Stihl ms 181/c kakoo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 27.5.2019.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jaa, eipä ole ikävä 5000 partneria. Iso ja painava, kyllä tuo Stihl MS230 pesee sen miten vaan, on kevyempi ja toisekseen vie huomattavasti vähemmän bensaa.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuskin ihan pienestä näkee, enkä kyllä osaa sanoa, miten ne testataan. Mutta semmoisia ongelmia sahoissa on ollut, varsinkin jos pidempia käyttämättömyystaukoja.
     
  3. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Tuo ms230 on hyvä saha. Ja tuo 181 on kyllä niin paska että jos ei toimi suosittelen lämpimästi vähän isomman sahan ostamista.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tänään kolmannella käyntiin ja erehdyin vaan yhden pätkän leikkaamaan ja sammutin.

    Sen koommin ei startannut. Kohokammion kuvatus täynnä bensaa muualla kuivaa, purin kalvon jo malliksi irti. Ehyt mutta löysä
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Vähänkin vanhemman sahan käyntihäiriön ollessa kyseessä, mulla on periaatteena tarkistaa: Bensan laatu ,tulppa, kipinä, bensaletku ja suodatin, tankin huohotus-suodatin, kerran kaasarin voi purkaa, puhdistaa ja ehkäpä vaihtaa kalvot ja neulaventtiilin. Ja jos ei ala pikkuhiljaa toimimaan, niin viskaan sen paskan romukasaan, enkä katso perään mihin se laskeutuu... Meinaan, ei ole mikään sen hermoja raastavampaa kun yrittää tehdä oikeasti töitä käyntihäiriöisellä sahalla.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Isän eno oli metsuri, siis ihan ammattimetsuri. Sieltä se 5000 Partnerikin minulle asti tuli.
    Sen tarina oli semmoinen, että tämä Sulo-eno meni metsään ja saha ei lähtenyt käyntiin niinkuin normaalisti parilla nykäisyllä. Eikun sahakauppaan ja uusi saha kouraan. Sen vanhan antoi isälle. Isällä taas oli ennestään jo samalla tyylillä saatu saha (samanlainen 5000 Partner) niin se tuli minulle.
    Niin se vika, miksei se lähtenyt käyntiin oli vain pimennyt tulppa. Uusi tulppa ja käyntiin.

    Samaa sarjaa kuin minun äidin isä, tosin perämoottori kyseessä. Muistan kun se kiroili rannassa sen kanssa, kone kävi mutta ei kulkenut mihinkään. Oli ihan hilkulla ettei se samantien pudottanut sitä veneen perästä järven pohjaan mutta toi kuitenkin rantaan ja sanoi isälle, että siinä on moottori jos haluat. Kävi sitten ostamassa uuden yamahan. Tässä vanhassa johnsonissa oli potkurin sokka poikki. Ja sekin meni siinä rannassa temutessa, kun veto päälle liian rannassa, oli potkuri pohjassa.
    Vähän ehkä äkkipikaisia olivat.
     
    Diktaattori ja Rotten tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En o kyllä tulppaa vaihtanu ikinä ja sen viisitoista vuotta sahannu tolla dolmarilla. Sama Strattonin kone mikä nurmenniittokoneessa, 10 vuotta menny tehdasuudella samalla tulpalla. Kaverilta ostin oldsin aikoinaan (ainoa harha-askel pois mopareista) ni sillä oli 100000 tuhatta km vedetty samoilla tulpilla. Hyvin veti vieläkin.

    Leikkurissa niiku siiman pyörittimessä on bensat aina talven yli tankissa ja samoilla käyntiin sitte keväällä. Leikkurikin lähti eka nykäsyllä viime viikolla.

    Dolmariin laitan öljyä tankkiin korvakuulolta ja hyttysiä varten lepikkoon sitte reilummin. Niin että minen noihin juttuihin tulpista ja bensasta käytännön kokemuksieni pohjalta oikein usko. Paitti se siimanpyörittäjä, se ei pelaa kunnolla kuin valmiilla pienkonebensalla. Siitä pitäs viilata se suoja että sais seoksia säätää. Ei kierrä vaan röpöttäny uudesta asti. Siihenkään ei 12 vuoden aikana o tulppaa uusittu.
     
  8. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Mitä jos vaihtaisi tbi ruiskun pois ja laittaisi kaasarin tilalle :odwink:
     
    FuryIII '71, ari vw ja Rotten tykkäävät tästä.
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Vanhoissa sahoissa alkaa monivammaisuus häiritä käyntiinlähtöä ja tyhjäkäyntiä. Monivammaisen sahan vikojen korjaaminen on loputon suo ja lopputulos on kyseenalainen jos meinaa oikeasti pöllimetsään mennä sahailemaan. Eri asia tietenkin joku perintökalleus tai antiikin aikainen harraste.
    Vanhassa kikottelevassa sahassa saattaa olla mäntä/sylinteri kulunut hieman ja puristukset laskeneet. Laakerit hieman kuluneet ja stefat vuotaa jo laakerivälyksenkin takia. Mahdollinen läppäventtiili falskaa ja kaasarissa akselivälys suurentunut. Kaasarin kalvot ja neulaventtiili huonot. Ryypyn vivusto kulunut. Yms. Kun ottaa huomioon kuinka pienellä polttoaine/ilma seoksella saavutetaan vakaa tyhjäkäynti (Arvelen että jotakuin 0.1 litraa/tunti) niin lisättynä kaikki em. viat, ei ole yllätys että kikottelee. Kaikki sahat ei ole käyneet kunnolla edes uutena.
    Uudehkoon laatusahaan täytyy löytyä kunnollinen käynti ja se kannattaa korjata.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt on uusi kalvo ja parit tiivisteet, nyt saa bensaa kun tulppa kostea.

