Kitit, pakkelit, tasoitteet...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja toyopet, 12.3.2019.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Näitä on noissa maalausketjuissa käyty läpi mutta kysäistään nyt kuitenkin hyviä vaihtoehtoja.

    Vaikka ei olla edes kai päästy yhteisymmärrykseen ihan varmaksi, pitääkö näitä tasoiteaineita laittaa pohjamaalin alle vai päälle, niin omalla kohdalla ainakin ajatus on epoksi alle ja sitten tasoitellaan.

    No paklaa saa motonetistä ja biltemasta jotain pakkelia halvalla.

    Mutta mikä on semmoinen hyvä? Helppo ehkä levittää, järjellisellä työmäärällä hiottavaa/muokattavaa?
    Mitä muita ominaisuuksia on hyvillä tasoitteilla?

    Autokäytöstä kyse, ei mitään puutöitä rodikoppaan vaan ihan pellille.

    Omasta käytöstä nyt esimerkki, vanin liukuovi on joskus kolhittu. Nyt näkee erittäin hyvin, että siinä on semmoinen sentti ainakin jotain pakkelia, joka ei tahdo pysyä enää kiinni.
    Se pitää ottaa pois, tarkoitus on itse yrittää sitä peltiä kyllä saada vähän enemmän alkuperäisen kaltaiseksi ilman sitä sentin tai enemmän pakkelia mutta varmaan tarvitaan kuitenkin jossain määrin jotain tasoittamaan, en usko omiin peltisepän taitoihin niin paljon, että siitä tulisi täydellinen ilman.
    Todennäköisesti homma tulee menemään niin, että rapsitaan pakkelit pois, maalit pois, yritetään oikoa, fosforihapolla vielä pintaruosteita pois, epoksi maali ja sitten se tasoite.
    Lopuksi tietysti yritetään löytää nykyistä väriä vastaava korjausväri, sen alle varmaan joku hiontaväri/ filleri?.

    Kokemuksia, näkemyksiä eri aineista.
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Siihen sinun maaliongelmaan vois löytyä ihan värikoodi millä on ne alaosat puskurit poilerit ja lipat maalattu.kepurilla ol se pönttö vielä mistä sitä on siihen suihkittu.cromax/dupont ol se valmistaja.
     
    toyopet tykkää tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    @kepuri
    Olisi hienoa, jos se koodi löytyisi. Vaikka yv:llä.
     
  4. kepuri

    kepuri Gearhead

    R3/r209 tuommonen lukee pöntön kannessa.ei oo enää ku pikkusen pöntön pohjalla,ei riitä liukuoven maaluuseen.olis muuten joutanu hyötykäyttöön tuokin.kittinä oon käyttäny upolin extra easy sandia.on nimesä verosta.
     
    toyopet tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Upol expert ollu viimesimpänä käytössä ja on kyllä ollu mainiota kampetta. "Meikkivoiteen" kaltaista todella helppoa levitettävää ja riittävän kevyttä hioa että ei tuu "pakla-efektiä"=kittipurkki lentää seinään :D
     
    xarper tykkää tästä.
  6. sangi74

    sangi74 Gearhead

    finixa polyester putty ite ainaski tykänny tällä työstää
     
  7. sangi74

    sangi74 Gearhead

    ja upolin kittejä morkkaamatta jotkut maalari mestarit sanoo et kutistuu maalin alla pitkänkin ajan jälkeen
     
    4d sedan tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kiitos, tämä varmaan auttaa, kun päästään siihen vaiheeseen.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No se on ainakin helppo sanoa, että Pakla ei ole mitään noista. Tuppaa vielä halkeilemaankin pidemmällä aikavälillä.

    Würthiltä oli muistaakseni tämä ihan ok: https://www.puuilo.fi/Wurth-Vaku-30-Yleispakkeli-2kg
    Soudal Metal Plastic (nimestä huolimatta hienokittiä), tuntui että elämä alkoi vasta nyt, kaikkien noiden paklojen sun muiden jälkeen. Automaalit.netistä joku Trotonin hienokitti oli myös ihan ok.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu soudali on kans toimivaa kampetta ja moni maalari/koripaja vissiin käyttää wurthia mutta itse en oo vielä päässy henk.koht. kokeilemaan :)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pakla hyihyi.


    Puuilon bolt on tms kitti ollut ok. Kellertävää tavaraa ja pysynyt hyvin nyt 8kk paikallaan. Paklalle ois ollut mahoton paikka
     
    Muokattu: 12.3.2019
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Paklalla sai hiontapaperin kertavetäisyllä tukkoon.
    Troton, mipa, Soudal ollut hyvää hiottavaa.
     
  13. meteor

    meteor Gearhead

    Besa urki fast on helposti hiottavaa. Yleensä kitin väri kertoo jotain, helposti hiottavat on kellertäviä ja mitä vaaleampaa sitä kovempaa kivee se on.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olen kans havainnut että Upoli kutistuu, yhden auton tein vallan tuolla merkillä ja kyllä näkyy kitatut kohdat erityisesti nokkapellissä nyt vuosien jälkeen.
    Wurthia olen nyt viimeaikoina käyttänyt, ja olen tykännyt, ainakin muutaman vuoden on pysynyt kutistumatta.
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    olikos tuo wurthin vaku 70 sitä "oikean näköstä" eli vihreää lasikuitukittiä?

    oon pari eri merkin lasikuitupakkelia ostanut ja ovat olleet valkoisia.. ja paljon huonompia kuin kaikki aiemmat vihreät lasikuituset.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo Wurthin kama on vihreää jos värillä on merkitystä. Ihan hyvän oloista tavaraa sekin työstää, lasikuituhommissa lestin teossa on tullut käytettyä "pikkusen" reilumpiakin kerroksia.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Halpa, hyvä saatavuus, mutta työstettävyydeltään ja teknisiltä ominaisuuksiltaan ammattitason tavara, eli Wurthin Vaku 30 yleiskitti (et tarvi muuta):

    [​IMG]
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    monet kitit kaipaavat pienen saatin kädenlämpöön hiustenkuivaajalla etteivät tuki hiontapaperia, muutenkin suosittelen pientä lisälämpöä alle 18 asteen työstölämpötiloissa, ilmeisesti reaktio jää muuten viimestä silausta vaille kesken,
    sitten hionnan aikana aiheutuu mekaanista lämpöä ja lopuksi paperi lakkaa tukkimasta.

    kovetin sisältää joustoainetta ja jonka liika-annostelu tekee osasta kittejä purkkaa, tällainen kitti on altis jälkipainumille ja jopa halkeamille

    --------------------------

    soudal metal plastic on kittien paremmistoa, levittyy suht vaivatta, hioutuu kevyesti ja lopputulos on aikaa vastaan kestävä,

    merkillähän on tuolla kittipohjalla myös se lyhyt karvaversio, eli valkoinen/beige karvakitti,
    joka ei ole kovin paljon rankempaa työstää,
    harmi että soudal saatavuus porissa nykyään vaikeaa,

    4cr ja car system ovat kelvollisia työstää ja jälkipainuminen melko vähäistä, karvakitti ei painu mielestäni lainkaan, sitä vetelenkin yleensä pohjille tasoittaakseni alueen varsinaista silottelua varten.
    en ole asiaa varmistanut, mutta epäilen noiden kittien olevan yhden ja saman tehtaan tuotteita samalla reseptillä, vain eri valmistuttajilta
     
    karhu01 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Muokattu: 15.3.2019
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Trotonin Master Bold Supersoft on ainakin helposti hiottavaa.
     

Kerro tästä muillekin!