Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Miks ei saisi? Kai sitä sen 51mm ainakin saa mitä N1/M1 luokan ajoneuvojakin.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kannattaa joo pestä ja kattoa mistä kone vuotaa ennenku tekee mitään, ei käy niinkun mun jeeppiprojektin kanssa.. kaverin kanssa vaihdettiin stefoja ja o-renkaita ym koneen takapäähän kun öljyä tuli sieltä päästä. Kone käyntiin kun kaikki kasassa: vuotaa edelleen pirusti :eek:Bilteman kolokameralla tutkin asiaa ja lopulta todettiin että venakopan takapäästä tiivisteestä pala pois. Sen vaihdettua öljyt pysyy koneessa. Mitä opimme :D Meinaan että ei haittaa vaikka tietää mikä kaikki vuotaa, ettei sitten jännityksellä laita konetta käyntiin ja vuotaa jostain minne ei enää käsiksi millään pääse :p

    Edit: onko muuten tuohon vuotojen etsimiseen olemassa jotain vuodonilmaisinta moottoriöljyn sekaan, helpottais huomattavasti niiden etsimistä.. punainen (pinkki) jäähdytinneste on kyllä hyvä hommaansa, juoruaa heti jos vuotaa jostain jäähypuoli;)
     
    Muokattu: 13.3.2019
    tappokinnas tykkää tästä.
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Vuoto on nyt niin hurjaa että ei oikeen viitti ajella. Täytyy lähtee ostamaan liuotinta ja viritellä painepesuri valmiiksi. Ei vaan pysty yhtään sanomaan mistä lentää kun kaikki on sonnan peitossa.

    Auto verstaaseen ja tutkimaan.
     
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Liittyen noihin Cumminssin voiman hikoiluihin: jostain olen saanut käsityksen, että huohottimen letkussa olisi alkuperäisenä ollut joku öljynkeräyspurkki mikä 99,9% Dodgen omistajista on heittänyt menemään. Ajattelin tuossa vaan, että vaikuttaneeko sen puuttuminen sieltä huohottimen letkun päästä kuinkakin paljon moottorin alaosan öljyisyyteen?
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  5. jadke

    jadke 1st gear

    Niin alustaa varmaan muuten saiki korottaa mut korikorotustako ei saanu tehdä
     
  6. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Eikö sitäki saa sen 50mm kuten N1/M1 luokan ajoneuvoa. 100mm yhteensä mutta renkaiden koko lasketaan mukaan jos niide kokoa on kasvatettu.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin. Eli mitäs helvettiä?



    Eli onko toi rööri huohotusta varten? En ole ihan varma työntääkö öljyä sieltä vai ylempää, mutta alkaa ikävältä näyttämään. Ei oikeen pääse näkemään tonne pumpun alle.

    Edittiä. Joo kyllä nyt olen varma että tuosta rööristä työntää öljyä pihalle. Saanko varautua koneen tekoon vai pitääkö ajaa tämä koivun ympärille.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.3.2019
  8. Peha

    Peha 1st gear

    Eikös tossa pitäisi olla se ajoitustappi? Jos sulta on se lähtenyt kävelee.

    Edit. Kyllä siinä pitäisi se tappi olla kun kuvaa tarkemmin katsoin.
     
    Muokattu: 14.3.2019
    tappokinnas tykkää tästä.
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Joo tässä pikaisella googlettelulla osui silmään tämmönen kuva.[​IMG]

    Mikä ton tapin funktio käytännössä on? Ja mistä uusi ja mitä tarvii tehdä että saa takaisin?

    Viinipullon korkki rööriin ja ajoa?

    Edit. Sit vielä semmonen että miten hemmetissä tommonen putoaa itsekseen ja pääseekö se putoamaan rattaiden sekaan vai maantielle?
     
    Muokattu: 14.3.2019
  10. Peha

    Peha 1st gear

    Käytetään venttiilien säädössä,ajoituksen muuttamisessa,yms. Lukitsee jakopään paikalleen kun kone on "yläkohdassa". Cam timing pin kun googlettaa niin löytyy varaosaa. Esim rockautosta varmaan saa. Tukit jollain väliaikaisesti reiän.

