Vaihteistoöljyn jäähdytin. Kysymys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Slant Sickness, 6.3.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Piristetyn slantin jähdytykseen on jo Griffinin alujäähdytin. Riittää. Moottorin jatkeena olevalla 904:llä on tähän asti (20 vuotta) ollut kumiletku jäähdytyskierron tilalla ja onhan tuo joten kuten toiminut. Laatikko on hajonnut, mutta on sitä riivattu kaiken edestä.

    Nyt tulee pikkuisen lisää piristystä koneeseen ja ennen kaikkea laatikkoon pikkuinen turbiini jossa normiajossa esiintyy jonkin verran enemmän luistoa. Laatikko joutuisi kärsimään.

    Syyläri muokattavaksi?
    Uusi syyläri vaihteistoöljyn liitännöillä?
    Erillinen kenno jonnekin, kuten vesisyylärin eteen?
    Joku lämmönvaihdin esim lämppärin letkuun?

    Ajot on kadulla ja puistossa tapahtuvia. Ei tuu enää paljon talvirallia.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Irtokennoja saa halvalla ebay/biltema ym ym. Ei ainakaan mene glykolit sekaan jos jäähdyttimen sisällä oleva särkyy. Tai sitten metalliputketsta kieppi keulille.
     
    kime2 ja Sounderi tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Talvella vois joku itu olla mutta kesällä?
     
  4. Lähinnä ajattelin näitä Suomen juhannuskelejä. Vois lämmetä nopeammin?
     
    Karpov ja rb tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on siinä semmonen pikalämmityspoljin. Ei o huolta siis että käy pitkään kylmänä. Osin sen takia se konekin on pukissa taas.

    Kai ne linjat saa vetää kumiletkulla?
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joku sano että perus polttoaineletku kestää jokusen vuoden, öljyletku varmaan loput. Itelläkin kumiletkulla jäähy kiinni. Toki jos haluis hifistellä ja pitäis vetää lootan kyljestä asti niin hydeletkua?
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tykkäsin jos ymmärsin oikein!

    Väli pätkät letkulla miulla, tuskinpa se ööli huomaa, onko sitä 5cm vai 50cm?!
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Erillinen kenno jos on kesävehje, jos ympärivuotinen laittasin termostaatilla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun se kiusaaminen on vissiin aina kerrallaan aika lyhytaikasta tässä tapauksessa, niin pari pätkää ripaputkee syylärin edessä vois olla sopiva ja helppo ratkaisu.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lisäjäähy on eikä haittaa talvella mitään, mukana tuli kumiletkua joka on muutaman vuoden kestänyt pykimättä.
     
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Pieniä jäähdyttimiä löytyy AN-liittimillä kauhee määrä. Sellaseen sais yksikuteisesta hydrauliikkaletkusta prässätyillä JIC-liittimillä letkut.
    Tai sit vaan kangasvahvistettua letkua ja lemmarilla kiinni.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla oli rysleri yli 10 vuotta ja siinä oli öljyjäähyn linjassa putkea/letkua. Ainoa vuoto oli kun putkeen tuli reikä, korroosio perkele. Laitoin letkunpätkän tilalle.
     
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Paljonkohan tuon atf.n toivottu lämpötila mahtanee olla, yleensä liian kylmä/kuuma ei hyvä?

    Mosaölpällä 80-120.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG] faarenhaitteja.



    Mulla irtojäähy syylärin vieressä eikä talvellakaan tunnu loota kankeelta. Aika äkkiä on letku lämmin kun kokeilee.
     
  15. Tässä kerrotaan näin:

    "The ideal range for fluid temperature is between 175 and 225 degrees, and every 20 degree drop in fluid temperature can help to double the life of your transmission. But there’s no way to tell how hot a transmission is you might say, or is there? Actually there is, and that’s exactly what a transmission temperature gauge is for."

    ja taitaa olla myös noita Fahrenheitteja.
     
  16. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mikä letku kestää vaihteisto öljyä hyvin?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Automaatin punainen on vissiin aika lähellä hydrauliikkaöljyä, joten hydrauliikan letku varmaan passaa. Tai muu öljyletku.
     
    Karpov tykkää tästä.
  18. Jussi289, rautapää ja zuinula tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oiskohan sitä jollakulla täällä kaupan?
     

Kerro tästä muillekin!