Kuusseiska Imperiali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 30.11.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Solkkuja näkyy olevan tarjolla http://www.kouluelektroniikka.fi/ :lläkin ja vielä halvemmalla.

    Takaluukun lukko saattaa vaatia aika paljon voimaa toimiakseen. Eli tarvii tehokkaamman solkun.

    Eilisiltana jaksoin raahata itseäni sen verran talliin, että avasin tuon säätövaihde-hässäkän.
    Tässä on jo irrotettu voimansiirtovaijerit oven puolelle.
    [​IMG]

    Sisältä paljastui yksinkertainen jakovaihteisto.
    [​IMG]
    Siirtohaarukat on kiinteästi kiinni solenoidien karoissa ja karan sisällä oleva jousi painaa hammaspyörät irti kytkentähammastukselta. Solkku vetää "vaihteen pesään" jousta vasten. Kaikki hammaspyörät on jatkuvassa hammaskosketuksessa ja pyörivät jos moottori pyörii.

    Tilaa kotelon sisällä on niin rajallisesti, että toisessa puoliskossa on valetut syvennykset jo noille niitatuille solenidin varren päillekin. Eli sisäpuolelle ei mahdu mitään virityksiä.
    Tehtävä uusille solkuille kiinnitys varteen tuon vaihteiston ulkopuolella, tai hitsattava niiden männät kytkentähaarukoihin.
    Nuo solenoidien varret(männät) on ulkohalkaisijaltaan hiukan vajaa 11mm, niin eihän niille varmaan mistään sopivia käämejä löydy valmiina, että vois vain ne vaihtaa ja jättää männät vanhoista.
     
    Muokattu: 8.4.2019
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Hydrauliikan venttiileissä on monen kokoisia solenoideja, ne tulee aina "tangon päälle". Jotenkin tuntuisi, että oli jollain merkillä 11mm tai 7/16" keloja. Eikös ne voisi käydä?
    Niitä oli mobiili käyttöön 12V ja 24V jne.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Noita ajattelin itsekin ensin ja varmaan ainakin 7/16" karalle noita löytyisi, mutta ovat ihan pirun kalliita. Jos sopivalle karalle löytyis edes alle 20€/kpl hintaluokassa, niin niitä vois käyttää. Tuppaavat vaan olemaan päältä 50€/ketale.:confused: En tosin vielä osunut sopivalla karalla oleviin.

    Tässä kun ei olla entisöintiä harrastamassa(tavallaan), niin ei haittaa vaikka saisi osat normaali kuolevaiselle sopivaan hintaan. Jos joudun 3-5 kipaletta noita solkkuja ostamaan ja hinta on 3€ tai 50€/kpl, niin erotukselle löytyy jo muutama muukin rahareikä.:D

    Pitää vielä romutoreja kaivella netistä, jos vaikka sattuis osumaan vanhoja venttiileitä romun hinnalla tarjolla.:cool:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jay Lenon oman -67 Imperialin esittely..
     
  5. zuinula

    zuinula Gearhead

    Hain tuollaisen karan päälle tulevan 12V solkun Specmasta Tampereelta, hinta oli 15e.
    Ohessa linkki solkkuun minkä tuo kotimainen korvasi:
    https://www.anhaenger-ersatzteile24...-12v-ablassventil-hydro-kompakt-aggregat.html
     
    LPV tykkää tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Eilisiltana alkoi tylsistyttää, niin lähdin talliin ja pistin Imperialin apukuskin penkin palasiksi.
    [​IMG]

    Ajatuksena oli ottaa päälliset irti että voin tehdä uudet istuintyynyt.
    Tuossa pelkkä istuinosa, joka vaatii lähinnä yhden sauman korjaamisen. Tai niinhän sitä vois luulla..:confused:

    Sama jakkara altapäin.
    [​IMG]

    Tukikangas on pettänyt(lahonnut) ja jouset alkanut painua tyynyyn.

    Jonkinmopinen temuaminen oli noiden rautalankaklipsujen kanssa, kun olivat ruosteisiakin, mutta irtonainen istuintyyny päältä:
    [​IMG]

    Ja alta..
    [​IMG]

    :confused::confused::confused:
    Tää on ihan korppu. Murenee kosketuksesta..:(
    Lähettävä patjakauppaan ettimään 10senttistä vaahtomuovipatjaa, mistä kaivella esiin uusi tyyny.

    Tukikangas on samanlaista paskaa..:wc:
    [​IMG]

    Hajoaa jo henkäisystä.:confused::wc:
    Nyt alettava virkistämään verhoilijan taitoja ja keksittävä minkälaisesta kankaasta tuon tekaisisi.:poff:

    Istuimen runko oli oikein hyvässä kunnossa, samoin kaikki jouset. Pientä sipistelyä niille ja vähän tuoretta maalia niskaan, niin palvelevat taas 50 vuotta kunnialla!:cool:
    [​IMG]

    Päälliseen pitänee vaihtaa pitkittäiset raidat, jotka on revenneet. Pelkällä saumojen ompeluilla taitaa saada vaan muotopuolen penkin aikaseksi.:(
    Nuohan on revenneet lähinnä siksi, että tuo istuintyyny on antanut periksi/murentunut.
    Ehjällä tyynyllä eivät joudu samanlaiseen venytykseen.
     