    Edit. Ei pitäisi pystyä mitenkään jakopäähän tippumaan. Muistaakseni on sellaisella lukitusprikalla paikallaan, että vähän outo juttu kun on tippunut.
     
    Muokattu: 14.3.2019
    tappokinnas tykkää tästä.
  11. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ei sen pitäisi olla lukittuna millään muulla kuin o renkaalla jolle koneistettu ura.
    Itseltä tippui kanssa tielle vuosi sitten, piti niin pirullistaa kolketta moottori kun tuo tappi puuttui että kävin kk laakerit läpi, öljyä lisätessä huomasin kun öljyt tuli kengille että nyt on jotain vikaa.
    Korvasin jollain muovitulpalla mitä tulee hydraulinippojen mukana.

    Venttiilien säädössäkään en enää ollut sitä käyttänyt kun tein merkin hihnapyörään.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  12. Peha

    Peha 1st gear

    https://goo.gl/images/1Jiu1Q[​IMG]
    Mulla on tuollainen hammastettu prikka siinä. Varmaan jotain eroja vuosimallien välillä tai mulla joku jälkiasennus vempain.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Venttiilien säädössäkään en enää ollut sitä käyttänyt kun tein merkin hihnapyörään.”

    Mites sillä merkillä tai tapilla säädetään? Oon aina säätäny niin että 1. pytty pako vaihtuu imuksi niin 6. pytty säädetään molemmat. 6. Pytty vaihtuu pako imuksi niin 1. Pytty säädetään molemmat ja niin etiäpäin. Kylläkin muista ku cumminsista mutta kunhan kevät saa ni sekin edessä on.
     
  14. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Pitäis kesäks uudet renkaat hommata, mahtuuko takavedos pyörimään 285/75r16? 8 vanteet 0et
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikös kutvosessa oo että sytytysjärjestys puolitetaan ja numerot alekkain? Sillon kun toisen männän venttiilien keinuvivut liikkuu molemmat nii säädetään vastaavan männän venttiilit. Näin rahtikoulussa opetettiin mulle. Onnistuiskohan..
    1-5-3-6-2-4 ->

    1-5-3
    6-2-4

    Eli 1 vaihtotahti -> 6 säädetään, ja sama toisinpäin. 5 vaihtotahti -> 2 säädetään, ja sama toisinpäin jne..

    Olikohan niin että tämä pätee kaikkiin muihin muttei parittomiin koneisiin (3-5). Ja v-koneet on erikseen..
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Just noinhan minä sanoin.

    3-pyttysistä ratkoreista säätelin niin että kyllä ammattimies tuntee ja huomaa milloin välykset ja säätökohta on pytyssä kun pyörittelee konetta. Saatto siihen olla joku ohjekin mutta en ainakaan muista että olisin ikään käyttäny. Ei o ainakaan ikinä käräjille tullu kutsua väärin säädetyistä venttiileistä.

    En oikeestaan ymmärrä/muista mikä parillisissa v-koneissa eroisi rivikoneeseen nähden?
     
  17. Ranee

    Ranee Gearhead

    Koska käytän sitä kahden pyöräytyksen taktiikkaa johon tuo tappikin on tarkoitettu.
    Ykkönen puristukseen jolloin säädetään puolet venttiileistä, sitten pyöräytetään kampi ympäri ja säädetään loput.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luin tosta kahden pysähdyksen taktiikasta mutta ilmeisen huonosti kun tappi ei siitä jääny mieleen.
     
    Ranee ja Cumminski tykkäävät tästä.
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo en minäkään tunne v-koneen säätöä, näin mulle vain koulussa sanottiin että se on oma juttunsa ja se siitä :D on siitä jo toki aikaa, aikaa ennen V8 diisselihuumaa..

    Osaakos joku sanoo miten 5-pyttyinen säädetään? Jeepissä mulla semmonen, löytyy varmasti sekin jostain mut tulipas vaan semmonen kysymys mieleen.
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    Tämä ei onnistu kaikilla moottoreilla joten tuo pytty kerrallaan säätäminen on varmin tapa jos ei tiedä millainen nokka moottorissa on.
    Ihan vaan kaikille tiedoksi jos ei venttiilien pelaaminen ole niin tuttua.

    Pitääkin alkaa silmäilemään tämän tuppukylän Jeeppejä tarkemmin.
     

Kerro tästä muillekin!