remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    On. Mutta se ei poista sitä ongelmaa että roots vuotaa ja siten lämmittää.

    Re85 ominaisuudet tulevat esiin ahdinmootorissa. Kuin tehty sitä varten.

    MaxDuran ideaan by-pass venttiilin käytöstä roots ahtimen kanssa, saattas vaik toimiakin. Kun auki oleva venttiili vähentää vastusta ahtimen pumppaamalle ilmalle niin takasin virtaus saattaa vähentyä.

    Rootsin suurin ongelmahan kyllä on roottoreiden päädyistä tapahtuva ohivuoto ja siihen ei kyl bypass auta. Mutta jos pienellä työllä on kokeiltavissa niin kannattaahan se kokeilla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    On tuo sama tilanne muissakin vaik bypass on niin ruuvi kuin roots ahtimella ja johtuu siitä et kaasuläppä kiinni, välijäähy kyl helpottaa erotusta.
     
  3. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuohan kuulostaa ideaalitilanteelta, pikkukuormilla saat kaiken viinan höyrystettyä ja isommilla sylinterissä on jo sen verran lämpöä että höyrystyy muutenkin.

    Tehdasrootseissa, vaikka Jaguar XJR, Thunderbird ja Cooper mini on ahtojen takaisinkierrätys, tuskin tehtaat sitä turhaan sinne laittaisivat jos hyötyä ei olisi.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Työntää.

    Siksi kilpa-autossa on monesti ahdin asennettu reilusti taakse moottoriin nähden.
     
  5. rotax

    rotax 2nd gear

    Usarahti.fi Tuolta sais apuja.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ahtimet joissa roottorit on tiivistetty toisiinsa teflon nauhoilla, on tarkoitettu vain kisakäyttöön, koska nauhat kuluu nopeasti ja niiden hyöty häviää.
    Kerran sellainen laitettiin katuautoonkin kun sopivasti oli saatavissa, mutta hyöty tavalliseen kyseenalainen.

    Kadulle tarkoitettu "teflon stripped" ahdin on kuitenkin aivan eri asia.
    Niissä on nauhat ainoastaan roottoreiden uloimmassa reunassa, jossa ne tiivistävät roottorin ja ahtimen rungon väliä.
    Roottoreissa ei siis ole lainkaan niitä toisiinsa tiivistäviä teflonnauhoja, sen takia ne soveltuvat myös kadulle.
     
    Catrik ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Herje, Kalu ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Kysy Duramaxilta, siltä tais jäädä yks blowerShopin 8-71 jouten päivityksen myötä, siellä kaisse hyllyssä lojuu
     
  9. challenger500

    challenger500 Gearhead

    siis MaxDura , menihän se sitten väärinpäin
     
  10. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Joo se on normi offsetilla oleva 8-71 Hamptonilta katukäyttöön, ei tefloneita.
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Muokattu: 12.6.2019
    Pläkkäri, mukko, xarper ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Vähän saatto kyllä tulla tippa lahkeeseen vaikka homocon tuote olikin.... Olipahan vähän saatanan makea saundi! :p
     
    Pläkkäri, Gary Grand ja wilburi tykkäävät tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Epäilemättä ne kadulle tarkoitettujen 6pt teflonit kestää varsin kauan, niillä harvoin kuitenkaan ajetaan aivan kauhean paljon. Ja sitten joskus kun ahdinta mahdollisesti huolletaan, niin uusilla nauhoilla saadaan taas uudenveroiset välykset.
    Varsinaisten kisa-ahtimien vastaavia nylatronejakaan ei tarvi usein vaihtaa.

