Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. smgt

    smgt 3rd gear

    Jakikseen menee onneksi niin vähä öljyä ettei hinnalla iso merkitys ole. Ei tainnu edes 4litraa mennä.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Taikka se pitkät vaihtovälit. 24000 miles ainakin tais olla -96. No minulla menee dexron 3 suositusten mukaan että se ja sama.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Lootan oon purkanut ja todennut ettei torqueflite laatikossa ole ihmeempiä aineita kuin muillakaan merkeillä, ja varsinkin nykyään tekevät varmasti ihan samoista materiaaleista kitkat ja tiivisteet. Eli en ole ihan sisäistänyt tuota atf+4 vaatimusta, liekö pumppu tai venttiilipöytä jotenkin erilainen kuin muilla. Mutta sitä nyt oon ainakin käyttänyt, hintaahan sillä on.. toisaalta on voorttin ja tojotan ja volkkarin lootia joilla on yhtälailla omat lootaöljyvaatimuksensa, määrät on vaan erilaiset.
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  4. Ck

    Ck Gearhead

    No lämpöä se kestää enemmän ja täten kilometrejäkin että ei se nyt pitkässä juoksussa oo kallista. Saksasta viime viikolla tuli 20L kanisteri kotiin alle 4e litra.

    Sitä samaa oon käyttäny monessa eri ramissa ilman ongelmia. Multivehicle öljyä mistä löytyy atf+4 luokitus
     
    Joonnaz ja Cumminski tykkäävät tästä.
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    oikealla puolella ramin siirtopumpun (carter) menoliitin ja siinä "takaiskuventtiili". n. 400tkm ajettu. vasemmalla carterin tarvike siirtopumppun sama osa mutta n. 4v ja 40tkm ajettu..... ny kokeillaa miten airtexin valmistama kestää....
    [​IMG]
     
  6. Hassel

    Hassel 1st gear

    Juu tuota öljykeskustelua voi käydä ahkerasti.

    Löyty tuommoinen: https://www.centerforqa.com/chrysler-brands/

    Eli siinä luettelo niistä öljyistä, jotka ovat hyväksyttyjä ATF+4 öljyjä.
    Multivehicle-öljyjä automaattilaatikkoon pyrin itse välttämään, jos mahdollista. Risk vs reward jne..
    Jakolaatikko oli näköjään täynnä, vaikka hikoilua esiintyi. Olisikohan sittenkin vaihdettu/lisätty vastikään? Eipä tarvinnut DIII-sta sinne työntää..

    Suuttimista vielä.
    Kuinka paljon ajoa suuttimet CR-ssä yleensä kestää, ennen kun alkaa olemaan vaihtotarvetta? Mitenkäs suuttimet testataan, kun on Common Rail? Laitteella ajettu 270tkm.

    EDIT: Vanteiden osto-ilmoitus lisätty asiaankuulevaan osioon.
     
    Muokattu: 7.3.2019
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ainaskin 2genissä (ja miksei 3genissäkin luulen ku on miltei samat osat) laatikko vuotaa öljyä takastefalta ja jos tuuri sattuu olla nii joku on tukkinut sen lootien välissä olevan vuotoreiän, sitte öljy siirtyy jakolaatikolle :p näin olen lukenut täältä joskus, omassa oli sama homma, jakolootassa oli öljyä kyllä ja vaihdelaatikkoon sai tuon tuosta lisäillä. Ja jakolaatikko vuoti
     
  8. Hassel

    Hassel 1st gear

    Heps! Tuohan kuullostaa hassulta. Pitää ryömiä alle tarkastamaan onko tuollaista mahdollisuutta omassa olemassa.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samassa käsityksessä ollu. Siksi se on tehtaan mielestä vissiin helpompi kun molemmissa on samaa kamaa.

