440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Bukero

    Bukero Gearhead

    vai niin arvelit ettei ne siellä savoksi huasta jos soittaa...;)
    oon sinne meiliä laitellut ja 4:stä viikosta ollut puhe mutta hinnasta en ole saanut
    varmuutta vaikka siinä sivulla onkin alle 100:sen hinta niin en oikein usko että
    sillä rahalla sen joku tekis...
     
  2. GBS

    GBS 2nd gear

    Bukero tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sellanen kuukaus meni siin yhen männän tulemisessa. Kerroin summitin hintoihin tos oli luokkaa 1.3 euroina.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    no joo täytyypä laittaa sinne ne tiedot mitä kyselivät, vaikeaa on tuohon hintaan itekään tehä.:cool:rengassarja olikin hyllytavaraa.
     
  5. SauliS

    SauliS 1st gear

    Piti tuossa viikonloppuna viimeistellä koneen kasaus, naksuttelin kaikki momenttiin yms. Tuli nyt sitten ONNEKSI mieleen pyöritellä öljynpaineet koneeseen vielä kun se on pukissa kiinni, kuskin puolen keinuille sain öljyt nousemaan pikku askartelulla, hanttarin puolelle ei sitten millään? Paineanturille saakka tulee öljy. Pyörittelin konetta moneen eri asentoon ja koitin toisesta irtonaisesta nokka-akselista tiirailla missä asennossa reijät saattaisi olla kohdakkain, ei auttanut. Ongelma ei ole itse keinuvipuakselissa, kanava kannessa on kuiva?

    Kone on siis täysrempattu, kaikki laakerit (myös nokka) uusittu, koneistukset tehty ja vaikuttaa ihan huolelliselta työltä noin yleisesti. Nokkalaakerit laitettu koneistamolla, uusi keppi meni mukavasti paikoilleen mutta enpä tajunnut tiirailla öljykanavia. Lohko ja kannet on käyneet perusteellisessa pesussa ja särötarkastuksessa, mistään kanavista en ole löytänyt p*skaa. Myös öljypumppu on uusi, se lie kunnossa kun toiseen kanteen ruikkii iloisesti?

    Koneessa on nyt 5 litraa uutta öljyä, pohja on "187" numerolla. Onko riittävästi? tikkua ei ole toistaiseksi. Mitään korinaa tms ei kuulu pumppua pyöritettäessä eli uskoisin että ei ole öljyn vähyydestä kiinni. Ja kaikkialle muualle öljy kulkee paitsi hanttarin puolen kanteen.

    Voiko kansipahvien asennuksessa kämmäillä niin että öljykanava menee tukkoon? Pahvit on 8519, mielestäni ne tutkailin mutta aina on mahdollista että joku aivopieru käynyt.

    Voiko nokkalaakerin asentaa niin, että toinen reikä olisi kohdallaan mutta toinen ei? Harmittaa että tuota en hokannut tarkastaa kun kone oli vielä palasina. Millaisilla kampuran asteilla hantin puolelle pitäisi öljyn mennä?

    Onko mahdollista että uudessa nokka-akselissa toinen öljyreikä olisi koneistettu niin huti että öljy ei kierrä?

    Tuleeko mieleen vielä jotain muuta mitä kokeilla ennen kuin puran koko keksinnön? Eka Mopar BB mulla tosiaan joten opettelua riittää..
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eikös tuossa ole suora poraus nokkalaakerilta yläkertaan?
    Jykä kyllä tietää näistä sen mitä näistä koneista tarvii tietää.
    Ekana mieleen tulis itellä että laakerin öljyreikä ei ole kohdallaan.
    Pianhan tuon nokan pois käyttää ja tarkistaa asian jos on jääny kattomatta.
     
    jariha tykkää tästä.
  7. SauliS

    SauliS 1st gear

    Kyllä tuo taitaa olla se todennäköisin vaihtoehto. Jos ne reijät ei ole kohdallaan niin ei kai siinä auta muu kuin uudet laakerit?
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onhan nokkarattaan takana oleva kanavatulppa löytänyt takaisin paikalleen?
     
