Kartion kääntö...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja toyopet, 26.2.2019.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitenkähän laillisesti onnistuisi kääntämään rt-pään kiinnikkeen kartion toisin päin...

    Nyt siis tuossa tulee rt-pää ohjausvarren yläpinnalle mutta se vähän ahdistaa. Jos se tulisi alapuolelle, niin kaikki kävisi kuin rasvattuna.

    Toisen mallin ohjausvarsissa olisi pienemmät kartiot, niistä voisi laajentaa sen toisin päin mutta tietenkään ei se kiinnitysjako ole ihan sama, siinä on muutaman millin ero...

    Pitäisi saada edelleen toiminaan tuolle samalle rt-päälle, muuten voi mennä vähän taas työlääksi sopivan metsästys.

    Kartion pienempi pää 13,8mm ja isompi 15,5mm ja ohjausvarren paksuus kiinnityksestä 19mm
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    En henkilökohtaisesti suosi koskemaan ohjauslaitteisiin, kuin asentamalla alkuperäistyyppisiä ratkaisuja, mutta katsastimme kerran Amerikan- Joen viritelmän, Jeepsterin, joka oli jenkeissä muutettu kaksivetoiseksi, ja ohjausvarsia oli lainattu vähän sieltä sun täältä, ja kyllähän siihen leima tuli, koneena pikkukiukkuinen Chevyn 350 :(
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eiköhän tuolla offipalstoilla jne. Oo ollu kaikenlaisia ratkaisuja ja muistelisin nähneeni ratkaisun jossa oli porattu ns. Suora reikä ja tehty kauluri holkille jossa kartio oikeinpäin ja se sit kiristetty paikalleen. Laillista muutosta ei lie saa mitenkään o_O

    Joka on sinällään jännä, että esmes tää vanhempikorinen mazda 6 on juurikin tuolla systeemil, tosin alapallostaan o_O
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  4. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kaikki kulmat muuttuvat vitusti ellet tee "kääntöä" sellaisella vinkkelillä, joka pitää varren tasan samassa kulmassa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Samanlailla suoraanhan se olisi saatava.
    Senkin takia olisi käännettävä.

    On niin ärsyttävän lähellä bolt-on tilannetta, vain tuommoinen pikkujuttu...
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Noissa hottentotti tarvike kääntövarsissa joissain on se raidetangon paikka äksän muotoinen, eli sen nivelen voi laittaa joko ylä tai alapuolelle. Joten en tuntisi pahoja omantunnon tuskia, kun oikean asteen omaavalla kartiokalvaimella surauttaa sen reiän toiseltapuolelta käypäseks...
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Uniball?
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tämmöistäkin vähän itsekseni mietin.

    Edit: ja toisaalta sain tiedon, että x-poraus on myös ihan sallittu.
    Täytyy käydä koneistamon juttusilla.


    https://photos.app.goo.gl/Ynx2aeTRmvD78ZKr8

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.2.2019
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Varmaan ite jos moisen tekisin ja x-poraisin sen samalla sorvauttaisin kartion toiselle puolelle ja idiootin into lujaa kiinni

    Kunnollinen sorvari ja ehjät kartiot, niin holkilla ja pikkuvasaralla napauttamalla varmasti tarttuisi lisäkartio kiinni
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eihän ne siinä stabiilissa tilassa välttis mitään kulmia muuta, kun mitta osuu. Mutta joustoliikkeen aikana tapahtumat meneekin äkkiä jänniksi.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  11. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    jep. ja varsinkin rattia käännettäessä tilanne voi olla ok tai sit :eek:
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikä olla isojen mittavirheiden äärellä. Huomasin kun aikanaan mussukan simpukan vaihdossa otin myös bump steerin tutkimukseen. Sentin korkeuserolla sisemmässä raidepään pallossa oli valtava vaikutus pyörän liikkeisiin jouston aikana.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  13. maddis

    maddis Gearhead

    97-05 Passatissa oli kans ainakin yhdessä alemmassa tukivarressa moinen. Se joka nous ylöspäin. Oli kiva huomata, kun koetti vaihtaa tukivartta, että nouseekin se saamarin holkki eikä irronnut se kartio. Tukivarsi mahdu sujahtamaan pois vetarin alta tuolloin.
     

Kerro tästä muillekin!