sbc 383 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NickKane, 10.9.2018.

  1. NickKane

    NickKane 2nd gear

    joo olen tuosta edelin efi paketista huhuja kuullut mutta tuosta ei liene mitään kokemuksia meilläpäin. Fitech on toimivaksi todettu ja hintakin puolet tuosta ja säädöt katuautoon mielestäni ihan riittävät mutta itseäni lähinnä jäi ihmetyttämään mitä muuta pitää ostaa & askarrella autoon jos tuon Fitechin efi setin jenkkilästä tilaa

    vaihtoehto 1 -> https://www.summitracing.com/int/parts/fif-30005
    vaihtoehto 2 -> https://www.summitracing.com/int/parts/fif-30002
     
  2. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Eipä noista muuta puutu, kuin sähköinen bensapumppu ja jos sytkänohjauksen haluaa, niin Hei jakaja ei käy. Minä olen parit Fitech:it ostanut Uspartsista, koska hinta rahtien ja alvien jälkeen jopa edullisempi ja takuu asiat hoituvat helpommin. Tänään laitoin tilaukseen Holleyn efin:n ja Uspartsilta tämäkin ja siihen kylkeen Holleyn hyper spark jakaja.
     
  3. NickKane

    NickKane 2nd gear

    miten olet väsäillyt th700 kohdalla turbiini lukon ohjauksen ? eli -91 th700r4 tässä kyseessä

    vaatiiko esim tämän vai jotain muutakin -> http://www.tciauto.com/tc/2004r-700r4-lockup-wiring-kithtml/

    ja onkos jotain muuta huomioitavaa, jos ajatuksena tosiaan hyödyntää auton olemassa olevaa tekniikkaa mahdollisuuksien mukaan ilman "turhia" ostoksia mutta auton ajettavuus ja toimivuus kuitenkin pitäs olla mahd. hyvää katukäyttöä ajatellen ?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tossa tci kitissä ole muuta tarpeellista kuin toi alipainehaistelija, niitä saa irtonaisenakin.
     
  5. NickKane

    NickKane 2nd gear

    syteen tai saveen, ruutta tilattu mallia fitech easy street, pitänee hakata päätä seinään sitten myöhemmin tuon laatikon ohjauksen yms sovittelun kanssa
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Missä olette hoitaneet liikkuvien tasapainotuksen? Miten tarpeellinen puntitus on jos jengat pysyy alle 6000 rpm?
    Kyseessä ulkoisesti tasapainotettu 383 (400 akseli), jossa dampperi ja vetolevy painoilla.
    Tuollainen itsellä nyt tekeillä ja kuulisi mieluusti aitoja kokemuksia.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Omaa Sniper projektia varten hommasin tollasen B&M 70248 TCC Controller:n, saa säädeltyä turbiinilukon toimintaa ja päälle/poiskin tarpeen mukaan, löyty paljon halvemmalla Ebay:sta.

    https://www.jegs.com/i/B-M/130/70248/10002/-1

    Siltä varalta jos kuitenkin tulee laitettua uudempi 4L60E aski, niin siihen on TCI:n boxi ja suoraan TV-vaijerin tilalle tuleva TPS vaijerin päässä.

    https://www.jegs.com/i/TCI/890/377450/10002/-1

    Käyttökokemuksia ei ole vielä, osat odottaa parempia päiviä...ehkä nekin vielä joskus tulee :odroll:
     
    NickKane tykkää tästä.
  8. 383

    383 Gearhead

    https://www.lensupowershop.fi/ Kyllä se kannataa puntittaa
     
  9. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Tyhmä kysymys (ehkä) mut onko järkee et mikään moottori ei ois puntissaan. Ite oon puntittanu melko vakio moottoritkin, hintaa muutama satanen ja tuskin se pahaa on tehnyt.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Jos kyseessä on valmiiksia tasapinoitettu ns. rotating assembly, niin ei sitä tarvitse erikseen enää tasapainottaa.

    Jos taas on vaan yhdistelty osia veivit, männät yms. niin tasapainotus on todellakin tarpeen, voi olla pielessä niin paljon että kestoikä jää todella vaatimattomaksi.

    Kasikoneen tasapainotus poikkeaa rivikoneista siinä että pelkkä edestakaisten osien samanpinoisuus ja pyörivien tasapaino ei riitä, vaan pyörivät tasapainotetaan ns. pois tasapainosta tietty määrä, ja sen takia niissä monesti näkeekin just noita ylimääräisiä painoja dampperissa ja vetolevyssä.

    Siis jos on jotain muuta kuin valmiiksi painottetu rotating assembly niin ehdottomasti osat vaativat tasapainotuksen.
    Lahden Kansityöstä on hyviä kokemuksia henk koht.
     
  11. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    Itse en ikinä laitt

    Itse en kyllä ikinä kasaisi konetta ilman tasapainoitusta vaikka olisi ns balanced rotating assembly. Olen kuullut niin monta kauhutarinaa miten pahasti puntitus on ollut pielessä vaikka pitäisi olla tasapainoitettu.
     
    kime2 tykkää tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ihan totta. Taitaa olla vaan n. 2-300€ lisäkustannus.
    On noita valmiita assemblyjä kyllä toiset laitelleet ihan niine hyvineen ja pelanneet on.

    Edit. Koitin siis tähdentää että kasikoneen tasapainotus on hieman erilainen toimenpide rivimoottorin vastaavaan verrattuna, tärkeä toimenpide varsinkin jos tasapainosta ei ole tietoa.
     
