Puukaasu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Toope, 17.4.2015.

  1. Toope

    Toope 2nd gear

    Kun nuo vaalit on kohta ohi,niin ilman mainostamista vois tänne pistellä aiheeseen liittyvää tietotaitoa näytille,josko löytyy vielä semmosta.Sota-ajan kuvia/piirrustuksia,nyky pelle pelottomien kokeiluja/tarinoita.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  3. valpas

    valpas Gearhead

    Olen seurannut kolmen puukaasuauton rakentelua.

    http://www.ekoautoilijat.fi/

    Jos lehtipuupalikoita on saatavilla edullisesti, niin ihan varteenotettava polttoaine.
    Pilkettä menee säkillinen/100km, eli pitkällä matkalla pitäisi olla tankkauspiste, tai peräkärry täynnä säkkejä.

    Vävypojan tontiltakin löyty, varmaankin sodan aikainen puukaasulaitteiston raato.
     
  4. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Stirling moottori puukaasukäytössä ,kun naputtelet saat uusinta tietoa netistä.Juttelin hänen kanssaan torstaina. En ole ehtinyt vielä lukea kaikkea tutkimusaineistoa.
     
  5. Toope

    Toope 2nd gear

    Mielenkiintoinen kuukletus tuosta stirling/puukaasu hommasta.Lamppu välähti himmeästi päässäni,että josko yhdistäisi sähköauton ja puukaasun? Latailis akut roskapuulla,ja ajelis sähköllä,ei tartteis sytytellä pönttöä sen takia,jotta käy kioskilta röökiaskin. :wink:
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei muuten lainkaan typerämpi ajatus :eek:

    Vaan mitä sanoo verottaja? Ei varmaan anna kilpiä :odroll:
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sähkön pientuotanto (omaan käyttöön) on helpompi asia kuin vaihtoehtoiset liikenne polttoaineet.
    Loppupelissä ajo olis sähköautolla ajoa ja niitä voi ostaa ihan rekisteröitynä kaupasta.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ennemmin tekisin puukaasukäyttöisen generaattorin ja tuottaisin sillä sähköä ja lämpöä taloon tai halliin, kuin alkaisin värkkäämään noita laitteita autoon.

    Jäähdytysnesteestä ja pakosarjoista lämpö talteen ja sitten generaattorilla sähköä. Laitteet voi suunnitella siten, että ne saa toimimaan hyvin, eikä ole koko ja ulkonäkö rajoittamassa. Generaattorin kierrokset pysyvät tasaisena, eikä tarvi tapella voiman loppumisen kanssa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Jos huhut vähänkään pitää paikkansa, niin siellä Kempeleen ekokylässä tehdään sähköä häkäkaasulla. Kunhan kerkeen, niin pitää kysellä.
     
  10. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tuohon sähkön tekoonhan se Sipilä sen El-kamiinan teki ns prototyypiksi,en tiedä mikä tilanne,et ovatko saaneet systeemit toimiin
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    1purehell,hyvä idea."Electric opel" saa latinkia samalla kun talli pysyy lämpimänä.
     
  12. Tässä on varmaan oiva ketju tälle Ylen jutulle, jossa pieksämäkeläisen Olavi Nenosen häkäpönttö-Fordista vuosimallia 1935:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Oletettavasti omistaja myy. Sipilän Camino on kasilla ja blowerilla.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ite mietiskelin yhtä genua huoltaessa ja sitä valmetin 411;sen 1500 rpm jyrinää kuunnellessa et itelle jos sähköt uudelleen järjestelisi, niin puukaasuttimella generaattori, mutta automaattilaatikko väliin
    Eli kardaanista sopivasti välittäen genulle ja Od päälle ja nopeudeksi 1500rpm

    Jäähdytysvedet patterikiertoon lämminvaraajan läpi, pakokaasulämmön talteenotto käyttöveteen jne

    Yöllä kun ei tartte kaikkea 24kva;ta kone hölkyttää rauhallisemmin laatikko loikkarilla ja sit kun tarvitaan virtaa cruise nostaa kierroksia ja loota pykältää pienempää


    Laitoksen koolla ei ole merkitystä kun sen ei tartte liikkua, et sama vaikka 5kuution pöntöllä ruokkii

    Itellä tosin ajatus et 2 kaasunkehitintä jolloin ei tartte sammutella tankkauksen ajaksi
    Sopivasti askarrellen periaatteessa automaattinen syöttö varmasti onnistuisi tai ainakin niin et kun kattila tyhjenee avaa vetoluukun jolloin jäännökset syttyy tuleen, siihen vaan pilkettä kauhamäärällä päälle ja vetoluukut kiinni, sit vaan kattila imulle ja kaasua tulee jälleen

