähti tulille helposti tuollasella, ku oli seissy pitkään ja akku sipannu.
    Itsellä siis positiivisia kokemuksia biltsun härvelistä.
     
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    taidan ostaa tollasen gb70:sen. pitäs riittää virta mun tarpeisiin.

    v8 koneita useamman kerran peräkkäin:

    land cruiser 4.5l diesel:

    3.0 cdi mersu pakkasessa:
     

Kerro tästä muillekin!