Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikä ne kitkat/rautalevyt paljoo maksa sarjana ettei sinällään hukkaan mee, jos joskus vielä on tarvetta ja intoa avata loota. Yksittäin joskus ostin joltain firmalta jenkeistä ja rahti oli miltei satakertainen osan hintaan nähden. Ja voihan niitä itelle ylimääräisiä myydä vaikka od:n kautta jos joku tarttee
     
  2. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Tuommoset siellä näköjään pitäs olla, ja tuolla tekstissä alempaa selviää, että planeetat on joskus päivitetty 48:sista.

    https://powerdrivendiesel.com/product/gpz-friction-48re/

    eipä tuolla nyt nii kiire oo, uus o/d:kin tulee vasta kesäkuun alusta
     
  3. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Koitinpa tuossa peruutuskameraa -07 Ramiin asennella ja tenkkapoo tuli herätteen kanssa. Eli näytölle heräte pakkivalolta ja kamera on päällä kokoajan. Yleismittarilla mittasin, että peruutusvalolle tulee pakin ollessa päällä 12V, mutta muilla kepin asennoilla jännite pomppii 0-3V välillä. Ilmeisesti ledipakkivalolle toi 3V ei riitä syttymään, niin on jäänyt moinen asia huomaamatta. Kameran manuaalista sain selville, että 1V riittää herätteelle. Mistäs tämmöinen oire johtuu? Onko muita vaihtoehtoja kuin peruutusvalon katkaisin? Missäköhän mahtaa sijaita 48RE:ssä? Toisaalta jos on hyviä ideoita mistä muualta voisi saada herätteen. Maadoitukset tsekkasin takaa ja ne pitäisi olla kunnossa.
     
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tulee mieleen 2 vaihtoehtoa. Pakkivalon katkaisija saattaa vuotaa tuota jännitettä hitusen läpi syystä tai toisesta. Tai sitten perävaunupistokkeen kytkennät tai maadoitus aiheuttaa jotain maa/jännitevuotoa.

    https://www.google.com/search?q=48r...iajiAhUil4sKHQ84CTcQ_AUIDigB&biw=1920&bih=933

    Katkaisija sijaitsee ilmeisesti öljypohjan yläpuolella kuskin puolella laatikkoa? 5 Napaa menee katkaisijalle, josta voisi ehkä vastusmittauksella yrittää kattella eri vaihteiston asennoissa, että tuleeko vuotoja, mutta menee hitusen monimutkaiseksi. Enkä ymmärrä noin uusista autoista mitään, että tuleeko jotain vikakoodeja päälle jos toi pistoke on irti ja auto käynnissä. En tiedä maksaako vaivaa enkä edes sitä, että muuttuuko miksikään vaikka "vika" olisi tuossa katkaisijassa ja vaihtaisi uuden. Itse saattaisin laiskana laittaa kameran heräämään aina, kun autossa on virrat päällä, jos ei ole semmoinen moottoroidulla läpällä oleva malli. Tai parkeista.

    Tulipa vielä mieleen tuosta ledipakkivalosta, että monesti esimerkiksi muuttaessa sisävaloja ledipolttimoille saattaa huomata niiden palavan jatkuvasti hyvin himmeänä johtuen jonkin ovikatkaisijan pienestä läpivuodosta, mitä ei hehkulampuilla huomaa.
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Vähän liian uus tommonen 07 rammi omaan sähkötietämykseen, mutta jos ei ole muuttunut paljon kymmenen vuotta vanhemmassa, ni voin kenties auttaa.

    Jos nappaa lootan kyljestä park / neutral kytkimen irti, niin ei auton ainakaan pitäisi startata.

    Kaikkein helpoin vaihtoehto tähän olisi laittaa yksi rele väliin ja toivoa sen pitävän kärjet irti 1-3v jännitteellä. Tuonhan testaa helposti naksuuko rele vai ei kun selaat keppiä pakin yli.

    Yksivaihtoehto on ryöstää heräte startin releeltä. Silloin tosin peruutuskamera on hereillä myös n:llä. Se ei oo varmaan iso ressin aihe. Jos muistan oikein, niin startin rele saa maita ainoastaan p:llä ja n:llä
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minäpä taas lähtisin tässä tiedon valossa, ihmettelemään sitä pakkivalokytkintä. Jos kytkimessä on vika, niin uusimalla se ei tarvitse tehdä muuta? Korjattaisiin näin syy eikä seurauksia? Toisaalta uusi valokytkin on varmasti kalliimpi kuin muutaman euron 12v rele.

    Joten:
    Laitat herätejohdoksi -86 sen pakkivaloille menevän. Se vuotava muutaman voltin jännite ei pitäs riittää sulkemaan koskettimia jolloin sulkeutuu vaan kun pakki päällä ja täyvet tulet tulee sille. Haittana että jostain pitää se johdolla ottaa se -30 napaan tuleva jatkuva jännite/virtalukolta mutta luultavasti halvin ratkaisu. Tietysti tutkisin muut hapettumis ja maavaiva kuten aiemmin todettua ensin.
     
  7. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    No nih, uusi kytkin tilattu Rokkiautosta, katsotaan miten käy. Tässähän on sellainen tilanne, että soitin toimii näyttönä, joten koko aikaa ei voi kamera olla päällä. Soitinta ei voi käyttää kun kameralta tulee signaali. Kameran saa tosin manuaalisesti päälle mankasta kun heräte on irti, mutta kivahan se olisi jos pelaisi sillai kun on ajateltu toimivan.
     
