Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Mulla oli 180hp pumpussa niin että tyhjäkäynti karkaa heti liian ylös jos kiristää yhden napsauksen kireämmälle. Tyhjäkäyntiruuvista ei pysty pienentämään.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luulen että minullakin on 180hp pumppu. Täytyy tarkistaa huomenna. Muistatko, mihin asti sinulla vetää noilla jousien asetuksilla? Riippuu se tietysti muistakin seikoista mutta ihan mielenkiinnosta. Jos huomenna päiväseltää kattos vähä sitä omaa settiä. On siellä ne 4000rpm pikkujousetkin tallissa mutta sitte pitäs ne venttiilin kierukatkin vaihtaa ettei ne sekoo. Samoilla lämpösillä se polttoaineen painekin tulis mitattua ku alkaa ryhtymään.
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Itse pumpuissa ei muistaakseni ollut kauheasti eroja näiden hp tasojen välillä ja muistaakseni pumppuja riivatessa kaikista sai kuitenkin jotain osia vaihtamalla samat ulos. Eli kaikissa on 12 mm tapit jne. Ettei olis jopa kaikkein tehokkaimmassa ollut jopa suuttimet isommat? Mutta jos erot ovat deliveryvalveissa ja suuttimissa, ajoituksessa jne. 20 vuotta vanhasta kotterosta on mahdoton sanoa, mitä edelliset omistajat ovat harrastaneet. Korjatkaa tietävämmät jos olen väärässä. Joskus muistan tätä selvittäneeni ja löytäneeni näiden pumppujen erot. Minulla onneksi oli tuo 160 hp malli 1997 vm ramista, koska maksimissaan autooni sai laittaa 163 hp moottorin :) eli näille "heikommille" saattaa myös olla kysyntää ;)
     
  4. smgt

    smgt 3rd gear

    11mm tappeja on muistaakseni vanhemmissa?
     
  5. Sami_H

    Sami_H 1st gear

    Mulla on 4k jouset pumpussa, kiertää n.3000 ja lykkää isompaa pykälää sitä mukaa kun vauhti kasvaa.
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  6. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Omasta otin vilimin taas kerran, 3k jousilla. Suuttimet&hilppeet oottas hyllyssä, mut sitä viimetsyksynä itelleen selitteli että talvella on sit aikaa ja intoo... Siellä ne oottaa vaihtajaansa;)

     
    Saetkae tykkää tästä.
  7. JariV

    JariV 2nd gear

  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sen verran sain suhrattua viikonloppuna että yritin polttoaineenpaineita mitata suodattimen jalasta. Mittari hajos ja rupes vuotamaan, liitin vuoti suodattimen päältä ja lorotteli tantereelle löpöä ja vaikka laitoin 0,8 migin suuttimen letkuun ja pihdeillä puristin vielä letkuakin en silti saanu järkevää arvoa paineelle. Viisari heilu ku elviksen lanne. Hermot meni. Tilasin banjopultin jossa ns. snubber samassa sekä kierre ja siihen sopivan painemittarin joka jää siihen suodattimen päälle olemaan. Näkee sitte tarvittaessa myöhemminkin onko kohillaan.

    Sitte se syöttöpumpun tyyppikilpi on niin ettei sitä näy kuin purkamalla vivusto irti. En jaksa. Jakopään kilvessä kumminkin sanotaan että 180hp 2500rpm engine. Nyt kun kevät alkaa koittaa ni täytyy ottaa kun suotuisa sää sattuu ja purkaa uudestaan ne vieterit auki. Jos kerta sanotaan että 3000rpm jouset niin sitten se on kans. Jos ei hienosäätö auta ni pienimmät 4000rpm jouset lisäksi. Jossain tais kyllä lukeakin ettei automaatti voi kiertääkään paljon ainakaan yli 3000rpm vaikka oliskin 4gsk kun se lootanohjaus vaihtaa aiemmin kumminkin.

    Sitte 1,5 vuotta on pakolämpömittari reistannu. Aluksi se rupes näyttään ku ajo ekaan kuoppaan. Sitte piti nyrkillä lyödä ratin alle ni toimi. Nyt ei auttanu enää maamme laulukaan. Poikakin alko jo vittuilla että saatko sitä ikinä kuntoon. Sain kun irrottelin neljä liitosta ja tinasin ne kunnolla kiinni sekä laitoin kutisteen suojaksi. Entisissä oli abikot ja joku niistä oli alkanut löystyä pikkuhiljaa. Jos on hyvät pihdit, hyvät liittimet ja hyvä puristaja niin varmaan kestää? Minulla ei ole. Tinaan kaikki ja kutiste päälle, iankaikkisesti aamen. Ikinä ei ole ollut ongelmia ja kymmeniä vuosia tehnyt niin. Vihaan abikoja.
     
    Saetkae ja tsipi tykkäävät tästä.
  9. freeride

    freeride Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/helpotuksia-valosaeaedoeksiin.306797/
    Mitäs vanha käyrä?missäs päin jenkkilää vaikutat?pitäs lähtee vuodeks hommiin sinne.vois tulla vittuilee jos kerkiää :)
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Suosittelen erittäin lämpimästi laittamaan ihan venttiilin ennen polttoaineen painemittaria. Hydrauliikassakin käytetään usein tätä, eli mittari saa levätä sulku kiinni. Käännät venttiiliä auki kun haluat saada tietoa paineista. Tällä tyylillä mittari pysyy luotettavana ja neulaventtiili tekee saman kuin tuo snubber homma.

