Sähköinen bensapumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JouniK, 20.5.2019.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Ongelmana meluava Boschin 044 pumppu. Asennus kontin lattian alla olevan litteän tankin vieressä, runkopalkissa kumiripustimilla niin alhalla kun pystyy. Onko pumpussa vika, kun rääkyy, vai onko vieläkin liian korkealla? En viitsisi kesken kauden vaihtaa sisäiseen pumppuun, onko tuolle mitään tehtävissä. Tankissa lähtö (ja paluu) alareunassa. Modattu siis kaasarivehkeeseen ruiskukone.

    J
     
  2. Toi -044 on tunnettu siitä, että se on tehokas ja äänekäs pumppu. Ei sun asennuksessa ole välttämättä mitään vikaa. Ehkä sitä ääntä voisi vaimentaa tämmöisellä kerääjäsäiliöllä:

    [​IMG]
     
    xarper ja JouniK tykkäävät tästä.
  3. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Saattaa hyvinkin olla liian ylhäällä. Onko ääni sama tyhjällä ja täydellä tankilla? Yleensä ruiskupumpun rääkyminen liittyy jonkinlaiseen kavitaatioon vaikka soppaa saakin ja tekee paineen.
    Ite pähkäilin saman kaltaisen ongelman kanssa, vaikka tein polttoaineensyötön siirtopumpulla ja kerääjäsäiliöllä. Ruiskupumpun ulvonnan lopulta aiheutti siirtopumppu. Se ei tykännyt ollenkaan Facetin kalvopumpusta ja kun laitoin Carterin lamellipumpun sen sijaan niin ruiskupumpun ulvonta katos samantien. Herkkiä ovat perkeleet.
     
  4. JouniK

    JouniK Gearhead

    Ääni vaihtelee, välillä lakkaa, useimmiten ei. Bensan määrä ei kokonaan hiljennä, mutta tyhjemmällä tankilla tuntuu pitävän pahempaa ääntä.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kellään kokemusta näistä kiinalaisista pumpuista ja säiliöstä? Moisen meinasin itekki tilailla loppuviikosta ni riittää paine/tuotto ahtimen kaa sit.
    Kahella pumpulla ja 3 litran säiliöllä kun ei nuo tunnu kalliita olevan tuolta.
     
  6. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Voisin veikata ettet pääse pakoon rääkymistä ilman kerääjäsäiliötä tai tankin sisäistä pumppua. Mä kun olin samassa kusessa aikanaan, niin hätäpäissään laitoin 2kpl 100w 1 ohm tehovastuksia rinnan ennen pumpun sähkön syöttöä. Sillä sai tiputettua pumpun jännitettä reiluun 9 volttiin ja rääkyminen katos.
    Toimi vakio LS1 ihan hyvin yhden kesän sillä lailla. Tosin se on pumpun max tuotosta heti pois, eikä pumppukaan tykkää jos se saa liian pientä jännitettä.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Teillä on selvästi liian miedot moottorit jos pumpun ääni kuuluu kaiken muun yli :rotfl:
     
    Gary Grand ja mikaa7146 tykkäävät tästä.
  8. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Joka jätkä ei viitti pelkillä sarjoilla ajella :D
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  9. Vielä tuosta mun linkkaamasta keräjäsäiliöstä, niin käytännössä se tarttee sen siirtopumpunkin, ellei tankki ole jostain syystä erityisen korkealla. No niitäkin autoja on..
     
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Oikeesti se ääni voi olla niin vittumainen että ei kehtaa edes ihmisten ilmoilla ajella. Mulla on itellä Walbron 255 pumppu.
    Löysin juutuutista jonkun videonpätkän mikä muistuttaa sitä mun ääntä silloin.

     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Joha on meteli :eek:
     
  12. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Miten helvetissä Walbro voi pitää noin pahaa ääntä? Mulla sama pumppu 30micron suodattimen perässä siten että tankin lähtöputken ja pumpun välissä on n 1m letkua ja pumppu on takapaksin alapuolella ( 67 Galaxie) hieman tankin pohjaa alempana.

