Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Unoha se kilikali...
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita oharia ja pidä väliajat ja useampi kerros esim.:confused:
     
  3. aric-z

    aric-z Gearhead

    Sen verran tutustuin aiheeseen, että kokeilin maalinpoistoainetta kilven alle eikä se aiheuta mitään reaktioita eli lienee eri tavaraa kuin itse korissa.
    Tinnerirättiinkin jäi väriä vähemmän verrattuna koriin.
     
  4. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Pohjamaalin hionta:
    P600-P800 (märkä) / P400-P500 (kuiva)
    lukee maalin ohjeessa.
    Miksi eri karkeus märkä/kuiva?
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Märkänä vesi "tyhjentää" paperia puhtaaksi -> syvempää naarmua.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Lukaisin eilen illalla uusimman V8:n vanijuttua ja siellä mainittiin auto maalatun "raskaankaluston metallihohtovärillä".
    Yleensähän näitä teollisuusepokseja sanotaan raskaan kaluston väreiksi mutta tuo nyt oli ihan uusi minulle, onko metallihohtojakin sitten erikseen kevyelle kalustolle ja raskaalle kalustolle?
    Miksi?
     
  7. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Tämä on pirun hyvä ja opettavainen videopätkä. Tähän topikkii voisi sopia!
     
    Kylmit ja speedy tykkäävät tästä.
  8. plagu

    plagu Gearhead

    Raskastakalustoa saa maalata liuotinohenteisilla maaleilla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ok, se selittäisi kyllä.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu ja ns. Raskaankaluston purria on ainakin kahta eri sävyä "vannehopeaa" suorakiiltona ;)

    Tulee ihan makeita yhdistelmiä kun johonkin navy-blue tyyppiseen väriin ymppää kolmanneksen "vannehopeaa" niin saa köyhänmiehen metallivärin :D
     
  11. 0132

    0132 Gearhead

    Ekaa kertaa äsken suihkin pintaväriä. DeBeerin MI Coatingia. Ja ihan vituikshan se meni:mad:Ekan satsin tohinoissani unohdin laittaa sihdin läpi ruuttaan.

    Äkkiseltään tuntu tuon sihdin unohtamisen jälkeen, että hyvinhän tää sujuu. Mutta mitä valmista jälkeä katselin, niin jäi aivan saatanan hirveät valumat muutamaan kohtaan:oops:
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Pari valumaa on pienempi paha kuin vaihtoehtoisesti kauttaaltaan appelsiini pinta. Yksittäiset valumat voi jotenkin saada korjattua siedettäväksi. Lienekkö sihdin puuttumisella syy yhteyttä valumisiin?
     
  13. 0132

    0132 Gearhead

    Sen verran pahat valumat tuli että lienee parasta hioa ja maalata uudelleen. Parista kohtaa jäi myös kuultamaan läpi:oops:
     
  14. Dani-49

    Dani-49 1st gear

    Harjoitus tekee mestarin =) mutta mutta... Kannattaa melkein kysyä alan ammatti liikkeestä että pohjat.. välit, pinta ja lakka sopii kaikki yhteen ;) Joensuun kupeessa Ylämyllällä Hirvosen automaalit on hyvä mesta!
     
    12345678910 ja Naketti tykkäävät tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Valumiin ei tarvita mitään työvaihe tai materiaalivirhettä. Sitä ei aiheuta sihdin käyttämättä jättäminen, eikä edes epäsopivuus muiden aineiden kanssa. Ne jäljet on sitten ihan muuta.
    Valumat tulee, kun ruiskuttaa liikaa yhteen kohtaan. Niitä tulee kokeneellekin hankaliin paikkoihin, tai jos ajatus katkee hetkeksikin. Valon puute kohteessa on kans oikeen tehokas valuttaja, lakkaa varsin ei tahdo saada sopivasti "tuntumalla".
     
    Seevu, 0132 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. 0132

    0132 Gearhead

    Arvelisin että tässä kävi amatöörille, niin että useampi asia oli pikkusen pielessä. Ruiskusta maalin määrä vähän yläkanttiin, ekasta kerroksesta hieman liian reilu ja vähän lyhyt haihdutusaika. Eikä valaistuskaan ollut paras mahdollinen:rolleyes:

    Jos tätä nyt lähtee korjaamaan ajatuksella että hiotaan ja vedetään uudestaan päälle, niin minkälaisella karkeudella tuo olis hyvä pyyhkiä? Äsken koitin jo nelisatasella nuita valumien huippuja ja parista kohtaa ne saikin jo hyvin lähtemään.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nelisatasella mattaaminen on ihan jees, ite voisin vedellä koneella 240 kin, jos koko homman tekee uusiksi.
    Mutta sitten mutta. Älä hio niitä valumakohtia liian hienolla, tai tee se vesissä pulikan kanssa. Jos kuivana hiot nelisatkulla, niin hyvin helposti ne valumat nousee näkyviin uudestaan. Ei taho malttaa hioo tarpeeksi ja puhtaalla paperilla.
     
  18. 0132

    0132 Gearhead

    Veden kanssa hioinkin nuita valumia. Eikö 240 ole vähän turhan karkea? Siis jos toiveissa olisi onnistua hiomaan valumat pois ja mattaamaan muuten, että voi vetää uuden pintamaalikerroksen? Saatoin ilmaista itseäni aiemmin vähän heikosti.

    Vai onko turha toivo onnistua?
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, jos yhellä ohuella reissulla uutta väriä vaan meinaat, niin pysy siin nelisatasessa. Kato vaan ettei ne valumakohat enää tunnu, eikä näy mistään suunnasta märkänä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Itse olen isompaa valumaa madaltanut ensin partakoneen terällä. Puristetaan sormien välissä hieman, niin että leikkaava kohta on päitä alempana. Siivu kerrallaan, eikä yritetäkään kerralla leikata valumaa pois, tai se voi lähteä juurineen.
     

Kerro tästä muillekin!