Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Laitoin kyselyä korvakoista kerhon whatsappiin, odotetaan vastauksia löytyykö keltään
     
  2. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kiitoksia! Toivotaan että tärppää :) oli tarkotus tänään laittaa moottori paikalleen, mutta onneksi aloin kokeilemaan, että sopiiko nuo kannakkeet nyt varmasti, no eihän ne sopineet. Talvella heitin vitsillä, että jos tuo juhannuksena ois ajossa, nyt näyttää epävarmalta sekin :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. LPV

    LPV 3rd gear

    Kumi joka tulee moottorin metallikorvan ja korin metallikorvan väliin on sama kuin chevyissä. Ainakin mun oli, kun vaihdoin 305 SBCn 406 ponuun. Moottorin vuosimalli kun on uudempi kuin 74. Mun on 76 moottori. Vanhemmissa Ponukoneissa on erilainen kiinnitys.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  4. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Eilen uspartsin kanssa asiaa arvottiin ja päädyttiin sitten kumiseen "mallikohtaiseen". Olisi ollut tarjolla uretaanista Chevyn vaimenninkumia, mutta en uskaltanut ottaa riskiä sopimattomuudesta, kun varmuutta ei ollut. Malliltaan siis sellainen urtsu, jossa joutuu holkin/holkit ottamaan vanhasta kannakkeesta.

    Moottorinkorvat löytyi Orimattilasta Pontiac harrastajalta Charger69 avustuksella, kiitos hänelle :D Joka ikisellä mieleentulevalla somepalstalla ja aiheeseen liityvällä foorumilla oli ostoilmoitus, myös ruotsissa, mutta ne ei tuottanut tulosta. Ompa kyllä harvinaista kamaa :eek: Ehkä vklp moottorin nosto paikalleen, jos menee kaikki putkeen.
     
    Charger´69 ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla on Energy Suspension uretaanit. Metallit tuli ponun lohkosta ja korin puolelta SBCstä. Eli uutta on vaan vaimennusosa.
     
  6. kuula

    kuula Gearhead

    Ite ostin ihan partsilta.
     
  7. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Sattuuko teillä osanumeroita olemaan? Periaatteessa vielä vaihdettavissa, kun ei oo kamat vielä toimitukseen lähteneet.
     
  8. kuula

    kuula Gearhead

    Mulle tuli -73 kumityynyt, niitä joutu rakentamaan ku lohko on -68. Ei oo numeroita mutta eikö noita netistä luulis löytyvän. Ja siis ihan normi mottikiinnikeet kumineen kyseessä.
     
  9. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Tulikin jo seurantakoodi uspartsilta, eli eipä vaihdetakkaan urtsuihin. Vanhemmissa 70-74 korvakoissa kumit on moottorissa, korissa on jäykät. 75-81 ne on toisinpäin. Mulla pitää laittaa tohon vielä moottorin päähän adapterit, koska 67 lohkossa on 2 pultinreikää ja korvakossa 3.
     
  10. kuula

    kuula Gearhead

    Ja ne vahemman lohkon pultin reijät on kapeemmalla ku uudemmassa. Eli jos sulla on uudempi koppa, ja vanhempi lohko ni teet siihen latasta semmosen siirtosarjan.
     
  11. kuula

    kuula Gearhead

  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näitä teidän juttuja lueskelin etukäteen kun ihmettelin koneenkorva-asioita, hyviä vinkkejä kyllä.
    Mulla firaabeliprojektina -75 Firebird johon laitoin SBC 383cid-koneen plus TH350 askin.
    Kaikki meni paikoilleen, apurungossa Pontiacin kumit ja lohkon kylkeen tuli kiinteät korvakkeet. Vakio vaihteistopalkkikin kävi ja kardaanikin on oikean mittainen:eek:
    No, kai tuon auton sukulaisuussuhde Camaroon pelasti mut isommalta jumpalta....
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu mulla on Butlerin valmiit adapterit
     