    Juu, kylä se vuotolovi sieltä löytyy ainakin -96
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jahas, se on seinäjoella punanen 1gen Rami herännyt talviuniltaan, lähtee joka aamu töihin noin klo puol seitsemän. Kiitos vaan, hyvin kuuluu :p
     
    Ranee tykkää tästä.
  11. poliklinikka

    poliklinikka 1st gear

    Vm.o7 5.9commari suuttimet kesti 130t mailia. En tiedä onko joskus ajettu paskalla aineella. Ohivuotoa oli jo yhdessä suuttimessa viidensuuttimen edestä. Vitosen suuttimessa kyrvästi käämit
     
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Jos suihkutuskuviota tai avautumista testataan niin irtosuutin jossain diesel-pajalla testipenkkiin. Jos kotikonstein etsitään esimerkiksi nakuttavaa/jumittavaa suutinta niin yksi kerrallaan sähköjohtoa irti suuttimesta ja kone käyntiin kunnes ääni muuttuu. Suuttimien käyttöikään vaikuttaa kovasti polttoaineen ja etenkin polttoaineen suodattimen laatu ja vaihtovälit ja sekin, että onko vedenerotinta osattu tyhjentää säännöllisesti. Sitten on tietysti erikseen se, että onko joku tyyppivika jossain erässä suuttimia, että varmasti menee x-määrällä ajoa kärjet tms.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Voi voi..

    Pari vuotta sitten ostin ton mun 12 venttiilisen palvelijan ja silloin jo merkkaili aika hyvin ympäristöään. Nyt kattelen ikkunasta kun moottorin alla on mustia läikkiä joka puolella.

    Olisikohan pienemmän riesan tie nostaa koko moottori pöydälle ja vaihdella vaikka kaikki tiivisteet..
    Kampuran stefa vuotaa, venakopat hikoilee ja tappet coverikin varmaan. Mitä ootte mieltä?
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se venakoppa homma on iso. Ainakin minulla on ollu 1,5 vuotta tallissa enkä ole saanut vielä vaihdettua. Tosin ostin ne venttiilinsäätöä silmällä pitäen, joka sekin siis tekemäti. Ehkä kevväämmällä....

    Onko etu vai taka? Jos taka niin sinunhan on pitänyt se turbiini vaihtaa jo 2 vuotta. Menis siinä samassa nääs.

    Luukun tiivisteestä en osaa sanoa. Ohjeita näyttää olevan juutuupissakin.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  15. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mielellään moottori pöydälle.
    Yhteen jakajapumpulliseen ja etukuormaajalliseen Caseen ?5250? olen vaihtanut tuon tappet coverin tilkkeen ja päivä siinä kokolailla meni.
    Omasta ramista oli motti trukkilavalla ja taisi mennä tunnin luokkaa, en edes halua kuvitella miten vaikea se olisi rassia motti paikallaan.

    Kammen etustefan vaihto on tehtävissä mutta en suosittele sitäkään.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Turbiini tosiaan olis kans sellanen että se melkeen pitäis samaan haminaan lähettää laitettavaks tai tilailla uus amerikasta. Siitä JN tradingin tuunaamisesta tuntuu olevan hyviä kokemuksia ja hinta ei päätä huimaa niin voisihan sen sinne lähetellä.

    Koko motti on ihan öljyn ja paskan sisässä niin aika vaikea edes paikallistaa että mistä kaikkialta tihkuu.

    Ajattelin että jättäis voimansiirron paikalleen eli nappais turpiinin pultit auki vetolevystä ja nostais kiukaan pois. Sais sitten putsattua ja vaihdettua stefat inhimillisenmin.

    Chevyn k5 blazerista nappasin joskus 6.2 dieselin pois yksinäni ja ei se nyt ihmeelliseltä hommalta tuntunut. Harmittaa vaan kun merkkaa niin rajusti reviiriä.
     
  17. jiiz

    jiiz Gearhead

    2 wd:istä, onko niitä mahdollista (laillista) korottaa edes vakio-nelivedon korkeuksiin generaatiosta riippumatta?

    Ei olis työauto vaan harraste kesäajoon, eikä nelarille sillee tarvetta.
     
  18. jadke

    jadke 1st gear

    Jos ei n1g tai n2g eli maastomalli niin ei saa laillisesti korottaa
     
    jiiz tykkää tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä tiivistysremonttiin saa multa kans äänen se kattilan ylösnostaminen, toki kannattais tutkia vielä kone paikallaan että mistä sitä öljyä vuotaa? Painepesuria ja liuotinta ja sit kierroksille ja katselemaan mistä lentää.

