Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    No ohan se pieni :D Mutta hemmetin siisti!

    [​IMG]
     
    Gary Grand, generalo, NorthElite ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. generalo

    generalo Gearhead

    Eipähän ois naapurit niin kateellisia.

    Laitoin ylitysputket tilaukseen.
     
    isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. generalo

    generalo Gearhead

    Kuskin puolelle sain täppäiltyä eilen taka-akselille asti.
    [​IMG]

    Aina yhtä perssiistä tunkkikorkeudella touhuta auton alla. Pyrkimys tehdä siten, että putki ei ole mistään kohdasta auton matalin kohta. Lambda-anturin kierreholokki pitäs hitsata, mitenhän kaukana kannesta sen piti olla vai oliko sillä hirveämmin merkitystä? Arvelin tuohon liitoslaipan etupuolelle.
     
    Vuokralainen ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Oliko se 15cm tms kollektorista, siinä on ihan hyvä paikka lambdalle.
     
    Gary Grand, Camino'79 ja generalo tykkäävät tästä.
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos on lämmittämätön lambda niin mahdollisimman lähelle että lämpiää kunnolla. Varsinkin vapaastivirtaavan putkiston kanssa.

    Jos sähkölämmityksen laittaa niin on aika vapaasti sijoiteltavissa.
     
    generalo tykkää tästä.
  6. generalo

    generalo Gearhead

    Juu, luulisin sen olevan sähkölämmitteinen. Amazonista lainaan tähän Plx laajakaistaseosmittaria ainakin kaasarin ja sytytyksen säädön ajaksi.

    Tänään sain akselinylitykset, josko sitä pyhien aikaan saisi putket suht valmiiksi. Nippeli-tepolta on tulossa adapterit öljynpaineanturien ja vedenlämpöanturin asentamiseen. Helekkari, jos kaikki menee hyvin nii ens viikolla vois kokeilla käynnistellä? Vappuajeluille en taida kiirehtiä, kerkiää jos kerkiää.
     
    zero, Gary Grand, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. generalo

    generalo Gearhead

    Ne putket mihinkään valmistunut, kuskin putki on lambdan paikkaa ja kiinnikkeitä vaille valmis. Apukuskin putki aluillaan.

    Konehuoneen hommia jatkanut, bensaletkut ja -suodatin laitettu, lämppärin letkut laitettu, jakaja laitettu, syyläri laitettu... Ylävesiletku saanut talven aikana jostain viagraa, sille pitää keksiä jotain. Jakajan alipaineletkusta tuli niin ruma että pitää kokeilla tehdä siistimpi, bensapumpulta kaasarille menevä letku myöskin vähän tuommonen. No niitä kerkiää sitten joskus... Kaasupolkimen vivustoja putsailin ja maalasin mustaksi kun nyt irti olivat.
    [​IMG]

    Vesipumpun vielä puratti irti kun ei hihnapyörien linja oikein sattunut. Prässissä painalsin 3mm alemmas niin nyt näyttäisi olevan ok. Laturi-akku-startti -kaapeloinnit teen vielä uusiksi, samoten maadoitukset.

    Keulaa nostin ilmaan niin kävi laatikko tippasemaan öljyä, oli kardaanin stefan alueelta kosteahkon näköinen. Koko laatikko kylläkin semmonen öljypaskamujun peitossa, saapi nähdä mitä sieltä purattaa.
     
    Vuokralainen, Gary Grand, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. generalo

    generalo Gearhead



    :cool:
     
    Pertti K, Morbidelli, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Onnittelut!
     
    isalmela ja generalo tykkäävät tästä.
  10. generalo

    generalo Gearhead

    Vähän aina jotain käynyt askartelemassa, mutta aika hitaasti edistynyt. Kuskin putki ois lambdan paikkaa vaille valmis, apukuskin putkeen myös lambdan paikka tekemättä. Apukuskin putkeen tuli hitsattua kiinnikkeet perseelleen ja nyt ottaa pohjaan kiinni. Rupes ahistamaan ja en ole pariin päivään käynyt tallilla.

    On muuten kiva kun auto kasautuu ja ei ole jatkuvasti pyörimässä kaikki osat jaloissa. Uutta puhelinta harkitseville suosittelisin Huawei P30 Proota, saa hyviä kuvia.
    [​IMG]

    Tjoo josko sais nuo putket tehtyä nii pääsis kokeilemaan säätämistä, voipi olla että siihen hommaan joutuu kyllä etsimään jonkun osaavamman. Kickdown vivusto ottaa imusarjaan ja öljykelloon kiinni, vissiin pitäs keksiä vivustoon jotain. Oli vähän tarkoitus että kävis Virtasalmella katselemassa tällä viikonloppuna ajoja, vuan saattaapi olla jotta ei kerkiä ajoon.
     
    impala-63, Seevu, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. generalo

    generalo Gearhead

    Tein viikonloppuna pakoputket valmiiksi ja laittelin paikalleen. Ehkä vähän turhan "race" äänet tuli, pitänee lisäillä vaimennusta :D

    Seos- ja kierroslukumittarin laittelin, paksulla se nyt ainakin käy, mutta eipä sitä ole sen ihmeemmin säädettykään. Tämän säätöhomman voisi melkein ulkoistaa jollekin osaavammalle, löytyykö Pohjois-Karjalasta?

