Edelbrock säätöohje Oldsi-sivustolta hukassa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Seevu, 10.5.2019.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Melkein kokeilisin ensin ilmaruuvien säädöllä ja sitten neuloja vaihtaa ennen kuin alkaa suuttimia vaihtaa.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja perus putsinki ja säätö jos ei tuore ole kaasari ja kattoi että sytkä ym muukin puoli ok
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Uus kaasari, uus HEI. Nää on näitä rempan jälkeisiä normihommia. Kiitos linkeistä!
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, ohjeet luin, osan olin ymmärtävinäni, osaa en. Kuitenkin pitäisi hommata iso nippu kaikenlaista roipetta, että tuon saisi kohdalleen.
    1405 siis vakion 305:n päällä.
    Risteyksestä kun lähtee, niin semmoisella varovaisella kaasulla lähtee nätisti ja kiihtyykin ihan kohtuudella, mutta jos niittaa lapun lattiaan, niin siihen nyykähtää.
    Hiekkatiellä ei lyö tyhjää.
    Äkkinäisen kaasunpainalluksen jälkeen kaasun nosto sammuttaa koneen.
    Ja ylämäessä kun pitää lisätä vähän vetoja, niin siihenhän se hyytyy, paitsi taas kaasua kevyesti nostaessa alkaa vetämään paremmin. Eli ilmeisesti toisioiden avatuessa loppuu tavara kesken tai alipaine loppuu.

    Ehkä vakiomallinen mekaaninen quadrajet saattaisi toimia tuossa paremmin.

    No joo, en tiedä mitä tuo sisältää, edellinen omistaja sanoi, että leimalle oli ollut rikkaalla ja olivat jotenkin säätäneet sitä. Mutta miten, ei tietoa. Vm.1985, joten eihän siinä kovin tiukat rajat edes ole. Bensaakin menee ehkä vähän liikaa vaikka tiiliskivi onkin ja turbiinilukoton.
    Jkl:ssä/Ä:kella säätäjää?
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Viime kesänä kun ekaa kertaa ihan tosissani säätelin kaverin autossa 1407 mallia niin aloitin homman silleen et katoin siitä manualista kaikki asetukset,neulat yms yms factory asetuksiin. Sitten oli helpohko lähtee kirja kädessä käymään step by step oireita pois. Autossa oli AFR mittari joka helpotti oleellisesti säätöä. Kaikki nuupahdukset siitä sai poistettua. Koneessa oli perus delcon HEI jne perus kauraa. Toki helpotti se,että kaikki säätökitit oli käytettävissä.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuo lämätiskiin nyykkääminen tahtoo olla se perusongelma edelissä... Vähänkin kireämmissä koska kiihotuspumppu ei työnnä tarpeeks soppaa ja näissä lussummissa koska neulat/jouset on väärät. Ite sain stumppaamisen loppumaan kun laitto kevyemmät jouset, tyhjäkäyntiseoksen vähän rikkaan puolelle ja neulatkin sillai että powerialue on vähän laihemmallaan. (Ulkomuistista) mutta kyllä siinä laajakaistalambada auttaa paljon ja sit loppu on vaan kokeiltava jompaankumpaan suuntaan ja thats it. Mulla kulkee perus säätösetti nyt letukan kyydissä mutta lähden huomenna leivonmäelle tallinrakentamiseen ni täytyy vaikka kuulostella kun sieltä tulee ni voihan sitä sit edes kokeilla että mihin suuntaan helpottaa.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Nimenomaan, löysemmät jouset neuloilla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. rocketman

    rocketman Gearhead

    Jos tavoitteena on laihalla 'stumppauksen' korjaaminen, on syytä laittaa jäykemmät neulajouset - jotta ensiön rikastus tulee suuremmalla alipaineella.
     
    Jussi289 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ei saatana muistinko mä väärinpäin?! Eikös se rikasta aiemmin löysemmillä jousilla? Vai meneekö mulla nyt muisti haksiin kun vaihdoin sekä jousia että neuloja ni ois ohuemmat neulat vaatinu löysemmät jouset? Jokatapauksessa oli säätösuunnat mikä hyvänsä niin pointti oli että tyhjäkäyntipiiriä rikastin ja sit osuvalla neulakombolla valitsin semmoset jouset jotka rikasti riittävän aikasin, eli toisinsanoen kompensoin sitä kiihotuspumppujen vaillinaisuutta. Mutta toki tää on täysin mottikohtasta mutta sillä neulojen vaihdolla oli kummiskin se suurin vaikutus, eli sillä nyt pääsis edes hajulle että pitääkö seosta rikastaa vai laihentaa jossei oo laajakaistaa käytössä o_O
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Neulat pysyy alhaalla cruisella alipaineella ja nousevat jousella rikkaammalle. Eli mitä aikaisempi rikastus mitä jäykempi jouset, kun jäykempi jousi voittaa alipaineen imun aikaisemmin. Alipaine vaikuttaa siihen neulan poikkipintaa-alaan, eli pienempi neula nousee helpommin. Ts. periaattessa pienemmälle neulalle löysempi jousi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hyvä että joku muistaa mitenpäin se meni :D
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla kun nyt rötköttää tasakaasulla, niin pienemmät neulat ja lötköt jouset? Neulat ovat jo ohuimmat, mutta jouset vasta orangit, eli keskivaiheilta.
     
  17. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Käytä isompia suuttimia ensiöpuolella ja testaa tuleeko muutosta. Jos pahenee, ni pienennä.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Raapsen nyt ihan pikkasen pintaa. Jos haluaa itse säätää, niin on oikeesti tajuttava, mitkä asiat vaikuttaa mihinkin ja millä tavalla. Se saattaa vaatia opiskelua, mikä on tietysti työlästä. Mutta ei voi vaan kysyä vastausta yhden alueen ongelmaan, kun se koko paska on kokonaisuus, jossa jokainen toimenpide (saattaa) vaikuttaa myös muualla.
    Kirjankaan mittaisen ohjeen lukeminen ei auta, jos ei yritä tajuta esm. Suutinkoon, neulojen ja jousien vaikutusta kokonaisuudessaan.
    Eikä liity suoraan just lainatun kysymyksen kysyjään, vaan vähän yleisemmin.
    Ja jos kysyjällä rötköttää pintakaasulla, niin ohuimmat neulat on just väärä suunta.
     
    Seevu ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Varmaan monelle itsestään selvyys mutta ei kaikille. Sytkä pitää olla säädettynä oikein. Ennakot kuntoon ja maksimit haluamallaan alueella. Täysin uusi kiinan HEI voi antaa aika kovilla kierroksilla ne maksimit.
     
    Jussi289, Seevu ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Joo tää on kans asia minkä kanssa joutuu pelaamaan pirusti. Ja sit kun säädät ennakot johonkin suuntaan ja seos alkaa palamaan paremmin niin taas saa rukata kaasariakin. Eli niinkuin jussi tuossa yllä mainitsikin niin se on tosiaan saatava koko paletti toimimaan yksiin ja tässä nyt itekkin ~parin kesän verran hieronu ja nyt vasta alkaa olemaan ns. Huudeilla.

    Dynossa säädättäminen varmasti helpoin max tehoa ajatellen mutta aika hankala sielläkään on saada osakaasusiirtymiä ja cruise-aluetta kerrasta kohdalleen. o_O
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!