BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Noi on 100cc vortecit ja ihan hyvät hatut. Täysin vakiona rautapeanutport imusarjalla ja rochesterilla sain dynossa 360hv tommosesta gen6 L29 moottorista. Vakionokalla ja puristuksilla.
     
    xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tarkennetaanpa vielä että Compin tähän moottoriin tarkoitetut nokat on miedommassa päässä XR252 - XR282HR kaikki .510" nostolla, jolloin vakio venttiilikoneisto toiminee näissä ilman muutoksia. Isompinostoisissa, kuten tuo Lunatikin, voi joutua muuttamaan keinuille studit yms.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu ja ohjurien päitä joutuu lyhentämään. Sitä en tosin ole vielä tutkinut että onko enempi retaineri-pohjainen ongelma vai pohjaako lukot sitten jo oikeasti ohjurin päähän o_O
     
  4. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Kiitokset vinkeistä, en noita kansia kauheasti uskaltanut alkaa jyrsimään. Pieni kohdistelu imusarjaan tuli tehtyä, ja tänään saavat mennä koneistamolle.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Miten Imusarjan saa helpoiten/ylipäänsä kohdistettua kansiin?
    Sen verran kattelin, että ainakin Imusarjan tiivisteen reiät on selkeesti isommat kuin kanavat imusarjassa (kannet on yhä koneistamolla, joten niitä ei tähän hätään pääse ihmettelee)
    Jostain "gasket match" tjsp oon lukenu, mut jotenki tuntuu hurjalta lähtee millitolkulla kairaamaan noita kanavia?
    Ko Imusarja siis edelin rpm
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Ainakin niinpäin kun imusarjan kanava/suu on pienempi kuin kannessa,niin en tekisi yhtään mitään.
    En ainakaan muotoilisi imusarjan kanavaa ”suppilomaiseksi”.

    Mulla on erinomainen Dart BBC single plane imusarja.Tai siis oli.Edellinen omistaja on nyrhinyt jokaisen kanavan suppiloksi.Pitäis katkoa kädet tai ainakin takavarikoida kaikki työkalut moiselta tyypiltä.
    Sama surullinen tarina mun Crower mekaanisen ruiskun kanssa,missä imusarja tärvätty.
    Siitä päästäänkin kysymykseen milläs mä uudelleen muotoilen kanavat?
     
  7. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Monet harrastaa sitä gasket matchia, eli tekee siitä kanavan suusta sellasen suppilon, eli kanavan poikkileikkaus näyttää myyrän nielaisseelta käärmeeltä, mikä on pahasta virtaukselle, kun kanava laajenee ja supistuu edestakaisin, se kanava täytyy portatata imusarjassa 5-10 cm eteenpäin, riippuen tietysti runnerin koosta ja imusarjan rakenteesta, sama kannen puolella, niin että saadaan aikaan jouhea liitos.
    Monet tiivisteet on just liian isolla reiällä, joten sitä pitää mittailla ja mallailla kanteen ja imusarjaan, miten saa hyvän lopputuloksen aikaan.
     
    Camino'79 ja max tykkäävät tästä.
  8. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Itse tein sen juurikin noin tiivisteen kanssa ees taas mallaillen miten paljon on mihinkin jäämässä ylimääräistä.
    Mielessä kävi myös ajatus että olisi ruuvannut kannet imusarjaan kiinni, ja imusarjasta päin jotain merkkaus spraytä?
     
