Vaihteistoöljyn jäähdytin. Kysymys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Slant Sickness, 6.3.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Automaatin punainen on aika kaukana hydraulista. Siin on varsin stydit lisäaineistukset, mitä ei hydraulissa ole. Samasta syystä atf ei tykkää pysyä esim. hydroboosterin tiivisteiden sisällä, kun ne ei ole sille tarkoitettu. Toki letku silti saattaa kestää/toimia.
    Useemman jäähyn oon laittanu ihan sinisellä nylonputkella, ne on kestäny hienosti. Kunhan ei käytä o-rengas pikaliittimiä vaan sellasen puristavan ottaa.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuuttihondani öljynpainemittari on kovalla sinisellä muoviputkella ja puristusliittimellä. Se liitin on hyvä suutin. Lähti koekäytössä putki jostakin syystä irti. Jösses miten se öljy levisi pitkin tallia. Ei silti, on mun vaihteiston ohitusletkukin kerran pettänyt. Parhaat olisi varmaan ne originaalit metalliputket, mutta niitä ei mulla ole.
     
  3. Enpä tiedä, että löytyykö Suomesta helposti. Netistä saa esim. Amazonista.

    Toinen vaihtoehto voisi olla teflonletku hydrauliikkakaupasta. Se kestää hyvin kemikaaleja ja lämpöä. Esim:

    https://www.salhydro.fi/fi/liuotin-ja-kemikaaliletkut-1/ptfe-teflonletku

    Näyttää Summitillakin olevan sitä juuri automaattilaatikon jäähdyttimiä varten:

    https://www.summitracing.com/int/se...-hose/fluid-type/automatic-transmission-fluid
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    9 vuotta sitten ostin etrasta letkua jolla tein linjan laatikosta jäähdyttimelle. Pyysin öljyä kestävää letkua ja on tuo ainakin tuon aikaa kestänyt.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etran tai Hi-flexin kumiletku pääsee ”jatkoon”. Teflonletku on liian luxusta ja noita muoviletkuja oon saanut nähdä rikki ihan tarpeeksi viran puolesta.
     
    Sinlol tykkää tästä.
  6. darpen

    darpen Gearhead

    Toi esimerkin teflonletku vaatii puristusliittimet, lemmarilla sen saa vaan rikottua. Hinta perusletkuun noin kolmin- tai jopa nelinkertainen.
    Gates Etrasta(varauksella) tai sit Hi-Flexista jotain vastaavaa.
     
  7. jarona

    jarona Gearhead

    Kun minulla nyt subarun laatikon öljynjäähdyttimen uudelleen
    sijoitus työnalla, ajattelin hyväksikäyttää työnantajan hydrauliikkavarastoa.
    Ei sieltä oikeita nippoja löytynyt, joten kuuklasin..
    Löytyi sellainen firma kuin Hydrauliikkapumppu.fi
    Sieltä tilasin letkua (3/8" yksikudos), karoja,holkkeja sekä nippoja.
    Hyvinkin kohtuuhintaisia verrattuna tämän kylän liikkeisiin.
    Olen aiemminkin käyttänyt hydraulitarvikkeita moiseen hommaan
    ja mitään ongelmaa en ole havainnut.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Ainakin on riittävä paineenkesto.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Minkäslaiset lähdöt jäähyssä, liian stydiä letkua niin sitä ei tavallisen letkunipan päälle ihan helposti tyonnetä.

    Oli vaan vastaava onkelma käsillä kun voikkarin tehostajan PALUUpuolella olevan jäähyn letkut ei oikein meinannut kestää...
     
  10. jarona

    jarona Gearhead

    Kun polttoaineletkut eivät ole varmoja ratkaisuja,
    oikean tehostajan/öljynjäähdyttäjän letkua hankala saada,
    Käytä hydrauliletkuja.
    Yksiteräskudos kestää minkä tarttee ja saa vielä lemmareillakin
    karoihin/putkiin kiinni, toki holkilla puristus varmempi.
    Nykyajan hydrauliletkut ovat vallan kestäviä ATF-öljyn kanssa,
    monet ovat hyväksyttyjä jopa bio-öljylle, joka
    on täyttä paskaa ja särkee sitten muut kamppeet.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lodjussa on jotkut 3/8 putkikierrevariantit. Muistaakseni laitoin sinne kaksi banjoliitintä ja letku käy kääntymässä laatikon selässä. Nyt on myös ajatus pistää ne letkut tulemaan slantin kylmemmältä puolelta, eli laatikon yli ja hantin puolella polttoainelinjojen sekaan.

