Kokemuksia Sebring 2.7 (2001)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja VilleMatti, 4.4.2019.

  1. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Hei,

    Millaisia kokemuksia on 2000-luvun alun 2.7 koneisesta Sebringistä?Houkuttelisi siisti ja vähän ajettu Sebring vuosimallia 2001 kyseisellä koneella.

    Onko kone ok, vai onko näissä vielä oil sludge -ongelmaa? Vai onko vikaantumisessa ollut enemmän kyse huoltamattomuudesta vai tyyppiviasta?

    2001 vuosimallin autolla on ajettu vain reilut 150 000 km. Toisella uudemmalla Sebringillä vuodelta 2006 on ajettu noin 250 000 km. Olisiko kuitenkin parempi hankkia uudempi enemmän ajettu yksilö, jossa lastentaudit olisi jo korjattu (jos niitä on ollut)?
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ihan Ok kone, tehokas kokoisekseen varsinkin tohon koppaan, mutta vaatii hyvää huoltoa. Vesipumppu saattaa alkaa vuotamaan öljyn sekaan nestettä, joten se kannattaa heti vaihtaa ja laittaa parempi tiiviste. Hyvä syy tingata jos ei ole tehty tuota remppaa. Tästä johtuu myös oil sludge ongelma ja kiertokangen laakerien paukkuminen. Myös jakoketjun kiristin kannattaa tarkistaa ja asentaa ketjun laahurin taakse stopparipalikka joka estää ketjun pomppaamisen pois hampailta jos kiristin hajoaa.
     
  3. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Kiitos vastauksesta. Mites valinta tuon 2001 ja 2006 mallin välillä? Uudemmalla tosiaan ajettu enemmän, mutta olisiko lastentaudit moottoripuolella jo tuolloin korjattu?
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    '06 koneessa on muistaakseni ketjun kiristin erilainen, mutta muuten ei eroa. Vasta 2007 mallissa on päivitetty kevyempi jakoketju, isompiakselinen vesipumppu ja parempi tiiviste.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko siis ton 2.7 laakeriongelmien syy aina vesipumpun vuoto öljyn sekaan? Niitä ei hajoa ilman tätä tapahtumaketjua?
     
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    En mä kyllä nää mitään muuta syytä. Jenkeissä ehkä sludge kun ei ne vaihda öljyjään niin voi mennä kanavat tukkoon. Siitähän ne huhupuheet on lähteneet liikkeelle että tässä olisi ahtaat öljykanavat.... Ainahan voi tietty tulla jotain muutakin. Joskus kuulin että yhdestä oli tullut kiertokanki lohkosta läpi. Se nyt tuskin on vesipumpun syytä. :rotfl:
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eiku sillä kysyn, kun noita halvalla saa ja joskus kamalassa ahdingossa ajatus käynyt...

    Mutta paljon on laakerivikasia tosiaan ollut.

    Onko vp ketjulla? Noissa vanhemmissa
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kaikissa 2.7 on ketju jakopää. Se ketju pitää myös vaihtaa ajoittain koska se venyy. 2008 malleihin tuli uusi kevyempi ketju ja hammaspyörät vaihtu tiheämmiksi. Siinäpä varmaan yks syy miksi noita halvalla saa kun aina menee tonni remonttiin kun ei noihin mihinkään niitä ole vaihdettu. Poikittaiseen koneeseen se on vielä v-mäinen remppa tehdäkin.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin mutta onko vesipumppu ketjun kanssa vanhemmissa vai moniuralla?
     
