-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Foordissa vihreet johdot on ollu jarruvalolle. Tosin vähän tummemman vihreet ku noi kuvassa.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Periaatteessa jarruvalot kyllä toimii, niitten piuhat kiertää vilkunkatkasijan kautta.

    Vilkkukatkasijalle tulevan johtonipun liitin roikkuu rattipylvään vasemmalla puolella, siihen tulee piuhoja oikealta, ehkä myös tuon käikäleen piuhat. Ei tiedä vielä.

    Jätän nää sähköt veljen kontolle, sillä on joku toiminto päässä, mikäs se olikaan.....

    Joo kärsivällisyys! :)
     
    stratusdriver, isalmela, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    -79 manuaalin, jossa on siis muitakin malleja Rancheron lisäksi, mainitaan että Neutral safety switch olisi vaan malleissa jossa on vaihdekeppi lattiassa, rattikarahkamalleissa ei.

    E: Foto

    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.2.2019
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rattikarahkamallissa voip olla mekaaninen esto kääntää lukko startille.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Fusible linksejä näkyy olevan kuvien mukaan jonkin verran.
    Voiko sellaisen korvata sulakkeella jos kyrvähtää?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voipi, aika isolla. Vaan saahan niitä linkkejäkin uusia.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    EI, ehdottomasti EI. Sulake toimii ihan erilailla kuin fusible link. Sulake on on/off tyylinen jos on ollenkaan. Fusible link taas kestää korkeampia kuormia hetkellisesti ilman että napsahtaa.
    Muta näitä ei saa korvata toisillaan.
    Syy miksi fusible link palaa pitää etsiä, koska esim lyöt isomman sulakkeen sen tilalle, niin seuraavana palaa auto kun koko johtosarja on oikosessa. Ja tämä ei ole vitsi.
     
    kapa73 tykkää tästä.
  8. DX

    DX Double Gearhead

    tolle väitteelle en nyt kyl keksi perustetta

    mielestäni riski ei piile sulaketyypissä, vaan tyypissä joka sen siivittämänä samaan ryhmään lisäkuormia asentelee
     
    Muokattu: 23.2.2019
    Gary Grand, Camino'79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuten dx tossa jo vähän sanokin, niin kyl toi sun juttu nyt on vitsi.
    Fusible link on sulake. Pieniä käytöseroja voi erilaiseen sulakkeeseen verrattuna olla, mutta ei mitään ylipääsemätöntä. Sen voi korvata sulakkeella ihan ilman et johtosarjat sulaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. DX

    DX Double Gearhead

    sori, muokkasin tällä välin, vaihdoin selvityksen maalaistajuiseksi loppukaneetiksi,
    mutta joo
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    eli sanoin jotaan, että johdonsuojasulakkeen tehtävä on suojella johtoa ylikuormituksen johtoon aiheuttaman tehohäviön edelleen aiheuttamalta lämpeämiseltä.

    johtosulake voidaan korvata suuremmalla nopeammalla.

    riittää että täyttyy ehto, että sulake palaa y-kuormalla x-ajassa

    ryhmän sallittu maksimikuormitus taas määräytyy johtimen poikkipinta-alan, ei johdonsuojasulakkeen nimellisvirran mukaan.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  12. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Se mitä mitä minä olen fusible linkeistä ymmärtänyt ne on niin kuin TOSI hitaita sulakkeita, joille on vaikeata määrittää oikeata suleke arvoa.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ne eivät ole laitesuojia, vaan lähinnä johdon/palon suojia. Tärkeintä on, että siinä on jotain, mikä pettää ennen johtoa. Arvo on melko suurpiirteinen.
     
    Vuppe, Gary Grand, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Hitaasti mutta varmasti. Tänään sain katkasijan lapaseen.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onkohan tässäkin vaarana että ampeerimittari aiheuttaisi tulipalon vaaraa? Sellainen on alkuperäisenä paikallaan enkä ole viisarin muutamaa milliä enempää nähnyt liikkuvan. Tai jos on liikkunut niin en ole huomannut.

    Hätävilkut olleet vissiin jonkinlainen onkelma kun edellisessä rattipylväässä katkasijan nuppi oli katkastu juuresta. Hommasin ehjän pylvään ( 20v sitten) ja siinä oli itse katkasijaan tinattu hyppylankaa. Nyt kun se katkasija otettiin pois, tai siis vaihdetaan uuteen , niin huomattiin että tinaus oli tehty siksi että vilkut yleensäkään toimii.. Hätävilkut toimi aikasemmin niin etä kun käänsi vilkun jompaankumpaan laitaan ja nykäs hätävilkut päälle, tämän huomasin sattumalta. Syykin selkisi nyt hiljattain, hätävilkulle on oma releensä sulaketaulussa, tai pitäisi olla. Eli hätävilkun relettä ei ole ollut vuosikymmeniin. :confused: Jos nekin saisi pelittään niinkun kuuluu.
     
  16. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Siinähän on punaiset vilkut takana. Tällöin ei ole saanut hätävilkut toimia vaan katkaisija on rikottu ennen rekisteröintikatsastusta. Mulla on Caminossa tuhottu toi katkaisija ja muistaakseni kysyin joskus aiheesta konttorilla, niin tämä oli kommentti. JM
     
    Jussi289, isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  17. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Alkuperäinen virtamittaus on toteutettu jännite-eron mittauksena, vaikka Ampereja mittari osoittaa. Virrat ei kierrä kojelaudan kautta. Ei lämpene tai aiheita tulipalovaaraa. Alkuperäisessä konehuoneen johtonipussa on mittausta varten kaapeli, jonka päistä jännite-ero mitataan. Olikohan keltainen, pitempi lenkki piilossa johtonipussa ja vähän paksumpaa lajia...
     
    isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sähkäri on voinut päästä manuaalissa niin pitkälle että on tuo ampeerimittarimittarin toiminta tiedossa, ja ehkä on kertonut sen mullekin mutta en ole ymmärtänyt. :oops: Kysyin koska toisen merkin alla täällä on ollut jorinaa sellaisesta.
    Kiitos molemmille.
     
    isalmela ja NorthElite tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja myös "Buzzer" puuttuu sulaketaulusta. Käsittääkseni hälyttää jos jää ajovalot päälle tai tiirikat huulille. Molemmat tapaukset liiankin tuttuja, akku tyhjänä ja oven lukkonuppia ronkittu rautalangalla auki. :oops:

    Pakko saada toimiin. :)
     
  20. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ovenkarmin sisävalokytkimet? Buzzer surisee, kun oven aukaisee sinun esimerkin tapauksissa. Ovivalokytkimet oli omassa "vihreässä homeessa"

    Toimiiko hytin sisävalot?
     
    Muokattu: 21.3.2019

Kerro tästä muillekin!