maasturi hakusessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja yadong, 19.9.2015.

  1. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Selvä, kiitos tiedosta. Se kyllä vähä pistää arpomaan. Entä pitääkö se paikkansa kun olen antanut itseni ymmärtää että jenkkien pellit kestää paremmin kun taas japseissa ruostuu rauta ympäriltä nopeammin. Se on ollut yksi vahva peruste hommata anerikanauto
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu yksilöstä, paljon on japsit parantaneet 80-luvun jälkeen. Ajomäärätkin jenkeissä vähäisempiä niin kori säilyy paremmin.


    Mua ei tääällä foorumilla enää liikuta puheet usa autojen kestosta ja rauta on paksua, kun ite niillä 30-40tkm ajan vuoteen (en vaan kerran kesän kauniina viikonloppuna) ja ne kokoajan leviää. Tilaan uusia osia jotka valmiiksi rikki/ kestää vain hetken. Suomesta tilaamalla osat maksaa paljon, usasta tulee kuluja ja menee aikaa jossei tilaa pikana joka maksaa lisää.


    Jos kattoo metsämiesten, valtioiden ym firmojen kalustoa niin en ylläty miksi siellä on hiluxia ym lantikkaa kovassa ajossa eikä mitään duramax diramax texas laredo xxl pikappia
     
  3. Seejii

    Seejii Gearhead

    Voimansiirron osalle on valtavasti tavaraa joka on tarkoitettu henkilöauton kunnostamiseen edullisesti. Maasturiin ei niitä kannata ajatella vaan ostaa laatua. Esim. Kardaanin ristinivelet Spiceria.


    Japskeihin on alettu tekemään USAssa osia eli myös Hiluksilla on mahdollista ajella kohta 30-40 vuotta ;)
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kun ei nää alkup osatkaan kestä häävisti kestä usalaitteissa kun isompi otanta otetaan.


    Usassahan on jo ongelma. Nimenomaan toyotan paikallisesti tehdyt osat. Ei siellä kestä toyotat samaa mitä japanissa tehdyt, samoista malleista on vertailupohjaa.


    Oon ajanut puolta vuotta vajaa koko kortti-ikäni jenkillä enempi vähempi ympäri vuoden ja niistä tykkään. Silti tiedostan mitä ja miten ne kestää
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ei pidä paikkaansa, rauta ruostuu, oli se sitten ameriikasta tai venäjältä tai Japanista. Mersujen ruostuminen on jo legendaarista.

    Toyotan 3.0 V6:ssa pitää vaan muistaa nokkaremmin vaihto ja jossain ikäluokassa noissa VZ-koneissa on jommankumman takimmaisen pytyn osalta kannentiivisteen palamiseen hyvät edellytykset. Sen pystyi jotenkin eliminoimaan. Offipalstalla sitä on käsitelty.

    4runnerin ja xj cherokeen vaihteistot on hyvin läheistä sukua, oli automaatti tai manuaali: ne on aisin warnerin valmistamia.

    Ylläpito ruostumisessa enemmän merkkaa kuin auton valmistusmaa.

    Edit: suorituskyky, neliventtiilinen 3VZ-FE antaa 180hv / 256Nm ja jeepin 4.0 185-190hv / 295Nm
     
  6. Seejii

    Seejii Gearhead

    Varmaankin pitäis tässä kohdin mennä yksityiskohtiin. Mikä osa ei kestä.
    Kaikki amerikkalaiset ei tee asioita laadukkaasti vähän sama asia kun puhutaaan ylevään sävyyn suomi autoista. Meille, meidän routakuoppaisille teille vartavasten tehdyt suomiautot. Ne ei ole aina ihan hyviä:D

    Tuossa linkissä olis vaihtoehtoa kun Toyota-tauti on jo pitkällä ja romuttamo on ostettu tyhjäksi vetareista

    https://www.rcvperformance.com/axlesets/toyota/toyota-pickup-rcv-axle-set.html
     
    Muokattu: 9.6.2019
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ei taida suomessa olla kun sitä 145hv tms mallia? 4runnerista siis.

    Helpompi olisi sanoa mikä ei kestä.

    Mulla ollut yli 50 autoa joista jenkkejä vajaa 40. Nyt on kolmas toyota taloudessa mikä on rouvalla. Itse olen sinnitellyt kaksi vuotta perus gmt400 pickupilla ja vuoden fwd bonnevillellä.


    Arvelen, että jenkeissä tehdyt toyotat kestää sen mitä hyvät yksilöt aidoista jenkkimerkeistä eli 200-300tkm välillä viimeistään alkaa rumba.


    Kunnon japseissa alkaa vasta 400-500tkm tapahtua jotain korjausrintamalla. En minä uusia japsejakaan kehu vaan vertaan tässä lähinnä 80-luvun lopun ja 90-luvun alun tai max 2000vuoteen asti usa vs jpn.



    Siitä ei pääse mihinkään, että tunnelma ja moottori löytyy amerikkalaisesta ja ne varusteet. Autolla pitäis olla myös joku toimintavarmuus.



    Eukon tojotalla ajettu nyt saman verran mitä bonnevillellä. Korjauskulut on kutakuinkin toyota 100€ pontiac 500-600€. Toyotalla ostaessa vajaa 400tkm taulussa, pontiacissa joku 320tkm.


    Siinä missä kerran kaksi jo laturi vaihdettu amerikkalaiseen, laitoin ekaa kertaa hiilet toyotan alkup laturiin.



