Matematiikan taitajalle tarve.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jusi99, 12.3.2019.

  1. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Perävälitys jakaa kardaanin kierrokset suoraan omalla luvullaan, eli esim. 3:1 perä ottaa kolme kierrosta kardaanista, jotta pyörä pyörähtää kerran Tämä selvä.
    Ongelma:
    Orginaali perävälitys 2.82 Nyt 4.30.
    Orginaali perässä vetarin päässä halkaisijaltaan 80mm abs kehä 96 hammasta.
    Nyt pitäisi saada 96 hampainen pyörä laatikon ulostulo akseliin.
    Miten lasketaan oikea koko.
    Optimi koko olisi noin 150 – 200mm
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    tarkoitus on ilmeisesti jotenkin kierroksia laskea mutta eikös nuo hampaat noissa ole justiin sen takia, että järjestelmä laskee hampaita eikä hammaspyörän halkaisijaa tai kehämittaa? Hammastusväli anturin mukaan ja se ratkaisee loppupelissä halkaisijan/kehän.

    Vai ymmärsinkö väärin?

    Sitten jos hammaslukua pitää muuttaa perävälityksen suhteen, niin asia on eri.
     
  3. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Periaatteessa noin, mutta siitä samasta hammaskehästä menee tieto myös vaihdelaatikon sisäisille nopeusantureille mitkä määrittää vaihtokohdan. Liian pienellä menee limp modeen liian suurella survoo pykäliä liikaa. Tai toisin päin. :) Suunnilleen oikealla saisi toimimaan?
     
  4. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Alkuperäisessä systeemissä renkaan pyörähtäessä tasan kierroksen abs- anturin ohi kulkee 96 hammasta. Kardaanille siirrettynä renkaan pyöriessä kierroksen, abs-anturin ohi pitäisi edelleen kulkea edelleen se 96 hammasta. Kardaani pyörii kuitenkin tällä matkalla 4,3 kierrosta, joten kehässä pitäisi olla 96 / 4,3 = 22,3 hammasta.
     
    jusi99 tykkää tästä.
  5. Ja halkaisija pitäisi tiputtaa samassa suhteessa:

    80mm/4,3= 18,6 mm
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikö ne hampaat voi olla isompia?
     
  7. Ehkä. En osaa sanoa, että kuinka se äly niitä lukee.
     
  8. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    alkuperäinen perävälitys oli 2,82 eikä 1
     
  9. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kokeile laskea verrannolla:
    (4,3/2,82) = (x/80mm)
    x = 122mm
     
  10. Aloitusviestissä lukee:

     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alkuperäisessä luettiin vetoaxelin kierroksia jolloin perävälityksellä ei ollut osuutta laskentaan. Kun ratas siirtyy kardaaniin ja käyttöön tulee 4,3 välitys, niin se 22 hammasta on aika hyvä. Kiekon halkaisijalla ei ole osuutta ja kun elektroniikka pohtii pulssien määrää, ei kauheasti hammasjaollakaan. Tekee suunnilleen saman hammassuhteen kuin orkkiksessa, niin luulisi toimivan.
     
  12. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mittaa tuo ketjun aloittaja kyllä kysyy
     
  13. Joo, mutta kaveri haluaa siirtää hammaskehän vetarilta kardaanille.
     
  14. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    alkuperäisessä karsaani pyörähti 2,82 kierrosta kun anturinkehä yhden niin totta vitussa sillä on osuutta laskentaan.
     
  15. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    niin ja kysyy kehän mittaa.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehtäväasettelussa oli kerrottu alkuperäisessä perässä olleen VETOAKSELISSA 96 hampainen ratas vaihteistoa varten. Sehän kun on vetoakseli joka on vanteeseen pulttiliitoksella, niin antaa 96 pulssia per renkaan kerros. Tekijä vaihtaa ilmeisesti perän, koska haluaa uuden rattaan LAATIKON ULOSTULOAKSELIIN. Jos tää on takatuuppari, niin ulostuloakseli on KARDAANI. Siihen kardaaniin jos laittaa 22 hampaisen rattaan, niin 4,3 välityksillä saa 94,6 laskennallista pulssia per renkaan kerros, eli ihan sopivasti.
     
    Rotten tykkää tästä.
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    eihän tuossa ole rattaan kokoa
     
  18. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Aloitusviestissä lukee:

    Nyt pitäisi saada 96 hampainen pyörä laatikon ulostulo akseliin.

    Se oli vaan ajatus että on noin, ilmeisesti ei pidä paikkaansa. Minulle hampaiden lukumäärällä ei ole merkitystä. Pääasia on että toimii. Erittäin avoimin mielin seuraan ja nöyränä otan vastaan tietoa. Ja jos asialla on merkitystä auto on 2005 300c Hemi+nag1. Taka-akseli ei enään orginaali muuten kyllä. Yritän olla sotkeutumatta tämän enempää.
     
    Rotten tykkää tästä.
  19. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    teet / teetät sinne sen kokoisen kehän johon saat anturit kivasti sopimaan ja hampaita tarttis vakioperällä olla 34 ja sillä tiuhemmalla perällä 22. voi olla, että haluaisitkin sen nakkelevan tiuhemmin niitä pykäliä sisään tiuhemmalla perällä, joten kokeile vähän erilaisilla hammasmäärillä? itse suosisin kuitenkin repimisessä käsivalintaa.
    koneista hampaat ja hammasvälit samoilla suhteilla ei mitoilla kuin orkkiskehässä, mikäli käytät orkkisantureita.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hammasprofiili kardaanille tulevassa uusiorattaassa on riippuvainen käytetystä anturista. Anturi pitää saada aika lähelle hammaskehää. Kardaani liikkuu joustoissa. Antureilla on joskus rajoituksia nopeuden suhteen, muutama kymmenen hammasta vielä menettelee.

    Jos sen voi ohjelmoida uudelleen, ei tarvitse edellä olleita laskelmia mutta jos on tarkoitus harjauttaa alkuperäinen ohjain, niin sille oli hammaslukuehdotus yllä.

    Ja rattaan mitta ja anturin etäisyys anturin datalehdestä.

    ...just tekeytymässä 36-2 ratas slanttiin vesileikkurissa. Tuli jotakin 9mm leveät ja syvät hampaat viiden millin teräslevyyn. Mitat ”omasta päästä”.
     
    Rotten ja Custom_Rod tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!