    Hi-Helix ahtimet on kyllä monessa suhteessa "suoralapaisia" fiksumpia, toimii paremmalla hyötysuhteella käyttäen vähemmän voimaa kampiakselilta, tuottaa vähemmän lämpöä jne.
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]


    sieltähän se lopulta tulla tupsahti! ei mennyt kesäloma hukkaan kun jo viimeisenä päivänä kusti potkaisi paketit nurmikolle

    dyers blowersin 8-71, olds 455 imusarja, vetolaitteet, hihna ja pari ekstra hihnapyörää löytyi paketista

    pikaisesti metrimitalla tarkistettuna jopa jakaja mahtuu olemaan omalla paikallaan. sen kummemmin osia en kerennytkään ihmettelemään

    on se kauhian kokonen mötikkä! fiilikset on ollu 4 päivää jo katossa vaikka reissun päällä ollaankin :D
     
    sleepercooler, CCZ28, -Skeletor- ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    osaläjä alkaa pikkuhiljaa kasaantumaan blowerin alle, porausta odotteleva lohko ja valmiiksi koneistettu takoakseli makaa jo navetan lattialla

    tästä on tulossa siis 425 olds, yllämainitun takoakselin kaveriksi olisi tulossa uudet 7´H-profiili veivit mutta männät ovat vielä vähän kysymysmerkki. takomäntää kyllä löytyy hyllystä muutamalla merkillä mutta parhaimmillaankin niissä on-12cc venttiilikolot joka tarkottaisi tässä motissa n. 9.75 - 10 puristuksia lopullisesta dekkitasosta, kansitiivisteestä ja palotilasta hieman riippuen. ehkä jopa 9,5 pääsisi matalimmillaan kun oikein yrittää

    kysynkin tässä siis että minkälaisia kokemuksia ahdin miehillä on e85 polttoaineesta ja puristus suhteista. tietenkihän tarkoitus on käyttää aika maltillisia paineita ja tehdä mahdollisimman käyttäjä ystävällinen moottori. ahtopaineet näkee varmaan sitten mittarista ajossa mutta muistaakseni 8psi alueelle pitäisi osua

    ainakin tuo 12,4 ruttunen vapari motti meni hienosti etanolilla, ei nakutuksen merkkejä
     
  16. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    Omassa ls moottorissa päädyttiin tasan 10 puristus-suhteeseen. Ahtoa on noin 1.4 kiloa.
    Polttoainelinjassa on flexfuel anturi ja kestää myös ajaa bensalla vesimetanoolin kanssa. Mutta pääasiassa tarkoitus on ajaa e85:lla.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Blowerikone ehdottomasti E85:selle eikä bensalle. Lämpöongelmat jää paljon vähemmälle ja terävyys koneessa parempi isommilla rutuilla.

    Itellä ei siis ole omissa koneissa bloweria ollut, turboja kyllä, mutta tuossa yksi bbc blower kone sai pelkällä polttoaineen muutoksella sataheppaa lisää ja lämpöongelmat jäi taakse. Imuilmanlämpö tippui todella reilusti.

    Jos sulla jää ruttu kympin nurkille niin se on vaan just hyvä.
     
  18. Blower334

    Blower334 2nd gear



    Tuossa vähän dynovideota ahtimella. 11.3 ruttua ja 2.4bar painetta. Sbm. Tbs 8/71 hihelix joka soveltuu re85 ja metskulle mut ei bensalla. Hihelixiä si tbs 18 straippisena joka soveltuu bensalle. Oli välystetty erilailla
     
    4d sedan, wiwwe, MudMax ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Blower334

    Blower334 2nd gear

    Itellä oli alkuu mn bds 6/71 6straippinen katu ahdin jolla sain max 1.8 bar vaikka veivas 28% yli. Nykyinen 8/71 hihelix on ihan eri maata. 1/1 välitykset tulee 1.7bar ja 18% yli 2.4 bar. Yli välityksiä löytuu 54% yli muttei ole vielä päästy kokeilemaan enempää. Jos sitte tulevana suvena
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    On ne kovia ahtomiehiä

    Kiitoksia kommenteista, taidan uskaltaa tehdäkin kymppi puristeisen motin ja kattoa mikä porsii ekana.. Pari kesää ja ehkä 15 tonnia ajettu motti ei näyttäny vielä merkkejä etanolin huonoista puolista, öljynvaihtoväli ollu tietenki aika lyhyt

    Nyt nautitaan etanoli vielä sisäisesti
     
    Blower334 ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!