Talliprojekti a'la Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 2.7.2018.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tätä vähän mietin itekkin mutta tällä hetkellä sen verta päissään että en vittiiny puuttua asiaan.. mut hyvä jos joku muukin samaa mieltä?! Koska ne kattotuolit on kummiskin lasketettu että ne KESTÄÄ kuorman o_O

    Plus että mulla tulee vielä ruoteet 32mmsestä EIKÄ 25mmsestä ni tavallaan oisin voinu vaihtaa tuolivälin jopa 1200 mutta alapuiden/gyproccikoolingin puoleen pitäydyttiin 900 tuolijaossa o_O
     
    valpas tykkää tästä.
  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Tätä ku on lukenu niin (varsinkin valppaan juttuja)En mä tiennytkään et tallinkin rakentaminen on näin tähtitieteellistä.
     
    simeoni ja valpas tykkäävät tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Siis rakentaminenhan on NIIN tähtitieteellistä kuin siitä haluaa tehdä... Ja en mä valppaan juttuja moiti mutta budjettihan se on jokaisella ja aina se pettää...
    Mut tää nyt on persaukisen sahatavarasta tehtynä ja öbaut hinnat alkaen puuhastelua eli turha odottaa että jiirit tai muutenkaan mikään istuis mihinkään koska puutavarassa tähän mennessä pahimmat heitot ollu 12mm :eek:

    Mutta kyllä sillä puutavarassa on säästäny melkei .3keuroa ni ehkä se on sen arvosta. o_O
    Joku voi toki olla eri mieltä mutta mulle on iso ero että onko kokonaiskustannus 35 vai 50 keuroa :confused:
     
    karhu01 tykkää tästä.
  4. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mulla on kans talli hinnat alkaen malli. En malta lämmittääkkään muuta, ku sillon jos teen jotain eikä aina sillonkaan. Jos alkaa harrastetallia liikaa hifisteleen niin melkein jo siitä pitää saada jo elantoki perheelle.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ehei. Kyllä "tallia" tarvii ihan arjessakin niin moneen hommaan, et on sen oltava aina käytössä. Kymppi-kakstoista talvella riittää, siitä on helppo nostaa, jos tulee vähäliikuntaista hommaa. Tällä kokemuksella ei tulis mieleenkään pitää tallia kylmänä.
     
    LPV tykkää tästä.
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    En ymmärtänyt tuota Valppaan ideaa ylipäätään, mutta mulla on päätymmäinen kattoristikko päädyn yläpaarteen sisäreunan kohdalla ja ja ristikosta jatkettu pojat ruoteiden kohdilta runkovärkistä joka tais olla 148 tai 198 lankkua, mulla on räystäät viiden laudan levyiset eli noin 60 cm. Ei ole taipuillut yhtään mihinkään mikään. Poika naulataan sekä ristikkoon kiinni katon sisäpuolelta että ruoteeseen yläpuolelta sekä päädyn runkotolppaan jos mahdollista jotta se kantaa räystään painon.
     
    Muokattu: 19.5.2019
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    No toihan on vielä timpurin toleranssissa,meillä metallimiehillä riittää kun on hommelit 2mm sisällä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla painuu lumikuormassa koko katto tasasesti,kun päädyissäkin on samanlaiset kattotuolit, kuin muuallakin.
    Useat tekee pystytolpista päädyn. Se ei painu lumikuormassa. Tuosta voi ite päätellä, mistä on kyse.
    Kaiken voi tehdä niin monella tavalla, eikä se niin vaikeeta oo tuo ajattelu, miten tehdä. Ei saa hermostua, jos joku ajattelee asioitavähän enempi (paitsi jos huomaa tehneensä virheen, niin siittä saa itselle pahastua, ei toisille :)). Tarkoituksena on tuoda asioita esille, jospa joku muukin ajattelis..... Saanko vielä kirjuutella?
    Mulla makso halli alle 20000 euroa noin viis vuotta sitten, ilmanvaihtoineen, sähköineen, ja paineilmaputkistoineen. Ilman ikkunoita, vesijohtoa, ja viemäriä, kun ei ole tarvetta niille.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Senkus kirjoittelet, ei se mua ainakaan hermostuta.
     
