Turvakaaren maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja shr1, 13.3.2019.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    superloni suti ja tela ja vähän ohennettu metallimaali. tasottuu aika hyvin ja jos jää raitaseksi sen voi hioa hieman ja vetää lisää päälle.

    eri idea: voisko harkita teippaamista? (tosin voi tuore rauta ruostua sen alta aikanaan)

    tyhmä idea: rubbercomp tai plastidip sudilla.
     
  2. passerby

    passerby Gearhead

    Ruskeaa näyttää olevan :eek:
    Hassu juttu sekin, että Hammeriten Hammered black näyttää myös pronssisen ruskealta nimestään huolimatta.
    Hammeriten sileät maalit (Smooth) on kans käsittääkseni hyviä, suosisin ennemmin niitä kuin Mastonin juttuja?

    Kaveripa maalasi polkupyörän rungon Mastonin punaisella vasaralakalla. Sitä ihmeteltiin porukalla kun ei se näyttänyt vasaralakalta ollenkaan. Pikemminkin metallihohtomaalilta jossa oli pientä laikkua..
    Sitten vielä kertoi ettei se pysy kiinnikään - kun pyörän tarakka kolhiintui jonnekin maali lohkeili ihan irti. Alle vedettiin pohjamaaliksi Tikkurilan Gpl-s Primer epoksi.

    Sen verran oudon kuuloista ja näköistä kamaa etten itse aio ostaa kuin Mastonin sileitä maaleja... Jos vasaralakkaa niin Hammeritea tai jotain muuta.
     
  3. GBS

    GBS 3rd gear

    Ostin muuten molemmat. Hammeriten smooth black ja Toi Mastonin modena. Tein testimaalauksen noilla ja spräyllä.
    Spryymaali vaatii jotain pohjavärii tms. Koska jos ei hio ihan röpöseks niin ainakin motipin semiglossi lähti kynnellä raapimalla.
    Hammeriten peittävyys oli aavistuksen huonompi ku Modenan. Siks päädyin siihe. Putket on docolia ja hinkattu 240 abranetilla.
     
    passerby tykkää tästä.
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ite rappaisin vaikka temadurrin jollain melko himmeällä pinnalla. Vaikka temadur 20, mainostaa olevansa puolihimmeä. Kestää hyvin kulutusta ja kemikaaleja. Levitystapa valittava itse. Ottaa hitaalla kovettajalla niin kerkiää siliään pidempään. Alle vetäsin epoxin. Kallista kampetta mokoma putki, ei pidä pilata paskalla maalilla. Ihan infernaalinen homma putsata joku kälä kälä pois jos haluaa maalata jollain kunnollisella. Epoxeista esim automaalit.net myymä trotonin epoxipohja tuntuu olevan edullinen ja hyvä kampe.

    Huomannu kun vetää 1k maalia pensselillä, niin lopputulos on niin paksukalvoinen että kuivuminen kestää lähes ihmisen loppuiän.


    https://new.tikkurila.fi/teollinen_maalaus/tuotteet/temadur_sc_f_20#lyhyesti tuo voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Ei tarvitse välttämättä pohjamaalia ollenkaan, tarkoitettu koneisiin ja laitteisiin yksikerrosmaaliksi.
     
    Muokattu: 14.3.2019
  5. timant

    timant 2nd gear

    Minkälainen turvakaari ja miten tarkoitus asentaa? Jos sitä ei tarvitse kokonaan/ollenkaan maalata auton sisällä?
     
  6. shr1

    shr1 Gearhead

    Levittelitkö laadukkaalla karva,- vaiko superlon-sudilla?
     
  7. shr1

    shr1 Gearhead

    Ns. kuuden pisteen kehikko ja hitsataan koriin kiinni. Tekijän aikataulu ei taida sallia maalauspäiviä väliin.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Tämä voisi olla passeli ton ujon kiillon puolesta, mut vaatii siis erillisen kovetteen?

    E: Näyttää olevan joo erillisellä kovetteella....
     
