Voyager ajonesto jumittaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dunkel, 21.5.2019.

  1. dunkel

    dunkel Gearhead

    Moi kaikki!

    Onko neuvoa mitä tehdä?
    Chrysler Grand Voyagerin ajonesto tai muu totaalisesti jumissa.


    (Chrysler Grand Voyager 2001 ajonesto on aina joskus mennyt päälle. Kojelaudan pyöreä punainen valo on myös palanut joskus ja sammunut. Jos ajonesto on mennyt päälle (ja moottori sammunut muutama sekunti käynnistyksen jälkeen) on auttanut kun on poistunut autosta, lukinut ovet, avanut ovet ja startannut uudelleen.)


    Kuukausi sitten auto piiputti totaalisesti, ei päässyt lähetmään parkkipaikalta.
    Punainen ajonestovalo paloi (ei vilkkunut). Starttimoottori ei edes naksahtanut. Kaikki muu toimi.
    Auto hinattiin korjaamolle, jossa korjattiin jotakin sähkövikoja, vaihdettiin avaimet ja mikä lie avaintunnistin yms. Ajoin auton kotiin. Kävin asioilla. Pysäköin eri paikoissa. Kaikki ok. Moottori starttasi, lukot toimivat jne.

    Seuraavana aamuna ei startannut. Ajonestovalo palaa yhtenäisesti. Ei voi käynnistää.
    Starttimoottori ei pyöri. Kaikki muu toimii. Internetistä katsoin eri vinkkejä, sulakkeet ok, olen resetoinut vaikka mitä, en keksi syytä.

    a) onko ideaa missä vika?
    b) onko suositella korjaamoa, joka ehtisi katsoa + korjata? Etelä-Suomessa.

    Kaikki vinkit ja ideat tervetulleita. Paitsi, että Grand Voyagerista en luovu! [​IMG]
    Parhaasta (toimivasta) vinkistä palkkio!
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

  3. dunkel

    dunkel Gearhead

    Kiitos linkistä.
    Luin kaikki tekstit ja viestit. Vähän levotonta läppää, josta en saanut oikein irti mitään fiksua. Yritän lukea uudelleen, tarkemmin ja suodattamalla asiainfon tuosta tekstistä :-D mutta ei kyllä ihan vaikuta samalta ongelmalta...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kato onko lämppärinpaneelin töpselissä maadotus kunnossa ja tee tarvittaessa uusi maa.
     
    dunkel tykkää tästä.
  5. dunkel

    dunkel Gearhead

    Ok, mutta mikä on ”lämppäripaneeli”?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Tähän tulee töpseli missä on maajohto. Se hoitaa mittaristonkin puolta ja voi aiheuttaa ongelmia mm ajonestoon. Ainakin yks helpoimmista keinoista alkaa vikaa selvittämään.
     
    dunkel tykkää tästä.
  7. dunkel

    dunkel Gearhead

    Ok. Onko tuo sama kuin tämä?
    Sorry, vähän huono kuva...
    [​IMG]
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei siis sulla se uudempi malli jo, "2001" kun oli sitä vanhaakin.

    En sitten mene takuuseen onko tossa sama ongelma
     
  9. dunkel

    dunkel Gearhead

    Ei se mitään. Kokeilen, totta kai. Kiitos!
    Laitan tietoa tänne auttoi tai ei.
    On vaan kamalan hämärä tämä vika — ja ärsyttävä!!

    HUOM — jos on vinkkejä tai ideoita a) missä vika, tai b) korjaajasta Etelä-Suomessa
    niin laittakaa viestiä tänne :)
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    seuraavaksi kun tekee tiltin mittaa akun jännite
     
    dunkel tykkää tästä.
  11. dunkel

    dunkel Gearhead

    Ok, teen sen. Kiitos vinkistä.
    Nyt auto on siis koko ajan tiltissä. Kaikki toimii, paitsi että:
    - ajonestovalo, se punainen pyöreä kojelaudassa vilkkuu
    - starttimoottori ei tee mitään.
    Olen myös ladannut akkua, jopa yön yli.
    En tosin ole mitannut jännitettä mutta teen sen.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Koeta lukita ja avata kuskin ovi avaimella muutamia kertoja ( ja kauko-ohjaimella jos sellainen on )
     
    dunkel tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oliko ohjekirjassa ohjetta miten avain opetetaan autoon?

    Jossain malleissa se menee tyylisesti et renkutetaan avainta lukkoon 10 kertaa sit kahdesti auki ja auto käyntiin

    Muistelisin et seastissa pitit samalla kun käynnistää painaa kaukosäätimestä auki nappia


    Voihan se olla sellainenkin et startin kaapeli on löysällä tai navat ja liitokset vaan hapettunut

    Yks mikä on helppo kokeilla valot päälle ja kaveri katsomaan et himmeneekö valot, jos ajonesto estää starttauksen valotkaan ei himmene

    Sit seuraavaksi vois kokeilla ulkoisella laitteella käynnistystä, eli toimiiko startti normaalisti ulkoisella laitteella, jos niin silloin vika ei ole startissa

    Sit miten onko ihan varma et automaatissa toimii se katkaisija joka estää käynnistyksen vaihde päällä tai kytkimen tunnistin

    Tarviiko jarrua painaa startaessa, toimiiko sen katkaisija, siis ei jarruvalo katkaisija
     
    dunkel tykkää tästä.
  14. dunkel

    dunkel Gearhead

    Kiitos hyvistä vinkeistä! Kirjoitan lapulle ja kokeilen järjestyksessä.
    - juko7:n juttua, oven lukitsemista/avaamista useasti en ole vielä kokeillut. Kokeilen.
    - Nikuzain vinkit mahdollisista startti-vikojen selvittämisestä ovat hyvät, varmasti kokeilen.