    Muokattu: 8.3.2019
  13. Cam69

    Cam69 2nd gear

    No niin, omat osat menee maanantaina painotukseen. Muutaman viikon päästä tiedetään lisää.
    Kiitokset kommenteista.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. NickKane

    NickKane 2nd gear

    mikähän vesipumppu ois hinta-laatu suhteeltaan järkevä tähän mosaan ? mitkä tulpat & tulpanjohdot ? sähköiset v-pumput aikalailla pois suljettuja koska katuautoa tästä väsätään
     
  15. fenix

    fenix 3rd gear

    Vakio vesipumpulla pärjää pitkälle. Sähköinen ei testissä antanut tehoa oleellisesti enempää, vaikka bonuksena mahdollisti jäähdytyksen moottori sammutettuna. Vaihda high flow:n jos ei nykyinen riitä.
    Kokeile vakio tulppia, ellei kansi muutu.
    Noi em. selviää kokeilemalla ja lukemalla tulppia.
    Accelin tai Msd:n 8.5mm+ johdoilla ei ainakaan metsään mennä.
    Usein siirrytään käyttämään reilummin viritettäessä pykälää kylmempiä tulppia ja termaria, mutta kristallipallo sanoo, että selviää kokeilemmalla.
     
    PauliR tykkää tästä.
  16. NickKane

    NickKane 2nd gear

    alkaa moottori olemaan viimeisiä säätelyitä vaille ja konetta on nyt koekäytelty mutta seuraava ongelma on eli kun antaa kierroksia alkaa se "hyytymään" ja lähes sammuu ihan kuin bensan saanti jäisi vajaaksi ja tästä syystä en saa sytkää ajoituslampulla säädettyä 2500 rpm vaan pelkästään korvakuulolta ja tyhjäkäynnillä. tää ottaa jenkaa noin 1800 nyt kunnes stumppaa
    koneessa on siis fitech ruisku ja bensalinjaan on asennettu ulkoinen bosch 044 pumppu noin 50cm päähän tankista rungon väliin, auton orkkis pumppu on siis edelleen tankissa paikallaan ja toiminnassa mutta voiko olla että se ahdistaa ja pitäisi kaivaa sieltä pois ?
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onko siinä bensanpainemittari, tippuuko b-paine samalla kun hyytyy ?

    Laita siihen painemittari jos ei ole, niin selviää loppuuko se bensa.

    Voihan se olla että vakiopumppu tai mahdollisesti sinne on joskus vaihdettu joku tarvike pumppu tai muu "Carter" ei kykene tuottamaan tarpeeksi...se imusukkakin voi olla tukossa tankissa yms.
    Tuo 044 ei ole kyllä kovin hyvä imemään, mutta jos se on tankin pohjan tasolla tai mieluummin sen alapuolella, niin voihan sitä kokeilla yksinkin...periaatteessa sen voisi asentaa myös sinne tankkiin sisälle.

    Omassa toiminut ihan hyvin orkkis Delco tbi pumppu + 044 combo, mutta sinulla voi olla siinä paljon suurempi bensan tarve...

    Onko se 044 pumppu muuten takaiskuventtiilillä vai ilman ?

    Joskus nuo myydään ilman ja takaisku on ostettava erikseen...itellä oli tällänen tapaus, mutta se takaisku ei maksanut aikanaan paljon Alppilan autohuollosta...suositteli silloin ehdottomasti laittamaan sen.
    Takaisku helpottaa pumpun toimintaa ja pitää myös paremmin paineet järjestelmässä kun sammutat riippuen vähän miten Fitech:n regu toimii.
    Jotkut sen sijaan ottaa takaiskun pois kun se mukamas kuristaa virtausta, paha sanoa.

    Edelin 3581 = Wallbro 255 pumppu tankissa riittää myös yksinään, käy suoraan vakion tilalle tankkiin...noita on ollu siellä ihan hyllyssäkin, tuon mukaan tällä hetkellä ainakin tilauskampe.

    https://www.uspartsperformance.fi/edelbrock-3581-polttoainepumppu
     
  18. NickKane

    NickKane 2nd gear

    tuosta fitechin omasta näytöstä näkyy bensan paine mutta löysinkin äsken vian -> pumpun maajohdon abikoliitin poikki joten se ei toiminut lainkaan, nyt sain sen toimimaan ja paluupuolella on bensa vuoto an6 liittimessä joten pitää tilaa uusi liitin ennen kuin pääsen jatkamaan. En tiedä tuosta takaiskusta onko sitä mutta tilasin tän 044 kopio pumpun autotune.fi stä ja nyt niitten sivut on näköjään nurin
     
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    Tämä taisi jo ratketa, mutta olen kuullut ettei pumppuja tulisi laittaa peräkkäin bensalinjaan.
     
  20. NickKane

    NickKane 2nd gear

    no juu välisäilöllä tuo virallisesti pitäisi kai tehdä mutta minäpä nyt kokeilen ensin samaan tyyliin kuin sport truckilla eli tankissa on uusi ac-delcon vakiopumppu ja tuo 044 linjassa. jahka nyt vaan autoracingiltä lähettäisivät tuon an6 liittimen (paluu liitos vuotaa ruiskun rungon juuressa) että pääsis koeajaan etc.
     

Kerro tästä muillekin!