  8. Ranee

    Ranee Gearhead

    Itte ainakin tykkään omassa autossa että peruutuskamera toimii vain silloin kun tarviin sitä eikä pätki näyttöä vaihdekepin mukaan

    Heräte tuli aluksi lootalta mutta poistin sen ja käytän kameraa ruudun nappuloista jos koen tarvetta.
     
    NoSmokeNoPower tykkää tästä.
  9. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Joo tällöin voi myös esimerkiksi vaunua vetäessä vilkaista aisan kulmaa tai kuormaliinojen kireyttä yms. kameran sijoittelusta ja kulmasta riippuen käyttämättä peruutusvaihdetta tuvassa.
     
  10. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Eikös sen syöttöjännitteenkin voi syöttää vaan siitä samasta pakkivalolle menevästä johdosta. Eli Pakkivalon johdosta haaroittaa johdon, joka haarautuu releen herätteeseen ja syöttöön. Releen maadoituksesta piuha maahan ja 87 navasta sinne kameran herätteeseen. Ja jos muka ~1 voltti riittäisi vetämään releen päälle, niin vaihtoreleellä viimeistään saisi ohitettua tuon ongelman. Mutta jos kerta viittii kokeilla uudella pakkivalokatkaisijalla niin parempi sekin tietty. Liekö tuossa -07:ssa joku ajotietokone joka ilmoittelee palaneista polttimoista, sillonhan tuo 1 voltti voisi olla ominaisuus millä tietokone mittailee, onko hehkulangat ehjät?
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ymmärtääkseni kolmekaan volttia ei taida ihan riittää välttämättä tavalliselle 12v releelle vetämään niinku herätteenä.

    Teoriassa, miksei voisi haaroittaa samasta pakkivalojohdosta molemmille releen jännitenavoille. En ole tehnyt enkä kuullut näin tehtävän mutta pitäs näinkin toimia. Toisaalta saahan sen releen jonneen piiloon liki kojetaulua josta virtalukon kautta heleposti syöttö 30 navalle. Pakkikytkimeltä sitten heräte releelle hyppyjohdolla. Voi vaikka ihan siististikin laittaa sinne releelle menemään.

    Tietysti sen toivottavasti vuotavan katkaisijan uusiminen oli paras korjaus kun säilyy niinku insinööri on sen suunnitellu.
     
    Muokattu: 23.5.2019
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tästä jollekki rammia. Saa nähä mihin hinta nousee. Onneks itellä ei oo enää tallipaikkaa, ni krooninen rammi kuume on helpottanu.

    https://huutokaupat.com/1354828
     
  13. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Tieten 53 lohkolla
    "Autossa havaittu jäähdytinneste vuotoa ja tutkimuksien jälkeen todettu että vuoto johtuu
    lohkossa olevasta halkeamasta josta tiputtelee jäähdytinnestettä ulos."
     
    Muokattu: 23.5.2019
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    No katoha joo... lukis ilmotuksen. Ei tarvi vaihtaa ku lohko ni saa pelin tuosta ;)
     
  15. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    nii on, nätti homma :), mitähän 12 tappinen cummari mahtaa maksaa?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän sen lohkon voi varmaankin korjata, joko niillä stitcheillä tai hitsaamalla? Molemmat toimenpiteet varmaan vaatii kattilan irtioton, mutta voi olla muutenkin paikallaan kun jonkinverran on jo kilsoja.

    Monesti ollut mielessä että ostais tuollaisen 53-lohkolla olevan moottorin ja korjais sen lohkon hitsaamalla, ja swappais sit itelle johonkin. En ole onnistunut tuollaista moottoria löytämään, harmillisesti, monenlaista valuraudan korjausta kun on tullut tehtyä vuosien varrella työkseni ja harrastuksena. Ja mun mielestä toi paikka olis ihan hitsattavissa kun niitä halkeamisia olen kuvista kattellut?

    Tuosta linkin laitteesta, motin irtioton yhteydessä renkaat, laakerit, ö-pumppu, tiivisteet yms. kondikseen niin taas ajaa pitkän pätkän. Ehkä P-pumppuun vaihto samassa ja kannepulteiksi ARP:t niin voi ottaa puhtiakin irti lisää:rolleyes:
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Olikohan se moottori ilman apulaitteita ja polttoainevehkeitä luokkaa 6500-7000€ alv0% Machineryltä?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei kai tommoseen vanhaan rieskaan nyt ihan uutta moottoria? Kai jostain käytetty löytyy tai pelkkä lohko. Tai korjaus lohkoon sitten.

    Kamuxilla oli tommonen samanmoinen punainen -98 pari vuotta tai reilu sitten lahlessa myytävänä jossa kans oli lohko halki. Niin että sinne näyttää uppoovan vissiin kaikki vialliset jos joku haluaa luopua.

    Se oli yks syy miksi halusin 12v kun se vaikutti varmemmalta pitkässä juoksussa.
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Käytettynä ajattelin konetta, purkaamon hintaki käyntikuntoselle varmasti +5k€
     
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jos tuollainen määrä seteleitä luetaan kouraani niin nostan kyytiin Cumminsin oman ykköskoppaiseni nokalta. Hyvä moottori mutta väärässä paikassa. Muutenkin ihan vakavissani olen ajatellut muutta bensalla kulkevaksi. Tosin olen niin saamaton, että tuskin toteutuu ilman jotakin ratkaisevaa käännettä.
     

Kerro tästä muillekin!