    Itse olen aika varma (ja ehkä aivan väärässä), että vika on jotenkin ajonestossa koska tuo ajonestovalo vilkkuu... Olen saanut päähäni, että vika on jokin sairas keskusyksikkö-sähkövika :)

    Tutkin asiaa. Laitan raporttia tänne, oli tulos mikä tahansa.
    Iso kiitos neuvoista — lisää neuvoja ja ideoita kaivataan. Myös korjaamo-kontaktit tervetulleita!
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jamant oy, kokeile ainakin kysyä
     
    dunkel tykkää tästä.
  16. dunkel

    dunkel Gearhead

    Jamant ON PARAS! Sinne tämäkin auto on menossa ja lasken sen varaan, että tulee kondikseen. Aika on jo varattu mutta se on joskus vasta syksyllä (jostakin ihmeen syystä Jamantille on jonoa...).
    (Siksi ajattelin, että JOS löytyisi jokin kikka, korjaus tai systeemi, jolla voisin helpottaa Jamantin duunia ja ehkä nopeuttaa eheyttämisprosessia.)
     
  17. dunkel

    dunkel Gearhead

  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No nyt voi jo lopettaa kommentointihiljaisuuden tässä kohtaa! Tosin varmaan paskaa sataa vanhaan malliin, voin olla toisenkin vuoden hiljaa ja todeta, että pitäkää ongelmanne :rotfl::rotfl::rotfl: , mutta katsotaan...

    Vihdoin sain aiheen aloittajan Chryslerin tänään käymään. Aloitin tarkistamalla yleisimmät kohdat ja testaamalla starttaamiseen vaikuttavia asioita, sekä vaihdoin toisen FCM:n, koska starttauspiiri menee sen läpi, mutta oli ECU viallinen, hankin toisen ECU:n ja laitoin kiinni ja alkoi starttaamaan ja käynnistyi, mutta käytöesto sammutti, akkukin kyykkäs kesken työn, uusi akku ja hinurilla merkkiliikkeeseen ECU:n ohjelmointiin ja SKIM:in ohjelmointiin, eivät osanneet. Saivat kyllä ECU:n ohjelmoitua uudelle VIN:ille, mutta avainten koodaukseen ei sitten taidot riittäneet. Noh, auto takas firmaan ja tutkimaan, edellinen korjaaja olikin piiloittanut Immon kojetaulun sisään ja avaimen siru-osuuden teipattuna sen sisään ja olivat vaihtaneet virtalukon avainpesän ja avaimen. Ei se sitten auttanut, kun vika oli ECU:ssa...
    Totesin että vittu nyt riittää merkkiliikkeen osaamattomuus ja hinurin käyttö, tilasin jenkkilästä Chryslerin DRB III -testerin ja kun se vihdoin tuli tänään niin tuntia myöhemmin Chrysleri pysyi käynnissä...
    Nyt se pitää vaan vielä katsastaa, mutta siitä sovitaan asiakkaan kanssa alkuviikosta, kun tulee käymään...
     
    6PPC, Nikuzai, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, hommahan jatkui sillä katsastuksella, tuli ajokielto, kun ei kässäri tehny mitään. Oikealla levitin jumissa levittävässä asennossa ja vaijeri irti varresta ja vasemmalta vaijeri poikki. Herkistys ja vaijeri kiinni oikealta, vasemmalla samaten herkistys ja vaijerin metsästys. Aika monta vaihtoehtoa noissa vaijereissa (helpolla olis saanu normi Voikun takavaijerin, mutta Grand Voikussa eri vaijeri ja se ei ollukkaan ihan helppo, onneks tukkurilla oli yksi, ja kun se saapui, autoon kiinni ja armotonta säätöä, että sai jarruvoimaa tarpeeksi (pitää saada yli 4kN tai lukkoon, lopulta säätämällä kenkiä, kun ei oo nykytyyliin vaijerissa mitään säätöä), lopulta tarpeeksi voimaa, ja konttorille aikaa soittamaan ja leimassa.
    Mutta ennen ekaa konttorilla käyntiä, huomas että immo hukkas koodauksen, joutui koodaamaan uudestaan. No uus immo tilaukseen ja kun sain nosturille tilaa jarruhommaan, oli immo taas hukannut koodauksen, uudestaan ohjelmointi ja auto sisään. Nyt odotetaan sitä uutta immoa. On mulla käytettyjä immoja, mutta ne on kertakäyttöisiä, ei voi koodata uudestaan eri autoon...
    Samaten huonon käynnistyvyyden takia joutuu vaihtamaan tulpat, ne on ihan loppu ja kauhee kärkiväli ja samaten tulpanjohdot menee vaihtoon...
    To be continued....
     
    6PPC, juko7 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Olin about viikon Savossa Metsähallituksen kämpässä viettämässä laatuaikaa 8 muun äijän kanssa (meidän normi äijäviikonloppu, kaksi-kolme kertaa vuodessa, mun suurinpiirtein ainoat kesälomat), eli viime maanantaina ajoin Voikun pihalle, kun oli kaikki hiutaleet tulleet ja asennettu, eli immo (+koodaus), tulpat ja johdot. Eilen aamulla koekäynnistin ja jäi käyntiin, melkeen sanoisin että tuli kuntoon, aikaisemminhan tuo hukkasi immon muistin yhden/kahden päivän seisonnalla, nyt seisoi viikon pihassa ja laakista käyntiin ja pysyy... Mutta hiukan enemmän koekäyttöä vielä, mutta eiköhän ketjun aloittaja saa hakea autonsa tällä viikollla (pari kojetaulun panelia irti vielä)...
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!