    Pieni hurina kuuluu, ei muuta. Koneen käydessä pumpun ääni ei kuulu ollenkaan
     
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    No niimpä. Joskus onnistuu joskus ei. Pumpun kavitointi voi johtua niin monesta seikasta. En olis uskonut itsekkään omalla kohdalla että kaikkien oppien mukainen ulkoinen kerääjäsäiliö häsmäkkä tehtynä, niin siirtopumpun toimintaperiaate voi aiheuttaa tuon :eek:
     
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Asioilla kun on mukava spekuloida niin tein oman ajatelman omasta viritelmästä miksi sähköinen kalvopumppu ei kelpaa siirtopumpuksi ruiskulle.
    Siirtopumppu tarvii pienen vastapaineen ettei se hakkaa itseään hengiltä joten kerääjäsäiliön paluulinjaa tankkiin on rajoitettava. Varsinkin kalvopumpussa on näin.
    Tästä aiheutuu se että painepumppu kokee kalvopumpun tuottaman paineen liian pulssimaisena ja rupeaa kavitoimaan.
    Pieni ylipaine on hyvästä painepumpulle jos se on riittävän tasaista ja siirtopumpun tekemä taajuus on riittävän korkeataajuista ettei painepumppu enää siihen reagoi kavitoimalla? Ehkä näin, ehkä ei.
     
    Muokattu: 22.5.2019
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Originaali slantin nokka-akselin takoma mekaaninen kalvopumppu on toiminut siirtopumpun virassa oikein hyvin. Paluulinjansa välitankilta taakse koostuu yhdestä perämoottorin letkupumpusta ja yli neljästä metristä 6mm kumiletkua. Tuntuu toimivan. Perämoottorin lutkutin, kolmas pumppu, on laitettu järjestelmään siksi, että jollakinhan se välitankki piti eka kerran täyttää. Kolme pumppua. Mekaaninen, 044 klooni ja perämoottorin lutkutin.
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jep. Nää jutut on niin tapauskohtaisia että vaikea kai sanoa mitään yleispätevää mihinkään kun kaikki on omanlaisensa viritelmiä. Toimiva rakennelma oli itselläänkin jos julmettomasta pumpun ulinasta ei välitä. Mekaaninen kalvopumppu on todennäköisti parempi tuohon hommaan jos sellaista pystyy käyttämään.
     
  17. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jos sulla on paineilmaa käytössä niin kokeile piruuttain saada tankkiin tilapäisesti ylipaine aikaiseksi jos se vaikuttaa asiaan?
     
    JouniK tykkää tästä.
  18. MudMax

    MudMax Gearhead

    Eikös sen kuristuksen voisi tehdä painepuolen loppuun juuri ennen kerääjäsäiliötä? Alentaa toki hieman siirtopumpun tuottoa.
     
  19. vekku

    vekku 2nd gear

    Kun polttoainepumpun tuotto on +400gph, tankki n.40l ja autolla meinaa ajella siviililiikenteessä niin tuli mieleen, että voiko bensa lämmetä liikaa kun sitä kierrättää tuommoisia määriä regun läpi ja toisaalta pumppukin tekee turhaan hommia.
    Eli voiko pumpun kierroksia pienentää säädettävällä jännitteensäätimellä ja onko yleensäkkään tarvetta?
    Pumppu on BG400 (part. 170001)
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Polttoaineeseen siirtyy pumpun tekemä työ sikäli kun paine hävitetään kuristuksissa ja myös pumpun moottorin häviöt lämpönä. Juu voi hidastaa pumppua. Helpointa se olisi ohjelmoitavalla moottorinohjaimella, joka säätäisi pumpun nopeutta tarpeen mukaan, mutta näppärä rakentaa hidastimen monella muullakim eri tavalla ja halvalla. Jostakin kiinan kaupasta DC moottorin säädin muutamalla eurolla ja johonkin sopiva kytkin/ohjaus sen säätimen ajamiseksi täysille, silloin kun aika on.

    Kauhean iso punppu sulla!
     

Kerro tästä muillekin!