Tehokas pulttipyssy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja f34, 15.2.2019.

  1. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Hitachi WR36DB 36v 1/2"
    Onko kokemuksia tästä?
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mullakin on edellisellä sivulla mainittu isoin Milwaukee joku 1400Nm 1/2" 18V laitos. Hiukan on tuntunut tehon heikkenemistä vanhemmiten, kerran aukaisin vasarakoneistonkin mutta ei ollut siellä rasvan puutetta. Oli hiukan haastavampi aukaistava kuin paineilmalaitteissa.

    Uutena pisti melkein pultin kuin pultin poikki, mutta nyt on löytynyt joskus pultti jota ei ole saanut auki mutta metrin jatkovarrella + täys ponnistus on lähtenyt, ehkä 1000Nm?. Ja akku pitää olla täysi että saa täystehon, jo puolillaan olevalla akulla teho laskee.

    No edelleen esimerkiksi pikkukuorkin vauhtipyörän pultit lähti sillä kivuttomasti eikä missään pyöränpulteissa ole ongelmaa ja kampuran pultitkin on lähteneet, on se paljon tehokkaampi kuin 500-600Nm paineilmalaitteet. Jos olisi joka päivä tositoimissa, miten mahtaa teho sitten tippua kun paikat kuluu. Ei taida olla mekansimi sitä tasoa mitä jossain 20 vuotta vanhassa Japanilaisessa.

    Tuollainen akkulaite on ihan ässä, kun sillä voi pyöritellä pultteja hitaastikin esim. kiinni laitettaessa, ollut ihan ykköshankinta!
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    Itse olen luottanut momenttiavaimiin kiristäessä ja joskus 1990-luvulla ostettu Gern paineilma mutterimopo on riittänyt ainakin sen 20-vuotta niihin paikkoihin mitä ei pysty vastaan pitämään, muuten ei ole ollut tarvetta pulttipyssylle:

    Mihin tuollaista 1000Nm pulttipyssyä tarvitsee? Suurin momentti mitä ole itse kiristänyt on 350Nm
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Niihin avaushommiin kai sitä tehoa enempi tarvitaan kuin kiinnipäin o_O
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. unknown

    unknown 3rd gear

    Niin, eli älkää laittako niitä niin kovaa kiinni, että tarvitsee 1000Nm avaamiseen.

    Onko teillä usein M22 tai isompia kokoja mitä kiristää?
     
    Muokattu: 14.4.2019
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Voi jeesus.... Mites kun aina niitä ei oo tullu ite laitettua kiinni ja ne on voinu olla sijoillaan sanotaan nyt vaikkapa 30v ni kyllä siinä nyyttonia kaivataan...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Kyllä nuo on vaan hyviä auton alla temutessa juuttuneen tukivarren pultin kanssa, aina ei mahdu metrin jatkovarren kanssa.
     
    Nikuzai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo joku ruostunnu iso mutteri esim. se yleisin jos on kiristetty 120nm momenttiin ja ruostunnu niin ei se siitä ihan heti irtoa... Itse rikoin Honda civic pyöränlaakerin vaihtohommassa hylsyn oikein kun oli niin tiukalla siinä tarvii sellaisen ison olikohan se 32 tai 36mm hylsyn että sen saa irto ja kiristysmomentti on 240nm ja se ei tosiaan irronnu tuolla. Hajos hylsy kun 50cm varrella yritti avata. Nyt on tuuman väännin isoja jumissa olevia muttereita/pultteja varten. Mulla on painneilma käyttöinen iskevä pulttipyssy jossa lukee 400ft/lbs max. Se vaan on vähän iso ja sillä kerran yritin jumahtannu Fordin Viskon mutteria avata ei auennu... suolavesi jumittaa kyl niin kovasti. Käsipelillä metrin varrella aukes kun välillä hakkas tuurnalla sitä mutteria. Vesipumppu hajos mutta se ois muutenkin menny vaihtoon.

    Jumipulttien avaamisen ois kyl kiva se induktio lämmitin sil sais ruoste mutterin liikenteeseen mutta maksaa maltaita. Pyssyllä en ite laita mitään kiinni aina momenttiavaimella mutta irroittaessa pyssy on kyl kiva.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyl sitä julmalle iskevälle on käyttönsä

    Volvon kampuran pulttia kun ei saa auki ei ole paikkaa mihin saa varren tuettua ja sitten konetta ei saa lukittua et kestäis 2metrin varrella murjoa

    Tuumanen japanilainen sano kahdesti kops sen jälkeen lops ja pyöritti pultin irti
     
    valpas, Camino'79 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Se kampuran pultti siinä VolvonVAGkoneessa kiristetään (momentti, ja kulmakiristämällä) noin 500Nm:llä, ja aukasu noin 1000Nm. Käsin minä ne vääntelen pitkillä varsilla.
    Kiristys iskevällä voi käydä hihnanpäälle, ellei käytä sitä kampuran pyörähtämisen estävää työkalua, ja siihen pitkää vartta. Montaa sataa euroa en maksais siittä laitteesta, millä se pultti kiristetään. Muualla minä en iso pyssyä tarvi. Pikkunen puolituumanen tulee joskus hankitua. Ehkä akkukone?
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Bilteman keltaista verkkokäyttöistä konetta on joku vuosi tullut käytettyä, ja kyllä se vain on helkkarin mukavaa, kun ei tarvia käsin kitkutella kierteitä auki ja kiinni. Varsinkin jossain alustan pulteissa, kun on pitkä ruosteinen kierre. Ei tuo mikään hillittömän tehokas ole, mutta kyllä sillä 10mm 10.9 pultin sai poikki... olikin väärän käden kierre...:oops: Hieman tehokkaampi on Bahcon paineilmakone, 1/2 karalla tämäkin. Ilmankin pärjäisi, mutta kun makuun pääsee, niin ei oikein osaa enää ilman olla. Vähän kuin erään toisen p:llä alkavan jutun kanssa.