    Siinä samallahan toisaalta vois latailla sähköautoa joten siitäkin tulisi säästöä ja roskapuuta saa varmasti jokapaikassa sopivalla hinnalla
    Sellainen kuorma-auton jarrurummusta ja akselista tehty pilkekone tuskin heti säikähtää vaikka pari naulaakin ois seassa purkulaudoissa



    Tuli imuriin, et jossain lämmittivät navettaa pilkkeellä ja kippasivat kattilaan suursäkillisen puuta säkkeineen päivineen :poff:
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tutustuin joskus puukaasu autoiluun ja vaikutti niin hankalalta että en jatkojalostanut ideaa pidemmälle ainakaan toistaiseksi. Pitäs olla hinattava laite joko polttoainesäiliö tai polttoaineet. Toki joku pitkä vani tai pitkälavanen pickupkin voisi olla. Myös lämmitys kestää ennen kun voi lähteä liikenteeseen puukaasulla eli on pidempien matkojen juttu. Kuitenki pitää myös valvoa loppuun saakka palaminen kun autolla lopettaa ajamisen. Aihionkin pitäs olla sellanen mikä jaksaa hyvin kulkea kun tehot pulittuu, kuorkki pickup/vani sopisi siihenki hyvin jollai tolkullisella koneella esim. 454 tai joku uudempaa suunnittelua oleva ja välityksillä.

    Toki sähköautot avaa uusia mahdollisuuksia puukaasugenutukselle mutta se on varmaa kalliimpaa mitä verkosta ladata. Toki jonkun isomman kompuran käyttö puukaasulla voisi olls ok mutta säästääkö siinäkäöm sitte mitään.
     
    Muokattu: 16.6.2019
    isalmela tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku 80-lukuinen Cadillac puupilkekattilalla on tullut nähtyä useamman kerran vanhojen autojen iltamissa Vehkakosken lavalla Vilppulassa. Jotenkin se sen kattila on mahdollista jättää sikseen tuntien ajaksi ja sen jälkeisessä liikkelle lähdössäkään ei näytä menevän 10-15 minuuttia enempää. Ja kaasulla käynnistyy ja käy heti niin kuin V8:n pitää. Eikä mainittu auto haise parkkiksella tulipalolle, niin kuin monet muut näkemäni ovat olleet. Kattilatekniikkaakin on näköjään kehitetty etiäpäin.

    Emmäkyllä semmoista umpitalliin ajaisi hehkuvalla kattilalla!
     
  19. Tosta ahtamisesta vielä..Puukaasussa on oktaanit kohdallaan. Se kestää isot puristukset ja sen päälle ahdot. Niin kuin Sipilan El Kamiinassa. Siinähän jouduttiin moottorin alakerta kasaamaan aika kovista osista, jotta se pysyi kasassa.

    Sillä ahtamisella pystyy korjaamaan hyvin puukaasun huonoa energiasisältöä. Puukaasussa on energiaa jotain puolet bensasta ja niinpä tehot ilman ahtamista jää siihen luokkaan.

    Itse olen miettinyt, että RE85 voisi olla hyvä kumppani tuommoiselle ahdetetulle puukaasumoottorille. Sekin kestäis hyvin korkea puristus+ahtaminen kombinaatiota.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Itse tekisin puukaasuauton jostakin muutenkin vähäkulutteisesta saadakseni ”rangea”, kuten sähköautoväki tankkausvälin on ristinyt. Mitä noita on tullut uteliaana katseltua, niin hlöautoissa kulutukset on enemmän kuin 1:2 ja onhan sillä kulutuksella väliä, kun kaikki ajopuut pitää ottaa kotoa kyytiin reissuun lähtiessä.

    Sipilän kaminassa on sekaisin todella korkeaa peruspuristusta ja sen puristuksen kaveriksi ahtoa. Yhdistelmään ei sbc oikein kyennyt. Joku diesel voisi olla parempi lähtökohta koville työpaineille ja varavoimaksi käytetty, raffinoitu ruokaöljy. Ne voisivat olla siellä yhtäaikaa. Ylämäessä ja ohituksessa muuten sytytykseen annosteltu rasvasyöttö lisääntyisi niin että voima riitää.

    Kaminan teosta on opinnäytetyö julki moottorin ohjauksen osalta. Sen käppyröistä voi kuvitella näkevänsä sen, että kaasugeneraattorin koko lopulta yksin määrää maksimitehon. 100kW tuli jo aika alhaalta eikä sitten tule enää lisää yhtään.

    Kekäleet varmaan kiiluivat valkoisina kun Juha veteli Oulun väliä ekoautoilijoiden tapahtumaan. Siitähän meni kankia poikki tms.

    Nyt se Kamiina on myyty. On vitriinissä jonkun firman aulassa maskottina tms.
     

Kerro tästä muillekin!