Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Öö.. kuin niin? Meinaatko että olis tuttuja juttuja? :)
     
  2. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Liekö olemassa vitoskonetta, jossa ei olisi hydrauliset nostajat?
     
    Cumminski tykkää tästä.
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Jos vaikka hoksaisin nostaa kättä jos sattuu vastaan tulemaan.
    Ei sen ihmeempää.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aattelin, pitäskö mitata polttoaineen paine. Siis -96 p7100 rivipumpulla. Ennen pamahti just käyntiin ku vähänkin pyörähti (vielä kesälläkin) ja nyt pitää vähän jo pyörittää ennen kuin syttyy. Ei kamalia, mutta ero on jo huomattu. Mittari tai kaksikin olis mutta liitin? Pumpun kylkeen banjoliittimeen on vissiin laitettu ja samoin suodattimen päälle myöskin korvaamalla banjopultti. Valmiita on saatavilla, genos garagella schraderventtiilillä varustettu mallikin suodattimen päälle. Lähetys/mahdolliset tullit kun päälle laittaa niin sittenhän tulee miettineeksi että jos sittenkin Suomesta? Periaatteessa banjopultti jossa ilmausruuvi, josta isontamalla kierrettä ja joku nippa siihen jolloin mittarin saisi kiinni.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Ei tartte auttaa, juutuupista löyty ohjeet. Mittari, letkunpätkä, lukkopihdit ja pultinpätkä johon poraat reiän ni se on siinä.

     
    Muokattu: 18.3.2019
  6. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Miten olis paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä tms tuplabanjopultti? Siitä sitten banjolla/letkulla mittarille.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minä vedin 1/8 kierteen pumpun kylkeen tulevaan banjoon ja siihen suoraan palloventtiili kiinni. Ei oo iso työmaa tehä noin ainakaa.

    Minulla on oma cumminssi paljon herkempi syttymään ku antaa millin kaasua. Ainoa haitta puoli tässä on kevyt pölläytys putken päästä, mutta eipä oo paljoo ressannu. Tarvii vaan kattoa, ettei laita käymään vihreiden kevätpäivien polkupyöräparkissa..

    Mittaria kii ni näät ettei takaisku päästä kaikkia paineita. Yks letku olis kiva itellekin saada läpinäkyväks, ni olis tuo ilma paremmin nähtävissä järjestelmässä..
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ohjekirjakin sanoo että hiukan kaasua painettava käynnistettäessä...ettei ois joo siirtopumppu menossa, kattokaa toi mun postaus 1909 sivulla.....
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei tuo oma edes käynnisty jos ei kaasua paina. Välillä hyppää lapset ilmaan ja vanhukset pyörtyy kun täräyttää käyntiin. Cumminsin numerolla 3911446 on banjopultti suodattimen päälle ja siinä valmiina ilmausruuville kierre. M12x1,5 tais olla kait isompi ulkokierre. Sellanen olis ok jos sellaisen löytäis hydrauliikkaliikkeestä, dieselfirmasta taikka vaan sokea mihin poraa sen holen. Liekö sama jenka pumpun päässäkin?
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä vaihdoin vuosi sitten siirtopumpun ja laitoin torktekin overflow valven. En tiedä millaset polttoainepaineet on, mutta tekis mieli kans viritellä mittaria.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuohon Cumminsvaniin virittelin tarkastusmielessä kans polttoaineen siirtopaineen mittauksen ihan t-haaralla letkuun ja totesin että mittarin olis syytä olla nestevaimennettu, niin pulssimaista se mekaanisen pumpun tuottama paine on.
    Viisari vispas hulluna edestakas normaalilla mittarilla, mutta kun laitoin mittariin 0,6mm migin suuttimen väliin niin oli jopa luettavissa, luokkaa 2-2,2bar on tossa mulla siirtopaine Boschin hieman erilaisen overflowventtiilin kanssa, mun mielestä ihan kohillaan.
     
  14. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Vispaa kyllä mullakin vaikka on toi Torktekin banjo, sähköpumppu ja sähköinen Autometer mittari.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kokeilin tänään 3gsk setin vaikutuksia kun pikkutietkin alkaa olla sulia. D-päällä 1 vaihtokohta 3050rpm kakkoselle mutta siitä etiäpäin vaihtokohdat vain noin 2600rpm. Luulin että ylemmäs isommilla pykälillä menis. Mitenkäs muilla? Että puretaanko ja tsekataan vaiko eikö?
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nooo, tänäänkö ei ole kukaan vielä ajanut 12valvella jossa 3gsk pumpun sisällä? Nyt peiton alta pois ja ulos ajamaan. Siellä paistaa aurinko ja kevät on tulossa...
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eipä oo muistikuvia vaihtopisteistä, mutta eiköhän tuo kitti määritä vaan miten pitkälle vetoja riittää. Laatikko määrittää sun vaihtopisteet. Sanokaa viisaammat ja venttiilipöytään kajonneet mielipiteenne. Minä oon pistäny vaan valmista valvebodya laatikkoon, ni eipä oo sen toimintaan tullu perehdyttyä. Kuvernöörin luulis määräävän vaihtopisteet ja linjapaineet?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ilmaisin taas vissiin päin persettä asian. Dodgeram.org sivustolla sanotaan: ”The Piers Diesel Research 3000 rpm governor spring kits will allow the engine to pull strongly to at least 2700 rpm before the governor begins to pull back the fuel.” Joillain se raja milloin pätkäsee on 3000 kahta puolen eli yli 3000 on jotkut menneet.

