Pellin vasarointi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja zero, 16.5.2019.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Amatööri etsii vinkkejä, pellin muotoiluun vasaroimalla.
    Autojen kanssa on tullut pelattua koko ikä, mutta olen aina ulkoistanut pintapelti työt muille, ajatellut että kaikkea ei voi yksi mies osata. Nyt kuitenkin ollaan tultu siihen pisteeseen että sekin tarvisi oppia :odbiggrin:
    On tullut käytettyä englannin pyörää, sikkikonetta, Hitsaus on hanskassa mig, puikko ja tig MUTTA vasaralla pellin muotoilusta ei ole mitään hajua muutakuin se että sillä saa lisää lommoja, mustia kynsiä ja naulat uppoo puuhun. Eli jotain perus tekniikoita jos tulee mieleen niin otan mielelläni vastaan ettei tarvi mennä perse edellä puuhun, taas. :odbiggrin:

    Levitysvasara?
    Kutistusvasara?
    Viimeistelyvasara?
    Lyöntiviila?
    Sisältä ulospäin vai toistepäin?
    Lommon harjalta keskelle vai toisteperin?
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Konevasara?!
    Vetovasara?
    Vasara ja alasin?!
    Njääh, en osaa auttaa, teen ite monesta osasta yhden ku toiset tekee yhdestä kerralla!?
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No perus kuulapäävasaralla ja kutistusvasaralla pääset jo alkuun. Itselläkin vasta alullaan puhtaasti vasaralla pellinmuokkaus mutta sithän voi hifistellä ja ostaa syvällä kidalla olevat kutistimet/levittimet jne. Mutta juupituubista löytyy hyviä videoita aiheeseen liittyen ja suurimmaksi osaksihan se on omasta kärsivällisyydestä kiinni. Nimim. DX varmaan osaa avata lisää ;)
     
    Gary Grand ja zero tykkäävät tästä.
  4. kkoski

    kkoski 1st gear

    stana ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Mahollisimman vähillä vaikuttavilla iskuilla, eikä liian kovaa.
    Epäsuora vasarointi venyttää vähiten (eli iskee eri paikkaan, kuin missä alasin on). Aina tahtoo vasaroitaessa venyä, kun taipunut pelti ylittää myötörajan.
    Joitakin painumia monesti on, joissa ei ole pysyvää muodonmuutosta vielä tullut, mutta vieressä oleva virhe pitelee sitä. Niitä ei kannatavasaroida.
    Ite en oo pystyny vasaralla kutistamaan, aina on venyny. Jotain vasaroita on, joilla saa tasattua jännityksiä siinä iskukohdassa, mutta ei ne oikeesti mitään kutista. Hiilipuikolla kutistus. Kannattaa opetella.
    Oikomisessa on aina kyse myötörajan ylittämisestä, ja pitää taipua sen verran enempi, että ylittää takaisinjouston. Takaisin jousto riippuu pellin lujuudesta.
    Silmää, ja harkintaa se vasaralla oikominen eniten vaatii.
    Se lyöntiviila on minun mielestäni hyvä. oiottavaan kohtaan jää aina jälki siittä, missä alasin on.
    Vaikeinta on oikeestaan löytää se paikka mihin iskeä. Siksi minulla ei ole yhtään ikkunaa hallissani, kun haluan valon tulevan just sieltä, mistä haluan.
    Just oon oikomassa yhtä viiskytluvun auton nokkaa Ulkosalla), jossa maali pitäs säilyä mahdollisimman hyvin. Eipä voi hiilellä kutistella. Onneks on lievästi kaareva. Kädet ei riitä taka, ja etupuolelle yhtäaikaa.:D Joutuu tekeen alasimille kiinnitysvirityksiä, eli pitää olla mielikuvitusta. Auringon suhteen kääntelen autoa, jotta valo tulee sopivasta suunnasta, niin näkee lommot.