    En väitä, että joka ikinen toyota kestää ja kaikki jenkit paskoja mutta jos otetaan otannaks vaikka 100 toyotaa ja 100 jenkkiä niin kyllä ne kestävämmät löytyy toyotan otannasta.



    Pickupilla kohta 40tkm tuskaisaa taivalta takana.
     
  8. Seejii

    Seejii Gearhead

    Latureista puheen ollen. Eräänlaisena laturin suurkuluttajana :D, olen minäkin pari GM n. sata amppeerisia tarvike latureita vaihtanut matalilla kilometreillä. Sisuksiltaa erinäköisiä ja laadultaa jo ulkonäöllisesti eritasoisia vaikka sama tuote ja tulee samalta tukkurilta. Toinen toistaan huonompia, mutta varaosakauppias pitää niitä hyllyssä, halpoja, vuoden takuu ja nopeakorjaus onnistuu.
    Seuraavan laturin ostan harkitusti. Valitsen sellaisen laturin jolle on nimetty valmistaja ehkä tuommoinen:
    https://www.summitracing.com/parts/tff-7127nkb6

    https://www.tuffstuffperformance.co...6-clocking-7127nkb6.html?ref=category:1267429

    [​IMG]

    Kyllähän laturin pitää 100000km kestää vaikkaa olisi kovempi käyttökin!
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Laturi oli vaan yks esimerkki. Sama koskee muita sähköosia ym
     
  10. Seejii

    Seejii Gearhead

    Kävin miettimään tuota 100 toyotaa ja 100 jenkkiä

    Pitäisi olla otsikon mukaisesti 100 landcruiseria ja 100 amerikkalaista maasturia.

    Eli pidetäämpä ne henkilön kuljetinlelukokemukset siellä missä niistä joku kiinnostuu :D
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Enempi taitaa vielä turpaan tulla just tuolla maasturi/lava-autopuolella amerikkaisille.


    Toki jos suomen markkinoissa ollaan, niin taas kerran koneet varusteet ym menee jenkille mutta nyt puhuttiin kestävyydestä. Lantikoilla on vuosikymmenten läpi kuten hiluxeillakin ajettu järkyttäviä määriä. Ei siihen mikään blazer/cherokee pysty vastaavilla huolloilla/korjauksilla.


    Ei kaivokselle tai kovaan työkäyttöön varmaan huvikseen osteta toyotaa, toki nykyään jenkeillä on hinta-eroa mutta 90-luvun alussa tais olla hiluxit kalliimpi kuin perus jenkkipikapit?
     
  12. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Aivan aivan, entäs jos soppaan vielä heitetään englanti, tai lähinnä land rover. Siellä on ainakin panostettu myös mukavuuteen ja korkeaan varustetasoon ja moottoritkin vahvoja. Onko discolla tai range rovella mitä tekoa, jos bensa moottoreista edelleen puhutaan. Jossei ittellä ole kokemusta jenkeistä niin vielä vähemmän lantikoista. Onko jotain ongelmaa varaosienkanssa tai ovatko ne kalliita versus jepsi tai jenkki. Ja kestävyys myös kiinnostaa, ajetaanko huolettomia kilometrejä vai pajan kautta
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    [​IMG]

    Bongasin livenäkin tommosen, oli mustana aikas onnistuneen näköinen.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.6.2019
    Teemu T., Inlinee ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Unohtaisin suosiolla Land Roverit. Eivät ne sen huonompia ole kuin jenkitkään kestoltaan, mutta varaosien hinnat ovat jotain aivan muuta.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo mieluummin jenkki kun brittimaasturi
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää on helvetin komee.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Suosittelen tutustumaan/koeajamaan Chevrolet TrailBlazerin.
     
  18. Seejii

    Seejii Gearhead

    Pienet ulkomitat ja kohtuullisen suuri nimellinen kantavuus on hyviäpuolia, kaivoksessa toyotan paskasta kivirekialustasta ei ole haittaa. Reitit on lanattu isompia työkoneitavarten tasaisiksi ja murske on aina plussan puolella, on niin hyväpito, ettei haittaa jos joka rengas ei yletä maahan.
     
    Powerstroke ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mä oon koittanu oman c1500 alustaa pehmentää minkä oon voinut ja se on keposin muutenkin. Siitä isommat ja uudemmat pickupit senkun kovenee vaan, eli kivirekeä on kuljetuskalustossa aika usein jos et ole huomannut?


    Mikäs syy mettämiehillä on sitten ottaa hilux? Esim motokuskit, metsurit ym ei mitkään sunnuntai puolukanpoimijat. Saa noita usapikappiakin muina versioina kun neliovinen hytti ja pitkä lava.
     
  20. Seejii

    Seejii Gearhead

    Kun maastureista puhutaan niin isommat pick upit nyt jää pois laskuista (ja parkkipaikalle kiinni 3 senttiseen hankeen :p)
    Maasturin yksi ominaisuus on ketteryys.

    En tiedä miksi metsuri ajaa Hiluxsilla en myöskään aina tiedä miksi metsurit ajavat Volkswagen transportterilla.
    Jollakin ne töihin menevät. Näin muuten yksipäivä motokuskin mennee sitikalla koneen vierelle varmaan joku Corvette6 mallinen iso sitikka. Arvatenkin Rattimies ja kunnon työkalu :D
     

Kerro tästä muillekin!