    Niin että kyllähän se lootanohjaus määrittää vaihtokohdat mutta samalla lootalla vanhoilla jousilla ennen loppu kierrokset ja oli vaihtokohdat kakkoselta kolmoselle ja kolmoselta meloselle 2200-2300 ja nyt siis 2600. Tulipahan vaan mieleen että mitähän muilla siis on eli mihin vedot loppuu automaatilla? Lisää jos laittaa kliksuja niin kyllähän kierroksia tulis sitten lisää. Onhan ne jotkut vakio jousiakin kiristänyt ja silleen kierrokset nousseet. Jos olisin omia jousia kirrannut niin olisko säästyny tilausrahat mitkä meni näihin jousiin?
     
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllähän sitä varmaan jotkut sepät vetää prikkaakin väliin, että saa jäykkyyttä lisää sitte ku napsut loppuu kesken... ite en pitäny jousia niin kalliina investointina, että olisin lähteny kikkailee ja kokeilee...

    Eikös sulla ollu jonku pumppumiehen näpin jälki jo siinä pumpussa? Ettei vaa ois siihenki osuuteen koskettu?

    Mulla ainaki tuli herkkyyttä lisää selvästi moottorin luonteeseen ku 3k jouset laitto. Varsinaisesti rundia en kaivannu lisää. Muutenki jotenki sen olonen tuo minun kapistus, että saattaa käydä terveyden päälle jos ihan tappiin asti kierrättelee.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No niin, niitä p7100 rivipumppuja dodgessa taitaa muistaakseni olla 160,175,180 ja 215hp malleja. Mitä vanhempi 2genu ni heikompi pumppu ja 96-98 manuaali tehokkain. Kukas sitte tietää mitä sille pumpulle edelliset on tehny ja mistä se on otettu jos se ei olekaan sitte enää alkuperäinen? Siitä kylestä pitäs kattoo että mikä siihen laitettu, sillä näkee originaalin jos ei sitä ole modattu. Sarjanumeron kolme viimeistä kun näkee ni sillä avautuu asia. Tehokkain 215 kuulemma kiertää helposti 3gsk laitolla jopa 3200rpm luokkaa. Se pienin taas sitten ei. Jossain sanottiin että 160hp pumppu tarvitsee 4gsk että pääsee 3000rpm asti. Ei nouse 3gsk satsilla jenka lähellekään 3000rpm. Minua ne kierrokset sinällään ei kiinnosta mutta kun se loppuu se mustan savun tuotto eli pumpunsyöttö loppuu ni ei sitä tehoakaan irtoo enää. Mitä myöhemmin tapahtuu sitä laajempi vetoalue.

    Sitte se asennus, kuka tietää onko ne ollu siinä ne paikallaa olleet jousetkaan oikein eli onko joku niitä ruuvannu ja mihin suuntaan? Niitä on sitte niitä asennusohjeitakin joissa mitataan studin ja mutteriprikan välinen etäisyys ennen purkua ja samaan pitäs laittaa. Joissain ohjeissa sanotaan että kasatessa
    kolmisen kliksua että tulee esikiristys ja sitte kokeillaan. Tarvittaessa säädellään lisää. Joissain ohjeissa sitte sanotaan että yleensä 3gsk asennuksen jälkeen studin ja prikkamutterin etäisyys on 0,05-0,055inch mutta jossain se voi olla jopa 0,08inch.

    Eli minusta alkaa tuntua että sille tehdään ns. perusasennus ja sitten hienosäätöä tarvittaessa. Kuten käyttäjä tsipi totesi niin minulla se amerikan ukkeli siellä virityspajalla jotain on tehny koneelle ja helvetistäkö minä tiedän mitä. Jotain on vihkoon kirjoitettu mutta jousista ei mainita mitään. Nyt se vetoalue kuitenkin on laajempi, herkempi käytökseltään kone ja tuntuu paremmalta muutenkin muttei kierrä sinne niin ylös mitä noilla 3gsk kierukoilla pitäs. Kiristämällä yhden kliksun lisää se vetoalue tietysti nousee semmosen 100rpm ja jos liikaa ni vakkari ei sitte ilmeisesti pelaa ja tyhjäkäynti nousee. Ruuvista sitä käyntiä tietysti saa vähennettyä ja jos loppuu varat ni sitte on menty jousien kanssa liian pitkälle. Löysäämällä sama homma käänteisesti. Kokeilemalla miten se pelaa ajaessa tietysti selviää parhaiten.
     

Kerro tästä muillekin!