    Onko tuosta mitään apua?
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  6. zero

    zero 3rd gear

    Kyllä tästä oli jo apua! Mutta esitän heti jatko kysymyksiä, millaisissa tilanteissa käytetään esim lyöntiviilaa(monet sitä kehuu) entä millaista vasaraa pitää käyttää jos haluan suorasta pellistä esim naputella paikka palan minkä pitäisi kaartua esim kahteen suuntaan. Entä miten niitä vastimia kuuluu käyttää, ja mikä merkitys on kun niitä on miljoonaa erilaista?
    Tuosta hiilipuikosta olen kuullut, mihin sen toiminta perustuu?
     
  7. zero

    zero 3rd gear

    Työkseni koneistan CNC sorveilla ja jyrsimillä, eli metalli materiaalina on hyvin tuttua, tiedän miten se käyttäytyy lämmöstä, osaan jopa oikoa lämmöllä, lämmöstä taipuneita osia... Mutta kuten sanottu, kun pitäisi vasaraa käyttää niin mulla ei ole mitään hajua mihin lyödä :odeek: esim tuossa mun 60 chevyssä on pari pientä lommoa, niinkuin olisi peukalolla painettu, haluaisin ne oikoa mutta tarvisi tietää mihin se vaste laitetaan ja mihin lyödään :odbiggrin: ensin ajattelin harjoitella tekemällä paikkoja pyörän koteloihin yms vähän näkymättömiin paikkoihin mutta sinnekin tarvisi saada kaarevia muotoja.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Minä oon lyöntiviilaa käyttäny melko suorissa pinnoissa, joiden taakse saa alasimen, ja tarvii monttuja nostella tasalle.

    Elikkä pallomainen pinta. Semmonen kannattaa nahkasäkillä, ja puunuijjalla venyttää ensin keskeltä. Jos olis kutistin, niin kutistas kaikki reunat. Alasinta vasten joutuu takoon aikas kauan, jos vähänkin isompi on kaarevuus. Keskeltä pitäs venyttää.

    Hiilipuikko lämpenee sähköllä, ja sitä kuumaa pidetään pellillä (tahtoo monesti olla liian paljo paikallisesti kiristävä). Ite liikuttelen sitä pellin pinnalla, jos on suht suorasta pellistä kyse, eikä tarvi paljoa kutistaa, ja kutistettava alue on laaja. Liikutettaessa tahtoo vaan kutistua vain pellin pinta, eli vaatii vähän vasarointia, että jännitys tasaantuu pellin molemmille puolille.

    Kovin montaa alasinta ei jatkuvasti tarvi.
    Tuollainen on mulla yleiskäyttösin alasin. Torafors 88328. https://www.torafors.com/peltitystksitykalut.htm
    Sitten 88326, ja 88327.
    Vasaroissa se ihan suora ja isolla halkasijalla oleva tasoituvasara on jääny mulla aika vähälle käytölle. Yleensäkäytän pikkusen kaarevaa vasaraa, että menee myötörajan yli ennen, kun sen iskupinnan reunat kohtaa pellin. Suoralla pinnalla se tasanen ei riitä. Tulee vaan vasaran reunasta jälkiä peltiin varsinkin sillä nelikulmasella päällä.
    Tuommonen vasara on useimmin kädessä. Torafors 88345. Sitten tuommonen 88349, varsinkin jos sais nelikulmasella päällä. Pitää vissiin ite hioo......
    Tätäkin tarvii joskus 88342, ja tätä https://www.kstools.com/fi/tuotteet...evasara-pyoereae/kulmikas-325-mm?c=1061736909.
    Jne. hankkii lisää, kun huomaa tarvitsevansa.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Uskallusta, ja rohkeutta vaan kehiin. Tekemällä oppii. Kyllä sillä alasimellakin voi lyödä. Periaatteessa painumaa pitäisi alkaa tasotteleen päinvastasessa järjestyksessä, kuin se on syntynyt.
     
    zero tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!