Caprice alas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jussijuu, 7.5.2019.

  1. Jussijuu

    Jussijuu 1st gear

    Moi,
    Osaako kukaan neuvoa kuinka onnistuis pitkäkatto capricen tiputtaminen mahdollisimman lähelle asfalttia eli jousien/iskareiden vaihdolla onnistuisko. Ja jos onnistuu niin minkä vehkeen osilla.
     
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kyllähän se muutaman sentin tippuu. Jos ihan tonttiin haluaa niin channelointi, sellanen parin ehtoon pikku proggis.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Renkaat+vanteet pois.
     
  4. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kääntää kyljelleen
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ah kuinka asiallisia vastauksia herrat ovat uudelle käyttäjälle Jussijuulle taas antaneet :rolleyes: Toivottavasti tähän kohta vastaa joku, joka on Capricea joskus madaltanut :)
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tästä aiheesta oli jossain osiossa keskustelu, löytäisköhän joku vielä sen?

    No lyhyesti: oman farkkusämpylän madalsin edestä 2" pudottavilla olka-akseleilla + säädettävillä iskareilla.
    Taakse kynäjouset alkuperäisten tilalle ja lyhyet lisäiskarit joilla myös rajoitetaan ulosjoustoa.
    Taka-akselin päällä olevia kiinnityspisteitä piti hieman myös siirtää.
     
    KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. tevo

    tevo Gearhead

    ... tai sitte joku alakaa herjaamaan jopas-jotain tms .nimimerkillä..
     
  8. Jussijuu

    Jussijuu 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Lisää otetaan vastaan. Ja kyllä se on niin et voi niihin kysymyksiin vastata fiksusti. Jos joku ei tyķkää autosta niin voi mennä vaikka neuvoon opel miehiä
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Muistaakseni herrakani laikkas etujouset kylmästi ja laitto vw transporterin jouset taakse. Näillä eväillä etupalkki tais olla suht matalilla gummeilla ~5cm maasta. Ja eiköhän tuo suhannu sillä ihan jonninverran o_O

    Mutta droppi olka-akselit se kyllä vaatii jos meinaa edes vähän pitää ajettavuuttakin siinä, eli siinä mielessä lähtisin ennemmin artsin ehdottamalle linjalle. Toki helpottas kun tietäs että mikä on vaatimustaso? Eli kuinka alas sä sen haluat? ;)
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mulla ois hyvät madallusjouset eteen..
    IROCci Camaron vieterit, ajelin niillä ite viime kesän. Vaativat vaan jo pienet renkaat eteen, muuten raaappasee kumi kuoppasella tiellä vähän väliä lokasuojaan..

    Tiet täällä vaatii joustovaroja niin hommasin vakiokorkuiset vieterit.
     
  11. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    tämänkaltaista harrastusta lamaavaa "fiksua" haluaisit mieluummin lukea/"kuulla"
    3.2.2.
    Alustan korkeuden muutokset
    Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti
    valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan
    ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta.
    Alustasarjojen valmistajan todistuksista tulee ilmetä akselimassat
    joille sarjat on suunniteltu ja niiden tulee olla riittävät muutoksen
    kohteena olevan ajoneuvon sallituille akselimassoille.
    Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset ) tapauksessa
    merkitään sallittu korkeusmitta johon asennettuna ajoneuvo
    esitetään katsastukseen. Mitan tulee perustua alustasarjan
    valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara-
    ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeutta arvioitaessa
    voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus
    maasta, maavaravaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeusvaatimus
    rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittamaa arvoa. Alustasarjan
    valmistajan antamasta todistuksesta tulee ilmetä miten alustasarjan
    tulee olla säädettynä, ettei korkeuden muutoksen
    maksimiraja-arvoa (51mm) ylitetä. Vaihtoehtoisesti kokonaismuutoksen määrä voidaan
    tarkastaa katsastuksessa, mikäli muutoksen määrä voidaan todentaa
    esimerkiksi ajoneuvon korkeusmitan muutoksesta. Mekaanisella
    jarrupaineensäätimellä varustetun ajoneuvon muutoskatsastuksen
    yhteydessä katsastajan tulee varmistua kuorman tuntevan venttiilin
    oikeasta säädöstä koeajolla ja jarrudynamometritestillä.
    Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
    selvitys pyöränkulmista. Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla
    valmistajan ohjearvojen mukaisia, mikäli osavalmistaja on antanut
    kyseiseen ajoneuvomalliin muutossarjan asennuksen jälkeiset uudet
    ohjearvot. Todistuksia joihin on kirjattu vain sanallisesti että kulmien
    tulee olla esim. symmetriset, turvalliset tai hyvät ei voida pitää
    OHJE
    7(11)
    TRAFI/176770/03.04.03.03/2016
    riittävänä selvityksenä oikeista pyöränkulmista. Pyörienasentokulmatodistuksesta tulee ilmetä, mikä alustasarja tarkastetussa ajoneuvossa on ollut ja mihin korkeuteen säädettynä.
    Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon
    ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa.
    Yksittäin maahantuodun, madallussarjalla varustetun ajoneuvon rekisteröintikatsastuksen yhteydessä ei kuitenkaan tarvitse vaatia pyörien asentokulmatodistusta tai todistusta alustasarjan soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvoon, mikäli alustasarja on kirjattuna edellisen rekisteröintimaan rekisteröintitodistukselle ja minimimaavaraa sekä valaisinten ja vetokoukun korkeutta koskevat vaatimukset täyttyvät. Samaa menettelyä sovelletaan myös
    ajoneuvojen pieniin (15-30mm) ns. huonon tien alustan korotuksiin. Korkeusmitalla tarkoitetaan pyörännavan ja lokasuojan kaaren välistä etäisyyttä pystysuoraan mitattuna. Mikäli lokasuojan kaarta on muutettu, tai lokasuoja ei liiku auton korin mukana, muutos mitataan pystysuorassa pyörännavan keskeltä esimerkiksi etu-ja takakannen pintaan tai muuhun soveltuvaan tasoon. Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa. Koska esimerkiksi ajoneuvon jousien asettuminen, kuoleentuminen ja polttoaineen määrä vaikuttavat korkeusmittaan, määräaikaiskatsastuksissa ei tarvitse puuttua pieniin korkeusmitan vaihteluihin (+/-20mm merkitystä korkeusmitasta), mikäli ajoneuvo täyttää sitä koskevat vaatimukset. Portaaliakselien asentaminen on sallittua sillä ehdolla että raideleveys ei kasva kyseisen ja mahdollisten muiden muutosten seurauksena yli
    100mm, sekä alustankorkeuden muuttamisen maksimirajaa ei ylitetä. Muutossarjan soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvoon on esitettävä sarjan valmistajan lausunto.
    3.2.3.
    Jousituksen muutokset
    Ajoneuvon alkuperäisen jousituksen muuttaminen on sallittua niin,
    ettei se vaikuta ajoneuvon alkuperäisen sisään/ulosjouston määrään.
    Ajoneuvoon voidaan mm. asentaa akseliston kiertymistä estävät
    laitteet (ns. traction bars) ilman muutoskatsastusta, jos niiden
    rakenne ei estä jousituksen normaalia (pelkästään lehtijousipakkaan
    tukevat versiot) toimintaa. Ns. ladder bar-tyyppistä tuentaa, joka ei
    salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä tieliikenteeseen.
    Kilpailukäyttöä varten ajoneuvoihin asennettavia ajoneuvon
    keulimista rajoittavia rautoja (ns. wheelie bar), ei myöskään voida
    hyväksyä tieliikenteessä käytettäviksi.
    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös se ollu niin että 1997 vanhemmissa ei tarvita mitään todistuksia alustan vaihdosta? Riittää kunhan katsuri toteaa että minimi maavara löytyy eikä raavi kiinni mihinkään? Ja laatikko-käppyrää kun ei oo saanu 1997 jälkeen ;)
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Joskus vierestä katellu. Etujousien laikkaamisessahan ei nyt mitään kummallista oo, mut taka jouset jousipuristimilla vähän kasaan ja pillillä lämmittelee niitä et jäävät myös lyhkäsemmiks.