    Camino'79 ja valpas tykkäävät tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Mitsun Ilmalämpöpumppu pysty pitämään ainakin viimetalven 15-20 asteen välillä. Yks sähkölasku meni muistaakseni 70 euron korville, ja sisältää kaiken sähkön, kompuran, ja rälläköinnit, ym. Ultimatella koitin aikanaan vähän temppuilla, mutta se ei maksa vaivaa. Kannatan tasalämpöä, kosteuden tiivistymisen, jne. suhteen. Niin, ja huolellista eristämistä.
    Kylmästä lämmittäminen sisältää riskin kosteuden tiivistymisen kylmiin pintoihin (sorvit, ja jyrsimet). Riippuu millä lämmittää äkkiä. Nestekaasulla saa helposti 70kW, mutta siinä palamisessa tulee kosteutta.
    Jos on aurinkoinen paikka, niin sitä ulkoseinän lämpöä on helppo hyödyntää, kunhan osaa ajatella ilmanvaihdon, ja Ilmalämpöpumpun sijainnit sopivasti. En viitti enempää selittää tässä. Siittä on ollu juttua jo moneen kertaan muualla. Kiitokset kuuluu eräälle, joka anto tosi hyvän idean täällä! Idea on varmaan ainakin puolittanu mun lämmityskuluni!:D Sekin on ollu muutamien mielestä hiuksien halkomista.:(
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Tuplakipsit painaa aikalailla, ja 1200 jaolla alkaa helposti katto roikkua, jos vain 25:lla laudalla ruoteet.
    Varsinkin katossa monet reiittää höyrysulun ruuveilla, jos ei mieti mihin kohtaan sen höyrysulun laittaa. (Saatte miettiä ihan ite, mitä tarkoitan.:D Siittäkin on ollu moneen kertaan juttua muualla.)
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No siitä syystäpä se kattotuolijako pidettiinkin 900ssa vaikka pääliruoteiden 32mmn vahvuus olisikin sallinut sen 1200mmn jaon.
    Ja tottakai saa ja pitääkin kirjottaa koska aina tulee ajatuksia mistä voi sit ottaa onkeensa tai olla ottamatta. Mutta tuo kattotuolihomma nyt ei vaan oikeen kuulostanu mitenkään "järkevältä" ja miksi se päätytuoli pitäs olla erilainen? Eihän siihen tule yhtään sen enempää kuormaa kuin sisempiinkään? o_O
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos siinä on räystäät niin siihen päätyyn tulee enemmän painoa jos sen tekee kattoristikolla,kuka sen näkee sieltä lumen alta on ihan toinen juttu. Minä tein teräsristikot talliin 14m jännevälin niin kestää traktorin nostaa ilmaan.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Miksi ne räystäät lisäisi päädyn painoa? Koska jos se suunniteltu jänneväli kasvaa isommaksi niin sehän vaatisi jo seuraavan kattotuolinkin sinne? o_O
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Kai sillä joku merkitys on onko se räystäs 10cm tai 10m pitkä näin köyhän järjellä ajateltuna. Toki siihen voi vaikuttaa ns riippumisilmiö. Todellisuudessa ei sun tartte siitä huolta kantaa,tuommosia talleja on tehty Suomessa iät ja ajat ja toimivia ne on ollut.
     
  16. monster

    monster Gearhead

    Päädimmäiset kattoristikot pitää olla matalammat kun muut,helpottaa räystäiden tekoo.
     
  17. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Eikö ristikoiden kuulu olla samankorkuiset että katosta tulee suora?
     
    valpas tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Riippunee siitä, miten päätyräystäät on suunniteltu tehtävän.
     
  19. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tähänkö tulee aumakatto?
     
  20. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Pitäisköhän avata oma topikki kattotuoli-ja räystäsrakenteille?:D
     
    Gary Grand, Camino'79, Rautamäki ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!