    Moottorin sammutuksen jälkeen lirauttaa aina painekorkista vähäsen nestettä, lienee ilmaa jossain? Sain nyt ensimmäistä kertaa käytettyä koneen kunnolla lämpimäksi, silleen jotta termostaatti aukesi.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa ku ainoo paisuntatila on siin syylärin yläpäässä, niin tahtoo tulla aina täytettyä liian täyteen.
     
    generalo ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. generalo

    generalo Gearhead

    Hyvin mahdollista, ei vissiin tarttis aina korkkiin asti täyttää :D

    Pariksi viikoksi hiljenee tämä projekti, vajaa viikko aikaa korjata yksi japsipaska jolla pitäisi olla sen jälkeen viikko reissussa.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Hyvin mahdollista, ei vissiin tarttis aina korkkiin asti täyttää".... x-runkoisen alkuperäinen syyläri jos on, niin täyttö vain niin että se kenno juuri peittyy kun korkista kattelee. Kaikki siitä yli tulee kyllä pihalle.
     
    Visa, Jussi289, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. zero

    zero 3rd gear

    Se on se "taunus vara" mikä pitää syyläriin jättää :odbiggrin: noissahan syyläriin yläosa toimii tavallaan paisuntasäiliönä eli tosiaan turha täyttää täyteen kun pihalle se tulee.
    Hienoa seurata näitä sun hommia, tunnut tekevän hommat ajatuksen kanssa hyvin, sitä on aina mukava seurata :odcool:
     
    isalmela ja Impala76 tykkäävät tästä.
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitos, hyvä jos kiinnostaa :D tavoite tehdä siten, että onnistuisi kerralla edes jotenkuten. Noin 15 vuoden harrastushistorian aikana on tullut opittua jo moni asia kantapään kautta, ja vielä tulee varmasti opittuakin.

    Kesäretki japsikikkareella heitetty ja nyt joutaa taas laittelemaan Beltsiä.

    Tilasin uudet ajovalot, H4 + H1. Nämä pitää laittaa releytettynä paikalleen:
    [​IMG]

    Tuota kickdown vivustoa taas pähkäilin. Sehän ottas nyt imusarjaan ja öljykelloon kiinni. Vivustoa joutuu taivuttelemaan, että sopii paikalleen. Arvelin korvata tuon ylimmän tangon vaijerilla, että ei vedä poljeskellessa kaasuvivustoa juntturiin ja aiheuta hässäkkää liikenteessä:
    [​IMG]

    Säätelin tänään sytytystä. Tyhjäkäynti P:llä 1000, jakajan alipaineletku tulpattuna 10 asteeseen. Tuntus pelaavan kivasti, ajelin jo tallin pihassa lenkkiä ongelmitta. Bensapinnan tsekkasin, oli ok. Kaasarin säätöruuveja ruuvailin tajuamatta niistä tuon taivaallista, pitää vähän opiskella asiaa lisää. Tyhjäkäynnillä seos 12,5 hujakoilla, eikä hirveämmin heitellyt ajellessa. Saas nähdä että kerkeiskö tällä viikolla ihan tielle kokeilemaan?

    Radion virtapiuhat tein ja takakajarit laitoin paikalleen. Vielä vahvistimien heräte, virtakaapeli ja RCA:t niin pääsee jumputtelemaan.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Hitsi kun on tallilla 63 assembly manual niin ei voi tarkistaa tuon vivuston oikeata asennusta, mutta onko laatkon pultteihin kiinnitettävä osa sulla oikeinpäin? Jos se tuossa asennossa laitetaan kiinni pultteihin niin nuo korvakkeet kääntyy alaspäin......:oops:
     
  18. jart$u

    jart$u Gearhead

    Edelin imari on varmaankin korkeampi ku orig.
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Juu kyllä sen pitäs olla. Alimman tangon hävitin johonkin, niin se pitää tehdä uusi. Arvelin kokeilla väsätä IKH:n semmosista pienistä pallonivelistä ja kierretangosta.

    Guugletettu kuva orkkiksesta:
    [​IMG]

    Jep, muistaakseni 7 pytyn kanavan kohdalta nappaa kiinni.
     
  20. generalo

    generalo Gearhead

    Tein kickdownvivustomuutoksen. Ylimmän tangon korvasin fillarin jarruvaijerilla ja alimman, kadonneen tangon korvasin 6mm kierretangolla ja päihin IKH kulmanivelet. Tuntus ainakin sormituntumalla pelaavan hyvin, näkeepä sitten että miten ajellessa.

    Helekkari kun öljynpainevalo ei nyt toimi. Kuuluisiko öljynpaineanturiin tulla maa (-) moottorin ollessa sammuksissa (yksijohtoinen anturi)? Nyt ei ainakaan yleismittarin mukaan tule.
     
    Herje tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!