Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus hiukan hymyilyttää autoharrastajien vihertietämys ja huoli tulevaisuudesta, varsinkin ameriikanautopainotteisessa foorumissa ;)
     
    Catiska, PilsnerBil, faikku66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai ne siellä autotallissa mittää saastuta.
     
    mikaa7146, Pertti K ja hantta tykkäävät tästä.
  3. darpen

    darpen Gearhead

    Sinänsä huono vertaus, kun ei ole olemassa halpaa sähköautoa.
    Eli pitäis verrata saman ikäisiä autoja ja silloin sähköauton käytännöllisyys karisee normaalilta ihmiseltä pois.

    Tossa taas yksi halpa kansanauto-> https://www.is.fi/autot/art-2000006064687.html
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hys hys! Etanoli ja maakaasu on pahasta kun niillä saa vanhoistakin autoista ympäristöystävällisiä. Ei käy.


    Etanolilla ei ihan kaikkien vehkeiden kanssa kyllä kilpailla. Pari kaveria ajaa ympäri vuoden, toinen auto saab 9-5 josta 50tkm kokemus. Bensaa maantiellä menee n 8l /100. Etanolilla koko vuoden keskiarvo 10-11l kun talvo vähän nostaa. Nykyisillä hinnoilla siis etanoli 100km maksaa n 10-11€. Tällä hinnalla saa yli 7l dieseliä ja bensaa päälle 6.5 litraa.


    Vanhemmissa bensavehkeissä etanoli ottaa voiton, mutta dieselin kynnelle ei vielä kykene. 50tkm ajolla tulee tonni säästöä dieselille ja jos vielä laskee etanolin tiheämmän huoltovälin (tulpat, öljyt) niin ero kasvaa.


    Toki jos on jo olemassa auto jota pitää ja ajaa niin kyllä etanoli säästää bensaan verrattuna samassa autossa.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vaan se huoli, miten muut saastuttavat valinnoillaan, eli onko sittenkin kyse siitä, kuka on tyhmin, eikä se, minkä tekniikan valitsee, puhumattakaan siitä, mikä tekniikka kenellekin sopii. Jos minulla Turkulaisena olisi työ edustajana tai mökki Varpaisjärvellä, en ostaisi sähköautoa, mutta jos joku ostaa, ei se minulle kuulu, kuten ei muutkaan muiden ihmisten valinnat, vaikka ne ärsyttäisikin ;)
     
  6. Sportsweep

    Sportsweep 3rd gear

    Täällä itärajan tuntumassa ei ole sähkö- eikä hybridiautot edes käväissyt mielessä kun bensa maksaa alle 60c litra ja vaikka maksaisi enemmänkin niin vanhalla isomoottorisella bensa-autolla mennään sitä kun pystyy itse korjailemaan ja sitäkin tarvii hyvin harvoin tehdä.
    Mun mielestä ne sähköauton ostajat ovat suurempia saastuttajia kuin ne jotka ajavat jo aikapäiviä sitten valmistetuilla autoilla. Kukahan lisäksi haluaa ostaa 10-15 vuotta vanhan sähköauton jossa akut ja mootorikin alkaa olla vaihtokunnossa? eli jos ne onkin ns. kertakäyttöautoja niin sehän se vasta ekologista onkin. Tosin jos et itse osaa korjata autoasi niin on lähes sama millaisella kikottimella ajelet.
     
    mikaa7146 ja duel tykkäävät tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Siis jooh, muualla suomessa, on tuo E85 kalliimpaa järestään ku Pmk ja bensa halvempaa.
    E85 0,999 about ympärivuoden täällä, välillä jopa 0,95 nähny. 95 tällä hetkellä 1,55. Näillä hinnoilla syntyy jo kyl melkonen säästö autolla ku autolla E85 vs bensa.
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kuten todettu monta kertaa, -71 dusterilla maaliskuun räntäsateessa ja suolavellissä 1000km yhteen suuntaan ei ole vaihtoehto. Veneen nostoonkin hiekkarannalta suhtaudun varauksella.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin euron litra laskin e85 hinnan, dsl 1.4 ja bensa 1.5. Ei niin kovin sun laskelmista poikkea?

    Euronkin e85 on halpaa vielä kun monessa paikkaa 1.05 tai sydäntalvella jopa 1.10


    Hintaeron lisäksi tulee kuitenkin se 20-30% kulutuslisä. 15% ehkä voi jollakin onnistua pelkässä maantieajossa.
     