    Jos siihen tiivistämisrojektiin tosiaan vaikka yhdistää sen turbiinin vaihdon niin tulis siinäkin mielessä hyötyä.
    Jos lisäksi on ajatuksissa vaikka lisätä ruiskutusennakkoa niin pumppu pois paikoiltaan sais sen tappet coverin tiivisteen inhimillisemmin tehtyä.

    Noiden mainittujen vuotokohteitten lisäksi tuli mieleen että voi se ruiskutuspumppukin vuotaa öljyä, mulla ainakin vuoti tuossa Vanin koneessa, ja sen takia teetinkin pumppuremonti(plus syötön lisäyksen) tossa Akaan Dieselissä nyt talvella.

    Venakoppien tiivistys on näissä jotenkin haasteellinen, aina on pikkusen märkänä se seutu, vaikka mitä tahansa laittais tiivisteeksi. Vuotaako ne sit maahan asti merkittävästi, ei varmaan suurinpiirtein ehjänä ollessaan mutta keräävät paksaa tohon koneen päälleo_O


    Höpistään nyt samaan tosta Vanin talven päivityksestä.
    Sen Vanin pumppu on -94 vai -95 Man mottorista lähtöisin johon nyt täysremotti tehtiin, muuten sama suurinpiirtein P7100 kuin Ramissa mutta polttoaineen sisäänmenot on ns. imusarjan puolella.
    Nyt siinä on 12mm tasapääelementit ja 191 deliveryt, annosta 270-mottia, 3k gsk siihen tuli laitettua jo vuosia sitten.
    Fuelplatella mun täytyy annosta rajoittaa tosta kun en nyt tänä talvena raaskinut isompaa turboa laittaa, ja tuskin laitankaan isompaa, ehkä joku 68-72mm kompuraltaan oleva tulee joskus lisättyä tuon nykyisen 56mm kaveriksi, ns. small towing kit mielessä....
    Nyt ennakkoa on 16-astetta, mun mielestä ihan passeli tollaseen n.350-heppaseen koneeseen. Täysin remotoitu kone n. 40tkm sitten, jossa portattu kansi ja 1,85:1 keinut. Marine suuttimet.

    Putkiosista hitsatun pakosarjan tilalle vaihdoinkin itsenikin yllättäen hyllyssä olleen valusarjan, mallia industrial. Sen laitoin ylösalaisin, täytöshitsasin rupiset tiivistyspinnat ja jyrsäsin ne sit suoraksi.
    Pikku sovitepalan laitoin että turbo mahtuu olemaan koneen kupeessa, ihan suoraan ei voi tota teollisuussarjaa vaan heittää ylösalaisin.
    Hukkaporttikotelon kans korjailin ja tein siitä avattavan, että saa ahtopaineen valita pelkästään jousien vaihdolla, tai lisämällä prikkaa jouselle.

    Kaikenlaista muutakin pikku remonttia ja päivitystä tuli tehtyä, ahtoputkia downpipeä yms. uusittua ja sen sellaista, coolerillakin mm. nyt kokopeittävä sähköflekti.
    Vaihdelaatikon tuentaa paransin polyuretaanisin puslin, alkujaan Corveten lehtijousen puslat ne.

    [​IMG]

    Tuossa keula purettuna että pääsee askartelemaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jotain kuvaa projektoinnista, toivottavasti ei mieli pahoitu kun väärään merkin kuvaa tänne laitetaan?

    Nyt taas kelpaa jyristellä enskesänä huolettomana meneen.
     
    Muokattu: 13.3.2019
    Saetkae, exxcevy, NoSmokeNoPower ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Aina ilo ihailla 4d sedanin touhuja! Eikä oo väärän merkkistä autoa mihin cumminssin ujuttaa ;)

    Minunki tekis mieli vähä ennakkoa ropeltaa... saas ny nähä, ku keväällä auto menee telakalle, jos samassa hötäkässä ainaki tarkistas mitä ajotus tällä hetkellä on.. toi pumpun pään ratas saattaapi olla hiukkasen jumeksessa, jos ei koskaan oo availtu... olisivat saaneet jättää pekka pumpulle vähän kääntövaraa ilman isompia irrotusksia...
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!