    Muokattu: 9.6.2019
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu silläpä yritän kaikki ongelmatkin tuoda esille projektissa, jotta joku muu jatkossa selviää vähemmällä :) Tässäkään mun projektissa ei ole mitää erikoista, tai semmosta mitä kukaan muu ei olisi jo tehnyt, mutta tietäjät eivät ole välttämättä tietokonekansaa ja näin tieto ei siirry seuraaville sukupolville :confused: Tuossa on yksi vanhempi Pontiacharrastaja, jolle tulee ongelmien koittaessa helposti kilautettua. Hän ei esimerkiksi vastaa edes tekstareihin, saati sitten kirjoittele foorumille tai someen, mutta faktaa löytyy paljon :D
     
  15. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Hain auton reilu viikko sitten Ouluun "ykköstalliin" talvitallista mummolastani, eli nyt on iso vaihde silmässä ajoon saattamiseksi kun pääsee useammin touhuamaan. Sisustaaa olen maalaillut, esim lattiamatot, keskikonsolin jne. Niistä kuvia myöhemmin.
    [​IMG]
    Moottorikin saatiin kaverin kanssa paikalleen usean tunnin ähräämisen jälkeen, meinasi teetättää töitä että osui korvakot kohdalleen. Huomenna jatkuu laatikon asennuksella ja siitähän se pikkuhiljaa etenee ja karmiva nokan sisäänajo lähestyy :eek: Jostain syystä jakopalvelu haluaa kääntää kuvan kenoon, koittakaa selvitä :D

    [​IMG]

    Venttiilikopista pitää huohotinputkia lyhentää, kun ovat niin pitkät, ettei sovi pelti kiinni tuollaisenaan, mutta se on pieni murhe onneksi.
     
    Charger´69, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Pientä harmia ollut viimepäivinä, mutta on edistystä silti tapahtunut. Laatikko laitettiin paikalleen, mutta sittepä riemu hyytyi kun turbiinin pulttijako ei täsmännyt vetolevyyn :eek: Ei muutako loota taas irti ja vaihtoehtoja miettimään. Uus vetolevy 280€, turbiinilla kuukauden toimitusaika (pitää uusia muutenkin isompi stalliseen myöhemmin) ja kolmantena uudet reiät vetolevyyn. Tartuin kolmanteen oljenkorteen ja vein vetolevyn paikalliselle metallipajalle Sahkolle säteisporaukseen, nyt on tuplajakolevy ja hintaa tuli 33€ :) Nyt loota taas paikallaan ja turbiini osui uusiin reikiin hienosti. Uspartsilta tilattu flektikään ei passannut, kun oli jossain käynyt virhe, sillä paketissa oli eri flekti kuin osanumeron perusteella olisi pitänyt. Väärä keskiö siinä, joka ei passannut spacerin kanssa. Uusi on jo tulossa ja huomenna hyppysissä. Homma jatkuu huomenna pakosarjojen, putkiston, apulaitteiden ja sähköjen asennuksella.
     
    Gary Grand, isalmela ja Riuska-Petteri tykkäävät tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Näyttäisi olevan Hotchkis jousien kanssa just oikealla korkeudella.
     
  18. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kuvassa ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa, sopivasti painui niiden myötä vielä alemmas :cool:Toivottavasti kohta pääsee tienpäälle testaamaan, miten on alustaremppa ja uudet etujouset vaikuttanut ajettavuuteen.
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Siten että auto ei enää niiaa kulmalleen,kun rajummin tulee mutkaan.
    Renkaat siinä ovat sitten se jotka eivät enää leikissä mukana pysy.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  20. kuula

    kuula Gearhead

    Max, eikös se perä tule luisussa eikä keula niia. Muuten oon samaa mieltä että renkku siellä keulassa periks antaa jos joku.
    Nim merk old school f body.
     
    Aukustus tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!