Miten toimii elktroninen sytytys ennakonsäätö ym. ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jusssi, 15.4.2019.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tässä hieman tutkiskellu noiden sytytyslaitteiden teoriaa ja toimintaa ja perusperiaatteen jotenkin luulen ymmärtäväni. Tuo ennakon säätö on askarruttanut, että miten se sitä sytytyshetkeä aikaistaa? Mitä siellä piuhoissa kulkee silloin, kun se tekee sille ennakkoa.?
    Korostan, että nyt ei ole vianetsintää, vaan tämä toiminta kiinnostaa muuten vaan ;)
     
  2. Kaikkein yksinkertaisimmissa systeemeissä, kuten 4-pin HEI-sytkässä, sitä ennakonsäätöä ei ole. Niissä se hoidetaan samalla tavalla kuin kärkijakajassa, eli mekaanisesti ja alipaineella.

    Sitten kehittyynemmissä systeemeissä sitä hoidetaan jollakin moottorinohjauksella.
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Luulis perustuvan kierrosluvun mittaamiseen ja boksi sitten laskee tarvittavan ajan sytytyshetkelle?Anturi tietysti pitää olla reilusti ennen sytytyshetkeä.
     
  4. 80-luvulla oli kummallisia sytkiä, kuten Bendixin ja Rellun kehittämä Renix, jossa oli siinä moottorinohjauksboksissa se sytkänsäätö:

    [​IMG]
     
  5. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tuossa letukan systeemissä kun jakajalta ECM:lle lähtee 4 johtoa; IC bypass, IC control, Dist. ref. hi ja Dist. ref. lo Tuo bypass on se mikä irrotetaan kun ajoitus asetetaan 0° . Mitäs nuo muut tekee?
     
  6. Taidat kaivata tämmöisen systeemin ideaa?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen voi tehdä monella tapaa. Harrikan triggeripyörässä on kaksi lovea epätasavälein, ja semmosen perusajoitus tehdään ns yläkuolokohtaan. Siitä pyörästä mikroprosessori saa nopeuden ja sijoittelee kipinät oikeisiin ajankohtiin. Fixummassa triggerissä on enemmän hampaita joilla saadaan parempi tarkkuus ja voidaan kipinöiden lisäksi sijoitella ruiskutushetketkin paikoilleen. Jos moottori pyörisi vakionopeudella, niin ei tarvitsisi olla kuin kerran kierroksella (tai kahdella) yksi anturin signaali. Muutoksissa se ei ole kaikkein paras tapa, joskin muita antureita ”kuunnellen” sekin olisi jollakin tasolla mahdollista.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tbin sytkäsysteemin avausta jusssi kaipaa?
     
  9. Oli sen verran jännä artikkeli, niin tässä osa 2:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähänhän se hassulta tuntuu, kun ajattelee perinnevehjettä, jossa triggerin pulssista tulee kipinä. Miten siihen osais varautua ja antaa kipinän "etukäteen"...
    Mut se onkin menossa jo seuraavan pytyn kohdalla, jonka kipinä ei oo vielä tullu.
     
  11. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo siis tuota sysyteemiähän on käytetty kaikissa ecu ohjatuissa nuina aikoina.
    Mutta siis sytytyshetkeä kait myöhäistetään vaan riittävästi, ni on seuraavalla pytyllä sitten aikaisessa.? Sen oikeastaan haluaisin tietää, että miten se ecu sitä tahdistimen pulssia oikein viivästää?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Signaalihan voidaan poimia vaikka 180° aikasemmin vaan tosiaan itteekin kiinnostais tietää mikä sen signaalin viivästyttää

    Katkostahan siellä ei voi olla, silloin kipinääkään ei tule
     
  13. JKF

    JKF Gearhead

Kerro tästä muillekin!