  9. tito

    tito Gearhead

    Kaverillani tutkittiin vastaavaa ja nokan poraukset oli pielessä taisitehdä uran
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Onhan se keinuvipuakseli oikeinpäin?
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Mulla kävi 360 kanssa niin, että moottoriremontin jälkeen ei öljy noussu keinuille asti. Ei millään. Muuten kyllä öljyä tulvi nostajille, kun pumppua pyöritin. Kävin itkemässsä mäntyä vasten hetken aikaa.
    Mutta kun kaiken olin tarkistanu kasaus vaiheessa, päättelin, ettei mitään voi olla vilalla. Niin sitten sisuunnuin ja täräytin moottorin käyntiin 30 sekunniksi.
    Öljy nousi keinuille!
    Kai se teboilin 20w50 silver classic öljy oli vaan niin jäykkää. Lämpöä tallissa oli 10 astetta.
    Viimekesänä siirryin puolisynteettiseen 10w40 silveriin.
    Että tämmöstä..
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos ja kun koneistamo on homman tehnyt, niin koneistamohan siitä vastaa, että laakerit on oikein asennettu. Mä ottaisin ko. kannen ja nokka-akselin irti ja tsekkaisin rautalangalla onko laakerin öljyreikä kohdillaan.
    Isompi riesa se kone on nyt pudottaa nokalle "kiireessä" ja sitten jatkaa kiroilua ja mahdollisesti turmella hätäilyllä venakoneisto....

    Tai ota ainakin nokka pois ja keinuvipuakseli. Koita sitten syöttää ohutta rautalankaa öljyporausta pitkin kohti nokkaa. Säästät kansipahvin verran hilloa.
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Muutaman cleviten nokkalaakerin oon laittanu ja aina ei oo reikäjako osunut kunnolla kohdilleen, joutunu vähä joskus poralla avittaa.
     
  14. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Piti tuohon omaan kokemukseen vielä perään lisätä, mutta silloin kahdenkeskinen aika puhelimen kanssa loppui yllättäen ja sitten vielä unohdin koko jutun.
    Mutta siis jos se moottori on vielä pukissakin, niin tarkista vaan nokkalaakerit.

    Kun käytät päivän aikaa ja muutaman kympin rahaa (uudet tiivisteet), niin sulla on todennäkösesti diagnoosi, mikä siellä mättää.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ennen kun rupeisin purkaan moottoria tekisin vielä kertaalleen öljypaineiden ajon porakoneella jonkun kaverin kans kahdestaan. Toinen pyörittelee moottoria kampiakselin päästä ja toinen käyttää porakoneella öljypumppua. Mulla oli viime vuonna remontissa yks 440, jossa kesti kans huomattavasti kauemmin saada öljy nousemaan toiseen kanteen.
     
  16. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos et ole vielä mitään purkanut niin laita siihen asentoon missä tulee öljyä toisen kannen keinuille ja siitä pyöritä 180 astetta eteenpäin niin pitäis olla toisen kannen öljyreikä kohdillaan. Pari vuotta sitten ihmettelin itse samaa kun toiseen kanteen tuli öljyt ja toiseen ei , sit etsin ton direcin raamatun ja siellä oli kuva .
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite veikkaan kans "uskon puutetta". On toki muitakin vaihtoehtoja kuten edellä mainittu, mut huomattavasti epätodennäköisempiä. Joskus nois on nokkalaakeri pyörähtänyt tai asennettu väärin, ja sellaseen asentoon et öljyy tulee vain toiselle puolelle. Oon joskus porannut sellasessa tapauksessa uuden reiän laakerille kansitasosta. Toisenlaisiakin ratkaisuja nähty, nyt esimerkiks yks lohko missä öljy vedetty jarruputkella ylösnousukanavasta puolelta toiselle..., ilman junttureita, vaan reikä porattu mihin putki juntattu. Ja syynä siinäkin nokkalakrun pyörähtäminen. Normaalistihan ylös ei ihan kauheesti öljyä rule, siin noassa onjoku neljä millinen reikä joka on "kohdallaan" joku 15 kampuran astetta per joka toinen kierros. Et jos harkinnassa on nokan neljännen laakerikaulan urittaminen niin kannattaa käyttää malttia. Ihan joku millin levee, millin syvä riittää paremmin kuin hyvin. Mut tosiaan suosittelen viel yrittämään paineistamalal ja pyörittämällä. Öljynpainemittari on hyvä "apuri", siin nkyy heti kun kanava on kohallaan, se kestää hetken nousta ylös asti.
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ite ihmettelin kans aikanaan että miksi öljy ei nouse toiseen kanteen. Sitten kun pyöritti painetta koneeseen ja pyöritti rauhassa avaimella konetta niin kyllä se öljy sieltä lopulta nousi. Eli oli uskon puutetta.
     
  19. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Olikohan pikkulohkossa rulla osilla joku öljyn nousu ongelma kun nokan päittäis ei ollut kohdillaan/nokka pääsi liikkumaan edestakaisin , onko bb saman tyylinen öljysysteemi en tiedä...
     
    Muokattu: 8.3.2019
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Varmasti on mikäli päittäistä reippaasti ja nokka vääräs kohassa.Ei kyl pitäis pikkulohkossa olla koska siin on nokkapyörän ja lohkon välissä retaining plate.
     

Kerro tästä muillekin!