AutoBild TÜV-Report 2019

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 5.12.2018.

  1. Monessa suomalaisessa mediassa on tässä julkaistu Saksan katsastuslaitos TÜV:in tilastoja ja niissä on mainittu vain muutama auto. Tässä esim. Uusi Suomi. Yritin etsiä alkuperäislähteitä hiukan huonolla menestyksellä Löysin muutaman AutoBildin kuvan, jossa on paremmin infoa:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nää ois mukavia jos autoja olis huollettu leskenään samanlailla eikä olis niitä oho käyntejä. Taksissa varsinkin voi olla kilsoja hyvin jo tolla ajalla
     
  3. Näin se on. Noita tilastoja lukiessa kannattaa käyttää (maalais?)järkeä mukana. Noissa Trafin tilastoissa näkyy just. esim. se Mersun E-sarjan autoissa on palljon vikoja, muttta niillä on ajettu sata tonnia enemmän kuin monella muulla.

    Mutta kyllä näissä on sen verran iso otos, että niistä voi vedellä trendejä. Ei se silti tarkoita, etteikö autot ole aina yksiöitä ja niiden käyttö- sekä huoltohistoria voi olla keskenään hyvin erilaisia.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aika jännä: Bajamaja pyörillä Citroen C1 hylkyprossa 3%, saman merkin luksusbrändi/isohko auto, Citroen DS 5 häntäpäässä 16%.

    En usko, että taksikäyttö/maakuntien myyntipäällikön työsuhdeohjuksena toimiminen on syynä DS-sikikan huonouden takana.

    C1 taas on se kertakäyttöinen maailman auto, moderni lada, jota kampanjoidaan uutena autona hyvän käytetyn tilalle.

    Normi C5 on taas puolesta välistä, hylkyprossa 9%, miksi toi luksusversio ei pääse leimasta läpi? Jotkut varusteetko siellä pottuilee? Huonot ksenonien korkeussäädöt?
     
    Muokattu: 9.5.2019
  5. Saksan tilastossa tuo C1 on 4-5 vanhojen joukossa sijalla 109 ja keskimäärion 51 000 km sekä hylkyprosentti 13,8..Melkoinen ero Suomeen. Siinä listassa ei löydy DS5:tä.
     
  6. Tämän vuoden (tai oikeastaan ensi vuoden..) raportti on ilmestynyt:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Myös Moottorissa on juttu aiheesta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jaa, näihin olis varmaan voinut tutustua ENNEN kun ostin uuden auton. No, kunnossapito on puoli ruokaa.
     
  8. Palataas vanhaan aiheeseen..

    Uudehkot Teslat ovat reputtaneet katsastuksissa ennennäkemättömästi Saksassa – jättitilastossa sija 111/111

    Ensimmäiset Model 3:t ovat tulleet Saksassa katsastusikään, joka on enintään kolme vuotta auton ensirekisteröinnistä. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.

    TESLA Model 3 on Saksan uusimpien TÜV-katsastustilastojen ongelmallisin uudehko eli 2–3 vuotta vanha automalli. Tilasto pitää sisällään kaikkiaan yli 10 miljoonaa tänä vuonna tehtyä vuosikatsastusta.

    TÜV-tilaston mukaan muutaman vuoden ikäisistä kolmos-Tesloista peräti 14,7 prosenttia ei ole läpäissyt saksalaista katsastusta lainkaan, sillä kyseistä autoista löytyi osin jopa hengenvaarallisia katsastushyväksynnän estäviä vikoja. Yleisimmin ongelmia on ollut akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja on esiintynyt poikkeuksellisen tiheästi.

    Edes ajokilometrit eivät varsinaisesti selitä Model 3 -mallien massahylkäyksiin johtaneita vikoja, sillä Saksassa katsastukseen tulleilla kolmosilla on tilaston mukaan ajettu keskimäärin vain kohtuulliset 55 000 kilometriä.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kuinkahan moni tajuaa, että jarrut kuluu "huoltovapaassa" sähkiksessäkin?
     
  10. Tai sitten juuri päinvastoin:

    Käyttöjarrujen herkistys kannattaa myös tehdä säännöllisesti, jotta jarrut eivät jumiudu ja pahimmillaan jää laahaaman kuluttaen jarrupalat ja -levyt ennenaikaisesti loppuun. Jarrut voivat myös ruostua etenkin takajarruissa, jos palat eivät jumiutumisen vuoksi liiku kevyissä jarrutuksissa. Sähköautoilla jarrujen käyttötarve on yleensä vähäinen, kun suurin osa hidastuksista hoituu sähkömoottorilla.
     
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Eli onko Teslan huolto lepsu kun ei vikoihin ole puututtu? Vai luisteleeko huolto takuista ja kaunistelee omia tilastojaan.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kallistuisin siihen suuntaan että Tesla on vaan jätettä.
     
    Swinger ja eeko tykkäävät tästä.
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Syynä on se ettei Tesloilla ole huolto-ohjelmaa. Tai on jotain pieniä juttuja, mutta niitä ei tarvitse teettää Teslalla eikä vaikuta takuuseen.
    Ne ainoat huoltokohteet yllämainituissa autoissa on raitisilmasuodattimien vaihto joka toinen vuosi, jarrujen herkistely meikäläisissä olosuhteissa 20 000km välein ja jarrunesteiden vesipitoisuuden tarkastus 2v välein, tarvittaessa vaihto.
    Eli, käytännössä autot ei käy huollossa jossa sitten huomattaisi esim jarrujen jumittaminen käytön puutteen vuoksi tai noiden helmasynti, takapyöräntuennan alamittaiset kumipuslat.

    Eli, omistajilla on vastuu tarkastaa nuo itse tai käyttää jossain tarkastettavana ja herkisteltävänä. Eivät ilmeisesti halua holhota omistajia ja pakottaa johonkin muottiin maksullisten määräaikaishuoltojen muodossa. Se sitten luonnollisesti näkyy katsastustilastoissa.

    Kumpi sitten parempi, takuun vuoksi pakolliset maksulliset määräaikaishuollot vai että jätetään omistajalle oma harkintavalta asiassa?
     
  14. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hyviä huomioita edellä katsastusongelmista. Yksi syy ehkä myös, että sähköautoilla useasti taitaa olla kustannusrakenteen suosiessa ajosuorite on perinteisiä isompi?
     

Kerro tästä muillekin!