Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Puslien irrottelua. Käytin prässinä isoa ruuvipenkkiä ja avuksi hieman lämpöä, nätisti irtosi ylätukivarsista. Toisella puolen siis iso hylsy ja toiselta puolen laitoin pultin läpi, josta sai ruuvipenkkiin kiinni ja puristettua.
    [​IMG]

    Alatukivarsien puslista vain yksi neljästä lähti kumeineen päivineen nätisti, muista sai irrottaa holkit puukkosahalla. Tuo ylimääräinen hylsy oli tukemassa tukivartta, ettei se väänny vaan voima kohdistuu puslaan.
    [​IMG]
     
    A.J., LPV ja Visa tykkäävät tästä.
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi. Ihan tuli sellanen nykäsen se-la-vii -fiilis! 15 vuotta sitten tuo mun 74 oli remontin alla. Samoja hommia kuin sulla alusta on vieläkin hiekkapuhalluksen ja maalauksen jäljiltä kunnossa.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  3. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Heh, kyllä nämä ryskähommat taitaa olla paras hoitaa heti alta pois. Eiköhän nuokin tule aika mukavasti jatkoaikaa saamaan pikku entrauksella, kuten moni muukin paikka ajallaan ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Syksyllä tuli vaihdettua lämppärin kenno. Oli kyllä varmaan top5 vittumaisimpia remppahommia ikinä ja paljon on tullut kaikkea kyllä tehtyä. Mutta vaihdetuksi tuli. Puhallin heräsi samalla henkiin, kun oli jollain edellisellä omistajalla unohtunut maapiuhat irti konehuoneen puolella. Alipaineletkuja meni myös uusiksi, mutta ei siltikään täysin pelaa kaikki säädöt, pitää joskus tutkia lisää.
    [​IMG]
    Ilmakanavia puuttui useita, mutta onneksi apu löytyi jälleen läheltä, Charger69:n aarteista nimittäin :D
    [​IMG]
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Meinaatko vaihtaa etujouset?Jos vaihdat niin multa löytyis lääke jolla ajettavuus muuttuu dramaattisesti.
    Olis jouten Hotchkiss 2 tuumaa pudottavat isolohkojouset.
     
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulle kelpaa jouset jos ei Aukustus koe tarvivansa.
    Tosin meneekö kuinka mahdottomaksi ajelut kun tuntu vakio jousillakin tapaavan pellisatsit maahan?
     
  7. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Otin jo orkkiksista kiekan pois, mutta eivät ole vielä paikallaan joten myöhäistä ei ole. Kerrotko hinnan noille, niin harkitsen mitä teen? Yv tai tähän ketjuun.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Eivät ole montaa sataa kilsaa ajetut,joten olisko 100e pari kohtuullista?
    Mulla on Camarossa Hotchkissin 2 tuumaa pudottavat pikkulohkojouset.Kollektori on pohjassa kiinni,joten ennemmin pohjapalkki ottaa kiinni kuin kollektori.
    Mut niinkuin aiemmin totesin,niin jousien vaihto alkuperäisten sijaan muutti auton käytöksen aivan täysin.
     
    Muokattu: 14.2.2019
    J.J. tykkää tästä.
  9. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Jatketaampas yyveellä :)
     
    Muokattu: 25.2.2019
  10. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Maalailin alustan osat ja vähän muutakin hilpettä samalla lasikuulapuhalluksen jäljiltä. Epoksi pohjalle ja väriksi akryylimusta.
    [​IMG]
    Sitten kasasin tukivarret uretaanipuslilla ja uusilla pallonivelillä.
    [​IMG]
    Kasasin keulan takaisin nippuun, kaveriksi tuli vielä Hotchkissin madallusjouset, jotka Maxilta ostin. Aika stressaavaa kasata juuri maalattuja osia, kun vaativat vähän väkivaltaankin mennäkseen paikalleen, onnistuin kuitenkin lähes naarmuitta :D
    [​IMG]
     
    isalmela ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Perän purkua vähän aloittelin, kun sinnekkin sama alustajumppa edessä. Ekana purin nuo takapyöränkaarien perään asennetut levikkeet pois, ei osunut omaan silmään. Voin myydä jos jotain kiinnostaa.
    [​IMG]
    Takana on jotkut ilmaiskarit, saapa nähä saako noihin enää ilmaa vai joutuuko päivittämään jotku eri iskarit. Iskarit ovat toki päivityslistalla koko sarja, mutta ei vielä antaisi talous myöten, kun menee rahaa muuallekkin vielä tälle talvelle.
    [​IMG]
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Hyvä että jouset menivät hyvään kotiin ja kovaan ajoon.
    Selviät kyllä hetken ilman takajousituksen päivitystä.Itse myös laitoin Camarossa ensin etujousituksen kuntoon ja siitä olikin heti paljon riemua kun auto pysyi jo kaistojen välissä ja tiellä.
     
  13. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu tarpeeseen tulivat, oli tosiaan tarkoitus kasata lyhennetyillä orkkiksilla, mutta kun sopivasti osui kohdalle, niin varmasti paljon parempi näin :cool: Kyllä se tosiaan ensi kesä pitää takajousituksen osalta orkkiksilla mennä, ellei taas osu sopivasti jotain kohdalle.
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hieno Trans Am!
    Vielä kun olis targa, niin olis JUST:
     
    Aukustus tykkää tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niitä kattoja oli kahta erilaista, siinä Bandit Trans AM:ssa oli Hurst T-top ja sitten oli sirompi Fisher T-Top...Fisher on minusta paremman näkönen, siinä tuo keskiosa on kapeampi ja isommat kattopalat/ikkunat.

    Hurst T-Top
    [​IMG]

    Fisher T-Top
    [​IMG]

    Tuolla juttua http://www.78ta.com/Pages/ttops.htm
     
    Aukustus ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuo riippuvat tukivarret, jählärin kehys ja poikkipalkki installaatio on tutun näköinen... Meinaan tänään aamulla keräsin oman ponun etupään osat maalauksen jälkeen siistiin nippuun puslien vaihtoa ja kasaamista varten.
    Mutta hyvältä näyttää sun transun tilanne. Tsemppiä.
     
    Aukustus ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kattos vaan, niinpä onkin. Ja olet oikeassa, tuo sirompi on nätimpi. En ole tämmöstä tiennytkään, joten kiitos linkistä!
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    ??. NPS mittasi minun LT4 AFR 195 cc kannesta 269 @.500 nostolla, ovat tehtaan jäljiltä. Ei silti ole vielä liian isoilla kanavilla 350 ci koneeseenkaan, toimii hyvin. Noin iso Ponun moottori alkaisi potkimaan iloisesti (+500 ) vaikkapa 210 cc alukansilla.
     
  19. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu kyllähän näihin Ponuihinkin hyvin on aftermarket kansia tarjolla, mutta tämä "evo1" moottori tehdään nyt kustannus-syistä näillä olemassa olevilla kansilla. Hyvä että jää vielä kiristettävää, kun tehon-nälkä joskus iskee :cool:
     
  20. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Eipä tuo hommana paha ollut, kun oli aikaa tuusata. Kiiltäviä osia on mukava, mutta toisaalta stressaava laittaa paikalleen :D Noissa näkee käden jäljen kyllä, mutta sitä ei sitten ulospäin kukaan kuitenkaan huomaa, vaikka käytetty tuntimäärä on melkoinen. Ajossa toivottavasti kuitenki tuntee! Tsemit sinnekkin.
     

Kerro tästä muillekin!