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Etolasta saa tota vaahtomuovia metrikamana. Sillä mää korjasin Furyn penkit. Tukikangasta varmasti myy paikallinen verhoiluliike. Sellanen komposiittinen ns. turvavyömateriaali ei lahoa koskaan.
     
  8. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Kuule Gary, tiiätkö milloin tosta sun kuusseiskasta on napattu tekniikka? Mun 73 Impussa on nimen omaan em. vuosimallista otettu moottori ja vissiin vaihteistokin ja aattelin, että jos ne on sun yksilöstä. Fuselage on siis tuotu ´99 Californiasta.
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ei ole tiedossa..
    Jos se on ollut autossa Suomeen tuotaessa, niin sitten 2001-2013 välillä.
    Vaihteisto tossa oli vielä paikallaan kun auto mulle tuli, mutta ei sopinut suunnitelmiin..:D
     
    ImpJay tykkää tästä.
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Pitkästä aikaa..
    Imperialin laittelu ei kesällä hirveästi edennyt, mutta pari paikkaa takaluukun reunaan leivoin.
    Sisäpuolelta ei löytynyt takareunasta yhtään pintapellin takakantissa kiinni olevaa peltiä.
    [​IMG]
    Kuvassa ulkopinta leikattuna allaolevan kuvan mukaista viivaa pitkin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sekä pinta-, että sisäpellin keskiosa on kovaa ja muodossaan. Reunat on ympäriinsä pehmeät.

    Tein pari palaa tuohon nurkkaan paikaksi.
    [​IMG]

    Kuvia hommasta onkin tullut otettua aika naftisti..

    Kesällä oli kaikenlaista hommaa mikä meni tämän kanssa pelaamisen edelle ja syksy meni pitkälti keikkahommissa, niin taaskaan ei tapahtunut projektin kanssa juuri mitään..

    Paitsi..
    Toisen Aussi-keikan jälkeen tajusin että niistä jää jotain käteenkin! Rahathan on poltettava äkkiä, kun niitä tilillä oli!:odeek:
    Pistin Impiin koneen ja laatikon tilaukseen. Olihan tuota vaihtoehtoa tullu pyöriteltyä jo puoli vuotta enemmän tai vähemmän tosissaan. Aiemminkin ajatus LS-tekniikasta oli kyllä mielessä pyörinyt, mutta rahaa moiseen ei ole ollut.

    Vanhaan Mopariin tuli sitten tilattua LM7/4L60E-paketti, kun alkuperäistä konetta ei aikanaan kaupassa tullut ja itsellä on halu saada tuosta helposti luotettava harrastetapahtumissa kulku -peli. Pieni kulutus ja sopiva teho on plussaa.
    Aiemmin autoon varattu Jeepin kone/loota-paketti siirtyy siis johonkin muuhun projektiin.o_O

    Koneen vaihto sinällään ei suurta paperisotaa vaadi kun alkuperäisenä ainoa konevaihtoehto koppaan on ollut 440cid, 375hp. Mitkään rajat ei tuolla tulossa olevalla tekniikalla tule vastaan.
    Facetuubin LS Swapped Mopars ryhmässä tätä kombinaatiota on jo vähän tullut ihmeteltyä, mutta tuntuu C-body Mopar-LS-yhdistelmästä kokemukset olevan vähän ohuella..:DPienempiin koreihinhan noita on pudoteltu jo vaikka kuinka paljon, mutta niistä saatujen kokemusten perusteella ei välttämättä vielä pitkälle pääse.

    Onnistuuko swappi helpolla, vai vaatiiko esim. öljypohjan muokkailua, ym., jää vielä nähtäväksi. Kardaanitunnelikin on leikattu auki jo Moparin ylivaihdelootaa varten, niin 4L60 ei tule aiheuttamaan isompia muutoksia. Jos niitäkään...
     
    1purehell, Mokaman, TwistOla ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava kuulla että homma edistyy, ja vielä näin ennakkoluulottomaan suuntaan :)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Äkkiseltään sanoisin, että kannattaa hommata camaron öljypohja, niin päässee helpoiten. Mulla tuli orkkista muutaman sentin matalampi pohja ja ilmajouset tyhjänä 3cm rakoa maahan.. camaron pohjalla pääsis sinne 8cm
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Hyvä vinkki tämä!
    Ei ollu käyny mielessäkään vielä noiden öljypohjien reilu korkeusero. Lähinnä pyöriny päässsä mahdolliset yhteensopivuusongelmat Moparin palkin/ohjausvivuston kanssa..:confused::D
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Heivasin Impiin tarkoitetun akselin tänään talliin ja aloin purkaa sitä lukkomurikan vaihtoa varten.
    [​IMG]

    Jarruputket oli tietenkin niin rapsakat, että poikki meni jokaisen juntturin kohdalta..o_O
    Rummut otin talliin jo viime talvena ja päästelin neekerintukalla ne ruosteettomiksi.:p 3"x 11" on jarrujen koko.

