Talliprojekti a'la Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 2.7.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Silmä tottuu..
    Tuo emännän talo on peltivuorattu, eikä se enää satu silmään 5 vuoden asumisen jälkeen.:confused::D Ja on melko huoleton ratkaisu.
    Talli pihassa onkin sitten lautaverhouksella, niin ei taida sen lisäsiipeä viitsiä tehdä pellillä.:confused:
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mulle tulee peltivuorattu ympäriinsä juu. Ja tossa on 70mm finnfoami harkon ja laatan ulkoreunassa, 40cm jää tuuletuspintaa maan ja alapuun väliin ja ulkovuori on 25mm tuulileijona, koolaus ja pelti "väärinpäin" päälle. Eli koolauksen verran plus pellin "pohjan" verran jää tuuletusrakoa :)
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Onkos muuten iso hintaero peltivuorauksella ja esim lautavuorauksella?
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Pelti on kympin paikkeilla neliö. Paneli+maalit n. 15 euroo neliö.
     
  5. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    + maalaat etelä ja länsipuolen seinät parin vuoden välein
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on paneeelit laitettu 2009 ja maalattu,eipä ole haalistunut eikä halkeillut vaikka pääsee aurinko suoraan porottaa. Maali ei kyllä ollut halvinta.
     
    LPV ja palontie tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Valmiit olemassaolevat pellit helpottaa päätöstä seinien materiaalista ;)
     
    isalmela, Gary Grand, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Silloin sai vielä kunnollisia maaleja. Nyt kalliimatkin liemet voi vaikka sivellä aurinkorasvaksi.
     
    Gary Grand, palontie ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Oli se vesiohenteista silloinkin,Tikkurila ultra. Vaan mistäpä noista tosin tietää.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Nykypäivän valmiiksi värilliset katto-ja seinäpellit on maalipintoja eikä pvc-muovipintoja niinkuin -90-luvun alkuun asti.Ei halkeile eikä haalistu niinkuin ennen...ei siellä eteläseinälläkään.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Samaa paskaa ne jo sillon oli.
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    No mulla on kyllä 15v sitten maalattu talo silloisilla maaleilla ja hyvin on pysynyt näihin päiviin.Vanhat maalit hioin puupinnalle asti pikkurälläkällä jossa teräsharja.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    nuo peltivuoratut rakennukset on siitä kanss kivoja että saa rauhassa touhuta kun ei känny koko ajan häiritse...
     
    Jussi289 ja valpas tykkäävät tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Jep. Mun hallissa toimii sisällä vain DNA.Muiden liittymillä pitää puhelin pitää ulkona
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yleensä noi maalihommat onkin kii enemmän tekijästä ku maalista. Ihan sama ku auton maalauksessa, jos pohjat on vitullaan, ei maalari pelasta sitä. On tosin ihan paskojakin maaleja, ja mitä ekompi, yleensä sen paskempi. Mutta myös näyttää siltä, että ns. perinnemaaliosastolla nää petroliöljymaalit ja mitkä lie Virtasen neljän öljyn maalit hoitaa kyllä sen suojauksen, mutta homehtuu ite hirveen näkösiksi hetkessä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Meil on 99 maalattu katos josta on varmaan viimiset 10 vuotta kesiny maalit pois. Katos maalattiin sudills ettei siinäkään oijottu. Mut paska on paskaa, en ole jaksanu maalata uudestaan kun varmaan nykysillä kesto ei olisi edes tota. Tarttis varmaan ite perehtyä maalien tekemiseen kun maalitehtaat ei näemmä osaa ainakaan nää kotimaiset tai tilatw ulkomailta. Saman maalarin joskus paljon tuota aikasemmin tekemät maalaukset on kestäneet.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin meinaat että kun maalit sutii niin siinä ei voi oikoa? Ok.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voi oikoa muttei oijottu. Mainittin vaan siksi ettei vedetty esim. telalla tai jollain ruiskulla mikä ei pysy senkään vertaa.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Maalin lisäksi myös maalausajankohta vaikuttaa, erityisesti puupinnoilla. Nyt jos menisi maalaamaan, tuskin pysyisi kovin pitkään, koska ilma on kostea ja puu on vetänyt kosteutta itseensä. Kun alkaa kuivahtaa, se kosteus tulee ulos ja maali irtoaa samalla.
     
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    En ole maalari mutta 35 vuotta olen rakennusalalla ollut vähintäänkin osa-aikaisesti ja aika paljon olen maalaillutkin. Kokemukseni mukaan kunnolliset maalit kyllä kestävät sen vähintään 20 vuotta jos muuten rakenteet on asialliset ja maalus tehty huolella. Yksi esimerkki honosti tehdystä on tuossa naapurissa mihin tein 11 vuotta sitten töllin. Talon seinälaudat maalattiin kertaalleen irtonaisina (korkeapaineruiskulla levitys ja pensselillä hangattiin kiinni) ja toisen kerran maalasin pensselillä seinässä. Pikkuisen on pinta himmentynyt, mutta muuten ei mitään vikaa, luulen että kestää pojalle. Seuraavana vuonna tein samaan pihaan autotallin, muuten samanlainen rakenne ja menetelmät kuin talossa, mutta isäntä lupasi maalata toisen kierroksen itse. Luonnollisesti se on edelleen maalaamatta, ja se ensimmäinenkin kerros on mustunut ja alkaa kesiä pois kun ei ole riittävää kalvonpaksuutta ja kosteus pääsee maalin läpi nakertamaan puuta.
     
    Muokattu: 27.5.2019
    rb, palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!