Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ok, noista mikään ei herätä mitään tunteita enkä ihmettele yhtään ettei herätä junnareissakaan.
    Ok joku pikkis menis työkäytössä mut sekin sais olla 60-70 lukuinen...
     
    Make.S ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin... On noi mun mielestä arkikäytössäkin ne "parhaat".

    Putoo jo monta harrastajaa veks jos hinta laitetaan 10k + (eikä nyt edes hirveesti lisää valikoimaa, sedaneita tupsahtelee eri-ikäisiä ja sporttimalleja).


    Mut oisko se tommosella sitten niin vastenmielistä ajaa, että mieluummin joku toyota? Jos ainoa syy se, että ei nappaa.


    Toki juu niitä tehokkaita saksalaisia ym jo saa, mutta niitä on kaikilla ja on niissä omat murheensa.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Uskallan sanoa myös monien nuorien puolesta että joo, olis vastenmielistä ajaa jollain etuveto luminalla jos vaihtoehtona on vaikka quattro Audi.
     
    Muokattu: 16.3.2019
    69 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos välttämättä haluaa jenkillä ajaa ja rahat on tiukalla niin tonnin kahden haarukassa on esim chevyn kaaloksia joissa on jo absit ja tbi moottorit eikä vie hirveästi bentsiiniä. Lie muuten hemikoneella?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No entäs ne takavedot? Niitä tuossa listasin 2-3k hintaluokassa useita eri malleja.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Löysin nopeasti nettiautosta 5 takavetojenkkiä tuossa hintaluokassa, 2 caprisea, suburban, ei ajokuntoinen firebird ja 1 Thunderbird. Ei kovin kummoinen tarjonta minun mielestä? 1991 caprise näyttää aika pappa-autolta 2001 coupemersun vieressä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kesällä tarjontaa laveammin. Dsl vania on ym. Ei nyt kymmenittäin joo.

    Etuvetokäkkylää osuu myös mikä ei lumina sentään
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jos budjetin saa venutettua n. 5000 euroon pääsee jo 60 ja 70- luvunkin "oikeisiin" jenkki autoihin kiinni.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jaa, eiköhän täälläkin ole jo kohta notkuttu liki se 20v. Ja edelleen ollaan se "vähän yli" kolmekymppinen...
     
    Pertti K, Camino'79 ja redneck1 tykkäävät tästä.
  10. lpr

    lpr 2nd gear

    Vastahan mä joku vuos sitten sen perävikasen Barracudan ostin just ennen kortin saantia Auto-Dallasista :D. Vi**u mähän oon kohta viiskymppinen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Vähän joutu itekki miettimään tota työautoilua ku joulukuussa meni joku 970 litraa polttoainetta..
    Nyt sit vähä millo milläki töihin ajellu, vaikka matkakaan oo kun joku pari kilsaa sivu + muut ajot päivän aikana mut sain tankkaukset tiputettua johonkin 600 litraa kk enää.
    Ja jotenkin oon nyt selvinny tästä henkisestikki et ajelen Satellitella vaan vknloput.
    Kohta kesä jo kyl ni sit häviää kaikki muut romut kyl pihasta...

    Toki mä en polta ja viinaanki menee ehkä se 100e vuodessa max ni voi ne hölvätä vaikka polttoaineisiin sit.
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä uitin rapakon takaa poitsille 72 novan, 350 +auto, kopassa on duunia niin kuin varmaan joka muussakin kohdassa mut on tuolla pari vuotta aikaa rakentaa ennenkuin kortin saa. Hintaa jäi reilu 5 tonnia. Ja varmaan saman verran menee ennenkuin on liikenteessä. Ja vielä paljon enemmän jos kaikki suunnitelmat toteutuu. Mutta kyllä aihioita siis saa ihan kohtuurahalla kunhan pitää jalat maassa.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. Make.S

    Make.S Gearhead

    Helevetti tota xarperin fossiilisten polttoaineiden polttamisen määrää, meijän perhe ei saa edes puolia poltettua kolmella autolla ( kesällä neljä) ja rintamamiestalolla. :)
    Joku 2000 luvun musse tai vastaava vois olla mukava työkulkine , ainakin diisseliseatin jälkeen. Millään -50 -70 luvun vanhalla 1-piiri rummuilla varustetulla, ei tehostajia, kylmällä arkulla en kyllä haluais talvea kärvistellä, oon kyllä liian kermaperse noihin juttuihin. Kesät tekee jo tiukkaa noilla rymistellessä... ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Amerikkalainen v8 ja kylmä talvella? Pitäs sun joskus varman kokeilla tuleeko sieltä lämpöä...
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Make.S

    Make.S Gearhead

    On ne varmaan lämpimämpiä ku seatti.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja harrastusta voi monimuotoistaa just vaikka hankkimalla työkulkineeks jonkun 2000+ mussen. Kulutus ei karkaa ja ajo-ominaisuuksia ym on.