    Muokattu: 14.3.2019
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Niinkun kaikki oikeat pintamaalit. Mikä ongelma on kaataa erilliseen kippoon sekasin kamppeet, hämmentää ja alkaa levittämään kohteeseen. Kuitenki parin tunnin aika levitellä per sekotus. Sen takia se maali sitten kovettuukin järkevässä ajassa kun ei ole kysymys "kuivumisesta" niinkun 1k maaleilla. Ja kärsii jälkeenpäin maalata yli melkeinpä millä vaan. Joku miranooli tai hammeriten p**ka vaan kiehuu ja keittää jos maalaa millään yli.
     
    Muokattu: 14.3.2019
  10. GBS

    GBS 3rd gear

    Jonkun sudin otin pensselilaatikosta. Nää mun kaaret ei oo missään showautossa niin en tehny täst mitään ongelmaa. Saattaa olla jossain valumaakin en oo viel kattonu ja jotain kuplii tms. Roskii.
    Taitaa olla jostain puuilon isosta pensselisarjasta. Toi modena on ksyleeniohenteinen kun toi hammerite on lakkabensa. Tais se pikkupurkki maksaa reilu femman. Kandee vaikka ostaa ihan testiks ja kattoo jos tykkää.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    No johan tuli vaativa maalausprojekti sisätiloihin tulevasta putkestao_O
    Tokihan pitää olla näyttelypintaa, jos tarkoitus osallistua Sema-show tai ACS.
    Tai jos ajoreitille saatuu meriosuuksia, niin pitää olla 2K epoksit pohjille ja temadurit tai jäänmurtajamaalit pintaan :)
    Jos auton sisällä hitsataan, niin aika hyvin pitää suojaus jokatapauksessa tehdä, meniskö samoilla suojauksilla ihan vaan paremman puoleinen spraymaali....
     
  12. Jos kaaret on CroMo putkea, on ne hienoimmat kun harmaalla karhunkielellä pyyhkii yli (tai sitäkin hienommalla) ja esim. wd-40:llä pari kertaa vuodessa pyyhkii niin ettei jää märäksi.

    Toki pitää osata hitsata, jotta TIG saumat on sen näköiset ettei niitä tarvi maalilla yrittää peitellä.
     
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Vähemmästäkin on yöunia menny.;)

    Ei toi kovetteen kanssa lotraaminen mikään ongelma oo, Tarvii joo hakee jokunen purnukka ja testailla. Harmittaahan tuo jos jälki jää huonoksi, vaikkei mikään show-kärry ookaan. Kiitos vaan vinkeistä. Raportoin mihin päädyin ja tuliko sutta vai sekundaa.
     
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Tikusta taas asiaa. Sain maahantuojalta näytepurkin Rustoleum combi color black gloss-maalia ja sillä nyt laappinu muutaman testikappaleen. Maali vaikuttaa tosi hyvin siliävältä ja pinnasta tulee erittäin siisti. Miranol ei siliä yhtä hyvin ja sillä pinta jää muutenkin kehnommaksi. Muita en oo vielä kokeillu. Ainoo ongelma on maaliin sutimisen aikana ilmestyvät ilmakuplat, joita tulee runsaasti ja nehän jäävät pintaan pisteiksi myös maalin kuivuttua. Kokeiltu tavan siveltimellä ja lakkasiveltimellä, jossa kai jouhet päästä vielä halkaistu. Annoin myös maalipurkin tekeytyä rauhassa pari vrk sekoittelun jälkeen, mut edelleen kuplia tulee maalatessa, on siveltimen liike hidas tai nopee.

    Jos joku taikajim-suti löytyy, jolla kuplat jää pois, niin oliskin hyvä. Muussa tapauksessa luovun koko sivellinprojektista. Miranolin kanssa ei ehkä tullu niin paljoo kuplia, mut on niitä siinäkin pinnassa ihan riittämiin. Semaan ei tällä mennä, mut noi pisteetkuplat kummastuttais jo seollakin...
     

Kerro tästä muillekin!