    Perä oli sitä, mitä myyjä lupailikin: Lukoton 3.91-välitteinen, alle 150t miles ajettu vanin perä.
    [​IMG]

    Sisusta näytti varsin hyvältä.

    Tasauspyörästön rattaat nypin tuosta jo pihalle:
    [​IMG]
    Hyväkuntosia turhia osia, jos joku tarvii 9.25" perään..

    Murkula vaihtuu tuollaiseen:
    [​IMG]

    Voipa olla ettei laakerit suostu irtoamaan vanhasta carrierista, mutta yritän kuitenkin.. Jos ei, niin pitää ostaa uudet laakerit. Mitään tarvetta niiden vaihtoon ei kylläkään olis.o_O

    Jarrut olis ollut varsin hyvät, mutta ulkosäilytys on niille vähän ruostevikaa aiheuttaneet.
    [​IMG]

    Hommasin kaikki uudet vieterit, ym. hilut jarruihin, mutta saa nähdä vaatiiko vielä jarrukengätkin.:( Näytti että yhdestä kengästä olisi kitkapinta alkanut hapsottaa ruosteen takia..:(
     
    Camino'79, TwistOla, jariha ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. jariha

    jariha Double Gearhead

    kannattaneekohan tässä kohti kun jarrut on auki leikkiä rutiköyhää? tekee ne jarrut kerran uusilla osilla niin ei tarvihe heti uuvestaan purkaa ja kiroilla??
     
    palontie, Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    No nih..
    Eipä menny hommat niinku Strömsössä taaskaan.
    [​IMG]
    Tässä kohtaa alkoi pieni epäilys kalvaa mieltä.

    Mites nuo E-bodyn jarrulevyt näyttää noin surkean kokoisilta? Hmm.. Mittanauha esiin..
    Nää perkeleen jarrut olikin 12"x 3.5" , eikä 11"x3", mitä aiemmin olin luullut. Perä ei siis ollutkaan B250-pikkupakusta, vaan jostain HD B350:stä. Saattaapi olla vähän liikaa rummulla kokoa cruisailurekeen. Jarrutasapainon hakemisesta en viitsi edes unelmoida näillä rojuilla..:confused:

    Jos ottais seuraavan vaihtoehdon hyllystä:
    [​IMG]

    Menee jarrupaineensäädin vaihtoon, mutta on mulla yks Jeepin levy-levy säädinkin jossain..

    Tilaanpa Eldon käsijarrulliset satulat, niin tulee koko jarrusysteemi pääsylinteriltä taakse asti uutta.
    Alkaa olemaan sen verran rajua kamaa takapäässä, että kohta pakko alkaa miettimään taas koneen ahtamista.:confused:
    No, lukottomalla perällä joudun jatkamaan vielä tässä vaiheessa, jos en uutta lukkoa tilaa. Eilisiltainen murikan raotus kun paljasti tuosta pari katkennutta pikku tasauspyörän hammasta, niin ei tarvinnut vaihtaakaan murkulaa..:argue: En onneksi muista mitä tuosta maksoin pari vuotta sitten, muuten saattaisi vituttaa.:odrealmad:
    Illalla korpesi sen verran, että kuvat jäi osista ottamatta.. Pulttasin vaan murkulan takasin kokoon.:rotfl:

    Tuohon kartiolukolliseen murikkaan ei tasauspyöriä näytä saavan.. Tai sitten en ole löytänyt vaan vielä.
    Jos jollain sattuu lojumaan 9.25" perän loppuun ajettu kartiolukkomurikka nurkissa ehjillä tasureilla, niin saa tarjota. Tosin uusi levylukollinen murkula tähän perään näkyi maksavan 3oo$ Ei paha.. Ei paha.:odeek:

    Tossa kartiolukollisessa oli 10-hampaiset pikkutasurit ja lukottomassa on 11-hampaiset.. Kokoeroa on muutama milli.. Hammastus olisi samalla moduulilla, mutta eihän nuo mahdu murikan sisään..:poff::wc: Jos levylukollisessa on samat pikkupyörät kuin tuossa niin käytetyt sellaisetkin kelpaisi.:rotfl: Murikan vaihtaa parissa tunnissa..:poff:

    Tämän projektin hommat jatkuu vain tuolla:
    https://kellari.vip/index.php?topic=50.0
     
    Muokattu: 25.3.2020
    ImpJay, isalmela, zuinula ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!