    Jollain amerikan joella näytti olevan ihan ilmakello suodattimen ja pumpun välissä. Sen pitäs tasata kanssa paineita melkolailla. Tiedä sitten onko turhaa hipostelua vai tykkääkö pumppukin parempaa tasaisemmalla paineella? Tuskin haitaksikaan. Tätä mietin jopa tuohon toiseen tupaöljylaitteeseeni, sillä painekello kenties antaisi kakkua pumppuun vielä hetken silloinkin kun orkkis nostopumpussa loppuu tuotto kesken. Sähköpumppuihin en halua siirtyä... mekaaninen pumppu tarjoaa kuitenkin soppaa kierrosten mukaan, eli jollain tapaa tarpeen mukaan. Eikä menokaan tyssää kun vaikuttaisi ongelmia olevan enemmän sähköpumppujen keston kanssa kuin mekaanisilla pumpuilla.
     
  11. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    En nyt varmaksi sano, mutta eikös ne juuri helpottaneet nöitä valosäädöksiä tuontiautoillekkin, riittäs kuhan on valmistusmaan rekisteröintiajankohdan vaatimat valaisimet (DOT)?

    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...ojen_ja_peravaunujen_tekniset_vaatimukset.pdf

    Viisaammat korjatkoot?

    "
    Ajoneuvon lähi- ja kaukovalaisimien sekä niiden valonlähteiden tulee vastata ajoneuvon käyt-
    töönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita tai myöhempiä vaatimuksia. Etusuuntava-
    laisimien näkyvyyden sekä kaikkien valaisimien lukumäärän ja valaisimien lähettämän valon
    värin tulee vastata ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita tai myö-
    hempiä vaatimuksia. Takasuuntavalaisin saa kuitenkin näyttää punaista vilkkuvaa valoa ja
    etuvalaisin ruskeankeltaista valoa sekä lähi- ja kaukovalaisimet saavat olla varustettuja mer-
    kinnällä DOT sekä tyyppiä HB1–HB15, D1S, D1R, D2S tai D2R olevilla valonlähteillä. Lähiva-
    laisimien ja autoon mahdollisesti kuuluvan mukautuvan etuvalaisujärjestelmän tulee olla tar-
    koitettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen."
     
    Muokattu: 27.3.2019
  12. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    riippuu koska se 2008 mallin auto on rekisteröity suomeen?

    Onko kyse nyt ensirekisteröinnistä, vaiko jo täällä olevan auton valojan päivityksestä? Jos on rekisteröity suomeen silloin kun vaadittiin valopäivitys, vaaditaan ne edelleen, tai sitten muutoskatsastus jenkkivaloille.

    Jos taas nyt ensirekisteröitävä niin jenkkivalot kelpaa.

    Just tuli yks päivä 4gen vastaan jossa jenkki-parkit/keltaiset huomivalot... Mun silmään ne näyttää kuin ois vilkuissa joku vika ja ne ois jääneet päälle loimottamaan. mutta laillisethan nekin on :)

    (vanhanliiton meininkiä kun jariV:n ja freeriden viestit samalla sivulla tässä topikissa)
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, venttiili vielä banjopultin ja mittarin väliin? Ymmärrän pointin kyllä mutta tornin korkeus kasvaa tai kulmakappaleella kumminkin pituus. Rämisevä pässi ja messinki osat, katkeekohan tärinästä? Voihan siihen tietysti pultin päähän laittaa sokean tulpan ja kiertää mittarin sitten kun haluaa.
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Kiitos avustanne herrat. Tassa on kyse vain naarmuisten valojen paivittamisesta ja ajattelin, etta samalla voisivat olla euronormien mukaiset myos kun kerran rahaa niihin tulee laitettua kiinni.

    Freeride, kiva kuulla sustakin. Long time no see or hear, vaimitenseoli. Vittuilu kelpaa aina, Kaliforniassa Silicon Valleyssa asun perheeni kanssa, vaimo ja pikkuinen poika, nyt 1,5 vuotta vanha.

    Jutellaan lisaa yksityiskohdista yksityisviesteilla.

    Naamakirjastani loytyy pari tuoretta kuvaa vehkeesta.
     
    Muokattu: 27.3.2019
  15. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear


    Nii eikö se helpoiten tule tuollatavalla. Itse junttasin vaa kierteet siihe banjoon, ja letkun vedin hyttään letkun ja mittari pilariin. Välissä kuristin ja päässä nestevaimennettu teollisuusmittari, ei juuri väpätä, ja on nyt vuoden päivät ollut paikallaan. Paineet n.3bar.

    Pumppu on sähköinen Boschilainen vai sen kopio, en nyt muista.
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu siinä voi juurikin harrastaa letkua välissä. Mä laitoin kyllä omassani 1/8 kierteellä olevan venttiilin pumpun banjoon kii. Venttiililtä jatkoin sitte letkulla. En kyllä mitään kovin raskasta / pitkää viritelmää banjon päähä uskaltaisi suositella..

    Joonnazilla on bosch 044 pumppu toiminu moitteetta ilmeisesti kiisselillä?
     
  17. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Joo kyllä se on reilu vuoden päivät hyvin pelannu, ei voi moittia.
     
    tsipi tykkää tästä.
  18. freeride

    freeride Gearhead

    Ok.heitin yv:n
     
  19. splitti

    splitti 2nd gear

  20. kompassi

    kompassi 1st gear

    Vanteiden offsettiä muuttamalla rauhoittui,sitä ennen oli asennettu iskarit uudet,tupla ohjausiskarit,ylä-ja alapallot,renkaat
     

Kerro tästä muillekin!