    Mulla on kriittisissä letkunklemmaripatenteissa "lentokonetyyppisiä" rautalankavarmistuksia. Eli suuttimien polttoainekiskon liittimet on myös sitä samaa letkukaratyyppiä ja kun tuntui vähän epävarmalta, oon snurrannut rautalangalla vahvistukset. Ties vaikka vaihdan nuo parempiin liittimiin. Tai sitten en.
     
  12. jarona

    jarona Gearhead

    Paine siellä on lähes olematon, paluupuolella kun taitavat olla.
    Siksi käytän hydrauliletkuja koska kestävät lämpöä sen sata
    ja painetta varmasti.
    Täällä oli aiemmin keskustelu tarkemminkin jäähdytyksestä ja
    sen tarpeellisuudesta, ikävä vain että sen keskustelun
    johtohahmo bannas itsensä..
    Eli elä ala jos meinaat mielesi säilyttää.
     
  13. jarona

    jarona Gearhead

    Ja kun niissä esim. lämmönkestoissa on kerroin n. 1.5 vähintään.
    Ei tartte huolehtia letkujen kestävyydestä.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, mulla on rätkässä 3/8" öljyletkua jossa on merkintä Sae 100 R6. Pitäs kestää 100C ja kestääkin, välillä on kiertänyt kuumempaakin öljyä.
     
  15. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Nyt tarvis vähän viisaampien apuja, ostin öljynlauhduttimen ja putken sisällä on jotain rojua, helisee kun kääntelee lauhdutinta joten otin myyjään yhteyttä ja selostin ongelman ja kysyin mitä nyt tehdään, vastaus tuli seuraavana päivänä: ei huolta sillä se kuuluukin helistä koska siellä on Drain bar. Siis mikä on Drain bar?
     
  16. Puhdas arvaus: voisiko olla joku sihti tai ritilä?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Drain bar? Oisko siellä joku takaisku, ettei valu öljyt takaisin laatikkoon. Siinähän syntyy helposti lappo kun toinen liittimistä jää mäessä alemmaksi. Lirinlorin, on öljyputket täysin tyhjänä. Kysy uteliaana siltä myyjältä mikä se Drain bar on ja sitten kun tiedät, niin kerro tänne myös.

    Omassa projektissa tapahtuu seuraavaa. Letkukarat, jotka oon ruuvannut laatikkoon sen ollessa edellisen kerran sananmukaisesti pöydällä, olivat 1/4" letkua varten. Kun tiedän, missä kunnossa laatikon kuoren kierteet olivat ja minkä väristä Loctitea sinne olen laittanut, ne saivat jäädä paikoilleen. Dunlop Hiflex myi mulle +100C asti hyvää kumiletkua joka myös meni näppärästi paikoilleen. Tai menisi tositosi näppärästi, jos ei virislantin 2 x 2" putket olisi just sillä puolen laatikkoa. Meni kutenkin.

    Biltema oli myynyt piäkaupungin liikkeestä öljynjäähdyttimet loppuun eikä rouva ihan ehtinyt sunnuntai-iltana Tampereen liikkeestä sellaista mulle ostamaan. Siispä seuraava optio oli ostaa joku muu jäähdytin. Partsissa ja muussa liikkeessä oli "tilapäisesti loppu" Haydenin noin 25 cm ja 89,90€ hintainen, pitkä ritiläkkö, semmoista ulkonäöltään kuin jääkaappien takaseinässä ennen oli mutta isompi. Kun ei ollut täällä niin sitten kuvioon tulee Aliexpress. Kiinankaupan tuote vaikutti kiinnitysosia myöten samalta kamppeelta. Kiinalaiset on sikäli reilua porukkaa, että kun sinne vie jotakin tekoon, ne tekee samantein niitä omaan piikkiin ja myy rinnalla ja yleensä halvemmalla. Kiinancooleri oli kympin hintainen ja tulee maksamaan rahteineen, tulleineen jotakin 25 euroa. Coolerin liitynnät ovat 3/8" joten seuraavaksi jahtaamaan muunnosnippoja. Ei ollut HiFlexissä siroja eikä Etrassa tuumaisia lainkaan mutta yllättäen Aliexpressistä löytyi niitäkin, joten nekin on nyt matkalla jossakin nyssykkäpussukassa. Kiva kauppa tuo Aliexpress.
     
  18. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    No Aliexpressistähän tääkin on, samaa tavaraa mitä myydään muuallakin, usa:ta myöden, kokeiltiin ilmalla niin ei siellä ainakaan mitään takaisku venttiiliä ole, joo täytyy varmaan kysäistä kun olis kiva tietää mikä toi Drain bar on
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG] tällänen hepponen malli nyt vuoden ja +30tkm ollut käytössä
     
  20. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Huomasitko oliko tossa sisällä mitään ylimääräisiä rojuja?
     

Kerro tästä muillekin!