    Tuo korin channelointi, eli lattian nosto, ei tuolla ollut mikään vitsi, sellanen tekele löytyy pirkanmaalta, ei välttis kyllä ihan parin illan proggis...
     
  14. Jussijuu

    Jussijuu 1st gear

    Mulla kans vanha ruumiinkuljetusauto. Perse ylempänä. Ei nätti katella. Alemmaks pitäs saada.
     
  15. Jussijuu

    Jussijuu 1st gear

    Moi. Mitä pyytäsit niistä.
     
  16. Jussijuu

    Jussijuu 1st gear

    Juu artsin ehotus on ehkä paras mut hintava. Ja tiputtaa pitäs niin alas kun laki suvaitsee.
     
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    miksi antaisit lain rajoittaa?
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ihan vaan uteliaisuudesta, mutta kuinkas oot perillä jousitus-geometriasta? Jos meinaat tosiaan madaltaa sinne 8cm asti (eikös se oo nykyään minimi?) Niin lienee takapään tuennassa jo haasteita muuttaa kardaanikulma semmoseks ettei hakkaa lattiaan reikää ja etupäässä tulee AIVAN VARMASTI bump-steer ongelmaksi. Ja sit jos tarvii ajaa muuallakin kuin lentokentällä ni eipä oo häävi pudottaa noin alas.

    Toki itse teet ratkaisut mutta tod.näk. menee vakaajan päät, takapään tukivarret, etupään tukivarret/olka-akselit (jos yhtään meinaat että on vielä ajettava) uusiks. Eli hintavaksi tulee ihan jokatapauksessa ajattelet sitten miten vaan :)

    Ni eikö se ois sit sama tehdä kunnolla kun kerran alkaa? Eli 2"droppi-akselit, 2"droppijouset, astron iskarit(??) Ja taakse säädettävät (vähintään) ylätukivarret, sedanin 2"droppijouset ja kaveriksi jotkut vaikka qa1:sen kynäjouset ni ei mee liian melloksi peräpääkään?

    Menee siihen varmasti se tonni mutta öbaut em. Reseptillä se saattas jopa olla säädettävissä ajettavaksi? o_O
     
    isalmela ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  19. Jussijuu

    Jussijuu 1st gear

    Kiitos tiedoista. Ei sen tarvi maassa mennä kun saa vähän alemmaks. Ja se on projekti jota ajattelin. Auto on nytkin ajokunnossa.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Anteeksi nyt vaan, mutta edellisessä kannanotossa olit sitä mieltä että niin alas kuin laki sallii ja nyt riittää "vähän alemmaks"... Eli mikähän se todellisuus on? Väkisinkin herää ajatus trollista mieleen kun tuntuu olevan niin hakusassa että mitä ollaan vailla o_O

    Eli selostappa nyt asiallisesti että missä mennään ja mitä ollaan vailla? ;)
     
    12345678910 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!