Takajarru(t) jämähtää lyhyelläkin tallitauolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Yogi, 10.6.2019.

  1. Yogi

    Yogi Gearhead

    Haaste on -62 Chrysler 300. Useamman kerran on käynyt niin, että auton seisoessa tallissa jokusen viikon, on toinen tai molemmat takajarrut hyvin jumissa ja jarrupoljin on kova, vaikka olen auton toimivana ja hyvin painuvalla polkimella talliin ajanut. Olen noita herkistellyt ja säätänyt, mutta ongelma ei tunnu poistuvan. Nyt se ilmeni jälleen, kun pitäisi avata ajokausi.

    Jarrutehostin vuotaa ja olen sen alipaineletkun poistanut ja reiät tukkinut. Siinä voisi olla yksi syy-yhteys, koska jumittelu alkoi sen jälkeen syksyllä etujarrusta. Sen korjattuani vika siiryi takajarruihin. Voisi ajatella, ettei sieltä paineet pääse takaisin, mutta koko takalinja letkuineen ja putkineen on uutta., kuin myös toinen takajarrusylinteri. Jarrut toimivat viime kesänä pääosin ihan hyvin, mutta syksyllä alkoi ilmetä jämähtelyä etujarrussa ajon yhteydessä, jonka takia piti kerran reissulta palata hinurin kyydissä. Onko kellään ollut vastaavia huolia ja mitä olette kokeilleet?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitään en tuosta mallista tiedä, joten arvailen.
    Se tehostin voi nyt olla muutenkin rikki ku vaan vuotaa. Pääsylkyn on päästävä palautuun ihan perille asti, muuten jää painetta "päälle". Jos se takertaa palautuksessa, niin epämääräisiä ongelmia tiedossa. Ja missään tapauksessa korjaus ei ole tulppailla tehostimen lähtöjä, kun sillä saa vaan lisää outouksia. Se korjataan tai uusitaan.
     
    jariha ja Morbidelli tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Testata tehostin vikaa voisi ehkä poistamalla tehostimen jos se on mahdollista, ton ikäsessä lienee vielä rumpu jarrut joka nurkassa niin ei välttämättä tartte tehostajaa.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitähän sä nyt höpöjät? Ei sillä ole mitään tekoa asian kanssa, onko siellä rummut vai levyt. Tehostetun ja tehostamattoman osat on vaan ihan erilaisia, eikä sieltä niin vaan poisteta tehostinta.
     
    Harri S ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. stana

    stana 3rd gear

    Mulla oli joskus jossain motskarissa etujarrun pääsylinterissä paalupuoli tukossa, jarrutti hyvin mutta lopulta etunen lopetti pyörimisesen. Toisaalta jossain autossa ei takasylinteri ilmaantunut millään, eikä nestettä tullut, oli ilmanipanreikä tukossa. Että ääni jollekin sontakikkareelle linjassa. Tosin on löytynyt myös huonoja jarruletkuja..
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    tukkeutunut jarruletku aiheuttaa myöskin tuollaisia oireita
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Pääsylkky ja tehostin vikaa vaikuttaisi olevan. Ei pääse jarrupaineet poistumaan linjasta, kun pääsylkyssä tukoksen alkua tai ei palaudu sylkyn mäntä tappiin asti.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ite poistin tehostajan yhdestä autosta testatakseni onko vika tehostajassa vaikkei kuulemma voinu. Siksi kirjotin jos on mahdollista, jotkut voi jotkut ei voi. Yleensä rumpujarrulliset autot on ollu jotenkin siedettäviä ilman tehostajaa oli niissä alunperin ollu tehostaja tai ei. Paino sanalla jotenkin. Tavallaan oli turhaa ottaa tämä esiin koska testauksessa on ihan sama sillä onko auto mitenkään siedettävä tai mitkä osat siellä on.
     
  9. Yogi

    Yogi Gearhead

    Tutkin asiaa nyt illalla hieman ja toinen takapyöristä oli helpannut, sen sai pyörimään kohtuullisesti. Jämähtäneemmän toisen puolen (jonka sylkkä on uusittu kesällä -18) ilmausruuvia avasin hieman ja päästin pari tippaa nestettä. Tuo rengaskin lähti paremmin pyörimään. Säädin kenkiä hieman taakse rummuista, jolloin pyöriminen parani taas. Pumppasin jarrua kaikkien välillä ja paineet ei tuossa vaiheessa jääneet päälle. Katsotaan nyt tilannetta taas, kun autoa ei hetkeen liikutella. Täytyisi ehkä käydä koelenkillä, ei ole vielä ajokausi ko.kapistuksen kohdalla avattu.
     
  10. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jos olet tulpannut tehostajalta alipainelähdön liitännän niin ota se tulppa pois. Saattas auttaa siihen jumitukseen.
     
  11. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eihän tuo vikaa korjaa,poistaa vaan oireet hetkeksi
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Meinaatko, että se tehostin olisi kalvoltaan kuitenkin kunnossa ja sitten seisomisen aikana mahdollisesti olisi ilma myös kylmennyt tms. ja vetäisi alipaineen pönttöön, minkä takia jarrut olisivat ikäänkuin päällä koko ajan?
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Mistäpä näistä tietää.
    Jos tulpan poisto ei auttanu, niin vian päällä ollessa seuraavaksi irrottaa pääsylkyn tehostimesta siten että jarruputket jää kuitenkin pääsylkkyyn kiinni.
    Jos jarrut löysäsi niin vika on tehostimessa.
    Jos ei, niin homma jatkuu.
    Seuraavaksi löysäilee jonkin verran jarruputkia pääsylkyltä. Sen kyllä huomaa jos on painetta.
    Jos jarrut löysäsi niin vika on pääsylkyssä.
    Jos ei niin taas tutkimus jatkuu niin kauan kunnes vika löytyy ja/tai päästään jarrukengille saakka.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Yogi

    Yogi Gearhead

    Jämähdystä havaittavissa ja nappasin pääsylinterin irti tehostajasta. Heti aukesi. Tehostajan ja pääsylkän tapille ei ollut service manualissa mitään säädön toleranssia, ainoastaan teksti "älä koske säätötankoon". Miten te noita ootte säädelleet mutulla? Tehostaja vuotaa, se pitää rempata, jos siihen saa kalvon. Kai noita joku korjaakin jossain.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ne "säädöt" ei itekseen muutu. Eli siin tehostajassa on muutakin vikaa ku vuoto. Se ei palaa "lepoasentoon". Jos haluut yrittää sillä, niin sen välitangon välys pitää olla "pieni, mutta tuntuva". Varaudu siihen, että käyttö ei saata olla aina ihan odotusten mukaista.
     
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Vanhaa vetistä jarrunestettä.....? o_O


    -Minämitääntiedäarvelenvaan...:oops:
     

Kerro tästä muillekin!