    Vaan saatana nyt hörii ilmaa jostain. Se kumikupu mitä painetaan, tekee kyllä letkuun kovan paineen mutta kupu ei täyty bensalla. Eli kun sitä painaa ja ottaa kaasarin irti tai kuvusta jommankummn letkun niin tirskahtaa bensa kunnolla.


    Letkut kuvulta vauhdoin ja jos kuvun painaa pohjaan ja sormin tulppaa letkulähdöt, se pitää.

    Ennen kalvoremppaa toimi. Jo on saatana.


    Nyt kyllä saha jenkaa mutta ei tottele säätöruuveja ja tyhjäkäynti kova eli ketju pyörii vinhasti.
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Niijoo. Nois 170 ja 180 sarjan stihleissä on toki toi pahamaineinen intake boot ongelma. Eli "imusarja" vuotaa.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös siellä pitäs olla "läpivirtaus"? Ei kai sinne painetta saa tulla... Bensa vaan käy kaasarilla kääntymässä ja takas tankkiin.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin siks siellä joku mystisesti kusee nyt. Ja tää vika tuli ihan just, aiemmin toiminut ja aiemmin oli kahta päivää ennen.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on tuossa omassa stihlissä sen partnerin tulppa, varmaankin se 80-luvulla vaihdettu.
    Stihlin alkuperäinen tulppa pimeni heti alkuun, ekan kerran käytin "metsässä" ja seuraavana päivänä ei inahtanutkaan. Tulppa märkä. Otin partnerista ja käymään. Sen jälkeen se on ollutkin siinä. Ostin joskus varatulppia mutta en nyt muista missä ne on. Molemmat tulpat boschia, partnerin made in germany ja stihlin made in brazil.

    Ruohonleikkurissa on alkuperäinen tulppa briggs-strattonissa, olin 12-13v, kun se ostettiin, nyt 42. Toissakesänä se vaan sammui ajosta eikä lähtenyt käyntiin, putsasin kaasarin eikä vieläkään, tulppa auki... se oli ihan tukossa ruskeasta töhnästä. Vara-tulppaakaan ei ollut, joten vanhan putsaus ja taas toimi.

    Mutta noissa pojan mopoissa ngk:n cr7hsa ei ole kestänyt juuri mitään, c6hsa alkoi kestämään paremmin ja sitten denson vastaava, ei ole juuri tarvinnut vaihtaa.

    Kyllä ne tulpatkin osaa mennä rikki mutta joskus ne vaan kestää. Ehkä niissä on eroja?

    Samaten bensassa on eroja, joskus oli muutaman kuukauden vanhaa eikä se palanut. Nyt sahassa ajelin loput 10l pöntöstä, joka oli ostettu liki 2v sitten 2017 syksyllä, ihan 98E ja säilytetty pressukatoksessa 10l pöntössä, otettu aina sahan tankkiin tarpeen mukaan.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi Partneri heitti nyt hauskaks. Joka kerta käyntiin vetästessä on eri säädöt tarpeen. Kun ei sammuta, niin ajelee suht siedettävästi. Mutta sammutuksen jälkeen on taas joko laihalla tai rikkaalla. Täysin epäloogisesti.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    samanlainen meillä oli yks jonsered, rupesin joskus avaamaan sitä vaihtaakseni stefat ja muita osia mutta jäi sekin homma.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niitähän on kunnollisiakin, mut kyl näissä alahintaluokan sahoissa alkaa oleen jo kynnystä remonttiin. Uudessa on jo uus ketju ja laippa, takuu ym. Ja tää Partneri on ihan paska vetää käyntiin, sekä tosiaan ihan liian löysillä vaimennuksilla kahvat. Pistää miettiin viittiikö korjata. Tosin ilmaseks sen sainkin, just sen käynnistyksen takia.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Partnerin vika selvillä. Ei voi laittaa leikkisahaa oikeisiin töihin. Kaasarin välilaipan, eli "imusarjan" tiiviste pytyn puolelta palanut tai murentunut pois. Kuumanahan se kyllä väliin kävi, tiedä sit oliko syy vai seuraus.
    [​IMG]
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hankittaanko jussi yks iso pokasaha?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tekasin tohon uuden sellasesta tiivisteestä, missä alumiini sisällä. Pikkasen työläs ku toi on niin pientä piperrystä, mutta jospa kestäs.
     

Kerro tästä muillekin!