    Aina ei tarvi olla iso talli missä tehdään lattiasta kattoon uusiksi 10v aikana joku projekti.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä toteutin asian niin että hankin pitkä tauon jälkeen -96 cummins 4x4 pikkarin. Sitähän ei pidetä kai jenkkiharrastusautona kun kukaan ei ainakaan morjesta (tai sitten se johtuu kuskista). Tavalliset normi kansalaiset taas ei ymmärrä miksi joku tollaisella ajaa, kun ei se tahdo sopia edes työmaalla eikä kaupassakaan parkkiruutuihin. Eräänlainen väliinputoaja siis olen, kun ei ole auto tarpeeksi uusi muttei riittävän vanhakaan. Tolla pystyn ajamaan kesät talvet ja siirtämään tavaroita lavallakin. Talliin se ei mahdu, joten korjataan taivasalla. Se on semmonen ajajan auto, tarkkana saa olla että pysyy omalla kaistallaan. Eikä se vissiin ihan laiskimmasta päästäkään ole. Talvikelissä sellasta 13,8 litraa per 100km on nyt vieny. Olen aina ollut mopar-mies joten kivahan se olis joskus vielä kesäautoksi joku kevyt a-body saada. Sellasella old skool koneella missolis kunnon ränttätänttä nokka overlapilla. Vois vaikka käydä farttimailia kokeilemassa huvikseen. Jäin aikoinaan kaverin autolla joka korkeita 13 aikoja kulki, line up riviin kun rupes sataan ja jäi kiihdytysurheilu kokematta ratin takaa. Se kaivelee vieläkin vaikka on aikaa jo reilu 20 vuotta.
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tässä auton hankintaan liittyviä suhteellisuuksia.

    Nykyään on laajemmin kalustoa tarjolla, mitä ikinä ennen.

    Nettiautossa on 99% Suomessa myytävistä käytetyistä autoista samalla lautasella. Ei tarvitse kärkkyä KePöä aamuyöstä, selailla paikallislehtiä, kuunnella huhupuheita, että tuolla ladossa ehkä oli joku Cadillac (olikin Mosse).
    Jos ei sieltä löydy, Ruotsista, Saksasta, USA:sta hakeminen on jo aika rutiinia, jotkut tuo eksoottisemmistakin paikoista. Joka hintaluokkaan löytyy jotain kiinnostavaa.

    Kaluston kalleudesta joku valitti. Auton hintakehitys menee suunnilleen näin: Hinta laskee kaupasta ajettuna aika lineaarisesti. Ensin häviää statusarvo, sitten pikkuhiljaa käyttöarvo. Noin 20-30 vuotiaana kun käyttöarvo lähestyy nollaa (eli korjaus on kalliimpaa kun autosta saatava hinta), suurin osa huonoista yksilöistä romutetaan. Tuossa 20-30 ikävuoden välissä ei hyvätkään yksilöt maksa mitään, kun tarjolla on 100 tonnin autoa, ei kukaan maksa viittä sitä yhdestä (ks. jenkkifarmarit).

    Klassisesta oopperasta puhui kolleega perjantaina, hän sanoi, että nämä kaikki klassikot on hyviä, huonoja ei enää kukaan muista. Sama autoissa, ne siistit yksilöt, jotka selviävät museoikään asti, alkavat kokemaan keräily/harrastusarvoaja hinnat taas nousevat.

    50-60-lukujen autot on kalliita, koska ne on niitä klassikkoja. Suurinta osaa on harrastettu jo useaan kertaan. Esimerkiksi '59 Cadillac on tänä vuonna 60 vuotias. En muista, että vuonna 1999 kukaan olisi ajellut 30-luvun Duesenbergillä kouluun.

    Kaikkeen on poikkeuksia. Kaikki on mahdollista, jos tähdet on oikeassa asennossa ja oikein vielä päälle pinnistää. 90-lukuiset, varsinkin etuvetoiset jenkit on oikeasti lähes ilmaisia tällä hetkellä.

    Ehkä itseä on noissa teini-ikäisissä käyttöjenkkiautoissa (ei autoilijoissa) pännineet ylläpitokulut; vakuutukset, käyttöverot pännii ja 90% autokorjaamoista ei oikein ymmärrä näiden päälle. Bensankulutus ja auton kuluminen alkaa harmittamaan sitten, jos joutuu käymään taajaman ulkopuolella töissä.

    Enivei, tervetuloa harrastukseen, ehkä jopa elämäntapaan. Tätä voi tehdä monella eri tyylillä.
    Itse harrastan 80-luvun jenkkifarkkua, koska sitä ei tarvitse ottaa tosissaan.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla taitaa tää nykyinen camaro olla 16:sta harrasteauto 1931-1977 tehtyjen autojen välille (+ -80 camino ja -87 gn buick), ja täytyy sanoa että aikas monessa on ollut sanomista puhaltimien kanssa, jos niitä yleensä on ollutkaan.
    Tietty sit on ollut semmoisia "ralliautoja" millä meinaa sulaa sandaalit jalkaan.:)
    Kuinkas monta talvea karpovi on selättänyt -70 luvun ja vanhemmilla jenkeillä? Olen minäkin vojaakkeriila varmaan 6 vuotta suhaillut, mutta ei hitto noitten vanhojen romujen kanssa vielä talvella tappelemaan...
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    1979 vuotisia ollut kolme talviajossa, kaksi 1974 ollut näiden lisäksi kesäajossa. Muuten kalusto ollut 80-luvulta ja 90-luvun alusta.

    Kyse oli nyt lämpeämisestä ja se varmasti onnistuu vanhemmillakin kun vaan on lämppäri eikä mikään lämppäritön kaliforniamalli (onko niitä edes juuri?).

    Omaa 1974stakin käytin kovilla pakkasilla ja lämmön kanssa ei mitään ongelmia. Toki joissakin huurteenpoisto huonompaa kuin toisissa tai ei ole niin paljon suuttimia.
     

Kerro tästä muillekin!