    Pyöränlaakereiden isoja laakerimuttereita avatessa olisi toki kunnon pyssy ollut mukavampi, kuin 2-metristen tankojen virittely vääntöä varten. Jonkun matkaa toista tuhatta Nm laskeskelin tarvitun 50v kiinni olleiden muttereiden avaamiseen. Tiheä kierre ja jotain 90-100mm halkaisijaa. Bahcon 1/2" t-väännin hajosi siinä leikissä, kara katkesi.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oliko, et 200nm ja 180 astetta, eli kiinni lujaa ja vielä vähän päälle
     
  13. Lasse@

    Lasse@ 3rd gear

    3/4 karalla voimaa siirtyy helpommin pulttiin, koskee tietysti muitakin merkkejä näissä isoissa akkuvääntimissä. Laadullisesti varmasti samaa tasoa kaikkien tunnettujen merkkien kanssa.
     
    ilu100 tykkää tästä.
  14. BHN

    BHN 1st gear

    Ootko testannut minkä verran voimaa hazetissa? Itsellä ei puoltakaan luvatusta 1200nm. Siispä palautin
     
  15. J-peg

    J-peg Gearhead

    Tuota Bilteman keltaista ei ilmeisesti ole enää saatavilla. Sininen 450 Nm löytyy. Liekkö tuolla tekee mitään...millaisia Nm arvoja keltaiselle luvattiin?

     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    310Nm näkyy lukevan kyljessä. Eiköhän siitä ainakin se lähde. Eilen 70Nm + 62˚ kiristetty vetarin mutteri lähti hetken paukuttelulla. Ei siis kovia lukemia, mutta sekin taitaa auttaa, että saa rauhassa painaa menemään, kun ei ilmat käy vähiin. Eniten tuo auttaa tavallisissa purku- ja kasaushommissa.
     
  17. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mihin tuollaisia 1000 newtonin vääntöjä tarvitaan jos harrastellaan vain henkilöautoja tietty isompi kalusto kuten kuorkit voi olla tarpeellista. Jos jokin niin piukassa ruostuneena et pitäis pulttipyssyllä saada auki särkemällä ei ehkä minun mielestä se mukavin tapa aukoa jotain, muut avut ennemmin käyttöön lämpö tai jotain joka saa mikromurtumaa liitokseen.
    Milwaukeen akkuräikkä pitkään ollut hankintalistalla, mut jos se tosiaan on kans vain vääntävä eikä iskevä niin sinne män senkin haaveilu on vaan niin monet kerrat ollu sormet lujilla ilmakäyttöisen vääntävän kanssa, kummallista mainostamista tosin kun selvästi ilmoittavat et ois iskevä.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Juu, siinä 3/8":ssakin on sen verran vääntöä, että oikeesti pitää pitää kiinni. Kaks kertaa on huolimattomuuttani jääny sormi väliin. Kun yrittää mahdollisimman vähällä purkamisella tehdä kaikkee, niin silloin on aina ahdasta, eikä meinaa saada pidettyä 40Nm momenttia, joka tulee pideltäväksi kuin salama kirkkaalta taivaalta. Se, että tekis loppukiristyksen tai aukasun käsin vääntämällä helpottas, mutta sitten pitäs olla tilaa vääntää.
    IKH:ssakin todettiin, että ei oo varsinaisesti iskevä.
    Kun pitää kunnolla kiinni, niin se lopettaa vaan vääntämisensä lopuksi (jos pitää kiinni, tai nojaa johonkin). Jos päästä taas vähän liikkumaan, niin se vääntää uudelleen. Eli oikeestaan ihan niinkuin paineilmakonekkin.
    Kun sitä vipua painaa vähemmän, niin sillä saa ihan kevyenkin väännön aikaseksi, mutta vivussa on niin kevyt palautusjousi, että mene melkein aina täysille.
    Silti en antas enää pois.
    Muistaakseni Makitalla on ihan oikeesti iskeväkin akkuräikkä. Hinta oli joskus vuosia sitten noin 700 euroa. Kerran oon semmosta päässy koittamaan (päätin silloin, että tommonen joskus...), ja luulin Millwaukeen olevan samanlainen, kun iskeväksi sitä nimittivät.
     
    Muokattu: 28.4.2019
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Mikähän siinä on niin hankalaa ymmärtää että sitä paukkua ois hyvä olla se ~kilonyyttoni? Koska mihin vittuun sä sitä pulttipyssyä tarviit ellet niihin oikeasti kovassa oleviin pultteihin? Ne pi/akkuräikät on sitä varten jos tarvitaan vain ja ainoastaan väännintä, pulttipyssy on sit niitä kovassa olevia pultteja varten. Eli tuntuu olevan se käyttötarkotus vähän hukassa isolla osalla mitä pulttipyssyyn tulee... o_O
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Kun ne pultit vaan tahtoo ruostua tiukkaan,jotain peräkoukun läpi pultteja ei tarvitse säästellä,laittaa vaan tehokkaalla koneella kiinnipäin niin pääsee vähemmällä kun saa pultit poikki.
     
    Nikuzai, valpas, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!