  10. z 900

    z 900 Gearhead

    Joo veemäinen on vaihtaa v.pumppu ja ketju ynms.On omakohtaisia kokemuksia.
    Mutta jos itse pystyy tekemään niin ei kyllä tonnia maksa,osat on aika halpoja.Itse ostin 2 vuotta sitten 2004 mallisen,piti olla kone rikki kun ei pyörinyt startilla enää kun oli sammutettu.No auto maksoi 350 €.
    Vika oli jumiin menneessä ilmastoinnin kompurassa.Hihna irti ja kone käyntiin!.Sillä on nyt takana noin 250 Tkm .Ei ole vaihdettu ketjua eikä V.pumppua. Tuo ketju on kyllä niin paksu että en usko siihen että se venyy. Toinen mulla on 2002 mallinen se on ollut meillä noin 8vuotta,siihen oli vaihdettu 138 tkm puolimoottori mutta muut osat oli vanhoja se alkoi ääntämään tyhjäkäynnillä kuumana yhä enemmän niin siihen vaihdoin nuo v.pumpun ,ketjun ynms. Vikä ääntelemiseen oli kuitenkin ketjun kiristäjässä josta puuttui ympärillä oleva o-rengas sekä lukitusrengas mikä pitää sitä paikallaan että se ei pääse nousemaan öljynpaineesta.tällä vanhemmalla on nyt takana noin 215 tkm.
    Mun mielestä tää on hyvä moottori ja auto ! Itse olen käyttänyt
    näissä vain 5W-50 öljyjä ja vaihtanut öljyt noin 5 tkm välein.
    Jos joutuu kaikki korjata korjaamolla niin ehkä kannatta hankkia
    niin yleinen merkki että ei heti korjaamolla mene sormi suuhun.
    Mun kokemukset on kuitenkin on kuitenkin ihan myönteisiä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ketjulla on pumppu kaikissa näissä, jakopäänkopan sisässä.
     
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyl se venyy. Sen takia tehdaskin päivitti kevyempään ja tiheempään ketjuun. Mulla '05 2.7 ja siihen jouduttiin vaihtaan ketju pumpun vaihdon yhteydessä. Se ketju rupeaa kolisemaan jakopäänkopan kiinnityspulttien "tunneliin" ja hieroo siitä tunnelista mujua suoraan öljyn sekaan. Taas yksi syy miksi koneet paukkuu.

    Loppuun tietopläjäys:

    Vanhanmallinen pumppu pienellä laakerilla ja tuo tiiviste jota ei saa käyttää, tuo rupeaa vuotamaan:

    [​IMG]

    Vanhanmallinen pumppu isolla laakerilla ja oikealla tiivisteellä. Tää pumppu käy suoraan 98-07 koneisiin.

    [​IMG]


    2008 ---> Uudempi pumppu ja parempi tiiviste.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Samalla vaihtuu hammaspyörät:

    [​IMG]
     
  13. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Kiitos vastauksista. Jaa-a, mitähän sitä sit auton vaihtamisen kanssa tekisi. Nykyinen kulkine on Sebring 2.0 koneella, eikä siinäkään mitään vikaa ole. Päinvastoin varmatoiminen ja luotettava ajokki on ollut. Vähän vaan laiskan puoleinen, ellei sitten moottoria huudata suuremmilla kierroksilla.

    Mitä itse tekisitte? Pysyäkö nykyisessä kaksilitraisessa ja vai vaihtaa tehokkaampaan? Allekirjoittanut ei tosin öljynvaihtoa kummempaa remppaa osaa itse tehdä.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos et itse osaa laittaa niin en vaihtais. Toki jos ei haittaa tonnin autoa rempata kahdella tai se, että arvoa sillä ei silti ole niin sitten toki.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. z 900

    z 900 Gearhead

    Mulla on tuollainen alumiinitiiviste ja halpa pumppu ebaystä ja kampuran ratas on vanha hienosti on toiminut vaikka ketju on uusi
    ei mitään ongelmia?
    Pumppukin olis tuohon 2004 malliseen hyllyssä,jos vaihdan sen niin todennäköisesti myös vaihdan kiristimen ja jätän vanhan ketjun.
    Jos näin teen niin ilmoittelen täällä sitten jos kone vaikka pamahtaa!
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ajelehan menemään nykyisellä. Kerää vaikka vähän aikaa rahaa säästöön ja seuraavaksi 300C?
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Juu, kyl mäkin ootan sitä päovää kun oma pannu kajahtaa kun kaikki tätä aina niin haukkuu, mut ei se vielä oo jysähtäny. Ketju ja pumppu vaihdettu. Mutta onhan tuolla myynnissä 300k ajettuja joihin ei tuskin ole öljynvaihtoja isompia tehty. Toisaalta ei nää olis Mopareita jos nää aina toimis. :p
     
    stratusdriver ja z 900 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!