X-rungon kardaanikulmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja zero, 18.6.2019.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Niin se kai Shop manuaalin mukaan menee, tai niin mää jartsan puheista ymmärsin, koska ensin pitäisi tarkistaa että auton korkeus lattiasta on oikea/auto alustaltaan suorassa. Mutta kun omakin auto on madallettu alkae 4 tuumaa niin tarvii keksiä jotain vaihtoehtoisia mittaustapoja. Mutta saa noista Shop manuaalin mitoista kulmat mitä sit voi suhteuttaa omiin mittaustuloksiin.
     
  2. latehr

    latehr 1st gear

    58-60 manuaalin mukaan ei ole vain yhtä ja oikeaa kulmaa noille, vain se riippuu mallista ja alustan korkeudesta. Viisi eri vaihtoehtoa niille tuos merkitty.
    Alustan korkeus mitataan suoraan taka-aksilan päältä etäisyys runkoon. (axle to frame). Itellä on madallettu n. 2tuumaa, ja etäisyys oli n.5.25”.
    Kuvakin olis tuosta manuaalin sivusta missä noita kulmia ilmootettuna ja ohjeita säätämiseen, mutta tarttis vissiin laittaa se johonki palveluun että saa näkymään täälä.
     
  3. Onko se tämä manuaali:

    http://chevy.oldcarmanualproject.com/shop/1959_60/59sms0503.htm

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. latehr

    latehr 1st gear

  5. latehr

    latehr 1st gear

    No ei se nyt liittänyt tuohon tuota kuvaa, mutta linkin takaa pitäis löytyä kuva mikä 1959 assembly manuaalista.
     
  6. jart$u

    jart$u Gearhead

    Tässä on muuten aivan loistava vastaus kun ketjun aloittaja kysyy onko TIETOA. ni eiks joku papparainen ala heittään mutua että ristinivelen pitäis olla NOLLAKULMASSA!
     
    zero tykkää tästä.
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onneksi sulla on varmaa tietoa että koneen kulma säädetään lattian mukaan:rotfl: . Jos siellä on orkkismittaiset ja ehjät koneenkorvat ja kannakekumi niin se on melko lähellä tehtaan kulmia silloin mutta saahan niitä säädellä niin paljon kuin lystää.

    Mitäs kulmaa suosittelet C-4 Vetteen?
     
  8. jart$u

    jart$u Gearhead

    Jep, onneks mulla on.
    Mitä tulee c4:seen, en suosittele mitää kun en asiasta tarpeeksi tiedä. Normaali heppu pitää silloin turpansa kiinni.
     
  9. zero

    zero 3rd gear

    Sepä tässä mulla nyt on ongelma kun moottori/vaihdelaatikko paketti on "ei alkuperäistä, samoin myös kiinnikkeet osittain. Niin tarvin jotain mittoja kun ei tuostakaan mitään tule että arvalla säädän jotain johonkin, olisi mukava saada paikka kerrallaan asiallisuus arvoihin linjaukset niin jos tärinä ei lopu niin alan etsiä vikaa muualta.

    Toi tärinä on kyllä aika pieni, mutta kyllä se vaan itseä häiritsee. Tähän asti kyydissä istujien kommentit on ollut "mikä tärinä" tai "normaali X rungon tärinää" :odroll:
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. hapa58

    hapa58 Gearhead

    Usein ongelmat alkaa kun jousia pätkitään. 10 mm vanerista "fyllin" pistin tukilaakerin alle. Auttoi ainakin mun vanhassa -58 :ssa. Auto oli tontissa .
     
  11. zero

    zero 3rd gear

    Tarvii varmaan tosta kohta leikata laserilla shimmilevyjä, iltavuorossa on hyvä tehdä firiksiä :odbiggrin: tarvii käydä vaan mittaamassa reikien väli.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se onkin mukavaa puuhaa laittaa shimmejä alle kun kuusnelkussakin se äksä on vain pual metrii pitkä eikä ihmisen kädet sinne joukkoon mahdu.
     
  13. zero

    zero 3rd gear

    Se on kyllä yks perkeleen kolo, täytyy jollain kättä pidemmällä soheltaa sinne väliin tms.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä meni sitten sekin... Kun meinasin et vaan äkkiä kokeilen korkeussäätöä. Enkä oo kattonu, missä kohdin se laakeri on.
     
    zero tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pitkään lattarautaan toiseen päähän reijät olis ehkä helpoin konsti.
     
    zero tykkää tästä.
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Nyt on kivaa käikälettä…

    Inland Empire Driveline Super Strength Bearing Supports
    [​IMG]

    Ruuvaan kiinni ja katson, että mitä sitten tapahtuu..
     
  17. zero

    zero 3rd gear

    Itte en raaskinut satasta sijoittaa tommoseen, otin kyllä jonkun SKF vahvistetun mikä oli semmonen puolivälin vaihtoehto hinnan puolesta. Mutta ei siinä taida olla oikotietä onneen, kai ne kardaanin kulmat tarvii vaan saada oikeasti kuntoon.
     
  18. julmajari

    julmajari Gearhead

    Veikkan että siirtää tärinät koriin vielä tehokkaammin kun normilaakeri, itellä jäi hankkimatta vaikka ne peruskamat ei oikeen kestä.
     
  19. Väne

    Väne Gearhead

    Onko kaikissa x-runkosissa etupätkän haarukat väärässä asennossa toisiinsa nähden, eli 90astetta pielessä? Eihän se silloin pyöri tasaisesti jos on vähänkään kulmaa?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan tietenkin joku pihainssi voinyt ne laittaa ristiin. Joskus pieneen tärinään auttaa kun ottaa takaa auki ja pyöräyttää pual kierrosta.
     

Kerro tästä muillekin!