  9. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Jos oikeen kohdilleen sen haluaa, niin ne kannet pitäis olla pultattuna siihen lohkoon, mihin yläkerta on tulossa, ja siinä merkkailla ne kanavansuut, joskus kanssa tota sprayhommaa mietin, mutta se sotkee äkkiä jokapaikan.
    Viimeisimmissä hommissa olen käyttänyt tätä:

    https://www.waltersandwalters.co.uk/Dykem-Steel-Blue-Layout-Fluid-80600-80400
     
  10. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kannattaako noihin jakopään puoleisiin öljykanavan tulppiin porata reiät jakoketjun lisävoitelua varten? Jossain Amerikan sivulla törmäsin moiseen modaukseen

    Ja mites, kun mulle tulee nyt noi direct lube nostajat, niin kannattaako laittaa HV öljypumppu myös?
    Molemmat löytyy varastosta, tavallinen m77 melling sekä hv versio.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole itse niihin tulppiin reikiä poraillu, yhteenkin jossa oli porattu älyttömän kokoiset holet molempiin proppuihin, vaihdoin umpinaiset tilalle.

    "Direct lube"-nostajat ei paljoa öljynpaineita laske, omassakin isolohkossa on voitelukanavilla varustetut rullanostimet ja vakio pumppu. Jos laakerivälyksetkään ei ole mitenkään hirmuiset, niin vakiolla pärjää.
     
  13. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Kannattaako noihin jakopään puoleisiin öljykanavan tulppiin porata reiät jakoketjun lisävoitelua varten? Jossain Amerikan sivulla törmäsin moiseen modaukseen

    Ja mites, kun mulle tulee nyt noi direct lube nostajat, niin kannattaako laittaa HV öljypumppu myös?
    Molemmat löytyy varastosta, tavallinen m77 melling sekä hv versio.


    Aikoinaan ratasjakopään lisävoitelulle porattiin roppuihin reijät.
     
  14. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Laakerivälykset on plastigaugen kanssa katottu ja ovat ohjearvoissaan, lähellä minimiä kylläkin.

    Eli vakiolla mennään
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei millin reiästä ole muuta kuin hyötyä sekopään puolella. Monessa koneessa moinen on jo tehtaan toimesta.
     
  16. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Kohta loppuu tekosyyt kun kaikki koneen tekemiseen tarvittavat osat on tontilla. Tänään tuli vissiin kiina-alkuperää olevat rullakeinut. Olis kyllä varmaan pelannu vakioillakin mutta piti tilata kun sai halvalla. Ei kyllä tuo venttiilin päähän tuleva rulla vakuuta, tuntuu pikku rutinaa pyörittäessä ihan tuttuun kiinan malliin.... No sen verran mieto yhdistelmä tulossa että jospa nuo vähän aikaa toimis.

    Eli tuommoset keinut tuli:

    https://www.ebay.com/itm/Chevy-BBC-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
     
  17. Mitä järkeä on laittaa sillä varjolla että "Halvalla sai"? Eikö kestävyys ja toimivuus ole ensimmäisiä asioita, vai mitä meinaat? Mietipä jos 200-300km ajon jälkeen rulla pettää. Kuka tietää onko niitä rullia edes karkaistu, onko siellä neulalaakreita ollenkaan...

    Kokeilepa vetää sitten muutaman kerran 5500rpm saakka, sehän on aika mieto rpm normi moottoreille. kerro sitten mitä 5e kpl rullakeinut sanoo? Niin ja jos nyt jo tuntuu että rutisee rulla niin ei jumaliste voi olla tottta että vielä peukku pystyssä oot niitä panemassa koneeseen. Pitäskö sanoa että "herätys"!

    Aulis
     
    camaro`75 tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Aulis,oletko paljon särkenyt isolohko Letukan keinuja?
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Toi on se paikka, missä satasen säästöllä tekee tonnin vahingon.
     
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    https://www.instagram.com/p/BnJ18ZRHL0s/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=bp3fzmpw10rw

    Tuossa lisää pelottelua. PRW valmistama rullavippa oldsin 455 koneessa. Eka veto lähelle 6k rpm ja siitä vapaalle(manuaali). Rullatessa kuuntelin voimistuvaa kolinaa, ja tienlaitaan parkkiin. Selvisin säikähdyksellä, ja opein ettei enään halpoja osia. Tuosta kun olisin jatkanut läpät selällään seuraavan vaihteen, olis kiloeuroja mennyt useampia...
     

Kerro tästä muillekin!