  10. kalikkapalikka

    kalikkapalikka 3rd gear

    Pitäisikö sitä sähköautoa sitten koko ajan korjata ja jos vaikka pitäisi miksi sitä ei voisi samalla tavalla tehdä itse?
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Saab vie 15% enemmin matka-ajossa e85 vs 95 , vääntökin tosin lisääntyy saman verran.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ainoo mihin näissä kannattavuus- ja käyttökelpoisuusjutuissa kannattaa uskoa on oma tarve, käytännön kokeilu ja siihen perustuvat laskelmat.
    Siitä vielä pikku siivu pois optimismia, niin aletaan olemaan alueella. Silloin ei ehkä myöskään kannata puhua mistään uskonnosta tai vastaavasta. Mutta kukin tehkööt tulkintansa miten haluaa, oman uskottavuuden kustannuksella.
     
    isalmela, Pertti K, ramman ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Itse ostin 2003 111t ajetun ranskiksen uusilla kesä conteilla katsastettuna 500e. Remonttiin ja huoltoihin ja talvirenkaisiin mennyt toinen mokoma. Nyt 15t ajanut ja ainut ongelma ollut oven rajoitin jonka korjasin korilevyllä. Kulutus alta 7bensiiniä että aika hankala löytää enää halvempaa kulkuneuvoa. Kärryä saa vetää 1500kg ja ilmastointi löytyy. Ainut isompi puute on 4 veto.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Kaverille haettii ruottista reilu kuukaus sit 1.8t biopower saabbi, keskikulutus 10.3 seka ajossa sillä ollu ny.
     
  15. ramman

    ramman Double Gearhead

    Etanoliaerosaabilla tuli parivuotta kans ajeltua. Sillon makso etanoli alle euron litra. keskikulutus oli siellä 11l/100 tuntumassa kokoajan. Ympäri vuoden ajoin pelkällä etanolilla ilman mitään ongelmia.

    Kaikinpuolin jees käyttis oli. Etanoli saabista saa aika pienellä vaivalla ihan kohtuu ripeän käyttiksen.

    Nyt ajan hybridillä ja käyttö on vielä halvempaa. Hankintahinta onkin sitten sellainen, etten ikinä saa noilla kulutuspäästöillä tuota katettua, mutta eipä ole tarviskaan.
     
    Powerstroke, Harri S, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Ehkäpä sitten tulen ajamaan jollain muulla kuin bensa-autolla kun sitä bensaa ei myydä
    kuin litran pulloissa.
     
  17. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Paljon tulee maantieajossa säästöä? Niinku samanlaiseen perusbensavehkeeseen verrattuna?
     
  18. ramman

    ramman Double Gearhead

    aika perkeleesti ku edellinen käyttöauto oli e55amg kompressori.
     
    Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja sananen bensa-auton hinnanpudotuksesta; ostaessani halpismersun vajaa vuosi sitten, katsoin nettiautosta suurinpiirtein hinnanpudotusta, ja totesin sen olevan n. 3000€/v., eli 3 v. vaihtovälilläni vajaan kympin ;)
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miksi vertaat vanhaa ja uutta? Meinaatko että oikeasti uuden sähköauton ostoa harkitsevalla vaihtoehtona olisi joku tonnin pommi? Tai päinvastoin. Itse arvelisin että vaihtoehtona on uusi tai vähän käytetty saman hintaluokan polttis. Noh olen ehkä poikkeus, kun joskus haaveilin käytetystä Leafista tai Amperasta (toki monesta muustakin vaihtoehdosta mutta nuo nyt oli varmaan niitä uskovaisten pelejä) niin päädyin sitten kuitenkin käytettyyn Typhooniin kun oli mahdollisuus ostaa oma exä takaisin ;-) Oli halvempi ostaa mutta kilometrit on olleet kyllä aika hintavia.

    Ja sähköautossa ISO arvonlasku, mihin tämä perustuu? Toki otanta pieni, mutta Nettiautossa 2012 Leaf n. 15 k€ ja uusi alk. 37 k€, vuosittainen arvon alennus n. 12%. 2013 Model S n. 50 k€, uusi alkaen 80 k€, vuosittainen alennus luokkaa 6-7%. Taitaa harvassa olla polttikset joka pitää hintansa yhtä hyvin. Ja jos nyt kumminkin haluat verrata uutta ja vanhaa, niin mää arvelen ettei noissa korjaukset/huollot kovin paljon kalliimpia ole olleet kuin jos saman vuosi- ja km-määrän olisi päästellyt jollain tonnin pommilla. Suuren osan ajasta kumminkin takuukin voimassa.

    Mutta että, ennenkuin syytät muita kiihkoilusta ja uskonnosta niin koita nyt laittaa faktat edes auttavasti kuntoon omalla kohdalla.

    Itse aloin miettiä siltä kannalta että noilla sähkövatkaimilla ehtii kyllä varmasti ajamaan vielä myöhemminkin, bensarosvoilla se voi käydä kohta vaikeaksi tai tooosi kalliiksi. Mutta kyllä esim. Amperan kelpuuttaisin kyllä nytkin (kakkos)käyttikseksi aivan hyvin, sähköautoa tuskin kun ei oikein ole järkevää tarjontaa sillä rahalla mitä viitsii yhteen autoon laittaa.
     
    Catiska, Harri S ja ramman tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!